Volvo V40 D2 Momentum (2013) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 26.000 km |
KM-stand laatst | 130.216 km |
Heerlijke reiswagen, weinig ruimte
- 111.111 km
Zo,
Na een heleboel kilometers te hebben gereden in deze auto wordt het eens tijd voor een review.
De vorige auto was de V50, maar eigenlijk net even wat te groot, en mijn Ex ging toen ook meer met de auto rijden. Dus die ingeruild op deze D2 momentum met intro line pakket.
Opties
Eigenlijk valt er weinig te wensen over voor het normale gebruik. Okay de V50 was wat luxer en had wat meer spullen, maar ik heb geen seconde ook maar iets gemist. Het is de momentum met intro line. Dus uitgebreidere navigatie, keyless start, goed audio systeem, gescheiden airco, automatische verlichting en nog veel meer. Zoals gezegd mis ik niets aan de auto behalve stoelverwarming, dat zou ik graag willen hebben. Maar dat is meer een wens, dan echt iets missen. Prima uitrusting dus.
Hoe is torretje
Dat is simpel. Veel te traag natuurlijk, maar dat wist ik van tevoren. Met zijn 115pk is het geen strepen trekker, maar echt heel langzaam is hij ook weer niet. Ik leen wel eens de wat nieuwere 2.0 120pk D2 maar je merkt wel dat die veel prettiger rijdt. Dit is niet verkeerd, maar mocht je als lezer de keuze hebben, dan zou ik zeker voor de laatste gaan. Motor doet zijn werk goed, maar niet geheel in stilte. Het is een Diesel dat weet ik, maar andere merken zijn nou eenmaal stiller met de roffel. Op kruis snelheid heb je er geen last van hoor, en rijd het heerlijk.
Wat van je van de binnenkant
Blijft een heel mooi interieur. Men roept vaak te veel knopjes, maar dat valt reuze mee als je de telefoon keys even weglaat. Het is duidelijk en intuïtief opgezet. De materialen zijn mooi, en het design spreek me nog steeds erg aan. Het grootste probleem is de ruimte. Voorin zit je prima, maar achterin of de achterbak is gewoon krap bemeten. Meer als 2 volwassenen op de achterbank is niet aan te raden. Nu rij ik toch meestal alleen dus ik heb er niet zoveel probleem mee. De achterbak daarentegen vind ik na ruim 2 1/2 rijden nog steeds te krap, dat is voor het formaat van de auto gewoon ondermaats. Alles is wel mooi afgewerkt, en er zijn voldoende vakjes aanwezig voer troepjes en spulletjes.
Hoe ziet het eruit
Tja gewoon een hele mooie auto. Natuurlijk zouden dingen anders kunnen. Maar het zijn vloeiende lijnen, en na al die tijd dat ik hem heb kan ik nog steeds genieten van het design. Punt.
Hoe rijd het dan.
Ik vind het heel goed rijden voor een volvo. De vorige auto (V50) reed al prima maar was wat week. Deze is zelfs hard te noemen wat ik niet heel erg vindt. Wel zouden er van mij wat sterkere veren op de voorkant mogen. Ik weet niet of dat met een benzine ook zo is, maar bij een goede drempel heb ik het idee dat er niet geheel rekening is gehouden met de zwaardere dieselmotor. Op de snelweg rijd het heerlijk, en voor een bocht is hij ook niet schuw. De stoelen zijn FANTASTISCH, en ik als houder van een zwakke rug, kan letterlijk naar spanje rijden zonder problemen. Het verbruik ligt rond de 1 op 20 zonder echt mijn best te doen. VInd ik heel netjes. Ga je echt je best doen haal je met gemak 1 op 23/24 maar dan word ik gek van mezelf. Voor de rest weinig aan te merken op het rijgedrag. Tja het kan wat vlotter, maar dan had ik niet een D2 moeten kopen.
Worden je oren er vrolijk van?
En zoals in elke review iets over het geluid. Die is weer goed te noemen. Tuurlijk kan je altijd wel verbeteren, maar ik heb geen seconde daar de nijging voor gehad. Nee hoor een prima geluidssysteem. Er zit wel een premium sound in of in ieder geval die met de intro line meekomt. Dat is 1 type beter dan de basis versie. Goede bas, goed instelbaar, en gaat geen moment cappen of over zijn nek. Hulde weer.
Jij als koning van de mekkeraars, heb je niets te melden?
Oh zeker wel. Tuurlijk zijn er zaken waaraan ik me afvraag of dat nou echt niet anders kan. Maar het zijn kleine dingen.
Bijvoorbeeld de knoppen voor de cruisecontrol op het stuur reageren soms niet. Dat gebeurt vaak als je ze een tijdje niet hebt aangeraakt. Dan wil je de CC losgooien, en dat gebeurt niet. Je schrikt je de eerste paar keer kapot. Heb dit al aangegeven, maar blijkbaar is het moeilijk op te lossen.
Een ander punt dat ik heb heeft met het RTI (infotainment systeem) te maken. Je kan in je cockpit drie thema's kiezen. Performance, elegant, eco. Hierbij veranderd de indelen van je meters en tellers voor je neus. Echter veranderd ook de de kleur. Performance is Rood, Elegant is Blauw en Eco is (duh) groen. Echter veranderd de kleuren van je RTI/Navigatie systeem NIET mee. Hij heeft de kleur ven Elegant (het blauwe) en dat veranderd niet mee. Echt zonde, want het liefste zou ik de performance cockpit zien, maar dat rood met blauw vloekt als de nete. Zonde dat dat niet mee veranderd. Een klein punt, maar een gemiste kans.
Ook de deurvakken zijn lastig bereikbaar. Er kan genoeg in (alhoewel je ziet het groter) maar als ik rij en iets uit mijn vakje moet halen, moet mijn arm in een rare bocht om er goed bij te kunnen. Dat komt door de mooie vorm van armleuning, die helaas onpraktisch in de weg zit.
En zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes, maar allemaal te verwaarlozen.
Is ie al stuk gegaan?
Helaas ja. Rond de 40k aan kilomters, viel het halve dashboard uit. Keurig opgelost door de dealer, bleek een foute connector te zijn, nou valt mee.
Ook kreeg ik rond de 70k aan kilometers behoorlijk wat problemen. En je zult net zien precies op vakantie. Ik was toen (met Ex) op vakantie met de sleurhut. Heen begon hij wat storingen te geven. Ik belde met de alarm centrale, moest wat handelingen uitvoeren en toen was het opgelost. Voor even want 2 weken later op te terugweg ging de auto over zijn nek. Kerstboom voor mijn neus en ik stond in noord Frankrijk. Alarm centrale weer gebeld. Sleepdienst kwam keurig op tijd, en de beste man had zijn dochter meegenomen want die sprak engels. Wij een proefrit gemaakt (zonder caravan) en natuurlijk geen storing. Toch maar even achter hem aangereden (met caravan) en er kwam niets noemenswaardig uit de analyse. Ik kon gewoon naar huis. Thuis aangekomen de dealer op de hoogte gebracht en die zijn weken aan het zoeken geweest naar het probleem. Conclusie, naast je voetsteun (links van de pedalen) zit blijkbaar een stekkertje van je CanBus netwerk. Dat stekkertje was bij mij rot. Dus als je soms je voet neerzette en je tikte tegen de dat stekkertje aan ging de boel hyperventileren. Stekkertje vervangen en opgelost.
En dat is het eigenlijk. Voor de rest rij ik al 86k vrolijk rond.
En wat zou je dan voor cijfer geven.
Eigenlijk is deze auto beter dan verwacht. Persoonlijk zou ik hem een 8/10 geven. Maar dat is in mijn situatie. Ik kan me voorstellen dat mensen met opgroeiende kinderen dit te krap vinden. Echter als je opgroeiende kinderen hebt, waarom zou je dan in godsnaam voor een hatchback gaan kijken, maar dat even terzijde. Voor mensen die heel veel comfort verwachten, koop niet een eco terroristen diesel, die zijn namelijk verlaagt en een stuk harder geveerd dan normaal. Voor de rest een prachtige auto, die goed rijd, zuinig is en voor mij alles biedt wat ik kan wensen. Een terechte 8 voor mij.
Ruim een ton gereden, de ervaringen
- 130.216 km
Even een update. Ik had me voorgenomen bij 100k een review te doen nog, maar helaas niet aan toe gekomen, dus een paar duizend kilometer later dan maar.
De vorige review blijft gewoon staan. Voeg alleen wat zaken toen ten opzichte van die review.
Weer elektronische problemen
Bij 122k weer heel veel elektronische problemen gehad. Ik kreeg een airbag service lampje te zien. Naar de dealer. De boel gereset, maar de volgende dag was het lampje weer terug. Ze hebben de sensor in het raam vervangen, dat zou het probleem moeten zijn. Helaas, na 100 meter kon ik meteen weer terug rijden want hij brande weer. De auto is toen een week blijven staan, en uiteindelijk is er weer een stuk van de Canbus vervangen. Dit is wel typisch iets voor mijn auto, want ik kom hier verder nergens iets over tegen. Ben er wel klaar mee, en als dit nog een keer gebeurt ga ik naar de dealer en laat ik hem staan. Kost me teveel tijd. De dealer lost het wel keurig op allemaal. Hulde voor Volvo van Vlooten in amsterdam noord.
Slijtage
Nu bijna 4 jaar oud en 130k verder begint er wel wat slijtage te zien. Het dashboard is eigenlijk nog hagelnieuw, maar bijvoorbeeld de pookknop (met plastic plaatje met lampje) begint echt af te takelen. Ik draag geen ringen, dus weet niet waar dat vandaan komt. Ook beginnen de leren biesjes in de stoelen wat uit rommelig te worden, heb ze ingesmeerd af en toe met leer meuk maar dat mag niet baten. Voor de rest valt het me heel erg mee. Knopjes, en schakelaars zijn gewoon nog als nieuw en ik ben gewoon zeer verrast over de kwaliteit van de auto.
Onderhoud
Daar kan ik kort over zijn. Dat is zoals je het mag verwachten van een originele auto, dat hoeft niet zoveel. Omdat ik ongeveer 35k per jaar rijd moet ik dus bijna 2x per jaar voor een beurt naar de dealer. Tot nu toe zijn er geen noemenswaardige zaken vervangen. Een lampje, de remblokken bij 120k, vloestofjes en filters. Wat mij verbaast is dat de originele remschijven er nog onder zitten. Dat heb ik wel eens anders mee gemaakt zeg maar (Golf IV werden ze om de 40k vervangen omdat ze krom trokken). Zeer tevreden over het onderhoud, gewoon wat je kan verwachten.
Meer heb ik even niet toe te voegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren