Volvo V40 D2 Ocean Race (2015)

autoreview

Volvo V40 D2 Ocean Race (2015)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Ocean Race
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst177.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 D2 2.0 ocean race editie

  • 106.700 km

Hierbij mijn ervaring op onze Volvo V40 D2 2.0 Ocean race editie uit 2015.

Hiervoor waren wij in het bezit van een Ford Focus 1.6 TDCI First edition die wij 8 jaar in bezit hebben gehad en met bijna 4 ton hebben ingeruild. De auto begon geld te kosten en was gewoon toe aan of een nieuwe Nederlands baasje of ritje Oostblok.
Wij waren al twee jaar aan het oriënteren wat word de opvolger hmmmm. Eerlijk... Eerst waren we ervan overtuigt dat we elektrisch verder zouden gaan rijden maar na wat proefritten en ons zelf lekker maken kwamen we er toch wel achter dat de actieradius voor ons woon-werkverkeer verkeer niet voldoende was en hierbij ook nog dat we geen oplaad mogelijkheden hebben bij ons werk. Hoop gedoe laat ons nog maar even fossiele brandstof stoken ?.

Toen kwam de vraag wat dan...?
Op een kladje berekenen wat we jaarlijks kwijt zijn gemiddeld aan benzine en aan een diesel auto. Hier kwam naar voren dat een diesel in ons geval toch nog steeds voordeliger is en eerlijk gezegd vinden wij diesel ook heerlijk rijden!

Hierbij hebben wij wel bewust gekozen voor een tweedehands auto omdat we niet goed weten wat de regering in de toekomst gaat doen. Ondertussen is dit al iets duidelijker nu het milieu akkoord rond is.

Ons hartje ging altijd al sneller kloppen van een Volvo maar welke zou het dan moeten worden pff lastig zoveel keus!

Tot dat we met vrienden een lang weekend weg gingen en we mochten mee rijden in hun Volvo v40. Jawel verkocht!! ?

Twee weken later (met continu het internet afstruinen) vielen onze ogen op een prachtige Volvo V40 D2 2.0 120pk Volvo ocean race editie.
Prachtig in de lak, leren interieur, panorama dak, stoelverwarming en nog veeeeel meer.
De auto kwam uit de lease en was van juli 2015 met net een ton op de teller ideaal! Na wat onderhandelingen zou de auto met het volgende opgeleverd worden.
-Vier nieuwe Michelin primacy banden 17 inch.
-Afneembare trekhaak
-Grote beurt
- poets beurt
- twee deukjes verwijderen
- terug roepactie punten zouden aangepakt worden.

Bij de oplevering bleek helaas wel dat de egr klep koeler een fout code gaf waardoor de auto nog een keertje terug in geplant moest worden en de terug roepactie op de diesel leiding was niet uitgevoerd. Voor de rest was het haar fijn in orde.

Na dien ging in de eerste week helaas de achteruit rij versnelling sensor kapot waardoor de achteruit rij verlichting, sensoren en camera het niet meer deden. Gelukkig kon dit tijdens de terug roep actie opgelost worden.

Toen de vakantie (twee weken na de oplevering) wij ging op vakantie naar de Elza’s. Wat ons opviel dat de auto super zuinig was 1 op 23 gemiddeld genomen over de vakantie ! En dat met bergpassen en snelweg ritten!

Maar helaas waren er ook min punten:
Auto is te paniekerig over zijn brandstof pijl bij 500 km krijg je al bericht dat je over 115 km leeg bent dus wij netjes tanken. Ja hoor gaat er maar 28 liter brandstof in das toch vreemd. Je zou bij zo’n auto toch wel mogen verwachten dat deze verder komt op een tank. Heeft hier iemand ervaring mee?
- tweede min punt wat gelukkig onder tussen is opgelost. De bestuurders portier raam zat niet goed in zijn sponning waardoor er een kier tussen zat. Leuk met 130 km/h op de snelweg een gefluit je werd er gek van! Als ik tijdens het rijden mijn raam even open deed en het raam rubber naar buiten wreef hield het fluiten op. Later bleek dat het raam niet goed in het mechanisme zat en was gelukkig zo verholpen.

Al met al een super auto die echt klasse uitstraalt.

Ik ben benieuwd of dat er meer mensen het probleem met het brandstof pijl kennen en wat er eventueel de oorzaak van is.

Volgende review zal over 7 maanden zijn naar zijn onderhouds beurt.


11 maanden verder

  • 128.000 km

Goedendag mede auto fanaten,

Hierbij een update na elf maanden rond rijden in onze Volvo ocean race D2 uit 2015. De auto bevalt tot op heden prima en brengt ons elke dag trouw naar ons werk en zo af en toe durven we de 2,0 liter flink op zijn staart te trappen wat heerlijk is!

Toen dat wij de auto aankochten hadden we al een aantal zaken die door de dealer zijn uitgevoerd onder de noemer terugroep actie enz. Zo werd de egr klep koeler vervangen omdat deze een foutcode aangaf en onder garantie vervangen werd ongeacht leeftijd en km stand! Volvo erkent dat de originele koelers kapot gaan rond de ton, tijdens deze werkzaamheden is ook de brandstof slang vervangen omdat deze kunnen gaan lekken en er een software update toegepast. De garage waar wij deze zaken lieten uitvoeren is Volvo dealer Cappendijk in Goes hier over zijn wij zeer te vrede, vriendelijk personeel en ook wel leuk dat je gekoppeld word aan een persoonlijke monteur die je bij je volgende beurt als voorkeur kan opgeven. Dit doet Volvo om zo dichterbij zijn klanten te staan, wellicht doen meerdere dealers dit maar ik had dit nog nooit meegemaakt.

Afgelopen najaar kregen alle Volvo rijders met een D2 of D4 Volvo motor bericht dat er een terugroep actie zou gaan plaats vinden omtrent een luchtinlaat die brand of smelt symptomen zou kunnen hebben. Hier voor hebben wij uiteraard een afspraak gemaakt bij de dealer en de auto werd netjes voorzien van een nieuw spruitstuk en motor software. Helaas heb ik wel de opmerking dat sindsdien bij lage toeren/snelheid binnen onze woonwijk de motor heel af en toe stottert wanneer deze nog koud is. 10 april moet de auto voor zijn eerste beurt en ga ik dit zeker aankaarten, hopelijk heeft Volvo dit ook al opgemerkt en komt er een nieuwe software voor het motor management systeem.

Tijdens de winter maanden hadden wij van onze oude auto (Ford Focus first edition 1.6 TDCI 2005) de winterbanden onder onze Volvo gelegd omdat deze er onder passen. Ford en Volvo hebben samenwerking verband gehad bij onder andere de onderstellen en motoren. Zo rijdt elke V40 rijder dus gewoon in een Focus ;) nouja onderstel van een focus dan hahah. Met de 16 inch winterbanden rijdt de v40 beduidend comfortabeler minder gestuiter bij klinker weggetjes enz. Maar nu onze zomervelgen er weer onder zitten vind ik de auto een stuk mooier met z'n 17 inch :).

Gemiddeld toen we nog 130 km/h mochten rijden kwam het verbruik op 1 : 18 a 19 uit. Nu we netjes honderd rijden is onze Volvo beduidend zuiniger binnenkort ga ik tanken en hoop ik toch wel uit te komen op 1 : 22 ik laat het jullie weten.

Ik ben benieuwd of dat er onder de lezers mensen zijn die hun auto hebben laten chippen wat zijn jullie ervaringen hier mee? Ik had gekeken op polestart tuning maar de D2 2,0 komt niet hiervoor in aanmerking helaas. Nu zag ik wel dat er een bedrijf Volvo tune bestaat die speciaal voor jou software schrijft iemand ervaring hier mee? Ik ben er namelijk op tegen om er zo een kant en klare software in te proppen zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Ik wil kwaliteit waardoor de betrouwbaarheid ook gewaarborgd blijft. Ik ben zeer benieuwd wat jullie hier van vinden en aanbevelen.

Binnenkort laat ik jullie weten hoe de beurt/apk is verlopen en wat het verbruikt bij 100 km/h is geworden.

we kunnen er weer een jaartje tegenaan.

  • 128.700 km

We kunnen er weer een jaartje tegenaan.

Afgelopen vrijdag is de Volvo met vlag en wimpel door de APK keuring gekomen, daarnaast werd er ook een onderhoud beurt uitgevoerd door de Volvo dealer. Tijdens onderhoud werden alle filters vervangen, motor olie ververst, Volvo 2.0 software ingeladen en alle veiligheidsystemen gecheckt en de lens van de intellisafe werd daarbij schoongemaakt.

Nu vragen mensen zich wel eens af waarom mensen het onderhoud laten uitvoeren bij de dealer nou bij mijn vorige auto was ik ook van die mening dat ik het deels zelf kon of ik liet sommige dingen uitvoeren door een universele garage. Maar bij mijn nieuwe auto ben ik van mening nu dat ik beter naar de dealer kan gaan omdat de auto met zoveel systemen is uitgevoerd dat een universele garage daar nooit allemaal verstand van kan hebben. Zo had ik online bij een universele garage opgezocht wat ze uitvoeren bij een service beurt met de richtlijnen van de fabrikant maar daarbij werden onder ndere de veiligheid systemen niet genoemd.

Op naar de volgende beurt volgend jaar en dan zal ik ook weer een update schrijven of er moet in die tussentijd nog iets gebeuren maar dat betwijfel ik.

kleine update omtrent verbruik en andere zaken.

  • 129.000 km

Om nog even terug te komen op mijn vorige reviews hierbij nog wat puntjes.

Nu mijn 17 inch zomerbanden er weer onderliggen met Michelin Primacy en de huidige snelheid overdag op de snelweg 100 km/h is loopt het verbruik terug van (vorig jaar zomer) 1 op 18,8 naar 1 op 20,4.
Zoals jullie in mijn vorige review konden lezen had ik gehoopt/verwacht dat dit richting de 1 op 23 zou gaan dit komt doordat ik op dat moment mijn 16 inch winterbanden er nog onder had zitten. Met deze banden (continental ts850 205/55/16) liep het verbruik ook aardig terug de eerste week van 100 km/h rijden maar omdat ik half verwegen de brandstof tank ben overgestapt op mijn 17 inch banden kon ik dit nooit goed meten. Mijn oprechte excuses voor de verkeerde voorspelling ;).

Het volgende puntje wat ik wil aanhalen is de brandstof tank inhoud, tijdens het onderhoud van vorige week heeft de monteur even opgezocht wat er voor brandstof tank in mijn auto ligt. Jawel mijn auto is helaas uitgevoerd met een 40 liter tankje. De persoon die de auto des tijds heeft besteld stond er niet bij stil dat deze auto ook leverbaar was met een 60 liter tank. Maar goed we hebben er mee te dealen en ben blij dat het nu duidelijk is, ik rij gewoon door tot dat het lampje rood word en dan heb ik er 700 km opzitten gemiddeld en gaat er 35 liter brandstof in dikke prima.

Om nog even terug te komen op het chip tunen ik heb mij een beetje hier in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat met de huidige snelheid op de snelweg je het niet echt hoeft te doen voor de power maar wel voor de zuinigheid. Ik ga er nog eens goed over nadenken of dat ik de stap ga wagen. Wanneer ik het laat doen dan word het zo ie zo bij de Volvo tune omdat deze mensen er echt verstand van hebben (na het lezen van een hoop goeie reviews over Volvo tune tot deze conclusie gekomen).

Wanneer er weer nieuws is laat ik het jullie zeker weten!

We gaan rustig door met de V40

  • 160.000 km

Beste lezers hierbij na lange tijd weer eens een update. Door de Corona crisis heeft de Volvo vrij weinig kilometers gereden waardoor de km stand nu op 160 000 km staat. Daarnaast zijn wij vorig jaar verhuist waardoor wij nu met de fiets naar ons werk kunnen.

Ik zal even een inhaalslag moeten maken betreft mijn gebruikers review want die loopt flink achter. Vorig jaar hebben we een zorgeloos jaar achter de rug alleen bij het onderhoud een nieuwe distributie set maar voor de rest niks noemenswaardigs. Tijdens het onderhoud een gesprek gehad met de verkoper van Volvo Bluekens omdat we nog maar 7000 km per jaar gaan rijden Ivm de verhuizing. Deze beste man kwam met een inruilwaarde waar zowel mijn vrouw als ik van achterover sloegen en we de aanschaf van een nieuwe benzine Volvo gelijk van tafel hebben afgeveegd. De verkoper was natuurlijk zich van geen kwaad bewust maar begreep wel vanuit onze reactie dat het een behoorlijk laag bod was. Na een nacht slapen en veel denken besloten de v40 lekker verder te rijden en dan maar wat meer wegenbelasting kwijt te zijn per maand.

Nu zijn we een jaar verder en na wat speurwerk blijkt dat bod van vorig jaar vergeleken met dit jaar natuurlijk veel hoger te zijn geweest. Maarja de klimaatcrisis en de oorlog in Oekraïne helpen hier natuurlijk ook aan mee. Wederom jammer joh en we rijden gewoon door.

De laatste tijd deed de Volvo weer flink stotteren bij lage toeren tot vervelends aan toe. Besloten na wat lees werk op internet een flesje injector reiniger van Willy’s in de brandstof tank te gieten terwijl het gele lampje brand. En Jawel dit heeft wel degelijk geholpen de auto stotterde niet meer en liep veel lekkerder. Dus hop nadat het rode lampje ging branden gevuld met primium diesel en het bleef goed gaan. Echter nu na 500 km verder komt het stotteren weer terug helaas! Maar wat blijkt je moet deze behandeling drie keer achter elkaar doen voor een goed resultaat. Dus dat gaan we van de week maar eens voortzetten.

Ook is de Volvo gisteren weer met vlag en wimpel door de Apk gekomen dus op naar volgend jaar.

Tot dan!

Diesel reiniger en Vakantie Gardameer

  • 164.500 km

Met de Volvo naar het Gardameer waar wij momenteel zijn. Maar wat ging er aan vooraf en wat zijn onze bevindingen tijdens de reis??

Twee weken geleden was ik het stotteren in laag toeren gebied zo beu dat ik maar weer eens Google heb geraadpleegd om Trent stotteren icm roetfilter enz enz. Ik kwam toen op een site waar dat ze Lindemann Diesel Total care verkopen https://shop.dutchperformanceproducts.nl/product/lindemann-total-care-diesel/, na wat speurwerk en de nodige reviews gelezen te hebben dit spul besteld icm Diesel booster van Lindemann.

Tijdens de tankbeurt de volledige liter Lindemann diesel Total care toegevoegd en de eerst 20 min van ons reisje naar Texel in het toeren gebied van 2000 tm 2500 rpm laten draaien. Later de reis maar weer eens gedaan en inderdaad de Volvo stotterde niet meer tijdens optrekken van 0 naar bijv 30 km/h. Wauw was het eerst wat in mij opkwam! Na wat Texelse km’ers en weer terug naar Brabant en werk gereden te hebben was de Volvo toe aan een volle tankbeurt om vol richting Italië te gaan reizen. Nog net voor vertrek twee nieuwe goodyear efficiënt grip voorbanden laten monteren en de reis kan beginnen. Tijdens de reis viel ons op dat de Volvo zich goed gedroeg en een verbruik van 1:22,9 is als prima te beschouwen.

Tijdens onze reis door Oostenrijk meldde de auto dat hij graag 0,5 liter olie wou nuttigen maar met een kofferbak vol spullen en laat de olie kan nou net onder de mat liggen deze melding genegeerd en doorgereden. Eenmaal op onze eind bestemming en in totaal 15 uur rijden verder kwam de auto met de melding dat hij 1 liter olie nodig had dus wel degelijk dorst had. Dit lijkt vrij bizar maar onze motor is uitgerust met 0w20 longlife dus hele dunne olie en dit in combinatie met veel berg pasjes, remmen op de motor en hoge temperaturen vind ik dit niet schokkend. Alleen het vervelende was ik had nog maar 600 ml olie bij dus hop opzoek naar een Italiaanse auto onderdelen zaak voor olie. En jawel nog geen 1,5 km van onze accommodatie zit zo’n zaak vandaag maar gelijk 2 liter gekocht en voor 45 euro was ik geholpen.

De Volvo staat er weer opgetopt bij en we kunnen verder met onze vakantie. De volgende tank beurt hier in Italië ga ik de diesel booster van Lindemann toevoegen aan de tank en ik ben benieuwd hoe hij zich dan gedraagt maar tot op heden amper schokken en een lekker draaiend motortje.

Tot snel!

We gaan door!

  • 177.000 km

Beste lezers,

Hierbij wil ik na lange tijd weer eens een review schrijven over onze Volvo V40, het beestje is nog steeds bij ons in trouwe dienst maar dit heeft wel een tijdje geleden op een omslagpunt gestaan.

Waar zal ik beginnen hmmm, sinds februari 2021 hebben wij een woning gekocht op 6 km afstand van beide ons werk. Dit resulteert in een serieuze reductie van kilometers. waarbij wij normaliter nog 35000km per jaar reden komen wij nu gemiddeld op een schrale 12000 km woonwerk en prive ritten. Dit is natuurlijk met het huidige belasting tarief te erg voor woorden maar deze auto inruilen kost nog meer geld. Zodoende hebben wij regelmatig de voor/nadelen van deze auto op een rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat "oprijden" de goedkoopste optie is.
Momenteel zijn alle garage's/dealers dieven van jou portemonnee wanneer je met een diesel komt aanzetten plus de aanschafprijs van de huidige occasions zijn ook sky-high zeker wanneer je weer een auto wil met de opties die deze Volvo ons biedt.

Is er dan geen enkel moment geweest dat je deze auto weg wou doen? Ja zeker wel er zijn ook ergernissen en ik ben ook heel benieuwd of andere deze ook ervaren.

Ergernis 1: Zoals ik al aangaf in een andere review blijft onze Volvo met zijn dieselpeil indicatie stoeien, gemiddeld kunnen wij 500km rijden en dan komt het sein al van laag brandstofpeil. Ga je tanken gaat er maar 26 liter diesel in. Vreselijk zeker wanneer je grote afstanden wil afleggen op vakantie. Toevallig heb ik laatst nog eens zitten google op tank inhoud Volvo V40 D2 2.0 2015 staat er 52 liter. Waarom moet ik dan al bij 26 liter tanken? Zijn er meer mensen die dit ervaren of hebben ervaren en dit hebben laten verhelpen?

Ergernis twee:
Onze Volvo schokt regelmatig tijdens wegrijden of op constante snelheid in laag toerengebied en is er ingeslopen tijdens een terugroepactie van Volvo waarbij volgends mij als ik mij goed herinner het spruitstuk is vervangen. Heel irritant en zeker niet comfortabel. Wederom zijn er mensen met de zelfde ervaringen en eventueel dit laten verhelpen?

Ergernis drie: De Volvo heeft zo af en toe dat hij bij stationair of bij net in hele lage toeren wegrijden uit een parkeervak uitvalt. Dit blijft het start stop systeem te zijn die een storing veroorzaakt. oplossing systeem uitzetten handmatig (jammer dat je dit elke keer weer moet doen).

Dan zijn er nog zaken die de komende tijd aangepakt gaan worden. De achterbanden vertonen sinds deze zomer cupping waardoor de auto toch wat trilt en herrie maakt binnen. Ik ga er maar eens twee nieuwe Goodyear's onder laten zetten en zelf de achter schokdempers vervangen omdat ik denk dat deze niet meer zo goed dempen waardoor de banden te veel stuiteren op het wegdek (kont van deze auto staat bekend om licht van gewicht) en hier werkt het gewicht van achteren niet echt aan mee. Ik had bij profile geïnformeerd voor het trimmen van banden maar hier werd al bij verteld dat je minimaal 6 mm profiel moet hebben om het überhaupt te kunnen uitvoeren plus dat de kans zeer aanwezig is dat het gewoon weer terug komt. wederom ben ik wel benieuwd of andere hier ervaring mee hebben :).

Ik hou jullie op de hoogte en ik ontvang graag reacties op mijn ergernis punten ;).

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.