Volvo V40 D2 Summum (2013) #11

autoreview

Volvo V40
Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 D2 Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst208.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Echte Re view

  • 208.000 km

De Volvo V60 vond ik altijd al een mooie auto, de V40 kom mij zeker van de voorkant ook al wel bekoren.

De achterkant vond ik iets minder gelaagd, maar daar viel wel mee te leven. De doorslag werd echter gegeven door.......

Ja, de prijs. In 2013 was deze wagen nog wegenbelasting vrij waar nog eens boven op kwam dat deze na bestelling ook nog eens niet met de toen geldende 20% bijtelling maar met MY 2014 14% bijtelling geleverd ging worden.

De R design was wel cool qua looks maar ik was toch van mening dat dit een beetje misplaatst is voor een 1.6 diesel. Vandaar maar voor een behoorlijk complete Summum gegaan.

Verdere toevoegingen :

keyless entry
Business pakket met navigatie en digi dash
Premium audio
DAB+
Adaptieve Xenon

Ik noem dit een echter review omdat ik in tegenstelling tot vele reviews dit keer de balans opmaak boven de 200K in plaatst van het punt waar vele van ons nog door een rose bril kijken.

There we go, Comfort :

De V40 ligt goed op de weg en spoort lekker, je moet echt hard gaan wil je tegen het heel controleerbare onderstuur aanzitten. De wagen zet zich ook direct in bochten, van nadijnen of verder stuur correcties is eigenlijk zo goed als geen sprake. Perfect dan ??? Nou..... als je van wat sportief houdt wel, van mij had het wel een klijn tikje confortabeler gemogen. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Als je glad asfalt hebt is het heerlijk, als het wat onregelmatiger onder de wielen wordt wordt het allemaal al snel wat rumoeriger. Korte oneffenheden worden redelijk stevig doorgegeven. De climate control doet zijn werk voorbeeldig even als de stoelverwarming wat met name in de winter met het standaard leer op de summum echt wel prettig is.

De Premium audio is lekker strak, ga echter niet te hard met muziek met een ruime hoeveelheid bas. Het systeem is daar namelijk wel proportioneel correct en probeert dat ook ten gehore te brengen maar slaagt daar helaas niet altijd even goed in. Hoe je het wat rustiger is het echt genieten geblazen, sprankelend vol, ruimtelijk en met strijkers ook lekker zacht. Wat mij betreft een geslaagde upgrade als je de vette beats niet te luid wilt. Het systeem kent namelijk geen sub woofer en de 2 wat grotere speakers in de deuren moeten al het lagere werk verzetten.

het zit werk is in de Volvo goed voor elkaar. De zetels zijn precies hard genoeg en bieden voldoende zijdelingse steun. Voor mijn 1.88 is de zitting voor het mooie iets te kort maar het kantelen compenseert dit goed. Ritten van 4 uur aan een stuk zijn zeer comfortabel te doen. Uiteraard wordt je vermoeid, maar dat zijn eerder de ogen en de aandacht als dat het de rug of benen zijn.

prestaties :

De D2 in deze generatie is het 1.6 Diesel blok van PSA met een aantal aanpassingen. geen 16 maar 8 kleppen, dan wel weer in combinatie met een twinscroll turbo.

Het resultaat is een blok wat zich tussen de 1800 en 2800 toeren lekker soepel laat rijden, daar boven komt er wat meer geluid maar eigenlijk amper extra prestaties.

De 1e versnelling is gekortwiekt, waardoor de acceleratie van 0 tot 100 wat langer duurt dan de gemiddelde auto met vergelijkbaar vermogen. Vanaf de 2e versnelling wordt er beter opgepakt.

De top ligt na wat aandringen begrenst op 199. Natuurlijk is meer vermogen altijd leuk maar de 115Pk van dit blok met de 270Nm is ruim voldoend in ons NL.

Qua verbruik hebben we de fabrieksopgave zoals gewoonlijk niet eens aan de horizon gezien. Mijn gemiddelde verbruik ligt zo geschat 1 op 20 of beter.

Ik hou wel van doorrijden maar niet van boetes dus is het vaak 83 , 103, 123 of 133 op de CC.

Betrouwbaarheid :

Daar kan ik kort over zijn, in de ruim 200K km die ik gereden heb ben ik alleen met een gat in een achterband gestrand. Een reserve wiel hoort helaas niet tot de standaard uitrusting. Het busje rommel met de compressor zag ik dat gat niet dicht krijgen dus werd de hulp van de LM ingeroepen.

Tja, dat is alles, buiten de standaard banden remmen, olie en filters tot nu toe geen defecten.

Al met als is deze auto een prettige relatief goedkope reisgezel gebleken. En daar ik auto's iets meer vind dan een set wielen van A naar B heb ik als opvolger iets anders gekozen.

een BMW 1.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.