Volvo V40 D2 Momentum (2013)

autoreview

Volvo V40 D2 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 960 km

Eindelijk is hij gearriveerd bij de dealer, mijn gloednieuwe, knalrode volvo V40. Vooralsnog heb ik er maar heel weinig mee gereden maar dit zal spoedig veranderen. Ik ga dan ook proberen om buiten mijn verbruik ook een review bij te houden.

Nadat de auto ontdaan was van haar verpakking (zie eerste foto's) kon mijn zweedse schone afgelopen donderdag (21 maart) meegenomen worden voor de eerste kilometers. Na zo'n 50 kilometer moesten echt even de voorste zijruitjes open, dit in verband met wat flatulentie. Aan de passagierszijde ging het raam maar tot halverwege dicht om dan terug naar beneden te gaan. Hierbij viel het mij al direct op dat het raam ook niet recht leek te gaan. Dus op de eerste dag alweer terug naar de dealer, dit gaf niet echt de kwaliteitsindruk van volvo die de proefrit wel had gegeven. Gelukkig was er een slaperige fabrieksarbeider in gent vergeten een armpje in een rubbertje te drukken. Nadat mijn partner en ik gelunchd hadden konden we de auto weer meenemen, uiteraard zonder af te hoeven rekenen.

De eerste 5K

  • 4.999 km

Vandaag zal het zo ver zijn, de 5000km gaat doorbroken worden! Zoals beloofd volgt nu dan ook een kleine update:

De auto rijdt nog altijd fantastisch, het geluid van het premium audio systeem is subliem evenals de instelmogelijkheden ervan. Het enige jammere is dat de liedjes op mijn USB-stick alleen af worden gespeeld als het .mp3 bestanden zijn, de vele .wma-bestanden leest hij niet en kan hij niet afspelen. Voor mij betekent dit heel veel muziek converteren van .WMA naar .MP3 hetgeen nogal een tijdrovend klusje is.

Dan is er nog een tweede kleine ergernis, de achterklep valt moeilijk in het slot, heel vaak lijkt hij dicht maar is hij niet volledig vergrendeld. Ik zal bij de 10.000km kopje koffie check-up de dealer hier zeker naar laten kijken.

Gek genoeg ervaar ik niet de klachten over de zitpositie die in een antal andere reviews naar voren komen. Hopelijk blijft dit zo want niets zo belangrijk als lekker kunnen zitten in de auto!

Betreffende het verbruik van de auto, deze houd ik bij met de monitor hier op de AW-site. Dit is tenminste een betrouwbare manier van berekenen die ook vrij duidelijk weergegeven word. Op de getalletjes van de boordcomputer heb ik het niet zo. Dat de fabrieksopgave niet gehaald zou worden had ik wel verwacht. Ik rijdt voornamelijk snelwegkilometers (dus boven het meest zuinige bereik van de motor) en kom nu op zo'n 5l/100km gemiddeld. Op zich geen waarden om je voor te schamen, zeker omdat dit nog beter zal worden als de auto helemaal ingereden is. Alleen vergeleken met de fabrieksopgave is het om te lachen natuurlijk.
Volgende update bij de 10.000km of als er tussentijds iets schokkend gebeurt.

De eerste check-up

  • 10.350 km

Na drie maanden is het zover, de 10.000 km-grens is doorbroken!
Dat betekent de eerste check bij Volvo. Hierbij kwam zoals ik van een Volvo verwachtte niets bijzonders aan het licht. Er word natuurlijk ook niet veel gedaan, de computer uitlezen (eventueel ook updaten) en de vloeistoffen controleren, veel meer zal het niet zijn.

Na 10.000 km ervaring begin ik de auto steeds meer te waarderen. Ze rijdt gewoon erg lekker en ze kan altijd goed meekomen. De basisdiesel is nergens onderbemeten al is het natuurlijk geen strepentrekker. Wel blijft het verbruik rond de 1:20 schommelen wat natuurlijk veel hoger is dan de 1:25 die Volvo belooft. Ik ben dan weliswaar geen krentekakker die 100 rijdt op de snelweg puur vanwege de besparing maar ik rijdt ook niet continu voluit. Voor het formaat en gewicht van de auto vind ik het erg nette cijfers.

Enige (kleine) minpuntjes die ik tot nog toe wel heb kunnen ontdekken bevinden zich in de kofferbak en in het navigatiesysteem. Ik heb de dubbele laadvloer, om onderin te komen zit er een rubber handvat in de vloer. Deze zit met een metalen pinnetje geborgen in de plaat. Nu is na een x aantal keer gebruiken het pinnetje wat omgebogen waardoor deze soms loskomt. Gelukkig hoef ik niet dagelijks onderin de vloer te zijn maar het is wel jammer, het past ook totaal niet bij de kwaliteitsindruk die de rest van de auto geeft.

Betreffende de navigatie, deze werk opzich feilloos, zeker het instellen via spraak werkt als een droom. Echter, wanneer je een alternatieve route aangeboden krijgt vanwege file of dergelijke en je wilt deze niet aanvaarden dan kan je daar gewoon voor kiezen. Opzich goed, ware het niet dat hij telkens blijft komen met de alternatieve route, die je dan weer weg kan klikken. En dan weer komt die alternatieve route, beetje irritant is dat wel.

Over 10.000km de volgende update, tot die tijd rol ik vrolijk door!

De eerste echte beurt.

  • 20.254 km

Na een klein half jaar zitten de eerste 20.000km er alweer op. Bij de D2 betekent dit tijd voor onderhoud. Doordat ik ruimschoots op tijd contact opnam met de VOLVO garage kon ik de voor mij beste dag uitkiezen, heerlijk. Enige aandachtspuntje voor de beurt, de bestuurdersmat slijt erg snel.

De auto kon ik aan het einde vand e werkdag brengen zodat ik deze de volgende dag weer op kon halen. Ik had een C30 gevraagd als vervangwagen, echter hadden ze alleen een V60 staan. Deze kreeg ik mee tegen het tarief van een C30, keurig.

Hoewel de V60 nieuwer is dan mijn V40 vond ik deze toch rumoeriger, met name bij snelheden boven de 80 km/u. De isolatie van de V40 is dus duidelijk een hele goede. Qua ruimte zit je wel beter in een V60 natuurlijk, voor de rest heb ik liever mijn rode V40.

Bij de beurt was niets verrassends aan het licht gekomen, dit verbaast me eigenlijk weinig. Betreffende de mat, hoewel al een eindje ingesleten zit ik er nog niet doorheen. Zodra dit wel het geval is kan ik langskomen voor een nieuwe mat. Het probleem van de matten speelt bij alle V40's, de VOLVO medewerker gaf me te kennen dat hij al bij 7.000km door zijn matten heen zat. Een deel va&n mij zou het netter vinden als VOLVO met een betere mat zou komen, de rest van mij vind het al keurig dat ik een nieuwe mat krijg zodra deze echt op is.

Het verbruik ligt nog altijd ver boven de fabrieksopgaaf. De verwachtte verbetering in verbruik is er nog altijd niet gekomen. Nu is gemiddeld rond de 1:20 niets om je voor te schamen maar het zou leuk zijn als het nog zuiniger kon.

Voor nu was dit alles, geen grote problemen of verrassingen tot nu toe. Zolang er niets bijzonders gebeurt zal ik wachten met de volgende update tot na de volgende beurt. Mocht er tussentijds zich iets voordoen dan zal ik daar apart voor updaten. Tot over 20.000km!

Vogels

  • 31.426 km

En daar rij je dan, op de snelweg opweg naar België. Een kraai zit in de middenberm te genieten van wat men de auto uitwerpt. Omdat hij schrok van het rode gevaarte welke mijn V40 bleek te zijn steeg hij op. Helaas hield hij zijn hoofd er niet bij en vloog hij zo in het pad van mijn linkerbuitenspiegel. Deze gaf de kraai een genadeklap bij 120km/u. Helaas voor mij wist de kraai wraak te nemen, het spiegelglas sprong zo uit zijn omhulsel. In de binnenspiegel zag ik nog net hoe de vogel en de spiegel gebroederlijk over het asfalt aan het stuiteren waren.

Dit is niet helemaal de stevigheid die ik verwachtte van een Volvo. Ik zeg niet dat hierdoor de auto mij is gaan tegenvallen, wel dat de algehele kwaliteitsindruk lichtjes naar beneden bijgesteld zal moeten worden. Ik weet, met 120km/u is het een flinke klap maar ik heb al eens eerder een vogel tegen de spiegel van mijn vorige auto, een C4, gehad bij vergelijkbare snelheid en die bleef wel zitten. Misschien dat het komt doordat de auto in België in elkaar gezet is? Het zou kunnen dat de kwaliteitscontrole daar minder is dan in Zweden? Vanmiddag na het werk gaan we even langs de garage, de nieuwe spiegel is alweer binnen.

De grote beurt

  • 40.140 km

Na 40.000km gereden te hebben werd het weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Er stond netjes een V60 D2 klaar als vervangwegen, bij terugbrengen aftankenwaren alle kosten die er aan verbonden waren.
Ik had aangegeven dat ik bij bepaalde toerentallen en/of snelheden hinderlijk getril hoorde vanuit het dashboard linksvoor. Hier heeft men met de beurt meteen naar gekeken. Nu, 100km verder (voornamelijk op snelwegen met slecht wegdek) heb ik de kraakjes niet meer gehoord. Volgens de chef werkplaats is er zowel in de raamstijl als in het portier gewerkt om de trillingsbronnen te elimineren. Vooralsnog met positief resultaat.
Ook heb ik de winterbanden terug gewisseld voor de normale banden, ik geloof niet in een late winterprik dit jaar.
Bij het ophalen was ze gewassen van buiten en uitgezogen van binnen, top service weer. Als zich geen bijzonderheden voordoen zal ik over 20.000km, bij de volgende beurt, weer berichten.

Korte update.

  • 50.505 km

Vrijdag was het zo ver, de V40 mocht voor haar 50.000 km-beurt. Nouja, beurt, meer een korte check tussen de beurten door. Bij Volvo spreken ze van de 'kopje koffie'-beurt. Even de werkplaats in, vloeistoffen checken en waar nodig bijvullen. In mijn geval was alleen het ruitensproeiervloeistof-reservoir nagenoeg leeg. De wisserbladen voor trokken strepen, deze zijn ook vervangen. Met het uitlezen van de CPU kwamer ook niets vreemds aan het licht.

De auto bevalt nog altijd prima. Voor de lange afstand is ze heerlijk comfortabel maar als je even wilt 'spelen'dan leent ze zich daar ook prima voor. In snelle, scherpe bochten zijn er maar weinig auto's die me bijhouden. Meestal rijd ik echter rustig, toch is het gemiddeld verbruik nog steeds niets gedaald ten opzichte van de eerste maand. Jammer, al is gemiddeld rond de 1:20 natuurlijk niet verkeerd. Wel valt het me op dat er links en rechts wat kraakjes bij zijn gekomen, schijnbaar trilt er toch het een en ander terug los. Over 10.000 km weer een echte beurt, dan volgt de volgende update.

Geen nieuws is goed nieuws

  • 70.000 km

Hoewel ik in het begin nog regelmatig een update verzorgde is dat er de laatste tijd lichtelijk bij ingeschoten. Laten we het houden op geen nieuws is goed nieuws want veel is er niet te melden. Bij de 70.000 km zijn de winterwielen er weer op gegaan, daarmee is het verbruik lichtelijk toegenomen. De onderhoudsbeurt bij 60.000 km is ook probleemloos verlopen, als leenauto kreeg ik een nagenoeg nieuwe V70 mee. En dat alleen tegen de kosten van het aftanken van dat bakbeest, topservice.

Als ik dan ergens over moet zeuren, dat verbruik is sinds de eerste dag niets verbeterd. Nu weet ik niet hoe andere D2-bestuurders dat ervaren ,aar verder dan 1 op 20 gemiddeld over 70.000 km kom ik gewoonweg niet. Eerlijk is eerlijk, ik trek meestal wel sportief op (voornamelijk dagelijks op de ring R2 bij Antwerpen als ik bij de tolpoortjes weg rij) en bochten neem ik ook op snelheid. Iets wat de V40 overigens verdraaid goed weet te doen, menig rijdersauto laat ik in lange doordraaiers ver achter me. Maar bij verkeerslichten en rotondes ga ik tijdig van het gas af en ik rij haast nooit te hard. Ik wist uiteraard van tevoren wel dat de fabriekscijfers te rooskleurig waren maar dat het zo erg (+/-40% verschil) zou zijn had ik ook weer niet gedacht. Nu ben ik nog altijd zeer te spreken over de 1:20 voor dit formaat auto, mijn voorganger haalde met moeite 1:16.

Nu ik dan toch aan het klagen ben. Laatst was ik binnen om de winterbanden te laten monteren, tevens deed men een korte check-up. Normaal betekent dit dat alle vloeistoffen worden gecontroleerd en waar nodig aangevuld. Alleen was ik gisteren de ruiten aan het sproeien, krijg ik de melding dat de ruitensproeiervloeistof bijgevuld moet worden. Ik zie het als een foutje, een vergissing. Of zouden dit de eerste scheuren zijn in het ijzersterke imago dat mijn Volvo-garage de voorbije 21 maanden bij mij opgebouwd heeft?

Een probleemloze ton

  • 100.000 km

Na ruim twee jaar woon-werk verkeer is het eindelijk zo ver, de teller van de V40 gaat de zes cijfers in. Hoe is die 100.000 km bevallen? Meer dan gewoon goed. Voor mij is de V40 een heerlijke reisgenoot die nergens te kort in schiet. Het is niet de snelste auto op de weg maar een verbruik van rond de 1:20 maakt veel goed. Of de auto geschikt is als gezinsauto kan ik niet zeggen, we zijn maar met zijn tweeën thuis. Wel weet ik dat mijn schoonbroer met zijn 2.10 meter lange lijf prima achterin kan zitten maar de bagageruimte houdt niet over. Dat wil zeggen, met de bank omhoog en de dubbele bodem afgesloten.

Met de bank plat is het toch een redelijke pakezel. Zo heb ik al rondgereden met 500 kg grind achterin (meer mag niet in verband met het maximum laadvermogen). Dit ging zonder probleem, alleen wel iets later doorschakelen. Laatst moest ik inkopen doen voor een feestje en ook twintig kratten bier gingen prima in de Volvo. Ook ben ik al een paar keer naar de milieustraat gereden met een laadruimte vol planken van schuttingpanelen. Tot mijn verbazing gingen er per keer zo'n zes panelen mee.

Heeft de auto geen nadelen hoor ik al vragen? Natuurlijk zijn die er wel, zoals bij iedere auto is ook de V40 een compromis. Door zijn lage verbruik is het natuurlijk geen strepentrekker, al staat daar wel weer een heerlijk strak onderstel tegenover waardoor je flink kan hoeken. De kwaliteit van de lak is bar slecht, aan de voorzijde laat de blanke lak gretig los, hele vellen komen eraf. Volgens de garage is dit te wijten aan steenslag en derhalve doet men er niets aan. Toch vreemd dat mijn vorige auto hier geen last van had terwijl ik niet anders ben gaan rijden. Buiten dat om is het een zeer degelijke wagen die ondanks vele kilometers over Belgische snelwegen en flink doorrijden over onverharde fabriekswegen nog altijd niet uit elkaar gevallen is. Sterker nog, buiten regulier onderhoud zijn er geen kosten aan geweest.

Mocht er in de toekomst nog nieuws zijn betreffende de V40 dan meld ik het zeker maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik enkel probleemloze kilometers tegemoet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.