Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)

autoreview

Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)
Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)Volvo V40 D4 Business Kinetic (2014)

Signalement

UitvoeringV40 D4 Business Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bewezen betrouwbare en fijne reisauto

  • 210.000 km

Na 210.000 kilometers, en het overgaan naar een Tesla Model 3 verdient de V40 een eerlijke review.

Enkele jaren geleden ging het bedrijf over op de aanschaf van een aantal Volvo V40's. In eerste instantie de D2. Toen bleek dat de D4 ook voor 14% in aanmerking kwam werd de keuze al snel gewijzigd in de 190PK sterke dieselvriend.

Het is een V40 met het business pakket met enkele opties aangevinkt uit de optielijst. Waaronder de app op je telefoon, waarmee je afspraken vanuit je agenda alvast naar de navigatie van de auto kan sturen. Ook de standkachel aanzetten vanuit de app is mogelijk. Ruitenkrabben hoeft dus nooit meer met deze auto. Heerlijk voorverwarmd (+ voorverwarmde motor).
Uiteraard zijn de standaard zaken zoals cruise controle, climate controle, regensensor e.d. voorzien.

De Volvo
Na al die kilometers kan ik toch wel beamen dat dit een erg fijne reisauto is gebleken. De V40 heeft mij geen enkele keer laten staan. Of het nu met -23 of + 44 graden Celsius was. De 190PK sterke diesel is een heerlijke krachtbron, die altijd genoeg power heeft om mee te komen of flink op te trekken. Ondanks die power is 1:20 het gemiddelde verbruik over al die kilometers. Het onderstel van de auto, het sturen en schakelen, alles is ingericht om lekker op pad te zijn. Op korte klinkers kan het onderstel nog wel eens bonkerig overkomen, al heb je hier niets te klagen over. De stoelen zijn dan ook echt weer Volvo: gewoon goed.

De binnenruimte is oké, en niet heel veel meer dan dat. Zeker met vier personen in de auto op wintersport is het erg proppen, al geeft de V40 hier niet veel om. Ook met de auto afgeladen vanuit de Ikea op pad doet de V40 zonder moeite. Wat dat betreft leer je met een een V40 wel hoe je goed moet proppen, stapelen en alles inrichten om alsnog alles mee te kunnen nemen. Als je alleen bent of met twee personen (wat ik toch 90% van de tijd ben geweest) is het eigenlijk altijd goed.

Pluspunt van de Volvo heb ik altijd de geluidsinstallatie gevonden. Deze is zeker in combinatie met Spotify gewoon erg goed. Al kan ik mij herinneren dat dit in de voorgaande Volvo's ook zo was. Ook de reizen die wij er mee gemaakt hebben, wintersport of de zon opzoeken, heeft de V40 zich altijd gehouden als een fijne reispartner.

De mindere kanten aan de V40
Waar ik mij wel eens aan heb geërgerd zijn de rammeltjes, kraakjes of geluidjes uit deurpanelen of naast het stuurkolom. Deze waren er soms spontaan en gingen dan ook spontaan weer weg. Ik heb het idee dat de V40's toch snel in elkaar zijn gezet toen er een hele lading besteld werd en voor het einde van 2014 geleverd moesten worden. Dit is de kwaliteit in mijn ogen (niet zichtbaar) niet ten goede gekomen. Ook wanneer je de radio flink hard zet merk je dat de deurpanelen soms resoneren/trillen, wat afbreuk doet aan de kwaliteit van de speakers. Deze verdienen een betere constructie om het geluid nog beter tot hun recht te laten komen.

De Volvo navigatie is helaas traag met files opnemen. Ook met de laatste routes en kaarten. Deze heb ik enkele keren gebruikt nadat deze 'slim' dacht te zijn. Let op: file, er is een kortere route beschikbaar. Vervolgens stuur je een nog langere file in en doe je er langer over dan wanneer je voor de oude route had gegaan. Ik heb dan ook altijd Google Maps aanstaan in de telefoonhouder. De Volvo navigatie is alleen voor lange reizen gebruikt om met Google Maps te vergelijken.

Daarbij heeft de V40 ook geen pijlstok. Iets waar ik erg aan moest wennen. Nou geeft de auto keurig aan wanneer er wat olie bij moet, echter zou ik het toch graag zelf in de gaten houden. De sensor zou maar eens stuk gaan... Over oliegebruik gesproken: de V40 doet rond de 0,5 liter olie op de 12.500/15.000km. Het is dus acceptabel. Let wel dat dit vrij bijzondere olie is en niet overal langs de weg te verkrijgen is. Ik heb dus altijd een litertje bij.

Wat is er stuk gegaan in de 210.000km?
Ook daarom schrijf ik toch wel deze review. Ik heb een hoop positieve maar ook negatieve reviews gelezen. Er zijn bij ons wel collega's die een kapotte EGR klep e.d. hebben gehad, alleen ik niet. Dit schijnt wel eens te gebeuren. Dit heb ik alleen ook gehad in de Seat Ibiza uit 2010 die ik hiervoor reed. Tot twee keer toe zelfs...

Bij deze auto: op enkele lampjes (regulier onderhoud dus) en een ventilatiestelmotortje na helemaal niets. De ventilatiestelmotor is wel een vervelende, want daar moet dus je hele dashboard voor gedemonteerd worden. Hier kwam ik achter toen het buiten 30 graden Celsius was en de ventilatie onder het dashboard bleef hangen. Je hoort hem flink koelen, maar er gebeurde niets. Geen idee wat dit heeft gekost, al kost het onderdeel maar € 35,- , de arbeid zal wel in de papieren hebben gelopen.
Aan de andere kant: met de Seat Ibiza heb ik vele malen meer gehad en daar stond toch echt VW/Audi op...

Zou ik deze auto ook privé rijden? Jazeker. Sterker nog, ik ga de auto missen. Volgende week komt mijn Tesla Model 3 alleen mijn vriendin baalt als een stekker. Onze fijne reisgenoot moet het veld gaan ruimen. Zowel de zakelijke ritten als de privé ritten is dit een erg fijne, en betrouwbare auto geweest.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.