Volvo V40 D2 Summum (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 175.000 km |
- 3.650 km
Omdat het allemaal wel erg lang werd heb ik besloten de eerdere updates samen te voegen en te herschrijven. Hopelijk maakt dit het allemaal wat beter leesbaar.
VOORTRAJECT
In aanloop naar het eind van het leasecontract had ik aan de hand van mijn budget en wensen een aantal auto's op de shortlist geplaatst:
- Saab 9-3. Eind 2012 zou Saab met de nieuwe 9-3 komen. Als Saab-fan stond deze auto dus ook op mijn lijst. Helaas ging Saab failliet.
- Audi A5. Een prachtige auto en was een serieuze kanshebber. Later heb ik echt besloten om mijn budget neerwaards bij te stellen.
- BMW 3-serie. Haalde het wat mij betref niet bij de A5. Om een of andere manier word ik niet blij als ik in deze auto rijd.
De Volvo V40 stond dus niet op mijn lijst. Toevalligerwijs attendeerde een collega mij op deze nieuwe auto; ik was direct verliefd. Na het bijstellen van mijn budget heb ik de volgende auto besteld:
V40 D2 Summum
Biarritz Blue
Vasa Leder Charcoal/Blond
Afneembare Trekhaak
Automatisch Dimmende Binnenspiegel
Driver Support Line
Exterior Styling Kit
Getint Glas
Intro Line
Keyless Entry
Laadvloer met 2 Levels
Premium sound
Stuurbekrachtiging met 3 Instellingen
Verwarmbare Voorstoelen
Nooit eerder had ik een auto besteld zonder er een proefrit in gemaakt te hebben. Een gok, maar ik wist vrijwel zeker dat ik de juiste keuze had gemaakt. Toen ik een paar weken later tijdens de preview de auto bekeek wist ik zeker dat ik de juiste keuze had gemaakt. Een prachtige auto! Echter twee nadelen: de kofferbak was kleiner dan ik had verwacht en ik kon niet op de bestuurderstoel zitten zonder met mijn hoofd het dak te raken. Ai! Toch niet de juiste keuze?
Gelukkig bood Volvo uitkomst en kon ik langskomen om een versie zonder panoramisch dak en electrische stoelen te proberen. Vooral het ontbreken van het laatste scheelde. Ik kon normaal zitten!
Toen de keuze voor een motor, kleur en interieur. Over de kleur en het interieur was ik snel uit, de motor was lastiger. Ging ik daadwerkelijk voor lage maandelijkse kosten of toch maar wat meer vermogen. Ik heb daarop een proefrit gemaakt met de S60 D2 en was blij verrast. Door de motor binnen het juiste toerenbereik te houden was deze voldoende levendig.
Toen begon het lange wachten. De productie van mijn auto was gepland voor eind oktober.
AFLEVERING
De dag van aflevering was aangebroken. Toen ik 's ochtends bij de dealer verscheen was de auto nog niet geheel klaar. Eerst dus maar een drankje en de papieren doornemen en ondertekenen. Ondertussen werd de auto de showroom binnengereden.
De eerste kennismaking was positief. De kleur (Biarritz Blue) verbaasde mij; in positieve zin. Een prachtige kleur die afhankelijk van de hoeveelheid licht verschillende tinten aanneemt. Ook de combinatie met de beige lederen bekleding is prachtig. Helaas was men door een foutje vergeten de exterior styling kit te bestellen.
RIJGEDRAG
Komende van een auto met meer vermogen waarbij de auto in vrijwel het gehele toerenbereik levendig was is het even wennen. De D2 rijdt heerlijk maar je moet actief blijven schakelen om trekkracht te behouden. Gelukkig beschikt de V40 over een prima versnellingsbak.
Het onderstel bevalt goed. Alleen lange oneffenheden geven een je wat ongemakkelijk gevoel.
Absoluut positief is de stilte. Onder vrijwel alle omstandigheden is het in de cabine stil genoeg om op normale toon met elkaar te converseren.
INTERIEUR
De kwaliteit van de gebruikte materialen is goed. Zelf merk ik weinig verschil met de zogenaamde premium merken zoals Audi en BMW. De schakelaars en draaiknoppen voelen stevig aan. Bij het gebruik hoor je geen kraakjes of piepjes.
De stoelen zitten prima. Genoeg steun waardoor ik na uren rijden nog geen pijnlijke onderrug heb.
MULTIMEDIA SET
De navigatie gaf mij de eerste dagen wat hoofdbrekers. De kaarten blijken niet zo up-to-date te zijn dat alle adressen bekend zijn. In een paar gevallen bleek het adres niet bekend te zijn. Ook de steeds maar weer terugkerende omleidingen naar aanleiding van een incident (file of afsluiting) zijn erg hinderlijk. Inmiddels ben ik er aan gewend maar het zou mooi zijn als er een oplossing komt voor de omleidingen.
Een mooie functie voor de toekomst zou een automatisch zoom-functie zijn. Rijd je op de snelweg dan voldoet een grotere schaal. Rijd je binnen de bebouwde kom dan een kleinere schaal.
De carkit is prima. Ik begrijp van anderen dat ik prima te verstaan ben en dat men vaak niet doorheeft dat ik in de auto zit. Het selecteren van contactpersonen middels spraak werkt perfect. Ook handig is het selecteren middels het toetsenbord. Door gebruik te maken van T9 kan je snel de beginletter van de persoon invoeren.
De kwaliteit van het Premium Audio systeem is top. Prachtig geluid al blijf ik nog even met de instellingen spelen om er meer uit te krijgen.
Het streamen via bluetooth werkt eenvoudig en de bediening via je stuurwiel werkt goed. Wel duurt het even alvorens de vorige of volgende track geselecteerd worden. Waarschijnlijk een nadeel van bluetooth. Ook merk je dat Volvo niet de laatste bluetooth stack gebruikt, de kwaliteit van gestreamde muziek (zoals via Spotify) kan beter.
ZICHT
In het begin was het flink wennen aan de lengte en breedte van de auto. Ik ben een paar keer uitgestapt om de ruimte voor de auto te controleren; dat bleek meer te zijn dan ik dacht. Nu, twee weken na aflevering, heb ik een goed idee van de dimensies van de auto.
Het zicht rondom kan beter maar dat heeft ook te maken met mijn lengte. Hierdoor zit ik met mijn hoofd naast de B-stijl. Het zicht door de achterruit is voldoende.
VERBRUIK
Ik verwacht niet dat ik qua verbruik ooit in de buurt van de fabrieksopgave zal komen. In de eerste plaats omdat ik mijn kilometers vooral op de snelweg maak maar daarnaast door mijn zware rechtervoet.
Op dit moment (3650 km) is het verbruik 1 op 17,2 kilometer.
OMGEVING
Leuk zijn de opmerkingen die je van voorbijgangers krijgt. Mensen steken hun duim op, kijken je na of spreken je op straat aan.
--------
EERSTE KEER TERUG NAAR DE DEALER (3200 km):
Zoals ik al schreef was men bij aflevering vergeten om de exterior styling kit te bestellen. Bij aflevering hebben we dus direct een afspraak gemaakt om dit te verhelpen. Inmiddels is dat deels gedaan.
Als vervangende auto kreeg ik een S80 uit begin 2012. Wat een verschil met de V40. De vering is week en de kwaliteit van het interieur is zeer matig. De materialen piepen en kraken.
Bij het ophalen van de auto merkte is dat de styling kit onvolledig was gemonteerd. Het afdekkapje voor de afneembare trekhaak was niet besteld en de twee uitlaten waren niet gemonteerd. Wordt vervolgd...
- 37.960 km
Inmiddels rijd ik een half jaar in de V40 en is de tweede onderhoudsbeurt in het zicht.
In de tussentijd is de exterior styling kit volledig geplaatst en zijn een aantal andere zaken die bij levering niet op tijd binnen waren geplaatst. Dit naar volle tevredenheid en elke keer stond een vervangende auto gereed.
De auto zelf bevalt uitermate goed. Elke rit neem ik met plezier achter het stuur plaats en merk ik dat de auto redelijk wat bekijks heeft.
Wel heb ik in de afgelopen maanden een flinke lijst met kleine problemen verzameld. Ik wacht met spanning op de volgende software update om te zien of deze problemen zullen zijn opgelost.
- 43.000 km
Inmiddels is mijn auto voor de tweede service beurt bij de dealer geweest. In de loop der tijd had ik een flinke lijst met kleine en grote gebreken verzameld. Veel van deze problemen zijn software gerelateerd en door nieuwe software in te laden opgelost. Verder was geconstateerd dat de turbo lekte, dit is onder garantie vervangen.
Op deze gebreken na bevalt de V40 nog steeds uitermate goed. De V40 is een heerlijke reisauto. Het gebrek aan vermogen was in eerste instantie even wennen maar nu lijkt het alsof ik nooit anders heb gehad. In het dagelijks gebruik voldoet de D2 prima.
Derde beurt achter de rug
- 61.000 km
Ik heb de V40 nu een kleine 11 maanden en nog steeds voldoet de auto prima. Bij de afgelopen 60.000 km beurt zijn ook geen vreemde zaken aan het licht gekomen.
RIJGEDRAG
Zoals ik in mijn eerste verslag schreef zijn lange oneffenheden in het wegdek niet altijd even plezierig. Uiteindelijk kan je daar wat aan doen door met de bandenspanning te spelen maar het probleem daadwerkelijk wegnemen lukt niet.
De D2 is nog steeds geen snelheidswonder maar door actief te schakelen en daarmee de juiste toerengebieden op te zoeken kan je prima in het verkeer meekomen.
INTERIEUR
Na meer dan 61.000 km is het interieur nog steeds in goede staat. Geen rammeltjes of onderdelen waarvan de levensduur beperkt is.
Wel merk je dat de lichte lederen bekleding smettelijk is. Spijkerbroeken geven af en zodoende merk je na verloop van tijd dat de zitting licht verkleurd. Gelukkig is dit goed op te lossen door af en toe met leerreiniger aan de slag te gaan.
MULTIMEDIA SET
Over de navigatie is door mijzelf en anderen al veel geschreven. Het is absoluut geen topper maar het doet z'n werk.
Het Premium Audio systeem heeft veel instellingen om de muziekbeleving te veranderen. Het was daardoor even zoeken naar de (voor mij) juiste instelling. Uiteindelijk heb je met dit systeem prachtig geluid en kan je van elk type muziek genieten.
Zeer regelmatig gebruik ik Spotify via bluetooth. Ik ben erg tevreden over deze functionaliteit. Het zelfde geldt voor de carkit. Prima geluid en de andere kant kan mij door weinig interieurgeluid prima verstaan.
VERBRUIK
Eigenlijk de enige tegenvaller aan deze auto. Ik slaag er niet in om ook maar enigzins in de buurt van het streefverbruik te komen. Ik zit momenteel op circa 1 op 19.
145.000 km update
- 145.000 km
Inmiddels is het 2,5 jaar geleden dat ik deze V40 in ontvangst mocht nemen en nog steeds stap ik elke dag met plezier in. Sinds de laatste update heeft er niets gespeeld en is slechts regulier onderhoud uitgevoerd.
INTERIEUR
Zoals ik al eerder schreef is de lichte lederen bekleding erg besmettelijk. Het effect van het dragen van een nieuwe spijkerbroek is direct zichtbaar maar regelmatig behandelen met leerreiniger heeft een positief resultaat. Toch krijg je de orginele kleur nooit weer terug.
In het interieur zie je nauwelijks sporen van gebruik. Het leer is nog in prima staat en ook de plastic onderdelen piepen en kraken niet.
MULTIMEDIA
Nog steeds ben ik zeer tevreden met bij premium audio installatie. Goed geluid en vooral het streamen via bluetooth (Spotify) wordt zeer vaak gebruikt.
VERBRUIK
Wellicht het ik een zware rechtervoet want het verbruik is niet naar beneden te krijgen. De actuele stand is 1 op 17.2.
VOLGENDE AUTO
Momenteel ben ik mij voorzichtig aan het orienteren op een nieuwe auto. Hoewel ik absoluut niet merkvast ben moet ik zeggen dat mijn ervaringen met Volvo en met de dealer uitermate positief zijn. Reden voor mij om de V60 D4 hoog op de lijst te plaatsen.
- 175.000 km
Na 175.000 kilometers was het tijd om afscheid te nemen van mijn V40. Ruim 3 jaar heb ik er met veel plezier in gereden en bleef het onderhoud beperkt tot de zaken die je mag verwachten.
Mijn nieuwe auto is een V60 geworden. Een stuk groter, zeker voor de passagiers en de achterbak, maar op puntjes kan je zien dat de V40 een meer recent ontwikkelde auto is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 1.6 T4 Momentum AUT|Navi|PDC|Clima|Ambiente|NL Auto
- 2014
- 145.913 km

Volvo V40 2.0 D4 140kw | Ocean Race | Leer | Pano | Navi
- 2014
- 204.808 km

Volvo V40 T4 179PK Summum / Navigatie / Camera / Elektrische Bestuurderstoel / Cruise Control / Stoelverwarming / LM Velgen /
- 2013
- 86.725 km