Volvo V40 D2 Nordic (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Nordic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 12.589 km |
Het 1e jaar in de V40 D2 Nordic+
- 60.000 km
Kort na de aanschaf in maart 2017 gaf de auto een audio storing aan.
Onder garantie werd bij de dealer (TvK in Hoorn) de audio eenheid en een luidspreker vervangen. In december 2017 de wielen vervangen door mijn setje winterwielen in combinatie met een service beurt (30000km). Bij deze beurt waren geen bijzonderheden, de kosten waren bijna € 500,-
In augustus 2018 was de auto toe aan zijn tweede grote beurt tijdens mijn bezit.
Dit was de 60000 km service, geen bijzonderheden en ik moest € 424,- aftikken bij de lokale dealer (TvK).
De auto rijdt heel fijn. Het gebruik van de 6e versnelling moet je even aan wennen, Op de snelweg vergeet ik hem af en toe in te schakelen, het verschil met de 5e is vrij klein.
Het verbruik is zeer acceptabel, ik rijd woon werk ca. 40 km enkele reis en daarnaast nog lange trajecten op de snelweg of provinciale wegen. Verbruik is iets zuiniger dan 20 km per liter.
De auto is voorzien van een afneembare trekhaak, het is me een keer overkomen dat de trekhaak niet los wou, een bezoekje aan de garage heeft dit echter snel opgelost. In het volgende bericht zal ik mijn ervaringen in 2019 samenvatten.
Het derde jaar in de V40 D2
- 111.760 km
Hierbij een korte samenvatting van de gebeurtenissen in 2019.
De auto had geen storingen, wel eenmaal een lekke band. Met behulp van de Volvo pechservice, via de ANWB weer op weg geholpen.
Later twee banden vervangen door nieuwe MIchelin Premacy banden.
In juni was het tijd voor de APK in combinatie met een reguliere service beurt (90000 km). Bij deze beurt zijn de remblokken voor vervangen als extra werk. De garage vroeg als vergoeding een bedrag van € 718,-
Later in het jaar via de terugroepactie een modificatie aan het koel systeem laten uitvoeren, dit was kosteloos (service). De auto rijdt nog steeds heel erg fijn en ik waardeer met name de stoelen. Ook in de winter is de stoelverwarming erg fijn.
Ik gebruik af en toe de app om de auto voor te verwarmen als de ruiten bevroren zijn. Het interieur van de auto is dan ook al enigszins voorverwarmd. Met de elektrische ruitverwarming duurt het dan maar kort voordat de voorruit condensvrij is.
Tijdens ritten met de fietsimperial op de trekhaak neemt het verbruik significant toe, hetgeen logisch is. Het gebruik van een dergelijke imperiaal heeft slechts beperkt invloed op het rijgedrag.
mijn 4e jaar in de V40 D2 Nordic+
- 137.065 km
In het kalenderjaar 2020 heeft de auto geen gebreken oid vertoond. Gelukkig geen pech onderweg. De auto wordt nog steeds gebruikt voor woon-werk verkeer en prive gebruik. We gaan er ook mee op vakantie.
In mei was er een nieuwe APK keuring nodig en deze werd gecombineerd met een service beurt, 120000 km.
Ik verwacht dit jaar wel minder km te rijden ivm thuiswerken. De beurt was € 643,- bij Volvo dealer Ton van Kuijk in Hoorn. De navigatie hoef je zelf niet meer te updaten, dat wordt tegenwoordig bij een service beurt gedaan.
Ik heb wederom twee nieuwe banden aangeschaft, vanwege de geringe profieldiepte van de huidige banden. Net als de vorige keer Michelin Premacy aangeschaft omdat mijn ervaringen hiermee goed zijn en ze lekker lang meegaan. Hiervoor moest ik € 278 aftikken bij De Egel banden.
In december nog een modificatie laten uitvoeren (landelijke actie) aan het koelsysteem ivm potentieel brandgevaar. Dit was uiteraard kosteloos/service.
In december toch maar weer de wielen gewisseld en de winterwielen gemonteerd. Deze zijn wel luidruchtiger als de zomerbanden.
Later zal ik mijn ervaringen in het jaar 2021 publiceren.
aanschap Volvo V40 D2 Nordic+
- 12.589 km
Na jaren in een een S40 te hebben gereden de dealer bezocht om een V40 te vinden met weinig km en ca. een jaar oud. Bij Nieuwenhuijse in Meppel kwamen we min of meer toevallig een V40 D2 Nordic+ tegen.
Dit was vermoedelijk een demo auto of een auto gebruikt door een Volvo medewerker.
Deze V40 was voorzien van een uitgebreid winterpakket, standkachel en verwarmde voorruit. Na een proefrit en een goed inruil bod deze V 40 aangeschaft.
De aflevering door deze garage was een unieke ervaring, er werd echt een show van gemaakt en er werd veel tijd genomen voor de uitleg van alle functies die aanwezig waren.
Met name het digitale dashboard bood een nieuwe ervaring en daarnaast had deze V40 maar liefst 6 versnellingen. De eerste indruk was goed en ik hoop wederom vele jaren van deze Volvo te kunnen genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 T3 Momentum | Automaat | Stoelverwarming | Cruise Control | Standkachel | PDC Achter
- 2016
- 138.011 km

Volvo V40 2.0 D2 R-Design Business
- 2015
- 225.348 km

Volvo V40 1.6 T3 Momentum | Camera | Trekhaak | Navigatie | Parkeerhulp | Bluetooth | Climate control | Cruise control
- 2013
- 177.348 km
Lezersreacties (0)
Reageren