Volvo V40 D2 Summum (2013) #5

autoreview

Volvo V40 D2 Summum (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Netter rijden door een nieuwe auto ?

  • 6.800 km

Zoals je wellicht hebt kunnen lezen in het verslag van mijn vorige auto is het iedere 2 á 2.5 jaar volgens de leasemaatschappij nodig om van auto te wisselen, ik maak inderdaad een hoop kilometers.

Vroeger was alles beter hoor je wel eens zeggen. Nu is dat voor een aantal zaken zeker zo, maar of het voor de hedendaagse automobiel ook opgaat?
Voor de dames en heren verkopers gaat dat in ieder geval wel op! De zoektocht voor mijn nieuwe leasevriend voerde langs verschillende dealerbedrijven. De criteria voor komende twee jaar? Goede stoelen, Xenon, Leer, (veel) luxe en een veilige auto.
De hoge zit en ruime kofferbak die vorige keer nog wel belangrijk waren gelden nu niet meer.

Uiteraard met vrienden en collega's een lijstje samengesteld, de eisen vanuit mijn opdrachtgever waren kort. Diesel, representatief en een groen label!
De shortlist voor het dealerbezoek werd als volgt:
Citroën DS5Hybrid, Peugeot 3008Hybrid, Mercedes A-klasse, Volvo V40, VW Golf, Audi A3 en BMW 1-serie.

De Citroën-dealer leek oprecht blij een klant te zien, terwijl de DS5 uitstekend verkoopt waren zij vol interesse en was een proefrit met wat heen-en-weer schuiven gauw geregeld. De auto zelf beviel minder, het rijden heeft iets schizofreens en die 200 PK kon ik niet terugvinden.
De stoelen zaten in 1e instantie niet lekker, het uitgebreide stoelpakket met leer en meer instelmogelijkheden verhielp dat wel. Helaas heb ik na de proefrit nooit meer iets van de verkoper vernomen (ik wilde nog 3 andere proefritten maken en hij zou mij na 10 dagen terugbellen (zelfs tijd en datum afgesproken).
De Peugeot dealer heeft het goed. Zelfs na meermalen vragen en terugbellen is een proefrit niet mogelijk :) Nou, dan niet.

De Mercedes rijdt goed, maar ik zit niet lekker in de stoelen. Dit heb ik eerder meegemaakt met een B-klasse en hoewel dit hele andere stoelen zijn prikt er toch een rand in mijn rug. Verder werd de luxe aankleding toch erg begrotelijk.
De BMW is het niet voor mij, het zal erg goed rijden en kwalitatief een geweldige auto zijn, ik werd niet enthousiast van het sobere dashboard en de aankleding.
De VW? Ik ben eerlijk gezegd niet verder gekomen dan de showroom, de 'verkoper' scheepte mij af met een brochure en de verwijzing naar internet waar ik de auto zou kunnen samenstellen. De enige vraag die ik gesteld heb is of de auto ook leverbaar was met een andere stoel dan de in de showroom geparkeerde auto.

En de Audi? Hahaha, ik was te netjes gekleed voor een A3 denk ik. In de showroom heb ik na 30(!) minuten rondkijken een verkoper aangesproken. Deze verkoper wist zeker dat een A4 avant mij beter zou passen dan een luxe, aangeklede A3. Ik wil geen A4 avant!.

Bij Volvo nam de verkoper de tijd, ik kreeg de sleutels van een V40 en na die proefrit volgde een rit met een V60. Om het verschil te merken.
Ook met de configuratie werd flink meegedacht. De ene optie niet om de andere wel te nemen. Een verkoper met verstand van zaken! De V40 werd uiteindelijk besteld.

Dan, het rijden.
Na de onthulling en (helaas voor de verkoper) korte uitleg. Moest ik gelijk een flink stuk rijden voor mijn werk.
Het instellen van de stoel heeft een paar dagen geduurd, tikje hoger, beetje meer ondersteuning van de onderbenen, de rugleuning iets rechter. Nu zit ik als een vorst!
De eerste kilometers waren een openbaring. Zoals zoveel (de meeste?) mensen denk ik dat ik een redelijk goede chauffeur ben. Met 22 jaar rij-ervaring, waarvan 21 jaar schadevrij en gemiddeld 80K Km/jaar. kom je redelijk in de buurt van een goede chauffeur dacht ik zo. Toch, als je de hulpsystemen van Volvo gelooft was dit voor verbetering vatbaar.

Allereerst ga ik met inhalen te snel naar rechts terug, het BLIS-lampje vindt dat ik nog iets verder door moet rijden. De botswaarschuwing op het dashboard geeft ook (nog) af en toe aan dat ik op te dichte afstand van mijn voorligger rij. Nu staat dit systeem wel op z'n ruimste afstand afgesteld, maar toch.
Zo wordt je dus door een computergestuurd apparaat terecht gewezen.
Na een lange dag zat ik druk aan de telefoon en blijkbaar erg te gebaren of mee te leven en werd ik door de auto erop gewezen dat het tijd werd voor een pauze. Driver Alert! Neem een pauze. Weer terecht gewezen door de auto.

De rest van de auto is heerlijk.
De versnellingsbak schakelt als door boter en het sturen gaat voor mij met precies genoeg gevoel. Nu, na ruim 6000 Kilometer begint de motor merkbaar soepeler te worden en het verbruik schommelt nu rond de 1 op 19.5 (90% snelweg)

De wegligging is ook prima voor elkaar. Mijn vorige auto had een hoge(re) koets en was daardoor windgevoeliger en ook op langsrichels tordeerde de Ford meer. Dit geeft het gevoel dat de Volvo zeer stabiel is en als het zogenoemde blok op de weg ligt.
Omdat de wielbasis van de Volvo korter is was ik een klein beetje bang voor een stoterig weggedrag, misschien zelfs te 'sportief' voor mijn smaak. De auto is zeker sportief afgeveerd, maar tot nu toe geen klachten. Op slecht wegdek met veel korte kuilen achter elkaar is de auto wel wat springerig.
Qua afrolgeluiden heb ik niets te klagen, de standaard gemonteerde 17'' Pirelli's hebben daar vast mee te maken, kijken hoe we de winter gaan doorkomen met ander rubber.

De ruimte in de auto is het grootste verschil met de Ford hiervoor. Dat wist ik van tevoren en ik heb de ruimte niet nodig, maar als gezinsauto zul je moeten passen en meten. De eerste keer met 4 volwassenen in de auto viel mij toch mee en ook de achterpassagiers klaagden niet over te weinig ruimte. De kofferruimte is voor die vier volwassenen wél te klein, waar wij afgelopen jaar met die 4 collega's en evenzoveel koffers naar Schiphol reden moeten we nu erg krap gaan pakken of een andere auto meenemen.

Al met al is de eerste indruk na 6000 KM positief! De auto is niet perfect, maar zeer zeker erg fijn om de komende jaren fijne kilometers mee te maken!

Uiteraard zal ik regelmatig updates plaatsen.

Kilometers vliegen voorbij!

  • 106.000 km

En we zijn over de helft van de economische levensduur. De auto staat inmiddels een ton verder dan de eerst post. En ik kan melden dat het geweldige kilometers waren! Als je zoals ik vrijwel altijd alleen in de auto rijdt, hooguit met een passagier heb je de ruimte niet nodig, want dat zou het enige minpunt zijn wat ik kan bedenken aan deze auto. Het gebrek aan ruimte in de kofferbak bijvoorbeeld, of op de achterbank. Toch merk ik daar niets van, als de kofferbak vol is ga ik op de achterbank door met (boodschappen) stapelen.

De auto zelf heeft nog geen slag verkeerd gedaan, het verbruik over de ton aan kilometers is rond de 1 op 19,5 gemiddeld (uitgerekend door de leasemaatschappij) met zo'n 80% snelweg en de rest binnenwegen.

In de eerste omschrijving had ik het over de hulpjes aan boord die mij misschien een betere rijder maakten, inmiddels ben ik zo vertrouwd met de hulpjes dat ik durf te beweren dat het, voor mij zeker zo is! De BLIS heeft mij nu één keer gered toen in slecht weer er een motorrijder aan kwam racen en voordat ik 'm zag had ik al een lampje van de BLIS. Overigens heeft de motorrijden zichzelf verontschuldigd bij het stoplicht. Het ging ongemerkt toch te hard, ook naar zijn eigen smaak. De piepjes en lichtbalk die aangeeft dat ik te dicht op mijn voorganger rij hoor ik vrijwel nooit meer, hooguit tijdens fileverkeer rond 40-50 Km/uur. In het begin had ik het idee dat er andere auto's in het gat tussen mijn auto en de voorligger zouden duiken waardoor ik steeds langzamer zou gaan rijden, niet is minder waar!

Is er dan echt niets mis gegaan afgelopen jaar? Jawel, er was een rammeltje wat rechtsonder de auto vandaan leek te komen, de auto is een dag op visite geweest bij de garage, maar zij konden niets vinden. Het rammeltje is daarna nooit meer te horen geweest. Daarnaast is er iets niet goed gegaan met de software-update, waardoor de temperatuursensor van de climate control verkeerde waardes doorkreeg. Gevolg? Een auto die het 16 graden wilde maken in de cabine. De software-update is opnieuw gedaan en voordat mijn kopje koffie op was kon ik alweer verder met een cabine op de juiste temperatuur.
Verder had ik opeens een bult in de wang van mijn voorband. Vreemd, want ik parkeer nooit naast een stoeprand en de velg is ook niet beschadigd. Beide voorbanden zijn vervangen.

Verder wordt er geen druppel olie verbruikt en stuurt, schakelt, remt en versnelt het allemaal naar grote tevredenheid!!

Wat mij betreft op naar de laatste 80K/Kilometer en dan verder met de volgende Volvo.

Bijna afscheid nemen

  • 160.000 km

En dan is het weer zover, de kilometerstand is rond de 160K en de leasemaatschappij laat van zich horen. Na verschillende teleurstellende ervaringen met autoverkopers ben ik dit keer verstandig geweest en heb besloten dat Volvo het merk voor mij is. Is dat wat men bedoelt met 'Volvo for life'?
Die bewuste vrijdagavond de carconfigurator van Volvo opgezocht en op het tweede tabblad de configurator van de leasemaatschappij en lekker gaan spelen. Toen op zaterdag de plannen doorgenomen met de heren verkopers en presto, klaar was de zoektocht!

Wat wil ik?
Het liefst een auto die zich net zo gedraagt als de V40, het mag een maatje groter en door de toegenomen verkeersdrukte een automaat zijn. Om een lang verhaal kort te houden - dit is de review van mijn V40 - het wordt een Volvo V60 C2 geartronic Ocean Race. Met dank aan de heren van Autohuis Bouwsema in Veendam.

Dan de V40, wat bevalt er aan en wat zou ik anders willen na ruim 2 jaar en nu 160K Km.

De positieve punten:
Voor mij is de D2 prima, het koppel is voldoende om met het Nederlandse verkeer mee te komen en op de snelweg te hard te kunnen rijden.
De versnellingsbak is goed, duidelijk en trefzeker. de eerste versnelling is kort, maar zo is het mij ook geleerd tijdens mijn rijlessen. Bij snel optrekken op een oprit naar de snelweg sla ik regelmatig een versnelling over (bijv. 1,3,5,6 of 2,4,6)
In de on-board drivE handleiding staat dat dit kan en dat het is om zuinig te rijden. Leuk, ik gebruik het alleen als ik haast heb.
De stoelen, kan ik kort over zijn. Perfect!
Zitten als een vorst en dan zijn dit de 'kleine' Volvo stoelen.
De V60 en V70 serie hebben grotere stoelen die nóg comfortabeler zijn.

De elektronische hulpjes en veiligheidssystemen.
Ik vind het geweldig om alles aan te hebben en zo min mogelijk geluidjes of lampjes te zien. Daardoor ben ik echt rustiger, overzichtelijker en veiliger gaan rijden!

Minpunten? Jazeker!
De kofferbak is krap en de tildrempel is te hoog. Niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten.
Vreemd? Let op!
Als ik een hondenbench achterin zet kan ik het deurtje van de bench niet meer openen vanwege de tildrempel. dus moeten er eerst zaken op de bodem gelegd worden en daar moet dan die bewuste bench op staan. Verder lijken de rolgeluiden wat meer door te dringen dan ik gewend ben. Kan ook aan de Conti's liggen die er nu onder zitten.

Het verbruik over de 160K is 1 op 19.63 (gemeten door de leasemaatschappij)
Er zijn twee nieuwe voorbanden opgekomen vanwege een lekke band in Zweden afgelopen zomer en verder krijgt de auto zijn reguliere beurten om de 20K. Bij 140KKm is er een nieuwe distributieriem geplaatst. Dit is volgens de nieuwe interval van Volvo.

Ik maak mijn laatste kilometers ermee en zal nog regelmatig terugdenken aan mijn 'Koperen schoonheid'!
Wens de nieuwe eigenaar er veel plezier mee, maar dat zal wel lukken.


Nu wachten op de Ocean Race blauwe!

Afscheid en export

  • 182.000 km

Ben je toch zo zuinig op je auto dat wanneer je 'm inlevert bij de leasemaatschappij je een compliment krijgt over de staat van de auto. Men had (ook vanwege de leeftijd) niet verwacht dat er al 182.000KM op de teller stond en de man die de auto moest 'schouwen' was erg verbaasd, ik had 'm nog goed schoongemaakt en gepoetst en ook het leer nog een behandeling gegeven. De enige opmerking die er dan ook op het schouwformulier kwam te staan is: 'Showroomstaat!'

Helaas is er niet iemand in Nederland die van de auto kan gaan genieten, begin januari is de auto gekocht door een handelaar en begin februari is 'ie geëxporteerd. Waarheen? Geen idee, maar ik heb zo'n vermoeden dat er iemand in rijdt met zo'n 82.000Km op de teller en dat ergens iemand veel geld heeft verdiend. Aan de BPM-teruggave hebben ze niet veel overgehouden in ieder geval.
Acht, de volgende is er en daar gaan we net zo zuinig op zijn!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.