Volvo V40 D4 Business Ocean Race (2014) #2

autoreview

Volvo V40 D4 Business Ocean Race (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Business Ocean Race
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze

Begin 2014 was het zover. De Audi A3 Sportback moest het veld ruimen voor een andere auto. De keuze was beperkt tot een aantal merken en het moest een diesel met maximaal een B-label zijn. Daarnaast is er een maximaal leasebudget uiteraard.

Uiteindelijk heb ik de keuze moeten maken tussen een Audi A3 Limousine 1.6 TDI Pro Line S (20%) en een Volvo V40 D4 Business (14%). Vanwege het interessante kostenplaatje van de Volvo, uiteindelijk besloten om deze te bestellen in de complete Ocean Race uitvoering, met daarop alleen nog een pakketje voor de navigatie. Eind april is de bestelling geplaatst en vanwege de populariteit van het model zou het zo’n 3 maanden duren voordat deze afgeleverd zou worden.

Eerste kilometer, het rijden

  • 15.000 km

Half juli is de auto afgeleverd, de eerste indruk is dat het een mooi complete uitvoering is. Qua uiterlijk vind ik de wielen (16 inch) iets te klein, maar goed dat is een budgetkeuze en ik heb gekozen voor meer interieuropties in de vorm van de Ocean Race uitvoering. Het geeft wel extra comfort, maar dat is een open deur.

Het spreekt voor zich dat je een auto automatisch gaat vergelijken met zijn voorganger. In dit geval vergelijk ik hem ook met de nieuwe A3, die ik ook herhaaldelijk gereden heb. De V40 rijdt wel behoorlijk anders dan mijn vorige, de Audi A3. Zoals gezegd redelijk comfortabel en goedmoedig. De Audi was strakker geveerd en nodigde (ondanks zijn mindere vermogen) veel meer uit tot vlot rijden.

In de Volvo zijn de versnellingen aanzienlijk langer. Zo draait de auto bij 130 km/u in de zesde versnelling amper 2.000 tpm. Dit is heerlijk rustig cruisen. Terugschakelen is vrijwel niet nodig vanwege het hoge koppel en vermogen. Er is voor normaal gebruik altijd ruim voldoende vermogen over. Sterker nog, bij regulier woon-werk verkeer kom ik zelden boven de 2.000 tpm uit en dan ben je nog steeds vlotter dan gemiddeld. Uiteraard maak ik ook wel eens gebruik van het volle vermogen en dan valt op dat de auto mooi lineair doortrekt tot 4.500 tpm. Allemaal heel soepel en krachtig. Kortom, over de motor kan ik zeer tevreden zijn. Minder prettig vind ik dat de motor na een koude start erg stevig nagelt en ook als deze warm is verdwijnt het dieselgeluid (buiten de auto) niet erg naar de achtergrond. De TDI en HDI motoren zijn een stuk gecultiveerder in hun loopcultuur.

Een nadeel van de business uitvoering zijn de eco banden. Deze hebben voor het aanwezige vermogen echt te weinig grip. Om die reden zou ik achteraf gezien toch liever voor grotere velgen (accessoire met behoud van 14% bijtelling) hebben gekozen. Dan ben je meteen van die eco bandjes verlost. Het is natuurlijk allemaal wel rijdbaar, maar zodra het wat natter is en je wilt iets sneller optrekken begint het grote glijfeest. Toch een beetje jammer. Na montage van winterbanden valt dit nog meer op. De winterbanden hebben aanzienlijk meer grip, maar geven ook een wat hoger verbruik.

Het gemiddeld verbruik over de eerste 15.000 km is ongeveer 1:19. Hierbij moet gezegd worden dat 1:21 ook wel vrij eenvoudig haalbaar zou zijn. Bij langere ritten over binnendoorwegen zie ik de verbruiksmeter na zo'n 120km meestal rond de 1:27 staan (dit is 1:25 in werkelijkheid).

Interieur

  • 15.000 km

De V40 heeft in deze uitvoering een fraai interieur meegekregen. Standaard is een panoramadak aanwezig. Deze geeft veel licht in de auto, maar is verder vooral leuk voor de achterpassagiers, want voor de bestuurder zit deze vrij ver naar achteren. Het dak neemt wel wat van de hoofdruimte weg. Zelf pas ik met mijn 1.90m net in de auto met de stoel in de laagste stand. Voor langere mensen lijkt het panoramadak mij geen geschikte optie.

Het ruimteaanbod in de V40 is verder veelbesproken overal. En het klopt inderdaad, de auto is absoluut niet ruim gezien zijn buitenmaten. De kofferbak is wel redelijk van vorm en zonder reservewiel en zonder de dubbele bodem heb je wel een bruikbaar verhaal. Bestel je die opties wel, dan blijft er naar mijn idee wel erg weinig ruimte over. De Audi A3 bood (en biedt) meer ruimte, vooral op achterbank.

Handig in de Ocean Race uitvoering is de mogelijkheid om spiegel- en stoelinstellingen per sleutel op te slaan. Bij meerdere bestuurders hoef je zo alleen nog maar de binnenspiegel te verstellen, de rest gebeurt automatisch zodra je de deur opent.

De pluspunten

  • 15.000 km

Het vermogen is overvloedig en dat maakt het rijden erg ontspannen. Daarnaast is het vrij stil aan boord.

De stoelen zijn van goede kwaliteit en prettig verwarmbaar.

De uitrustig is compleet voor dit geld. Financieel is het een interessante leaseauto.

Het interieur is opvallend snel warm te krijgen (zal wel komen door de extra kleppen in het koelsysteem van de D4, want de watertemperatuur loopt ook vlot op).

De minpunten

  • 15.000 km

Over het algemeen is het een prettige auto. Toch betrap ik me erop dat ik vrij vaak roep “Het is geen Audi”. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er toch nog wel wat aan te merken valt op de afwerking en kwaliteit. Ik lijk een muggenzifter, maar noem toch enkele zaken;

De klep van het dashboardkastje is van keihard en dun plastic…

De vloermat is aan de rechterzijde ingesneden voor (naar ik zelf aanneem) de plaatsing van de motorkapontgrendeling voor Engelse uitvoeringen, moet dat nou?

De regensensor moet elke rit weer aangezet worden…kijk hoe Audi dit oplost, je hebt er nooit omkijken naar en bij vastgevroren ruitenwissers blijft het systeem uit…

De cruise-control idem dito…elke rit moet je weer op de knoppen op het stuur drukken…ook het verhogen van de snelheid is onlogisch. Langer indrukken van de toetsen is een minder grote versnelling dan kort indrukken…

Dan het geluidssysteem. Gelukkig heb ik niet extra betaald voor het Harman Kardon systeem, maar ook dit systeem geeft al snel resonantie in de deuren (die verder leeg zijn)…kan dat nou niet beter? Het geluid is niet meer dan redelijk. Er zou een subwoofer moeten worden toegepast om e.e.a. te verbeteren en de basweergave uit de deuren weg te houden.

De automatische verlichting…een mooi systeem en de xenonlampen geven een goede lichtopbrengst, maar wanneer zijn ze aan en hoe zie ik dat? Als ik de regensensor aanzet brandt er op de stengel en in de ‘tellerunit’ een lampje, maar bij de automatische verlichting brandt altijd een groene led bij de knop, of de dimlichten nu aan of uit zijn.

Het meest irritante is trouwens misschien wel de deurvergrendeling. Deze vergrendeld zoals de meeste auto's vanzelf als je gaat rijden. Prima. Bij uitstappen ontgrendel je echter alleen de bestuurdersdeur. Wil je iets uit de kofferbak of van de achterbank pakken, dan is de sleutel nodig (of moet er in het interieur op een knop gedrukt worden). Ik weet niet hoe dit bij de keyless uitvoeringen werkt, maar dat is zeker het overwegen waard als daarmee dit irritatiepunt is opgelost.

Tot slot het navigatiesysteem. Irritant is dat tijdens navigeren niet meer weergegeven wordt welke zender er opstaat of welk nummer afgespeeld wordt. Daarnaast is de uitspraak van de gesproken instructies ronduit lachwekkend.

Problemen

  • 15.000 km

Er zijn gelukkig nog niet veel problemen met de auto geweest, dat zou ook wel erg snel zijn. Toch zijn er al wel twee opmerkelijke zaken;

De auto wilde op een gegeven moment niet meer op slot na herstarten van de auto werkte alles weer…

Er is zo nu en dan een luid schurend/schrapend geluid voel- en hoorbaar tijdens langzaam manoeuvreren. Het is me vanwege de korte duur hiervan nog niet gelukt om erachter te komen of dit vanuit de reminrichting of stuurinrichting komt. Maar het is in elk geval niet de bedoeling.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.