Volvo V40 D4 Business Ocean Race (2014) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 Business Ocean Race |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 165.500 km |
ervaringen
- 140.500 km
Soms zit het mee soms zit het tegen.
Het feestje dat " een nieuwe wagen uitzoeken" heet kent denk ik iedere auto liefhebber .
zo ook ik, tegen het einde van de leasetermijn van de Renault keek ik al wat rond.
mooie aanbiedingen bij Volvo (Nordic plus edities).
BMW, mss toch daar weer es kijken.
klinkt bekend denk ik.
tot ik te horen kreeg dat in de pool wagens over waren.
(hmm jammer)
Tot mijn vreugde bleek er zowaar een V40 D4 ocean Race editie te zijn. welke nog gekentekend was 12-2014, dus ook nog 14% bijtelling.
Daar wordt een mens dan weer blij van.
kleur ocean blue 2, met blond leder.(dat laatste had ik zelf nooit gekozen, bijzonder onpraktisch)
met high performance audio (harmann kardon), navigatie, etc.
mooie uitrusting.
Helaas heft de eerste berijder twee (voor mij) belangrijke zaken " vergeten" zijnde een paar iets grotere wielen, (16 inch is wel klein onder zo'n wagen) en privacy glass daarmee heb je toch iets minder inkijk als je wagen ergens geparkeerd staat..
Maar goed daar leren we vast mee leven..
hoe rijdt het?
nou ja, erg goed in mijn beleving,
ik had vergelijkingsmateriaal in de vorm van een D2 (115Pk) die ik enige weken reed toen de Renault in de garage stond en deze vond ik al veel prettiger dan de Renault.
Maar de D4 doet er nog een stevige schep bovenop.
wat een power (zonder explosief te zijn)
heerlijk smeuig, en soepel.
maar ook bedriegelijk, want op enig moment keek ik in mijn Spiegel en zag achterliggers vlot kleiner worden.
ik zal de komende tijd regelmatig proberen deze review bij te houden.
komende maandag mag de Volvo zich bewijzen als trekauto.
ben benieuwd.
04-04-2016 69.500Km
De V40 heft zich ondertussen bewezen als een fijne trekauto. ( uiteraard vooral ook door de koppelrijke motor).
De (elektrisch verstelbare) stoelen zitten erg prettig.
En het geluidsniveau in de auto is aangenaam lag.
Plussen tot nu toe:
Mooie wagen naar mijn mening.
en zeker in deze uitvoering ook nog eens erg compleet uitgerust.
Fijn onderstel, met naar mijn smaak een goede balans tussen best strak geveerd en toch comfortabel.
(een setje grotere wielen zou niet misstaan, maar om nu te gaan investeren prive in de auto van de zaak....)
De D4 motor is wat mij betreft de kers op de taart,
Wat een genot als je gas geeft en de motor pakt moeiteloos op vanaf lage toerentallen,
en waar ik bij de Renault regelmatig dacht oei dat wordt lasting invoegen op een drukke snelweg, is dat nu kinderspel.
Als autoliefhebber word ik daar blij van .
En ook dit vermogen zal snel wennen getuige de reviews hier waarbij de D4 motor gechipt is.
Enige dingetje is dat het echt bij 200Km/h gebeurd is bij de BE uitvoering.
Maar tsja, hoe vaak rij je zo hard..
Is er dan niets aan te merken op de V40?
uiteraard wel ;-)
Aflegruimte is er bar weinig.(leuk dat vakje achter de middenconsole maar je hebt er niets aan)
De portiervakken zijn krap.(ben gewend altijd wat flesjes spa mee te nemen, maar in de voorste portiervakken past niet eens een flesje)
Uberhaubt is het geen ruime wagen.
De Harmann Kardon audio heb ik hier al meer over gelezen, en ik moet zeggen, mijn ervaring is overwegend positief,
Maarrrr muziek met Bas er in geeft bij een beetje volume al trillende deurpanelen. en dat doet afbreuk aan het beeld van het verder denk ik prima system.
van de week bring ik de auto even weg ivm een (denk ik) probleempje met de koppeling.
er zit erg veel loze slag in het pedal, en regelmatig na een langere tijd op de autosnelweg blijft na terug schakelen het pedaal halverwege even kort hangen en tikt tegen de onderkant van mijn schoen.
hulpcilinder van de koppeling mss niet goed?
iemand dit ook ondervonden?
Verder dik tevreden met deze wagen.
Beetje een bumpy start met de Volvo.
Tegen een paal aan gereden, ( stom stom stom.)
Ondertussen gerepareerd, maar goed spuitwerk vind je volgens mij haast niet meer.
Vuiltje in de lak op het linker voor scherm, dorpellijst zit niet mooi strak en op het linker achterscherm iets van een silicone plekje of zo.
An sich kleine dingetjes maar toch..
Verder manifesteert zich een probleem met de koppeling.
Het pedaal blijft af en toe " hangen" bij het oplaten komen van het pedaal.
En flipt dan tegen m'n voet.
Ook is het eerste stuk van de pedaalslag op dat moment heel licht.
En tot twee keer toe bleef het pedaal onderin liggen.
Uiteindelijk op aanraden van de dealer via Volvo assistance opgehaald . ( want u moet absoluut niet verder rijden, want dan is de kans op schade groot, de drukgroep is namelijk stuk, dat is een bekend probleem bij deze motor/bak)
En na een paar dagen kreeg ik de mededeling, " we hebben het probleem niet kunnen constateren".
Tsja na de schade reparatie was het probleem ook een aantal dagen weg.
Heb hier een slecht gevoel van overgehouden.
wachten tot het probleem zich weer voor doet dan maar.
Zijn er meer Volvo V40 rijders hier die dit probleem herkennen?
Update 19-05-2016 73599Km
Ondertussen heft de VOLVO weer een week of twee bij een andere dealer gestaan. de leasemaatschappij was er net als ik niet gerust op dus deze stap maar genomen.
Het druklager van de bak is vv. (begreep dat dit lager tevens koppelingscilinder in de bak is).
Heb de auto nu een dikke week weer terug en geen problemen weer gehad.
Wat een verademing na een dike twee weken een D2 weer de D4 terug te hebben.
Vind het echt een fijn ding om in te rijden.
En het gemak waarmee je versneld ook in de zesde versnelling, is erg prettig.
wat me ook opviel is dat de D2 als je weg rijdt vrij snel stl valt als de koppeling iets te vlot opgelaten wordt, terwijl de D4 dat fenomeen niet kent.
hopelijk nu de nodige zorgeloze kilometertjes...
31-08-2016 90.500Km
Helaas Helaas,
Na het vv van de koppelingscilinder in de bak een tijdje lekker ongestoord kunnen rijden.
tot een week of drie geleden het pedaal weer onderin bleef hangen. hmm, vervelend, uitendelijk maar weer langs de dealer, welke het koppelingssysteem ontluchtte,
probleem verholpen.
Helaas, was dat maar voor even.
De auto zojuist weer bij de dealer geparkeerd,
koppelingscilinder wordt wederom vv.
(en de dealer zei me dat er nog een wagen stond ook voor de tweede koppelingscilinder vervanging)
De voor 13 sept geplande onderhoudsinspectie wordt ook gelijk gedaan, twee vliegen in 1 klap..
Zonde van het koppelings gedoe, want verder is het echt een erg fijne wagen.
To be continued.
23-09-2016 94.500Km
Heb de wagen ondertussen een goede drie weken weer terug. Koppeling cylinder is wederom vervangen.
suggestive was dat wellicht de vorige keer per abuis een niet gemodificeerde terug geplaatst is??
blijkbaar is het dus echt een meer voor komend issue.
Helaas heb ik nu gelijk na het starten een uitlaatgas / diesel geur in het interieur. (wel al gemeldt bij de dealer maar helaas nog geen tijd gehad er mee terug te gaan, pff, erg jammer )
Hoop dat we nog voor de 100.000Km problem vrij gaan rijden met de Volvo, want het is een fijn ding om mee onderweg te zijn.
Update 5-12-2016 110.500 Km.
Helaas Helaas, had het idee dat het koppelingspedaal weer een ander gevoel had, en jawel, het problem waarvoor de wagen al meermaals voor terug bij de dealer is geweest manifesteerde zich weer.
weer een afspraak bij de dealer gemaakt, (waar nog een op de brug stond waarbij voor de derde keer de koppelingscilinder vv werd, dus het blijkt een veel meer voor komend euvel.)
Mooie was ook nog dat de benodigde onderdelen slecht leverbaar blijken te zijn.
Al met al drie weken in een vv auto gereden.
Ik hoop echt dat het nu klaar is met dat gedoe.
Een fijne wagen dat is het maar zo langzamerhand ben ik het wel beu al die ongeplande garage bezoeken.
03-04-2017.
Helaas moet ik melden dat de auto kort na de recent uitgevoerd onderhoudsinspectie weer het ondertussen bekende vage gevoel in het koppelingspedaal gaf. en ondertussen is voor de VIERDE keer de koppelingscilinder vv.
Wel werd er bij gezegd dat nu de gemodificeerde gemonteerd is.
Volgens mij was dat de vorige keer ook gezegd maar goed.
ik ben ondertussen aardig klaar met al die tussentijdse garagebezoeken.
En neig er naar geen Volvo te kiezen als volgende auto.
16-06-2017.
Even een update aangaande de Volvo. tot op heden geen gekke dingen meer gehad. (een verademing).
Hebben een beurs waarvoor de demo kar mee moest. en daarbij kon de D4 zich even van z'n beste kant laten zien.
Echt formidable, wat een power.
aangezien hij rond de 160K Km uit de lease loopt begint het wel te kriebelen, om te orienteren op iets anders.
Bij voorkeur wel weer een stationcar, want de V40 is voor zowel werk als prive eigenlijk een te krappe wagen voor mij.
Einde komt in zicht.
- 165.500 km
Update 153.500 Km.
Het einde komt im zocht voor de V40.
Met een dubbel gevoel zal ik afscheid nemen van deze wagen.
Enerzijds is het een heerlijk ding om in te rijden.
De uitrusting is zeer royaal.
En die motor daarover is al veel gezegd.
En over de 14% bijtelling zullen we het maar niet hebben.
De nieuwe wagen valt in het nieuwe ( en in mijn beleving echt asociale) 22% tarief
Maar goed het zij zo.
Ik zal de voerwegingen tijdens de zoektocht naar een opvolger van de V40 nog even uiteen zetten.
Meer ruimte ( liefst weer een stationcar)
Diesel
Trekgewicht 1500kilo of meer.
Liefst een uitrusting min of meer gelijkwaardig aan de Volvo
( dus leren bekleding,etc)
Liefst weer een panoramadak dat wel open kan
( ik snap het niet dat tegenwoordig in veel auto's wel een panoramadak leverbaar is dat niet open kan, onbegrijpelijk)
En in de autoregeling is tegenwoordig opgenomen maximaal brandstoflabel C.
Uiteindelijk diverse auto's de revue laten passeren,
Volvo V60, Ford Mondeo, Peugeot 308 SW,
En uiteindelijk de Renault Talisman.
Om de maandelijkse bijtelling niet al te gek te laten worden vielen de Volvo en Ford als eerste af, bij deze beide kom je met een beetje opties zomaar boven de €45K uit.
Dan de Renault en Peugeot.
Met deze beide uitgebreid gereden.
Peugeot met 150 Pk hdi, en de Renault met Dci 110.
De Peugeot rijdt super en zeker met deze motorisering .
Interieurruimte en kofferruimte eveneens.
Maar het dashboard is erg kaal imo.
En de tellers boven het stuur vindt ik niet erg fraai.
( plus het glazen dak kan niet open.)
Dan de Renault. Op voorhand had ik veel reservering jegens deze motor icm deze wagen. Maar uiteindelijk was ik aangenaam verrast. De Talisman is uiteraard ook een klasse hoger gepositioneerd dan de 308, en dat merk je duidelijk.
Stil interieur, en een veel gezelliger ambiance.
En dat de motor de wagen,geen sprinter maakt moge duidelijk zijn, maar het algehele comfort maakt dat meer dan goed.
Uiteindelijk gekozen voor de Talisman.
110 Dci uitvoering in het Intense uitrustingsniveau.
Met als opties open dak, leren bekleding, winter pakket, en easylife pack ( dit laatste was nog net in de aanbieding ook dus da's mooi meegenomen.)
Auto komt met een week of 12. Ik zal daarvan uiteraard weer een review bijhouden.
En dit review dan afsluiten met mijn conclusie.
19-12-2017. 165.500Km
Vandaag de auto leeg gehaald, en een netjes schoon gemaakt. morgen lever ik de Volvo in, en neem ik de Renault in ontvangst.
De afgelopen week nog aardig wat kilometers afgelegd met de V40. en ik moet zeggen, het is een fijn ding om mee onder weg te zijn.
Resume, de plussen en minnen.
Plussen:
Mooi om te zien. (vind ik persoonlijk)
Fraai interieur, en mooi afgewerkt. ((eveneens, mijn mening)
Geweldige motor die D4.
Zeer zuinig, (zuinigste wagen die ik heb gereden, gemiddeld zolang ik de wagen heb gehad 1 op 19,8)
Fantastisch zitcomfort.
Minnen:
Weinig ruimte op de achterbank.
Weinig kofferruimte, en opening van de achterklep krap
Ontwerp van de deurgrepen is zo dat je al snel met een velletje er tussen komt als je de deur open trekt, zowel ik als mijn wederhelft heft hier meermaals een knijpblaar aan over gehouden.
Best duur. (tenminste, een E.40K voor een compacte wagen is in mijn beleving een flinke prijs)
Kan de V40 op zich aanbevelen , voor de gene die de achterbank niet of nauwelijks gebruikt, en bij voorkeur een tweede ruimte wagen heft waarmee grotere spulen vervoerd kunnen worden.
Tot zover mijn bevindingen aangaande de V40, zal van de Renault eerdaags een review starten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 1.6 D2 MOMENTUM-uitv/CLIMA AIRCO/CRUISE CONTROL/NAVIGATIE/ISOFIX/BLUETOOTH/LM-VELG/nieuweAPK+O.H.BEURT/UITSTEKENDE STAAT
- 2013
- 274.288 km

Volvo V40 Cross Country T3 Nordic+
- 2016
- 81.235 km

Volvo V40 2.0 D2 Summum Business Trekhaak 1500kg/ Leer/ Stoelverw./ Navi/ Cruise/
- 2015
- 210.399 km