Volvo V40 D2 Kinetic (2013) #5

autoreview

Volvo V40 D2 Kinetic (2013)

Signalement

UitvoeringV40 D2 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst293.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisauto, met helaas wat bijgeluiden

  • 96.000 km

Ruim een jaar geleden van baan gewisseld, wat een hoop extra snelwegkilometers betekende. Tijd dus om mijn Suzuki Alto (die prima voldeed voor stadsverkeer) in te ruilen voor iets meer snelwegwaardigs.

Het is uiteindelijk een Volvo V40 D2 Kinetic geworden. Ik ben voor een V40 gegaan 1) omdat ik het design erg strak vindt, en 2) er veel ex-lease D2's op de markt zijn, hetgeen de prijs drukt. Verder komen daar wat rationele dingen bij zoals laag verbruik, vermeende betrouwbaarheid van het merk Volvo, etc.

Mijn ervaringen naar ongeveer 15 maanden en 45000km:

Comfort
De V40 is een strak sturende auto, wat af en toe ten koste gaat van het comfort. Met name verkeersdrempels in woonwijken dreunen stevig door. Eenmaal op de doorgaande weg is dit geen probleem, en is het een prettig stille reisgenoot.

De stoelen zitten prima, ook op langere vakantie-ritten nooit last van gehad.

Ergonomie is in orde, na een korte gewenningsperiode zit alles waar je het verwacht. Enkel de bediening van de cruise control met knoppen op het stuur vind ik niet zo prettig, bediening met een hendeltje achter het stuur vind ik persoonlijk prettiger. Daarbij komt het heel af en toe voor dat de knoppen voor de cruise control niet reageren, met name als je de cruise control er af wilt halen schrik je hier wel even van. Bediening van audio en navigatie werkt prima, koppeling met Bluetooth werkt ook perfect.

Een serieus minpunt op het gebied van comfort zijn de vele kraakjes en rammeltjes. Ik heb krakende voorportieren (beide zijden) gehad, en tevens een kraak ergens rechtsachter. Dit is vooral hoorbaar bij het op- en afrijden van bv verkeersdrempels. Daarbij is recent ook een verzameling van rammeltjes uit het dashboard gekomen, in de buurt van de klokkenwinkel. Deze komt en gaat, maar is bijzonder hinderlijk. E.e.a. is opgelost door de dealer, maar de problemen keren iedere keer snel terug. Geen punt waarvoor je een auto weg doet, maar wel een serieuze irritatie voor mij.

Al met al drie sterren; overall qua comfort is dit denk ik wat je kunt verwachten in dit segment.

Prestaties
In het vooronder ligt de bekende 1.6 diesel afkomstig van PSA. Eenmaal op snelheid is dit een prima blok, maar vooral de eerste twee versnellingen schiet het niet heel erg op. Comfortabel cruisen met 130-140 km/h is echter geen probleem, en ook op de Duitse autobahn kun je je comfortabel met rond de 170 km/h voortbewegen.

Zoals gezegd is het stuurgedrag vrij sportief, wat ergens niet zo heel goed past bij het goedmoedige karakter van de motor.

Andermaal drie sterren: gewoon wat je kunt verwachten van een 1.6 dieseltje.

Betrouwbaarheid
Eén noemenswaardig punt tot dusver; er is een parkeersensor kapot gegaan. Hoewel dit geen gigantisch probleem is, vind ik het wel beneden de maat dat een dergelijk stukje elektronica al na 3 jaar de geest geeft.

Nog wat vroeg voor een goed oordeel, dus weer drie sterren.

Gebruikskosten
De D2 is een erg zuinige motor, ik kom in het dagelijks verkeer ongeveer op 1:21 (echt verbruik) uit. Ik ben geen heel sportieve rijder (leent de D2 zich ook niet voor), maar rijd gewoon altijd op of iets boven de maximumsnelheid.

Het verbruik is iets wat mij positief verrast: vandaar 4 sterren.

Zou ik opnieuw een Volvo kopen? Ik vind het mooie auto's, maar de problemen met het gerammel en gekraak in mijn V40 hebben mijn vertrouwen in Volvo toch een serieuze knauw gegeven. Als ik op dit moment zou moeten kiezen, zou ik waarschijnlijk toch eens bij een van de alternatieven gaan neuzen.

We rijden vrolijk door

  • 153.000 km

Ondertussen de Volvo zo'n drie jaar in bezit, en een ruime 100.000km verder.

Twee minpunten voor mij blijven:
- de rammeltjes en de kraakjes (het went wel)
- het trage optrekken in de eerste 2 versnellingen

De parkeersensoren blijven af en toe haperen, maar dit komt en gaat ook met de tijd. Oorzaak is mij (en de dealer) onduidelijk. Verder geen problemen gehad tot dusver, buiten het reguliere onderhoud geen kosten.

Laatste tijd ook een aantal keer tegen het probleem van de kleine laadklep aangelopen. Hoewel dit er qua design leuk uitziet, is het toch jammer dat je een fiets/bankje/willekeurig ander voorwerp niet door de kofferbak-opening krijgt, terwijl het eenmaal in de auto wel zou passen. Niet de meest praktische auto dus.

Op naar de 200.000km!

Over de 2 ton

  • 212.000 km

De V40 staat ondertussen op ruim 200.000km. De eerder gemelde rammeltjes en kraakjes zijn nagenoeg verdwenen - blijkbaar is een Volvo rond de 200.000km inderdaad pas echt ingereden :)

Auto krijgt nog trouw zijn beurtjes bij iedere 20.000km, maar ondertussen wel overgestapt van de Volvo dealer naar een universele garage. Scheelt toch een hoop in de portemonnee. Tot dusver is de auto nog probleemloos - op een af en toe haperende parkeersensor na. Bijna perfect wat betreft betrouwbaarheid dus. De horrorverhalen over de 1.6 diesel blijken tot dusver niet op mijn auto van toepassing.

Qua design vind ik de auto nog steeds bij-de-tijd ogen - wellicht omdat er nooit een directe opvolger is gekomen die het uitgaande model ouderwets doet ogen?

Door een baanwissel + corona is het aantal jaarlijkse kilometers flink gezakt, van 35k naar zo'n 20k. Vanuit kosten- en milieuredenen aan het overwegen om elektrisch te gaan, maar de knoop is nog niet doorgehakt. Tot die tijd rijd ik nog tevreden rond in de V40.

Roetfilter vervangen

  • 241.000 km

Deze week voor het eerst een forse tegenvaller gehad: het roetfilter diende vervangen te worden, wat al bij al tot zo’n €1000 optelde. Totale beurt (met nog wat kleine dingetjes) kwam zo op €2000 uit..

Kunnen weer een jaartje vooruit, maar als de volgende beurt weer een verrassing aan het licht brengt, is het wellicht tijd om naar iets anders te gaan kijken.

Ter info, voor de geïnteresseerden: de totale kosten per km. Heb de auto nu zo’n 7 jaar, en ben 190.000km verder.

Brandstof: €0.07 / km
Afschrijving: €0.06 / km
Wegenbelasting: €0.05 / km
Onderhoud: €0.04 / km
Verzekering: €0.02 / km

Totaal: 24 cent per km. Erg netjes, al zeg ik het zelf :).

Afscheid

  • 293.000 km

Vandaag de auto verkocht aan een handelaar via ikwilvanmijnautoaf.nl. Er wordt een gegarandeerde prijs beloofd, maar uiteraard wordt er op het moment suprême toch nog even geprobeerd wat van de prijs af te snoepen. Beetje jammer.

Auto van de hand gedaan omdat hij toch wel echt op zijn laatste benen liep. Begon echt te stinken als een oude diesel, en wat bijgeluiden te produceren. Zal nu vermoedelijk geëxporteerd gaan worden.

De opvolger staat klaar, een elektrische Kia Niro uit 2020. Gezien gedaalde jaarkilometers én behoorlijk veel zonnestroom op overschot zou dit tot een flinke reductie van de maandelijkse kosten moeten leiden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.