Volvo V40 D4 Business Momentum (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D4 Business Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Aflevering
***Ahum, ik had alvast de aflevering aangekondigd in een review. Totdat bleek dat in plaats van een D2 er een D4 besteld was. Nu dus voor de prijs van een D2 in een D4. Helaas moet ik daarom opnieuw een review aanmaken***
Na mindere ervaringen met 2x een VW Polo Bluemotion was ik blij dat met een promotie ook de mogelijkheid kwam om zelf een lease auto uit te kiezen.
Iets van het VW concern viel al direct af. Doel was een comfortabele kilometervreter met niet teveel bijtelling. In de Golf klasse. Na wat puzzelen kwamen de Mercedes A, de Alfa Romeo Giulietta en de Volvo V40 als favorieten op papier uit. De Alfa en Mercedes bleken financieel minder interessant door o.a. hoge lease tarieven. De Volvo dus.
Gekozen voor luxe. Geen Summum want ik ben niet zo gek van leer. Een Momentum dan. Daarbij het hele IntelliSafe pakket met alle rij assistenten en ook Adaptive Cruise Control. En dan ook Adaptieve Xenon, stoelverwarming, elec. verwarmd voorraam en het Sensus Connect systeem voor Navigatie en multimedia. Daarna enkel nog budget voor een D2 en aangezien het vermogen voor mij minder belangrijk is was dat prima.
En toen de spanning om de auto nog in 2014 op kenteken te hebben in verband met de bijtelling. Uiteindelijke aflevering net voor Oud en Nieuw afgesproken. En toen kwamen we daar aan en stond er een D4. Bestelling fout geplaatst door de dealer. Maarja; verder was mijn configuratie zo bijzonder dat daar niet zomaar op een 14% bijtelling een correcte auto kon komen. Na wat rond bellen en overleggen tot de conclusie gekomen dat de D4 het dan maar moet worden en de meerkosten door de combi dealer en leasemaatschappij opgenomen worden (netjes). Enkel mijn bijtelling is dan een fractie hoger door de hogere waarde van de auto. Nuja; daar leren we wel mee leven. En zo als verrassing een 190pk ipv een 115pk.
Eerste kilometers na aflevering waren geweldig. De rij assistenten en de ACC geven heel veel rust in het rijden. Comfort en stilte in de auto zijn opmerkelijk. Ik heb overigens voor zowel zomer als winterbanden de standaard 16inch wat wel zal schelen in het comfort. Nu fijn kilometers gaan maken!
Eerste ervaringen
- 1.000 km
Na een rustige eerste week met de auto toch nog de 1000km gehaald. Ik kan alleen maar positief zijn gelukkig. Ook ben ik heel erg blij met alle opties die ik gekozen heb. En van de opties die ik niet heb is er ook niets bij wat ik echt mis. Een standkachel en een panoramisch dak hadden leuk geweest maar zijn zeker niet noodzakelijk.
Enkel de Send-to-car functie van de navigatie (waarmee je op laptop of smartphone alvast je bestemming op kan zoeken en dan direct naar de auto kan sturen; ideaal met zakelijke afspraken) heb ik nog niet werkend gekregen. Maar daarvoor hebben we de dealer.
Ik voel me nu pas echt thuis
- 2.500 km
Weer even verder en de auto ook al een aantal dagen in de normale werkdagen en zakelijke afspraken ingezet. Nu ben ik er echt pas in thuis.
Nog steeds idolaat van de ACC. File rijden, al schakelend, gaat prima zolang het meestens boven de 30kmh blijft (onder de 30kmh gooit de ACC zich op handgeschakelde autos eruit). Ook combi meegemaakt van ACC met een auto ervoor die een noodstop maakte. ACC kan tot grofweg de helft remmen. Rode waarschuwingslampen op het voorraam gaan knipperen, radio geluid wordt gemute en zo ben je gelijk erbij om zelf hard te remmen. Zonder enig drama gaat dat trouwens. Mocht je het missen zou de auto zelf een noodstop moeten maken maar ik hoop dat nooit nodig te hebben.
LaneKeeping en BLIS zijn fijn als echte backup. Automatisch grootlicht is ideaal. Ik woon op het platteland waar grootlicht noodzakelijk is maar er nog wel zoveel verkeer is dat je in no-time je grootlichtschakelaar zou verslijten. Enkel fietsers ziet hij niet altijd.
Verder maken al die opties niet (in ieder geval niet voor mij) dat je minder oplet (de radar van ACC pikt 99% van de auto's direct op maar een enkel keer is hij aan de late kant) maar het autorijden is vooral minder vermoeiend.
Verder de ontdekking (jaja, de verkoper had het wel gezegd maar van 1,5uur uitleg blijft toch niet alles hangen) dat ook de Ipod vrijwel volledig met de stem te bedienen is was erg prettig. En het kan niet alleen, het werkt ook nog eens erg goed. Verder is de carkit van uitzonderlijk goede kwaliteit. Het valt mensen vaak niet op dat ik vanuit de auto bel. Heel wat anders dan collega's met een BMW 1 (bellen haast ondoenlijk) en een Lexus CT (het is te doen maar niet van het niveau Volvo).
Verbruik begint ook wat beter te worden. Eerst moeite om beter dan 5.5l/100km te halen. Na ontdekking dat de snelheidsmeter erg weinig afwijkt en ik dus wat sneller reed dan in andere autos zit ik nu meer rond de 5. Kan zuiniger maar dan zou ik niet op ACC moeten rijden. Dit is trouwens op winterbanden.
Send-to-car nog niet aan de gang. Alle stappen nog eens nagelopen en het ligt niet aan mij. Misschien toch iets in de software nog niet helemaal correct? Zou het enige smetje zijn.
Al weer over de helft naar het eerste onderhoud to
- 16.000 km
De laatste maanden de auto niet gespaard. Meerdere keren Zuid-Duitsland, paar keer Luxemburg en allerlei uithoeken van zuid en midden Nederland. Ook veel ritten met 3 en zelfs 4 volwassenen. Vielen ook niets tegen. Het instappen achter is wat lastig maar als je eenmaal zit is het prima.
Inmiddels zijn alle Connect en Send-to-car functies werkend. Er bleek iets niet goed gegaan te zijn bij het aanmelden van dit chassisnummer bij de Ericson database. Het duurde even voor de dealer in de gaten had wat er aan de hand was maar daarna snel opgelost via de importeur. En ik ben geen enkele keer ermee naar de dealer geweest; alles op afstand geregeld.
Die functies maken de beleving nog beter. Als ik een afspraak heb kijk ik altijd even in Nokia Here (soort Google maps) hoe ver het rijden is en dan stuur ik het direct naar de navigatie van de auto. In Frankfurt een keer een hotel niet kunnen vinden en gewoon even snel opgezocht en ook weer direct in de navigatie ingeladen. Heel erg handig voor zakelijk gebruik.
Na al deze kilometers nog steeds een heel erg positief gevoel bij de auto. Enigste irritatie is dat bij het uitstappen bij de bestuurdersdeur de andere deuren op slot blijven. Maar inmiddels al aangewend om bij het uitstappen direct op het ontgrendel knopje te drukken. Voor komend onderhoud (nog 14000km te gaan) maar een aandachtspunt; sproeier van de achterruit iets anders afstellen.
Haast een saaie review zo maar Volvo heeft gewoon een uiterst goede auto neergezet.
Eerste onderhoud en nu 6maanden onderweg
- 31.000 km
Goed onderweg qua kilometers. Nog binnen de 6 maanden de 30.000km gepasseerd. NL, BE, LUX, DE, FR & UK zijn de laatste tijd bezocht en zo veel uren doorgebracht in de auto.
Ook het eerste onderhoud achter de rug. Wat een verademing ook weer ten opzichte van eerdere ervaringen. Afspraak maken ging goed, duidelijke tijdsindicatie en of ik wel/niet kon wachten, fatsoenlijke werkruimte met wifi en koffie, vriendelijk, auto netjes schoon terug gekregen, duidelijk verteld wat er gedaan was, goed gevraagd en uitgelegd voor opmerkingen over de auto. Perfect!
Ik was gewend om de auto met een waslijst aan problemen in te leveren; nogmaals de waslijst op te moeten noemen want het was niet op de werkorder verschenen, nooit kunnen wachten maar wel gedoe over leenauto of leenfiets zelfs als die van te voren geboekt was, auto nog smeriger terug dan ingeleverd, niets gedaan aan de meeste problemen want "het zal wel horen bij de auto". Altijd frustraties dus. Bij meerdere bedrijven meegemaakt trouwens (en niet alleen andere vestigingen van hetzelfde bedrijf).
Wat ook veel helpt is dat ik gewoon geen opmerkingen heb over de Volvo. Doet perfect wat ik wil. Enige opmerking is dat het stuur niet 100% recht meer staat en daarvoor gaven ze duidelijk aan dat ze het konden uitlijnen en hoe lang dat zou duren.
Kreeg ook zelfs een email van de leverende dealer met de vraag over hoe de 1e 6 maanden gegaan waren.
Sterke merkbeleving wordt er zo opgewekt. Erg slim.
Ruim een jaar oud
- 66.000 km
Na weer een onderhoudsbeurt bij rond de 60.000 km misschien tijd voor een update.
Uiteindelijk uitgekomen op rond de 55.000km in het eerste levensjaar van de V40. Veel landen gezien in dat 1e jaar. Nog altijd zeer tevreden.
Qua incidenten enkel 1x een langzaam leeglopende band gehad, de dag na de wisseling naar winterbanden.
Bij het laatste onderhoud zijn de ruitenwisserbladen vervangen en dat was ook wel nodig merkte ik. Verder remblokken achter (zou ik zonder het te merken toch weleens gecorrigeerd worden door ESP?) vervangen. En een van de gratis navigatiesysteem updates laten uitvoeren.
Het is nog niet aan de auto te merken dat er al weer zoveel kilometers gemaakt zijn. Er zijn nog geen rammeltjes ontstaan en de stoel zit nog steeds prettig. Saai maar zo zou het moeten zijn.
Afronding
- 75.000 km
Een nieuwe baan betekent ook dat binnenkort de Volvo weer moet worden ingeleverd. Over een paar weken (dan ongeveer 80.000km) is het zover.
Nog altijd erg tevreden en het is ook jammer dat ik hem moet inleveren. Voorlopig weer met een eigen auto de kilometers maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 2.5 T5 AWD Summum 1e Eigenaar PD Camera
- 2013
- 143.952 km

Volvo V40 2.0 D4 Summum Business / Airco / Navigatie / Panoramadak / verw. stoelen / 16"Lmv / Apk aug-2025
- 2014
- 307.028 km

Volvo V40 1.5 T2 Momentum 122PK|Origineel NL|AUT|Full Led|Trekhaak|StoelVW|Carplay|Camera|Climate|Cruise|PDC|Navigatie|Digital
- 2016
- 148.584 km