Volvo V40 D2 Momentum (2013) #4

autoreview

Volvo V40 D2 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf11.789 km
KM-stand laatst183.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V40 - een geweldig auto

  • 85.000 km

Ik ben helemaal verkocht aan dit model Volvo. Ik heb het als lease auto van mijn huidige baas en heb inmiddels meer dan 70k kilometers gereden.

Deze auto heeft zoals alle autos een paar verbeterpunten (zoals alle autos). Ik zal deze als eerst noemen voordat ik verder ga met de goede punten.

- De navigatie had veel beter kunnen zijn. Omdat dit een systeem ingekocht door Volvo is kan ik Volvo slechts verwijten aan het feit dat ze voor deze slechte systeem hebben gekozen terwijl er veel betere systemen op de markt zijn.
- Volvo's worden niet meer uitgerust met mistlampen. Waar ik woon op het platteland zorgt dit vaak voor problemen s'vonds laat als de mist boven de grond stijgt in de wintermaanden want de standaard koplampen zijn gewoon te fel in een anders donkere landschaap.
- De achterbank is ingekort in de breedte om ruimte te maken voor twee bijna waardeloze bakjes. Hierdoor is de derde middenzitplaats erg krap in de breedte.
- Problemene met het streamen van muziek en overschakelen naar de handsfree set - een software update heeft dit geholpen maar er blijft een vergelijkbaar probleem met het overschakelen van bluetooth streaming naar de ipod functie op dezelfde device.

Nou dat zijn de minpunten. Ze hebben niks met de rijplezier te maken en zijn klein genoeg om te vergeten.

En inderdaad als je een lange afstand moet rijden zijn deze minpunten snel vergeten.

De auto zoeft moeiteloos over de snelweg. Met de zuinig dieselmotor wordt ruim 950 kilometers gehaald op één tank voordat een roodlampje je naar de eerst volgende tankstation toe wijst.

De stoelen zitten heel erg fijn en in combinatie met de rug en zit verwarming zorgen voor een zeer comfortabel zit. Zelfs naar een rit van 9 uren heen en terug naar Luxembourg had ik geen enkel klacht.

De stuur is responsief en ligt makkelijk in de hand.

Remmen en optrekken doet deze auto even graag. De remmen werken heel erg fijn en in combinatie met de City Safe systeem zorgen voor een veilig gevoel.

De digitaal dashbord (nieuw voor Volvo) heeft een aantal instellingen voor zowel de sportief chauffeur als de eco-rider. Een omdat veel informatie kan ook in de beeldscherm (center console) worden weergegeven is het makkelijker overzicht te houden van snelheden, afstand tot volgende afslag, etc.

Als de beeldscherm voor afleiding zorgt wordt ook alle navigatie informatie in de midden van de snelheidsklok getoond. Dus keuzen genoeg.

De handeling van de auto is uitstekend, De verschillende driver-aids lijken hen werk te doen en houden de auto aan de wegdek vast geplakt waar het hoort.

Uiterlijk heeft de auto een opvallend vormgeving. Met de toevoeging van verschillende fabriekopties is het mogelijk de fraai exterior een zeer sportief uitstraling te geven (zelfs wanneer de auto maar slechts 115 pk heeft).

Vermogen (115pk voor de D2 diesel motor) is vrij normaal voor autos in deze klasse - de renault megane heeft 110pk). Maar gelukkig is het nu ook mogelijk van 190pk te genieten voor nog steeds 14% bijtelling en slechts €1000 extra in de aanschafprijs.

Ik heb in deze niet gereden maar met mijn ervaring met mijn huidige auto zou ik bij mijn volgende auto zeker overwegen.

Alles bij elkaar is dit een zeer leuk auto en ik zou het zeker aanraden.

Aanvullend

  • 87.000 km

Ik zie dat ik wat belangrijk informatie ben vergeten toe te voegen.

Ik rij veel snelweg kilometers en haal een gemiddeld verbruik van 4,8km/100km (gemeten met de onboard computer over circa 5500 km).

Bij het tanken wordt de beschikbare kilometers altijd berekend op basis van de laatste paar gereden kilometers.

Per tank zie ik dit bijna altijd terug (4,7/4,8 km/100km). De laagste gemiddelde verbruik ooit gehaald is 4,6 km/100km op één tank.

Nog een paar maanden te gaan

  • 153.000 km

Sinds mijn laatste review heb ik bijna mijn kilometerstand verdubbeld.

Overall indruk is nog steeds zeer goed.

Lakwerk op achterbumper.
Op één hoek waar de plaatwerk en bumper samen komen is er sprake van wrijving waardoor de lak wordt beschadigd. De dealer (onder instructie van Volvo) heeft de bumper in 1 dag volledig opnieuw laten spuiten en hermonteren. ze hebben probeerd door heel dun ringen tussen te plaatsen de ruimte tussen carroserie en bumper breder te maken. Maar als ik nu kijk dan zie ik dat langzaam wordt de lak op dezelfde plekken weer wegwrijven.

Software upates
Ik had de dashboard software laten updaten dat het nu ook mph toont rechtsonder voor als ik naar Engeland ga.

De navigatie software heeft alle gratis updates gehad waardoor het lijkt redelijk overeen te komen met de werkelijkheid. De leverancier van de maps zijn niet altijd de snelste met het updaten van hun maps.

De volgende auto
Na deze auto wordt het wel heel moeilijk een keus te kunnen maken voor mijn volgende leaseauto. Deze rijdt en voelt zo heerlijk, de binnenkant is een zeer comfortabel plek te zijn en de auto nog steeds na 3/4 jaar trekt veel kijkjes.
De overweging om een andere model/merk te proberen is sterk maar tegelijk - als iets niet stuk is, hoef je het ook niet te repararen - dus ik zou heel makkelijk in dezelfde soort auto voor nog 3 jaar kunnen blijven rijden (maar wel met de D4 motor).

Ik laat je over 4 maanden weten wat het wordt.

Afronding en een nieuwe auto besteld

  • 170.000 km

Wel, het is zo ver. Over een paar maanden mag ik deze auto teruggeven aan de leasemaatschappij. Het is wel met gemengde gevoelens. Hierbij een kort opsomming....

Rijgedrag en verbruik
Deze auto is simpelweg een geweldige auto om in te rijden. Het wegligging is uitstekend. Het verbruik gemeten over een afstand van circa 9000 km is 4,8l/100km, wat in mijn ogen is uitstekend. Ik rij soms sportief en waar het 130 mag maak ik zeker gebruik van alle 115 paarden onder de motorkap.

Ruimte
Zelf heb ik drie kinderen (2 tieners en nog één in een autostoel) waardoor op de achterbank kan het welles krap zijn. De achterbank is zeker 10cm minder breed dan een achterbank van een Skoda Octavia en de ruimte tussen de gordel fasteners in het midden is nog geen 20cm breed. Het is genoeg om te zeggen dat in dit geval een ruimte te kort is onstaan (ook hebben wij duizenden kilometers afgelegd met reisjes naar Oosterreich, Kroatie en Engeland).
Met 2 kinderen of minder is er wel voldoende beenruimte achterin (beter dan een Volvo V50) en voldoende voor een volwassen persoon mits ze meten geen 2,10m!. Kofferbakruimte is niet te vergelijken met de 1e generatie V40 maar is voldoende voor 2 middengroot koffers enwat tasjes en jasjes. De stoelen voorin zitten lekker en comfortabel en heb ik geen klachten over. De kinderen hebben verteld dat achterin worden de stoelen na 2 uur rijden wel minder comfortabel.

Onder de motorkap
Schuilt een 1.6 liter diesel motor (D2) met 115 pk. deze motor doet zijn werk goed en voor kilometers maken in NL is prima. Op vakantie merk je pas met een vol geladen auto en accelereren uit een tunnel heuvel op van 80 km/u naar 120 km/u dat de motor mist zgan "puff" om zonder van 5e versnelling naar de 4e te moeten schakelen - zelfs bij de lichte klimmen is dit goed te merken. SAf en toe merk je een beetje turbo-lag op. Verder heb ik geen klachten en ben zeker, in het algemeen, tevreden met de prestaties.

Mijn eind conclusie is deze auto is en blijft een aanrader. Nu deze auto op de 2e handsmarkt komt denk ik dat het een gewilde auto wordt - zowel voor zijn uiterlijk als de prestaties (de klein 1.6 liter motor zorgt ook voor dat de wegenbelasting ook niet te hoog ligt.

En Nu....?
Nu heb ik een Skoda Octavia Combi met Style Businessline uitvoering en 2 liter diesel motor besteld. Mijn volgende auto avontuur komt eraan.

laatste week

  • 183.000 km

Ik heb net gehoord dat mijn nieuwe lease auto staat klaar. In mijn laatste update had ik gezegd de Skoda te hebben besteld maar vanwege de lange levertijd (en bijkomend 25% bijtelling) ben ik daar van afgezien.

In plaats hier van heb ik de BMW 216d Active Tourer besteld - vooral de zitruimte achterin.

Over de Volvo: eigenlijk is het met een klein beetje verdriet dat ik afscheid van deze auto neemt. Het is simpelweg een goede auto. Het heeft mij nooit in de steek gelaten en als ik ooit weer een privé auto weer moet aanschaffen zou deze model zeker worden overwogen (zelfs een ex-lease met 200k op de teller). Dit is een auto die gewoon goed gebouwd is en ziet er ook niet slecht uit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.