Volvo V40 D4 Business Ocean Race (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 Business Ocean Race |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 146.900 km |
Premium class
- 3.340 km
Na jaren van Renault ben ik over naar een ander merk. Volvo. Het mogen duidelijk zijn een lease rijder zou gek zijn als hij niet automatisch bij deze auto terecht zou komen.
Wat een heerlijk rijden auto met power echt te over dank zij zijn D4 190pk motor. Ik was bang dat hij stug zou zijn en daarom zeker niet de 17" wielen genomen maar alles aan veiligheid. Iemand die niet voor de adaptief cruise control kiest weet niet wat hij mist.
En in de oceaan style met premium audio is er nog maar weinig te wensen. En ondertussen terwijl ik altijd bij stoplicht eerst weg ben, rij ik 1 op 21 !!!! Sinds mijn peugeot uit 1985 niet meer gehaald.
Steenslag
- 7.500 km
Heb ik weer, rij je op de snelweg en stuitert er een steen over de weg. Met flinke knal ergens tegen de auto, maar waar? aangezien het een ocean editie is kan het zomaar ook op het glazen dak zijn. De volgende dag in het licht is het duidelijk, de vooruit midden net onder de ruitenwisser maar barsten lopen de ruit omhoog en al 15 cm lang. Hmm zou de vooruit verwarming het nog doen? Het heeft namelijk gevroren. En ja deze werkt nog. Maar meteen afspraak met ruit specialist gemaakt voor vervanging. Na 2 keer te zijn terug gebeld over de opties, verwamd-ja, lane warning-ja, regensensor-ja, verkeersboord herkening-ja, city safety-ja. Tegenwoordig is een ruit geen ruit meer. En oh ja net een milieu sticker voor duitsland op de raam geplakt! Deze mag dan nu op de juiste plek geplaatst worden, dat blijkt rechtsonder te moeten. Krijg ik een VW Caddy mee, mijn god wat is die auto langzaam........ of ben ik nu echt verwend door de power van de D4. Tot nu toe zeer zeer tevreden over de Volvo.
Verbruik
- 34.750 km
Ik blijf me verbazen over de zuinigheid. Gemiddeld 4,8 liter op de 100 km. En dan ben ik altijd het eerste weg bij stoplicht.....
EGR klep Motor management storing en adaptive crui
- 45.225 km
Mijn auto wordt door het gehele gezin gebruikt, zo ook door vrouw en dochter. Op eens krijg ik van de vrouw de melding "'er heeft een lampje op dashboard gebrand"'. Mijn dochter zat er bij en had via internet opgezocht dat dit het olie lampje was. Wanneer ik in de auto stap was er natuurlijk geen lampje. Aangezien ik voor het werk naar Duitsland weg moest ben ik meteen bij tankstation olie gaan halen. Via de app begrepen dat dit 0W-20 moet zijn, die heeft men niet overal! Maar ik kon het olie niet pijlen omdat je dat via dashbaord moet doen en dit onderdeel niet te selecteren was. Ik had verder geen problemen en dacht "'foutje"'. Todat wederom de dames met de auto weg waren geweest en nu het lampje continue bleef branden. Ha eindelijk ik kan het ook zien.
Niet olie maar het "'engine check oranje"' lampje. Dus niet olie. Op internet gekeken of dit vaker komt en wat dit kan zijn. Moest uniek probleem zijn want ik kon het voor mijn type niet vinden. Dus naar garage. Aan computer. De EGR klep bleek stuk.... gebeurt nooit onderdeel moest uit zweden komen. Daardoor week in Nissan Pulsar mogen rijden. Garage is wel 2 dagen met sleutelen bezig geweest om alles weer goed te krijgen.
Cruise control opmerking. Toen ik naar Duitsland reet over de A3 van Frankfurt richting Koln was er heel veel regen. Je mag vaak niet harder dan 130 en met zoveel regen en geen SOAP asfalt vondt ik 125 km/h hard genoeg en de adptive cruise control of 3 klicken naar achter om afstand groter te houden. Toch werdt er zo nu en dan flink op de rem gestaan. Op dat moment kom je zo dicht bij je voorganger dat de cruise control door de waterspray van de voorgangermet de melding kwam, "'maak de sensor schoon"'. Adaptive cruise control valt dan uit. In nederland heb ik dit nog nooit mogen mee maken. Ik ben wat dat betreft heel blij met SOA asfalt in nederland.
Afgezien van dit mankement en de toch beperkte ruimte ben ik 100% tevreden. Verschil met een andere auto is gewoon verbluffend als je op gas pedal ook maar een beetje indrukt, heerlijk. En ik zit dan nog steeds op verbruik van 1:20,833 km!
EGR klep nummer 2
- 112.180 km
Echt een heerlijke auto om mee te rijden. Krijg steeds een big smile op mijn gezicht als ik weer eens de power mag en kan gebruiken om snelweg netjes te kunnen invoegen, en altijd zonder moeite weg bij stoplicht. Toegegeven de tesla doet vaak niet zijn best. Maat ik had wederom dashboard engine lampje branden. Weekend lang, voor de 2e keer terug naar Volvo dealer. Er mocht pas wat gesleuteld worden als lampje brand. Nu meteen ook. APK gedaan en de voorbanden vervangen. Dunlope sport? Voor de. 14% bijtelling hoe je dus niet de Michelin te hebben. Ook de riemschijven en blokjes achter zijn vervangen. Zou voorverwachten. Maar bij 120.000 km zijn die waarschijnlijk aan de beurt. Ben ook zeer tevreden over verbruik. Mijn boardcomputer geeft 4,8 l op 100 km aan. En dat ondanks mijn powerboostjes.
Steeds perfect
- 146.900 km
Afgelopen periode 2 x halfje liter olie moeten toevoegen en garage heeft navigatie ge-update en APK uitgevoerde. Echt deze auto rijdt met twee vingers in je neus elke andere auto voorbij. Ik zal zijn optrekkend vermogen gaan missen daar ik wederom naar een nieuwe lease auto mag zoeken. Mijn bestelling is al gedaan een Skoda karoq 1.6 TDI DSG style business met maar 116 pk. Ben reeds aan het kijken naar chip tuning maar vraag mij af of dat zomaar kan i.v.m DSG automaat. Door nieuwe wetgeving en lange levertijd Skoda is nu de planning week van 7 januari 2019. Iemand ervaring met chip tuning en DSG automaat?
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.