Volvo V40 D2 R-Design (2013) #14
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Volvo V40 MY2014
- 8 km
Daar stond die dan... na vier maanden wachten kon ik "mijn" Volvo ophalen. Een wauw gevoel en zo blij als een kind stapte ik in. Is dat na 92000KM nog steeds en kijk ik nog elke dag om?
Altijd gecharmeerd geweest van het merk, nu eindelijk binnen het budget.
Ik zal proberen per paragraaf zo duidelijk mogelijk omschrijven wat mijn bevindingen zijn van de Volvo V40.
Laat ik eerst beginnen met de kleine selectie ronde. Dit zal ik kort houden, want de review gaat immers over de Volvo.
Audi A3: In Pro-Line S trim wel mooi. Maar de uitvoering zoals ik deze wilde rijden ging de A3 over de 45K. Voor een C-segemter erg veel geld. En daarnaast wekte het verder weinig emotie bij me op.
BMW 1: Rijdt echt goed, maar die neus he.. De nieuwe 2015 facelift vind ik wel geslaagd en is nu rijp als mijn eventuele opvolger.
Volvo V40: Uiterlijk een dikke plus, reed meer dan prima en met mijn sympathie voor het merk was het verder een no-brainer.
Ok, dan nu de bevindingen!
- Uiterlijk, Exterieur
"Passion Red"... je moet er van houden, maar ik wilde geen grijs, zwart of wit. Dus op dat punt ben ik wel geslaagd met het felle rode kleurtje wat nu op de auto zit. In combinatie met het panorama dak, Silk metal kleur spiegels en omlijsting plus de R-Design bumperkit een erg geslaagde combi al zeg ik het zelf.
Het lijnenspel is mooi en de zogeheten vleermuis achterlichten, daar hou ik wel van.
Wat Volvo aan de buitenkant wel mag veranderen zijn de koplampen. De meesturende Bi-Xenon lampjes zien er goed uit, maar de V of S60 koplampen zijn toch een stuk mooier.
- Uiterlijk, Interieur
Uhhh... vooral zwart. dat is wat er in me op kom als ik er weer in stap. Dit is mede door het R-Design plus pakket. Volledig zwart lederen stoelen, zwarte hemel en zwarte accenten maakt het sportief, maar ook wel wat somber. Dat is ook een van de redenen dat ik een panorama dak genomen heb. Het zorgt dat er in ieder geval wat extra licht naar binnen komt. Materialen zijn meer dan prima. en heb na 92.000 KM-er nog geen kraakje kunnen ontdekken.
- Comfort
Hou je van een soepel geveerde auto? Dan is dit zeker niet iets voor jou. Met het sportonderstel en 17" is het toch wel erg stug allemaal. Bij mij was dit bewust een keuze omdat ik dat soepele niet zoek in een auto, en dat harde wel fijn vindt.
Binnen de bebouwde kom moet je de drempels ook zeker niet te hard nemen, je schaaft er zo een stukje onderkant bumper vanaf. Hier is de auto dan ook niet op zijn plek.
Een klaverblad of op- en afritten met een snelheid nemen die wat hoger ligt dan toegestaan of geadviseerd wordt, brengt bij mij altijd weer een glimlach op het gezicht en hier is de auto wel in zijn element. Hoe strakker het asfalt, hoe leuker het is.
- Ruimte
Het is al eerder behandeld, het is geen ruimtewonder. Als ik dat wilde dan had ik wel een Skoda genomen :)
Zelf ben ik 1.80 en een normaal postuur. In de zetels zit ik heerlijk en kan prima achter mezelf zitten.
De instap achterin is wat smal voor mensen met een wat breder of langer postuur. Nu zal ik zelf niet zo snel achterin zitten, maar mocht je kinderen hebben
die wat groter zijn, dan kan je verwachten dat ze gaan klagen.
Voor de kofferbak geldt hetzelfde. Door de daklijn is het hier ook geen ruimtewonder, maar mijn hond, formaatje mechelse herder, die kan het slechter treffen... maar ook beter.
Even de cijfertjes opgezocht:
Laadvermogen is 335 liter.
- Motor en versnellingsbak.
Fijne motor, zeker in het toerenbereik waarin deze het koppel aanspreekt.
In de winter als de de motor koud is, dan "nagelt" die wel een beetje. In de zomer is dat totaal weg.
De D2 is vrij snel op bedrijfstempratuur. Dit komt overigens niet door mijn rechtervoet. Ik rij de auto altijd rustig warm voordat het voetje helemaal naar beneden gaat en in de (diesel)toeren klim.
De bak daar in tegen... De eerste versnelling is niet zijn beste versnelling en je moet zorgen dat die niet in het turbo gat valt met optrekken, want dan duurt het gewoon even voordat die van zijn plek komt. Voor de rest schakelt de bak goed van de ene verzet naar de andere. Eigenlijk heb ik er pas een enkele keer naast gezeten.
Ik heb dus even zitten twijfelen bij prestaties tussen 3 en 4 sterren. Maar voor de 115PK die hij levert, kom je prima vooruit. Daarom toch voor 4 sterren gekozen. Mocht die nou echt niet vooruit komen met 115PK, dan had die zeker minder sterren gekregen.
- Multimedia
Het multimedia systeem had wel wat sneller mogen zijn. Hij reageert niet direct en dat kan soms tot frustraties lijden. Zeker van vriendin lief die wat minder geduld heb dan ik.
De navigatie doet het overigens goed, hij brengt mij altijd naar de juiste bestemming, maar niet altijd de meest logische.
Wat goed werkt is het inspreken van de bestemming. Dit werkt eigenlijk bij mij altijd in een keer.
Geluid is wel goed te noemen. Maar heb betere audio sets gehoord. Er zit een "Premium Audio Set" in. Dit zijn speakers van Harman Kardon. Vooral op lage tonen slaat de set wat mij betreft (soms) de plank mis.
- opties
Wat goed werkt is het automatisch file inparkeren. Dat is toch wel erg leuk en je went er snel aan. De auto parkeert zichzelf sneller dan als ik het zelf doe. Maar wellicht zegt dat meer iets over mijn "parking skills".
Automatische dimmende binnenspiegel: Een must als je het mij vraagt. Zelfde voor de stoelverwarming. In de winter toch wel fijn op de leren zetels.
Achteruitrijcamera helpt me met het achteruit inparkeren. Je raakt nooit meer wat!
Verwarmbare voorruit is ook fijn. Zeker
als de raam beslaat, dan is dit met een druk op de knop verdwenen als sneeuw voor de zon.
Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie werkt ook zeer goed. Zodra mijn vriendin de auto met de tweede sleutel opent, dan verzet de stoel zich naar haar instellingen. Ook de display instellingen en spiegel instellingen onthoudt hij.
Gemak dient de mens toch?
Keyless start is ook een fijne optie. Geen gedoe meer met sleutels ergens insteken en omdraaien. Instappen en op start drukken en gaan!
De stuurbekrachtiging met drie instellingen heb ik zelf op de meest zware staan. Dan stuurt die een stuk minder kunstmatig dan de lichtste stand.
- Verbruik
Dit stukje heeft uiteindelijk wel met mijn rechtervoet te maken. 1 op 16,7 na 92000 KM-er.
Op de A2 traject controle red ik de 1 op 22 wel en op 80 wegen kan ik de 1 op 25,26 zelfs redden. Dus het kan zeker wel!
Maar het is nog steeds niet de 1 op 33 wat de fabriek je belooft:)
- laatst word
Ik hoop dat ik alles of in ieder geval het meeste behandeld heb. En anders laat even een reactie achter, dan zal ik het beantwoorden of het verslag bewerken.
Ik vind het een hele fijne auto en heeft mij nog nooit in de steek gelaten heeft. Nu zorg ik ook goed voor hem. Elke week met de hand wassen, krijgt op tijd zijn onderhoudsbeurtjes en wordt altijd netjes warm gereden.
En om de vraag van de BMW reclame te beantwoorden: Elke dag!
- whats next
Aangezien ik met mijn kilometers al over de helft zit van mijn contract, ben ik een beetje aan het rond kijken. Eigenlijk kijk je altijd rond als auto liefhebber, maar dat terzijde. De V60 zal buiten mijn budget zijn, en de overstap zal zoals bovenin het verslag naar een BMW 1 plaats vinden.
Update: 116.000 KMer
- 116.000 km
Zo, even een update.
De klok staat op 116K kilometer en er is toch wel het een en ander gebeurt.
Bij 112K kilometer heb ik een nieuw motorblok gekregen. Deze is te warm geworden en onder een groot stuk coulance vanuit Volvo is er een nieuw blok ingelepeld.
Deze is nu wel weer ingereden en vanochtend kreeg ik de melding op het display dat ik verminderd motorvermogen had. Mijn snelheid viel naar beneden op de A2 ter hoogte van Den Bosch en ben met 80 achter een vrachtwagen naar de eerste afrit gegaan.
Daar op een industrieterein de motor uit gezet. op slot gezet. 2 minuten gewacht. Open gedaan, motor gestart en kon weer door...
Toch een beetje een smet op mijn Volvo-betrouwbaarheid.
Voor de rest blijf ik het een prachtige uitvoering vinden, die nog steeds helemaal naar mijn wens is.
Balans opmaken
- 130.000 km
116.000 tot 130.000 waren weer probleemloze km-ers.. Nog op "wintersport" geweest en -11 op de teller gehad... geen probleem voor deze Zweed. (Of Chinees) (Of Belg, daar wordt die tenslotte in elkaar geschroefd)
Maar aan al het goede komt een eind. En ook zo aan mijn tijd met deze dik uitgevoerde Volvo V40 D2.
Terug lezend is te zien dat ik 2 keer een echt probleem gehad heb. Motorblok vervangen en terug gemoeten omdat de diesel toevoer niet voldoende was, en de motor daarom ging inhouden. (Een had ook met de ander te maken)
Het is een beetje een dubbel gevoel. Natuurlijk kijk je als liefhebber van auto's weer uit om in iets nieuws te stappen. Maar je krijgt toch een band als je zoveel in een korte tijd in de Volvo gezeten heb.
Terug kijkend was een goed sturende auto, waar ik vaak met een glimlach in gezeten heb. De stoelen waren subliem en met al die opties word je verwend waarmee elke km-er die je aflegde een fijne kilometer was.
Wat ik niet erg vindt...dat ik straks weer een auto rij die je niet op elke straathoek ziet staan. (Laatst mijn hond naar m'n schoonouders gebracht, Dat is een ritje van 4km-er op en neer. Heb 5 Volvo V40's gezien..)
Donderdag 11 februari kan ik zijn opvolger halen. Een BMW 116D met een sjieke 18" wielen eronder in Valencia Orange uitgevoerd. (totaal 9 weken levertijd gehad)
Hier zal ik t.z.t. ook weer een review van gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.