Volvo V40 D2 Business Summum (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 D2 Business Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 157.426 km |
KM-stand laatst | 190.871 km |
Aankoop en eerste week
- 158.150 km
Na ongeveer 10.000 kilometer een Kia Cee'd te hebben gehad ben ik weer terug bij Volvo. De Kia wil ik zo snel mogelijk vergeten, mensen maken foutjes en soms kost dat veel geld. Belangrijk in de overweging voor een andere auto was: hoeft niet groter te zijn, niet duurder maar je moet na een rit van 62 kilometer ontspannen uit kunnen stappen. Ik heb nog kort de huidige Renault Megane overwogen en hoewel ik een mooie Megane heb gezien en uit ervaring weet dat Renault ook goede auto's maakt dit uiteindelijk niet gedaan.
De auto:
Het is een Volvo V40 Business Summum met een aantal opties:
- panoramisch dak met elektrisch zongordijn,
- park assist pilot,
- kleur Onyx Black (metaallak)
- mijn S60 zomerbanden 17" Njord velgen (Kia wilde deze niet hebben), de auto stond bij de Volvo garage op de set lichtmetaal met winterbanden. Hiermee 2 mooie sets velgen.
Verder is de auto in de Summum uitvoering met het Business Pack Connect al zo compleet dat zou ik de standaard opties op moeten noemen, dit een enorme lijst zou zijn.
Eerste week:
Thuiskomen en dan nog meer luxe om je heen dan je gewend was, dat is de beste omschrijving. De auto ligt heerlijk op de weg. Ik hoef niet doorlopend te sturen zoals dit bij Kia wel nodig was (zie mijn review over die auto). De rust die deze auto heeft, enorm. Afhankelijk van de kwaliteit van de weg heb je bij 120 geen of bijna geen last van wind- of bandengeruis. Wegligging en bochtgedrag zijn gewoon strak. Het aangepaste onderstel van een Ford werkt hier zeker aan mee.
De motor: bij 120 draait de motor ongeveer 1.850 toeren. Bij 130 net geen 2.000. Bij een koude start hoor je wel even dat het een diesel is, maar daarna is het in alle rust cruisen. Versnellen, het maximale koppel heb je vanaf 1.500 toeren ter beschikking, dit maakt de auto lekker vlot.
Verbruik: de 1 op 20 is met mijn rijstijl zonder probleem haalbaar. Dit is ook wel belangrijk. De auto heeft standaard een 40 liter tank en mijn ervaring is dat dit de actieradius toch wel beperkt houd. Normaal naar mijn werk op en neer (ongeveer 620 kilometer per week als er geen afspraken buiten de deur bijkomen) is op 1 tank sowieso wel mogelijk, maar ik heb mij voorgenomen 2 keer per week te tanken om te voorkomen dat ik een rood lampje ga zien.
Navigatie/media: ten opzicht van de S60 zit er het nieuwe Sensus systeem in. Dit is wel een verbetering ten opzichte van het oude systeem. Betekent wel dat ik dit
nog wat beter moet leren kennen. De stembegeleiding is een vriendelijke correct Nederlands sprekende dame en niet die knol uit de Kia. Sorry, deze had echt een spraakgebrek.
De echte gemakken van bijvoorbeeld de voorruitverwarming heb ik nog niet ervaren, maar ook al is de ruit alleen wat dichtgetrokken, dan nog is deze snel schoon.
Zoals altijd staat de betrouwbaarheid op gemiddeld. Ik twijfel niet aan Volvo, maar hier kan ik op dit moment voor deze auto nog geen oordeel over geven. Had ik dat wel gedaan, dan waren het zeker 5 sterren geweest.
Zoals bij elk van mijn auto's zal ik de review regelmatig updaten.
Onderhoud
- 173.433 km
Maandag 4 november heb ik de auto op zijn 16inch velgen met winterbanden laten zetten. Op dat moment ook een onderhoudsbeurt uit laten voeren en de getande en aandrijfriem laten vervangen. Volvo heeft per april 2019 de vervangingsinterval vervroegd van 240.000 kilometer naar 150.000 kilometer. Het bericht kwam kort na het in ontvangst nemen van de sleutel, omdat dit anders bij aflevering gebeurd was. De kosten heb ik voor mijn rekening genomen. Mijn Volvogarage had dit net zo min in de hand als ik.
Morgen mag de auto even terug voor een echte terugroepactie, hierbij worden nog een aantal onderdelen vervangen. Deze nota komt voor rekening van Volvo.
Het verbruik. Ik merk dat ondanks winterbanden het verbruik volgens de boordcomputer terug is van 5,1 gemiddeld naar 4,6 gemiddeld. De winterbanden zijn daarmee behoorlijk zuiniger. De boordcomputer is behoorlijk exact. Heeft het invloed op de wegligging? Het antwoord daarop is: ja! Met de 17" ligt de auto toch wat strakker op de weg en rijdt daarmee zeker niet minder comfortabel. Heb op de winterbanden ook een noodstop mogen maken. Was even nodig omdat iemand het nodig vond zijn auto op de snelweg in de achteruit te zetten omdat er een file stond. Tja,....
Inmiddels ook het voordeel van de verwarmde voorruit mogen ervaren. Krabben is op de voor- en achterruit niet meer nodig. Zeker met een "vlieslaagje" vorst op de ruit, is dat erg prettig.
De auto zelf, blijft ontzettend mooi om te zien. Wat zitten die stoelen goed en schakelt de versnellingsbak strak. Meerdere uren achter elkaar in de auto zitten is daarmee geen probleem. De 2 liter turbo motor maakt dat je weinig toeren maakt en dat er daarmee veel rust in de auto is. Net geen 1900 toeren bij 120 en een goede isolatie zorgen hiervoor.
Het genot wordt nog eens ondersteund door het geluid van de stereo dat bijzonder goed is. Verder is het infotainmentsysteem prettig in gebruik. De telefoonverbinding werkt prima en de recente kaartupdate is erg up to date. Het systeem zelf is makkelijk te bedienen vanaf het stuur, via spraak en indien nodig met de knoppen.
Is er niets te zeuren: 1 klein ding. Wat is de led binnenverlichting (waarbij ik weet dat je dit minder fel kan zetten) fel. Had van mij andersom gemogen. Standaard wat minder licht en wil je meer dan kan kan je dat regelen. Ik heb nu de binnenverlichting maar uitstaan. Is toch vooral een instap en uitstap verlichting.
De nieuwe werkelijkheid
- 183.906 km
Vandaag heeft de V40 zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Sinds halverwege maart heeft de auto nog maar ongeveer 2.000 kilometer gereden. Acht ritten naar het werk (ongeveer 965 kilometer), de overige kilometers om de auto toch af en toe wat te laten bewegen. Het zijn op dat gebied dure kilometers, zeker als je je realiseert dat de reiskostenvergoeding is komen te vervallen en de vaste lasten (verzekering, motorrijtuigenbelasting en jaarlijks onderhoud) gewoon doorlopen.
Kwamen er tijdens de beurt nog onverwachte zaken naar voren. Het antwoord is eigenlijk niet. Door het stil staan en toch de kilometerstand was het advies, vervang de accu. De auto gaf dit ook aan. Dat dan ook gedaan. Verder de bandwissel gedaan, maar nu de "zomervelgen" op de auto gehouden en er Michelin Cross Climate + op laten leggen. Maat 225 45 17" 94W extra load. Dat was samen met de accu de grootste kostenpost. Het jarenlang wisselen naar winterbanden, zonder dat er sprake is van een zware winter vond ik niet meer nodig. We gaan niet op wintersport of Duitsland in als het hard gesneeeuwd heeft en de ervaring met de voorloper van de + op de Kia was al erg goed. Ook de Nexen banden die op deze velgen lagen toen ik mijn S60 kocht zijn nu weg. Ik heb nu weer het merk banden dat bij mij favoriet is. Dat laatste is een persoonlijke mening, maar die heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader wilde in zijn periode als internationaal chauffeur ook alleen maar Michelin banden op zijn auto hebben.
Terug naar het waarom ruim 1,5 jaar geleden de V40 gekocht. Verbruik, op dit moment draai ik met 100 km per uur een verbruik van 1 op 25. Verder blijft het op de momenten dat ik in de auto rijd nog steeds genieten. Ik wacht zeker nog tot 2025, dan zou volgens de plannen Euro 5 last krijgen van mileuzones (de D2 is een Euro 6) en dan gaan we wel kijken. Mogelijk dat het dan toch door de nieuwe werkelijkheid blijvend een deel thuiswerken zal blijven, waardoor we waarschijnlijk overgaan naar 1 auto. Wat het dan wordt, dat wordt t.z.t. rustig kijken. Vind zelf de nieuwe XC40 P8 wel mooi. Maar ik ben niet de enige die daarin een stem heeft.
Een jaar anders dan gepland
- 190.871 km
Voor een diesel was het laatste jaar er één van weinig kilometers. Sinds begin september is dat weer een stukje meer geworden, met daarbij vorige week nog even op en naar naar Maastricht. Hier bewijst Volvo diesel zich echt. Je stapt goed uitgerust uit en uiteindelijk bij 470 kilometer aan de pomp een verbruik van 1 op 27,8. Als er niet wat file was geweest en mijn auto op de 16" Energy Savers had gestaan, airco, radio etc. uit, dan is volgens mij het fabrieksgemiddelde ook te halen.
Maar genoeg over een rit. De auto bevalt nog steeds bijzonder goed. De auto waar ik persoonlijk in reed heb ik nog nooit van deze leeftijd gehad, inruilen was dan altijd al wel gebeurd. Nu is het zo dat ik de auto nog elke dag graag zie en geniet van dat ik weer in mag stappen. Is er dan niets mis? Hier kan de Volvo zelf niet zoveel aan doen, maar zo af en toe springt de melding voor de banden aan. Dat zijn ze dan alle vier waardoor je weet dat er niets is. Maar ik houd niet van oranje lampjes in mijn beeld. Verder met ook maar een kleine 7.000 kilometer gereden, is er niets te melden. Zou iemand mij nu vragen zou je deze auto opnieuw kopen? Antwoord zou volmondig ja zijn. Zoek je een gebruikte auto waarbij je zelf niet al te lang bent en kinderen in de leeftijd lagere school hebt, dan is de V40 een prima en veilige auto. Afhankelijk van de afstand die je er dagelijks mee rijdt is dan de keuze diesel of benzine. De eerste is lekker voor lange afstanden, maar dat heb ik het laatste jaar welk gemerkt, de vaste lasten voor het stil staan 180,-- per maand, Maar ja, kijk je dan uit het raam dan zie je een mooie auto staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.