Volvo V40 D2 Business Summum (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Business Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 144.217 km |
Nieuwe auto gekocht
- 140.000 km
Beste lezer,
Sinds begin maart ben ik de trotste bezitter van een Volvo V40. Al voor ik mijn eerste auto kocht, was ik eigenlijk al op zoek naar een Volvo V40. Mijn eerste auto was een Volkswagen Polo die ik vorig jaar begin april gekocht had. Deze auto heb ik ingeruild voor de V40.
Waarom deze keuze? De Polo reed prima, maar zolang als de V40 op de markt is, ben ik er al weg van. Ik kwam eind februari een mooie V40 tegen, ware het niet dat deze voor mijn neus verkocht weer. Een paar dagen later kwam ik een witte V40 tegen met nagenoeg dezelfde opties en voor een nette prijs dus heb ik die gekocht.
Wat zit er zoal op deze auto qua opties?
De uitvoering is volgens mij een standaard uitvoering maar er zijn nog een aantal opties fabriek af op de auto gemonteerd. Een hele fijne optie is de standkachel. Niet meer hoeven krabben en in een voorwarmde auto stappen is een must wat mij betreft. Daarnaast heeft de V40 stoelverwarming, automatische airco, verwarmbare voorruit en nog genoeg andere opties.
Motorisering.
De auto heeft de standaard motor, een handgeschakelde diesel met 6 versnellingen en 120PK. Op zich een prima motor die goed mee kan komen. Vorige week week heb ik de auto laten tunen, wat overigens goed kan met deze motor. De motor is in basis hetzelfde volgens mij als de D3 en de D5. Met tuning komt het totaal aantal PK op 180PK!
Comfort.
Wat mij opvalt is dat de auto geweldig comfortabel is! De stoelen zijn super comfortabel, ideaal voor veel kilometers rijden. De auto staat op 17 inch wielen wat er voor zorgt dat je niet zo snel last hebt van oneffenheden in het wegdek.
Volvo on call.
Je hebt de mogelijkheid om de V40 te koppelen met een app. De app heeft zeker toegevoegde waarde. Naast dat je de auto vast kunt laten voor verwarmen per app, kun je ook je kilometers die je rijdt registreren. Je ziet precies van waar naar waar je hebt gereden, de rijtijd, je verbruik en je kunt het categoriseren tussen zakelijk en prive. Enig puntje (wie herkent dat?) is dat de standkachel vaak opnieuw moet worden ingesteld op tijd. Hoe dat komt weet ik niet, maar het gebeurt nogal eens dat het programma voor de standverwarming wordt uitgeschakeld.
Voorlopige conclusie:
Ik kan deze auto echt aanbevelen tot nu toe! Fijne auto en super comfortabel. Qua verbruikskosten kan ik nog niet veel er over zeggen. Met de ervaring die ik tot nu toe heb beveel ik deze auto echt aan!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ reacties.
Update 18 mei
- 144.217 km
Tijd voor een nieuwe update!
Doordat ik in quarantaine zit heb ik mooi even de tijd om een update te schrijven.
Algemeen
Ik heb nog steeds geen moment spijt gekregen van de aankoop van deze auto. Helaas moet ik nu thuisblijven, maar ik heb normaal gesprokeen iedere dag weer veel plezier van de Volvo.
Door corona heb ik helaas nog niet echt de gelegenheid gehad om een flink stuk te rijden. De langste afstand die ik tot nu toe heb gereden is een keer van Den-Haag naar thuis (rit van ongeveer een klein anderhalf uur). Op de snelweg lijkt deze auto zich het meest thuis te voelen. Je zet de cruise op 110 kilometer per uur en dan rijdt je rustig naar je bestemming.
De stoelen zitten ronduit fantastisch! Die zijn echt gemaakt voor lange ritten. Hopelijk kunnen we de komende zomervakantie richting Duitsland. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Doordat de auto getuned is, is het brandstof verbruik (spreekt wel voorzich) wel wat toegenomen. Ik moet sowieso 1x in de week minimaal tanken, maar dat hoort er nu eenmaal maar bij. Het verschil van voor de tuning en er na is goed te merken. De auto trekt echt heerlijk vlot door! Het grappige is wel dat er achterop de auto nog D2 staat, waardoor je soms want onderschat wordt en dan is het wel eens leuk om even het gaspedaal even goed onderin te duwen als er iemand achter je zit te kleven ?
Er zijn wel een paar zaken aan het licht gekomen:
1. Helaas heeft de auto al een keer 2 dagen in de garage moeten staan omdat de stoelverwarming aan de bestuurderskant het niet deed. Geen schokkend probleem, zeker niet met de huidige temperaturen.
2. Het display voor de navigatie etc. heeft de vervelende gewoonte om af en toe helemaal vast te lopen. De keren dat het gebeurde was toen ik net ergens wegreed, dus meestal kon ik wel snel stoppen, en was het op te lossen door de auto even helemaal uit te zetten en opnieuw op te starten.
Beide voorvallen zijn gelukkig niet een groot probleem.
Toen ik de auto kocht waren de achterramen niet geblindeerd. Dat heb ik vorige week alsnog laten doen. Wat een verbetering is dat! Voorheen was ik er niet zo weg van, maar mijn vorige auto had het al toen ik die kocht en toen was ik over gehaald en daarom heb ik ook maar bij deze auto alsnog laten doen.
Kortom; nog steeds ben ik erg tevreden met de Volvo. Op twee puntjes na verder geen bijzonderheden en ik hoop nog lang plezier te hebben van deze auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V40 T3 Momentum | Automaat | Stoelverwarming | Cruise Control | Standkachel | PDC Achter
- 2016
- 138.011 km

Volvo V40 2.0 D2 R-Design Business
- 2015
- 225.348 km

Volvo V40 1.6 T3 Momentum | Camera | Trekhaak | Navigatie | Parkeerhulp | Bluetooth | Climate control | Cruise control
- 2013
- 177.348 km