Volvo V40 D2 Summum (2013) #4

autoreview

Volvo V40
Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 D2 Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst21.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo v40 D2 Summum - 1e ervaringen

1e ervaringen (337 km)

1e ervaringen met de V40 D2 Summum

Komende vanuit de grote Insignia moest ik een nieuwe auto uit gaan zoeken. Na ruim 15 jaar leaseauto’s gereden te hebben nu een eigen auto, wel zakelijk rijden maar zelf kopen, dus economische motieven in plaats van een leasebudget.

Kandidaten:
• BMW 320d GT
• BMW 320 Ede Touring
• BMW 116 Ede of 120d
• Mitsubishi Outlander PHEV
• Volvo V60 D6 Hybrid
• Volvo V40 D2

Lang verhaal kort, de BMW’s zijn geweldig, rijden prima en misschien wel mijn eerste keus maar: erg duur in zowel de aanschaf als het rijden door de hoge bijtellingspercentages, voor de 320d GT 25% en dat over circa 55.000 euro maakt geen feest. Voor de 320 Ede nog steeds 20% over circa 50.000 euro en geen fiscal voordelen.

Outlander PHEV viel meteen al af, wie maakt er nu een hybride met beperkt elektrisch bereik en dan een benzinemotor, das dus alsnog dik betalen aan de pomp met een auto van dat gewicht en een slurpende 2 liter benzinemotor. Wat een misser! En Wat een misser van de overheid dat je daar 0% op krijgt, dit is een bovenmatig vuile auto in de praktijk. Ik ken de labels niet maar in de praktijk eerder C of D dan A lijkt mij.

Bij Volvo gekeken naar de V60 D6 Hybrid en een lange proefrit gemaakt, met de fiscal voordelen en 7% bijtelling in 2014 een hele interessante optie ware het niet dat een aantal zaken me weerhielden: Als ik veel ga rijden, zeg 150.000 km in 3 jaar, wat doet dan het accupakket na die tijd? Is vervangen een optie, werkt het nog? Alleen diesel rijden zonder elektro nog een relatief dure hobby door de geweldige maar relatief dorstige D5. Zo’n auto na 3 jaar verkopen is bijna niet te doen vanwege het dan terug moeten betalen van 40% van de fiscale voordelen die je nu krijgt. Daar wilde ik niet aan, jammer want een geweldige auto, beest van een motor en veel comfort. Als startende ondernemer nu even te gek kwa aanschaf (ca. 75.000 euro)

Dus bleef over de V40 D2, 14% bijtelling en dus 28% investeringsaftrek en 13,5% MIA over de aanschaf. Toch een post van bijna 14.000 euro in mindering bij de belasting en da’s een flinke korting. Daarbij maar 14% bijtelling en dat is tegen 52% nog steeds maar zo’n 250 netto per maand over de 42.000 cataloguswaarde. Afgezet tegen ruim 606 euro voor de BMW 320d GT elke maand 350 euro extra in de zak en das over een heel jaar gezien toch zo’n 4.200 euro. Als je de fiscale voordelen meerekent rijd je de Volvo V40 D2 voor netto 133 euro bijtelling in de maand.

Zo dat stond bovenaan de keuzelijst, financiele voordelen en zo gaat het op dit moment nou eenmaal in zakelijk rijdend Nederland.

Maar er waren meer overwegingen:

Plussen voor de V40 D2, in willekeurige volgorde

• Fiscale erg aantrekkelijk door MIA en KIA en 14%
• Mooie auto om te zien van buiten
• Hoogwaardige afwerking met goede materialen
• Mooi interieur, goed plaatsing navigatie / multimedia
• Voor een redelijke prijs full option uit te voeren
• 14% en toch een flink aanhangergewicht
• Zeer zuinig, 1 op 18 tot 1 op 22 zou realistisch moeten zijn
• Rijd prima, goede wegligging, zeer stil
• Dealers verkopen niet alleen premium auto’s maar zijn zelf ook beter dan gemiddeld, dus prima verkopers en geen popi jopi’s zoals helaas bij veel andere merken tegenwoordig
• Nauwelijks een compromis kwa motorisering voor de zuinigheid / fiscale voordelen
• Behoorlijk trekgewicht (1300 kilo)
• Goed multimedia system met perfect geluid voor leuke prijs (premium sound)
• Leuke features zoals Lane Keeping Aid / Volvo on Call / Standkachel

Minnen voor de V40 D2 in willekeurige volgorde

• Beperkte ruimte, voorin redelijk, achterin erg beperkt
• Beperkte bagageruimte
• Geen snelheidswonder (is dit een nadeel of een keuze?)
• Hij is laag, ben 186 en moet mijn hoofd echt flink intrekken om in te stappen

Uiteindelijk is het een complete V40 D2 geworden met als opties:

• Summum plus line
• Business Pack Pro + premium sound
• Scandinavian line
• Driver Support Line
• Afneembare trekhaak
• Electric Silver
• Zwart lederen bekleding
• Digitale tuner
• Klasse 3 alarm
• Extra getint glas achter
• 17” winterbanden en 18” zomerbanden

Das voor rond de 42.000 euro een hele complete configuratie waar eigenlijk niks meer bij kan.

1e indrukken na ophalen begin Januari.

Ik heb de V40 pas begin December besteld toen ze nog net geconfigureerd konden worden zoals ik wilde, net 4 weken later stond mijn nieuwe karretje dus klaar bij de dealer.

Eindelijk echt rijden na 2 proefritten gemaakt te hebben. Na wat korte uitleg de weg op om te genieten van deze mooie nieuwe auto.

Wat mij tijdens de proefritten al was opgevallen was het zitcomfort in de uitstekende stoelen, ik was al meer dan prima stoelen gewend in de Insignia maar deze zitten nog fijner. En wat een mooie uitvoering is het geworden zeg, alles erop en eraan en werkt intuïtief. Heb nu in het eerste weekend bijna 350 kilometer gereden en eigenlijk kan ik alle instellingen en knopjes nu al feilloos vinden.

Mijn eerste bevindingen:

Verbruik / motor / techniek
• Verbruik zonder al te veel moeite 4,7 l/100 km. Dit zegt de boordcomputer, bij de voorloop V50 was die echter niet erg betrouwbaar, weet iemand al hoe dat voor de V40 is?
• Wegligging is heel goed, de vering is erg strak en daardoor voel je goed waar je rijd maar het wordt niet oncomfortabel en bochten nemen is een genot
• Het is duidelijk geen snelheidsmonster maar goed, ik mis het in deze auto niet omdat hij er niet om vraagt. Het is heerlijk om gewoon te rijden zoals hij rijd, eenmaal boven de 40 kilometer is er eigenlijk in elke versnelling ruimschoots voldoende power om bovengemiddeld met het verkeer mee te rijden
• Xenon verlichting, met bochtverlichting. Op mijn Insignia had ik Adaptive Forward Lighting, dat lijkt mij in eerste instantie iets beter dan dit systeem van Volvo, ik had iets meer meesturen en iets meer mochtverlichting verwacht, nog niet echt op donkere stukken gereden dus nog even afwachten. Bij de Opel werkte de grootlicht assistent erg slecht, reageerde slecht bij tegenliggers die dus regelmatig mochten genieten van door mij gesponsord groot licht in hun snufferd
• Schakelen doe je vaak als je zuinig wilt rijden maar beter dan deze bak schakelt heb ik het nog niet meegemaakt, behoorlijk kort pookje maar wat een gevoel heb je erin en wat schakelt hij makkelijk en snel door de versnellingen heen

Multimedia
• Multimediasysteem waarover veel mensen klagen werkt top, invoering van de bestemming via spraak commando’s kan noeg iets sneller maar ik vin der niks te klagen over. Wat me opviel is dat het mogelijk is om dit zelfs te doen tijdens het rijden, bij veel merken is dat onmogelijk en bij Volvo met zijn veiligheidsimago kan het wel?
• Erg cool zijn de features waarmee je per km in balkjes je verbruik kunt zien, per km of per 10 km. Onbewust wil je toch steeds kortere balkjes zien, ik wel tenminste
• Geluid is echt top, ik heb het premium systeem en zelfs de high performance is a top, dit is nog beter, het kan heel erg hard allen dan krijg je wel wat vervorming. Maar goed, dat soort geluidsniveaus wordt je ook doof van dus…
• Navigatie instellen, met een groot draaiwiel met de letter in alfa volgorde op je scherm, prima, omdat het ook tijdens het rijden kan is het niet erg dat het ietsjes langer duurt. Ik heb ooit een systeem met een touchscreen gehad in mijn Toyota en dat was met qwerty toetsenbord onovertroffen maar ik ben over het volvo systeem prima te spreken
• Spraakcontrol werkt ook prima, even korte spraaktraining en systeem herkent zonder moeite je stem en je kunt alles netjes inspreken.
• De interface van het multimediasysteem vind ik erg mooi, geen poespas maar gewoon strak uitgevoerd en stijlvol.
• Het navigatiesysteem heeft een mooie kaart, voldoende detail en mooie kleuren dus prima om naar te kijken

Ruimte / comfort / looks
• Stoelen zitten perfect en de elektrisch verstelbare stoelen zijn echt op alle manier bij te stellen, 3 memory standen dus ook dat is prima geregeld
• Kwa beenruimte zou het iets ruimer mogen voorin (ik ben 186) en in D segment auto’s ben ik gewend echt bijna met gestrekte benen te kunnen rijdn, dat gaat hier niet, is het erg? Nee dat niet. Alleen een constateringen
• Ruimte achterin is echt een problem, ik kan echt met geen mogelijkheid achter mezelf zitten als ik mijn stoel instel zoals ik hem in wil stellen. Zowel kwa beenruimte als kwa hoofdruimte (panorama dak!) zit ik dan klem
• Voorin heb ik bij kijkbewegingen al paar keer mijn hoofd tegen het dak gestoten, ik heb ruimte genoeg, dit is waarschijnlijk even wennen.
• Bij in en uitstappen moet ik voorin flink mijn hoofd intrekken om het nie te stoten, de auto is best lag
• Bij 1e keer shoppen flink wat vreemde maten meegenomen en met de bank plat paste alles makkelijk, zoals met alle 5e deur auto’s kun je met de bank plat altijd veel meenemen. Ik heb de optie bestuurdersstoel plat ook genomen dus ook lange pakketten mogen geen echt probleem zijn.
• Verwarmbare voorruit en standkachel, helaas nog niet kunnen gebruiken in verband met het warme winterweer.
• Heerlijk zon panoramadak, helaas kan het niet open maar aan de andere kant, daar zijn ook de klimaatsystemen voor dus… wel fijn al dat extra licht in de auto en met mijn zilvergrijze auto met getint glas achter staat het ook nog mooi stoer.
• Achter de diffuser kit zonder zijspoilers, dus alleen de 2 platte uitlaatpijpen, staat erg stoer, lijkt wel een 250pk auto maar is het helaas niet. Wel chique en ik vind het veel mooier dan de dikke ronde pijpen van de R Design uitvoering. Dat doet me beetje denken aan de dubbele uitlaatpijpen die in de jaren 90 onder elke honda CRX of opel Kadett of Golf hingen in de auto’s van jongens met trainingspakken en petjes. (no offense overigens !)
• Door de beperkte ruimte staat mijn stoel vrij ver naar achter en dan kom je met je zicht toch in de knoop bij de B-stijl. Zelfde aan de passagierzijde, dus goed dat er systemen als BLIS zijn want zich opzij en naar achter is niet top.
• Looks, zowel van binnen als van buiten helemaal top, geen poespas, geen franje maar klasse design, ik moest het even leren waarderen maar na 2 dagen al is de voldo bediening op het dash mijn favoriet. Alles makkelijk en intuitief en de 9 knopjes op het dashboard is ook gewoon handig om te bellen, veel makkelijker dan invoeren via de interface of op je telefoon. Dus top! En wat een mooie afwerking en kwaliteit van materialen, ze willen premium zijn en zo voelt het voor mij ook. Mooier design dan Audi en Mercedes en betere afwerking dan BMW. Gewoon heel goed. Als je dat afzet tegen een focus, 308 , astra of wat dan ook dan zie je echt wel waarom Volvo de sprong naar boven heeft gemaakt.
• Ik heb de optie bijrijdersstoel plat, net even getest, wat een gemak, 2 nokjes inklikken en de leuning kan naar voren, dan gaat een pakket van zo’n 2 meter er makkelijk in. Daar kan geen grotere auto aan tippen, je verliest altijd zoveel achter de bijrijdersstoel. En de passagier kan gewoon plaatsnemen achter te bestuurder dus met 2 man weg naar IKEA kan nog steeds.

Veiligheidssystemen / rijhulpen
• BLIS (blind spot information system) - werkt prima, oranje lampjes in je spiegels en als er iemand in je dode hoek zit en je zit je knipper aan dan wordt ie enthousiast knipperend en piepend.
• LKA (Lane Keeping Aid) - werkt echt prima, niks overbodig zoals vaak (hier) gehoord. Gewoon extra veiligheid, als je op de snelweg over een lijn dreigt te sturen stuurt ie automatisch een beetje terug en je stuur begint te trillen. Perfect voor als je even niet helemaal oplet of mocht je ooit een keer even vermoeid zijn en onbewust drieg je uit je baan te raken. Natuurlijk moet je zelf sturen en opletten, kijk echter maar eens hoe vaak je per dag buiten je baan rijd terwijl je wel goed oplet. Ik denk voor iedereen een goede en veilige optie. Ik wil hem in ieder geval nooit meer kwijt. Ik had een dergelijk systeem recent ervaren in een Audi A5, dat lijkt me nog net iets beter te zijn maar dit komt er dicht in de buurt.
• ACC (Adaptive Cruise Control) – wauw, wat een gemak, hoe heb ik ooit zonder kunnen rijden. Je stelt de ACC in op de gewenste snelheid en afstand van je voorganger en het systeem doet de rest, met name op die dagen dat het niet heel druk is een perfect systeem. Als je op je voorganger afrijd die langzamer rijd dan ziet de radar dit al en in je display komt een balkje te staan dat je laat zien hoeveel langzemer je voorganger rijd dan dat jouw ACC staat afgesteld. Kom je te dichtbij dan remt de auto zelf af, gaat hij harder ga jij harder. Knipper uit en naar links dan accelereert de auto vanzelf weer naar jouw snelheid. Perfect systeem, niet steeds remmen , gas geven en weer opnieuw cruise erop, nee 1 keer instellen en de hele weg niet meer aankomen tenzij er echt heel hard geremd moet worden, dan gaat ie er vanzelf af en moet je hem opnieuw instellen. Vreemde gewaarwording om te voelen als de auto vanzelf remt, dat wel.
• City Safety – Dat hoop ik niet te ervaren, wat al wel paar keer gebeurd is is dat als iemand je afsnijd op de snelweg of even snel een rotonde opschiet voor je neus dat systeem dat direct aangeeft door de rode signaallichten in de voorruit en een geluidssignaal. Dan wordt je dus geacht zelf in te grijpen door te remmen, doe je dat niet gaat systeem ingrijpen.
• Pedestrian airbag, ik vind het fijn dat ie er zit maar hoop hem nooit nodig te hebben. Toch en fijn ding, het zal maar net iemand redden die je aanrijd, eens indenken hoe trots je dan bent dat je in een volvo met zo’n ding rijd. Lijkt mij verschil te kunnen maken tussen leven en dood dus ik zou zeggen als de techniek er is, waarom niet in alle auto’s?
• PAP (Park Assist Pilot) – Ik had dit op mijn Insignia ook en letterlijk niet 1 keer gebruikt omdat het niet fijn werkte, nou hier wel, knop indrukken , rijden, plek laten uitzoeken en alleen doen wat ie zegt. Ik heb geen enkel probleem met zelf fileparkeren maar zo strak als de PAP het feilloos doet dat kun je simpelweg niet zelf. 1 woord perfect! Zowel links als rechts van de weg zonder problemen.
• Parkeercamera, even wennen als je voor t eerst met zo’n ding rijd maar nu al erg handig, je ziet wat je doet en het zicht naar achteren is niet al te best dus helemaal top. Duidelijk beeld, even wennen aan het perspectief en dan ga ik daar veel plezier aan beleven.
• Volvo On Call – eindelijk een merk dat snapt dat je in 2014 je auto wilt bedienen met een app, dashboard zien, staat ie op slot, hoeveel diesel heb ik nog, rittenregistratie, alles uit je app. Standkachel programmeren op een winterse dag, ook via je app. Dit is de toekomst en nog maar het begin ervan. Ik heb het er lekker opzitten en dit maakt iedereen jaloers die het niet heeft. Bij diefstal sporen ze hem voor me op en indien de auto stilstaat blokkeren ze de motor, nou ik hoop het nooit nodig te hebben maar als wel dan ben ik blij als t dan werkt.

Samenvatting 1e bevindingen:

Een goedkope auto was het zeker niet, zeker niet met al mijn opties en gezien de omvang maar wat een topauto is het zeg. De Opel Insignia die ik hiervoor had werd door Opel zelf al tegen Premium aan genoemd en dat was ook zo, nou deze Volvo V40 is het zeker. In alles op ruimte na de beste auto die ik tot nu toe heb gehad. Ik had voor hetzelfde geld ook een leuk aangeklede Passat eenheidsmobiel kunnen rijden of elke willekeurige concurrent daarvan in het D-segment maar dan had ik niet de kwaliteit en comfort gehad wat ik nu wel heb. Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe V40 D2 Summum en ik denk dat meer rijervaring die blijheid alleen nog maar groter maakt. De beloften kwa gebruik zijn zoals iedereen hier al weet niet waar te maken in de normale praktijk, zoals het er nu uitziet met mijn rijstijl in op 20 of beter is heel netjes.

2e indrukken

  • 2.685 km

Hierbij de 2e indrukken na precies 3 weken in de V40:

Verbruik / motor / techniek
* Verbruik valt in 1e instantie iets tegen, gebruik nu gemiddeld over bijna 2700 kilometer gemiddeld 1 op 17,7. Ik zou niet echt weten hoe minder te verbruiken, ik laat de auto vaak lang stukken uitrollen bij afritten, rotondes etc, rijd op de adaptieve cruisecontrol niet harder dan 125 en trek ook niet echt hard op bij het stoplicht. Ik had gehoopt op ergens rond de 1/20 dus daar zit it 10% vanaf. Nog steeds niet slecht maar het kan beter. Als ik in de verbuiksmonitor kijk dan kan het wel beter maar zoals gezegd ik zou niet weten hoe zonder echt gekke dingen te gaan doen zoals op de snelweg waar je 120 mag 100 gaan rijden. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Misschien is het wel de adaptieve cruis control? maar eens een ritje zonder proberen en kijken wat het effect is.

verbruik gemeten uit liters en kilometers is bovendien steeds ruim 10% hoger dan dat wat de computer aangeeft.
* Tanken, 3 keer getankt, geen enkel probleem met knoeien door de vulopening zonder dop. Helemaal fijn, geen geklooi met die dop, geen geknoei, werkt gewoon prima.
* Souplesse van de motor, de adaptive cruise control kan wisselingen tussen circa 70 kilometer en alles daarboven zonder schakelingen in de 6e versnelling opvangen dus tsja, is dan de motor te klein? Voor mij niet.
* Veercomfort, je merkt dat hobbels strak genomen worden, voelt dat de vering strak is maar aan het comfort doet het niks af. Ook geen probleem dus.
* Standkachel: helemaal geweldig, gelukkig heeft het een paar keer gevroren, kachel programmeren met je app op de iphone en 's ochtends in een warme auto weg. Nog wel even de buurman lachend gevraagd waarom hij zijn standkachel niet had aangezet toen hij zijn net te dure BMW stond te krabben :-)
* Afneembare trekhaak? Werkt prima, zo erop, zo eraf, op zich is van deze tijd meer een wegklapbare haak maart goed, binnen 2 minuten zit ie erop en eraf. En leuk je stelt je camera in op de trekhaakmodus en je koppelt hem zo aan je bakkie, de bal van de trekhaak zie je in je scherm en er wordt een lijn geprojecteerd waar die heen gaat,helemaal makkelijk dus.

Multimedia/navigatie etc.
* Premium sound is echt top, wat een geluid zeg, de 600 euro meerprijs op high performance zeker waard. Echt niet normal wat een geluid eruit komt, hoe zuiver en vol.
* Digitale radio ook top, geen enkel kraakje te horen, stil is echt stil, je hebt kraakloze verbinding of hij is helemaal weg, en dat laatste gebeurd bijna nooit. Ook die investering als je radio waardeert echt zijn centjes waard.
* Navigatie werkt prima, enig puntje is de iritante OP die aan het einde van elke instructie uitgesproken lijkt te worden, Volvo: kan die eraf geprogrammeerd worden?
* Inspreken van bestemming met voice control werkt prima, eigenlijk gebruik ik de normale instelmethode met letters kiezen nooit meer
* 2e minpuntje is de lange aankondiging voor een afrit, 2 km van tevoren wordt je al verteld dat je af moet gaan slaan, als je niet uitkijkt zit er nog een afrit tussen en zit je op de verkeerde, als je t weet is t geen probleem meer maar toch.

Ruimte / comfort / looks
* RijcoMfort, helemaal goed, stoelen prima instelbaar en blijven lekker zitten, nog geen echte lange ritten gemaakt dus voor 100'en kilometers weet ik het nog niet.
* Instappen blijft een ding, ik ben 186 en moet echt mijn kop goed intrekken om hem niet te stoten bij het instappen, de auto is gewoon laag, ook uitstappen merk je dat bij, ik ben natuurlijk een stoere vitale veertiger maar ik kan me voorstellen dat als je ouder wordt dit toch een dingetje is.
* hoofdruimte met het open dak voorin echt geen punt, achterin wel.
* Knoppen etc, alles is onder handbereik en intuïtief, na een paar weken ken je elke functie en kun je alles zonder kijken vinden. het blijft handig om een toetsenbordje te hebben met de cijfertjes voor t bellen of voor keuzemenu's tijdens t belle.
* Kofferbak, vorige week een bankje gekocht, ja dat paste natuurlijk niet waar het in een grote station misschien nog net had gepast, jammer maar dat wisten we vooraf, aanhanger halen en gaan dus. Keuze, geen probleem.

Veiligheidssystemen / rijhulpen
* Adaptive cruise control werkt erg fijn, instellen en rijden, remmen doet de auto zelf, accelereren ook, wat zou het fijn zijn als dat tot 0 kon, ook in de file zo weer wegrijden, helaas werkt het maar tot 35 kilometer zonder een automaat. Ook erg veilig want je kunt nooit vergeten te remmen als je even per ongeluk ergens anders naar kijkt.
* Wel irritant is doordat je automatisch de heer in het verkeer bent dat regelmatig andere mensen daar misbruik van maken en in het gat springen. Als je niet uitkijkt laat je dus steeds een gat vallen en springt er steeds een andere auto in. Is dit slecht van de auto? Nee, van je medeweggebruikers, ook hieraan gewoon wennen, kost het je veel extra rijstijd? nee helemaal niet natuurlijk, maar zoals bijna iedereen wil niemand een ander voorlaten in dit verkeer :-)
* Klein minpuntje is dat als je in druk verkeer wordt afgesneden de ACC een seconde nodig heeft om op de auto die er (op hoge snelheid) tussenschot te focussen in plaats van op je oude voorligger en dan zit je ineens best dicht op die ander wat de rode signaallampen doet afgaan. Mischien ziet je voorganger dat ook en denkt die nog eens na voordat ie dat weer doet, gebeurd me gemiddeld 3 keer per dag en dat zegt wel iets over het huidige verkeersgedrag.. Onveilig wordt het nog steeds niet want de auto remt daarna wel gewoon op tijd weer.
* BLIS, als je het eenmaal hebt wil je nooit meer zonder, zo fijn die waarschuwing in je spiegel.
* Afgeleide van BLIS je cross traffic alert, idem, als je het hebt wil je nooit meer zonder, achteruit uitparkeren, komt auto aan? jij weet het al voordat je hem ooit kunt zien, superveilig dus. Zelfs voor voetgangers en fietsers.
* Lane keeping assistent, ook een rare gewaarwording je auto die zelf stuurt maar ook hier weer, alles voor de veiligheid, nooit per ongeluk over de lijntjes rijden want je auto stuurt hem weer binnen de lijnen. De ene keer wordt er heftiger gestuurd dan de andere keer, wat dat trieert ben ik nog niet uit.

Al met al krijg je echt ter plekke het idee dat je in een hele veilige auto rijd door al die hulp. Niet als vervanger maar als extra.

Samenvatting:
* Echt een topauto, superveilig, mooi comfortabel
* verbruik moet nog ietsje beter
* rijgenot door de mooie systemen en wegligging etc helemaal super

Dit is tot dusverre de auto waar ik met meeste plezier in rijd van alle auto's die ik gehad heb.

na een halfjaar

  • 21.000 km

Inmiddels de auto flink aan de tand gevoeld gedurende een half jaar lang.

Ik ben er heen en weer mee geweest naar Wenen, een flinke rit van bijna 1,100 kilometer enkele reis. De auto leent zich prima om flink snelheid te maken op de duitse autobahn. Natuurlijk wordt het verbruik dan wat minder gunstig maar het loopt nog steeds niet de spuigaten uit. De auto op snelheid houden is geen enkel probleem, enkel het snel uitaccelereren op de adaptive cruise control zonder te schakelen als er terug is geremd naar 100 of 120 kilometer dat duurt een tijdje. Dan merk je dat 30 40 pk erbij best welkom zou zijn.

De auto wil met geen mogelijkheid op 200 kilometer per uur komen, lijkt wel begrensd te zijn op 199. Nou vooruit dan maar, nemen we op de koop toe.

Het op hoge snelheid rijden met adaptive cruise control werkt prima, je rijdt hierdoor heel relaxed en houd netjes afstand.

Ook op een heel andere manier de auto belast met een flinke aanhanger vol met hout. Ook dan geeft de auto geen krimp en kom je nergens wat tekort.

Verbruik:
Dat blijft niet om over naar huis te schrijven volgens de opgave. Ik rijd in de praktijk nu ongeveer 1 op 18 terwijl ik behoorlijk mijn best doe om zuinig te rijden. Veel zuiniger zit er echt niet in. Ik heb mijn 17 " velgen met 225 zomerbanden er nu onderliggen en dat lijkt niet gunstig te zijn voor het verbruik. Slecht is het niet maar het kan beter.

Eerste beurt inmiddels ook gepasseerd, geen opmerkingen vooraf, alles werkt naar behoren en geen gekke dingen. Beurt netjes uitgevoerd door de dealer. Een week voor de beurt liep mijn motor wat onregelmatig bij het wegrijden in de ochtend, dat is na een software update weer verdwenen, wellicht iets kleins , vuiltje ergens. Niks geks en het is weer weg.

Helemaal geen gekke dingen over de auto, hij zit prima, de rit van 1100 kilometer uit wenen wordt op geen moment oncomfortabel, op hoge snelheden merk je pas hoe goed de wegligging is en hoe groot de controle over je auto is bij snelle uitwijk en remacties. Gewoon helemaal goed., louter tevredenheid

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens