Volkswagen Touran 1.4 TSI Comfortline (2016)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.4 TSI Comfortline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring, "nieuwe" gebruikte auto

  • 48.000 km

Overweging om deze auto te kopen:
Omdat onze auto ouder is geworden en niet de grootste is, wilden we een andere auto. Hebben een hele lang getwijfeld tussen een station op een MPV. Een station zou een Octavia worden, de MPV kon nog alle kanten op: Zafira, Grand Scenic, C4 en de Touran. Uiteindelijk is het dus een Touran geworden.
Om jullie in ons denkproces een soort van mee te nemen; de station had een relatief lage instap. Maar daarin tegen krijg je wel meer voor je geld! En...de wegenbelasting is voordeliger even als het brandstofverbruik. We hebben nog even naar een SUV gekeken, haakte daar snel af omdat jonge occasions gewoonweg te duur voor ons waren.
Dan de laatste categorie...de MPV. Ben enigsins verbaast dat deze categorie er eigenlijk "uit' gaat. Dit terwijl deze categorie eigenlijk het beste van de twee werelden (station en SUV) heeft, althans naar ons inzicht natuurlijk. De ruimte die je hebt is echt waanzinnig. Grote dozen/ fietsen kunnen makkelijk mee. Daarnaast is de occationprijs vaak aantrekkelijk.

De Touran: we hebben breed gezocht en zijn naar meerdere modellen gaan kijken. Om eerlijk te zijn: de Grand Scenic is wel de mooiste. De Zafira is ook echt prima, maar ook net een klasse zwaarder en een forser verbruik, de C4: prima, maar kwalitatief minder voor ons gevoel. Dan de Touran, meest prijzige, beetje "saai" alleen hebben het beste gevoel qua degelijkheid en verbruik.

Aankoop: hebben flink gezocht. Een ding is wel bijzonder bij de VW groep....er zijn zoveel opties en mogelijkheden geweest. Dat maakt het soms lastig om te beoordelen of de vraagprijs goed is.
We hadden een paar harde wensen: trekhaak af fabriek, vlotte kleur en parkeersensoren. Die eerste wens is soms moeilijk te zien.
Met deze minimale eisen konden we op zoek. Ik merkte dat tijdens het zoeken de hoge prijzen wat meer "normaal" voelde. Zeker wanneer je eigenlijk opties zag die eigenlijk wel heel leuk zijn: xenon lampen, led, dsg, panoramisch dak, stoelverwarming en ga zo maar door. Dit dreef plots de prijs op... Uiteindelijk weer terug naar de echte wereld en met de voeten in de klei: hij moet natuurlijk ook nog betaald kunnen worden.
Hebben een leuk model gevonden, met trekhaak, automaat, 1.4 motor en een veel te duur VW navigatiesysteem. Deze voelde gelijk goed aan en hebben hem gelukkig kunnen kopen.

Nu we jullie een beetje in onze gedachte hebben meegenomen nu de echte review van de auto. Hij is van 2016, dus geen nieuwe. We hebben echt het idee gehad dat de auto goed is onderhouden door de vorige eigenaar. Tijden het rijden geen gekke piepjes en kraaltjes. Eerste rit naar huis registreerde de boord computer een gemiddeld verbruik van 1:18.3 (wel eerlijk aangeven dat we heeeeel rustig reden).
Ondanks zijn leeftijd voelen alle knopjes aan zoals die dat moeten doen. Automaat reageerde goed en lijkt zijn werk goed te doen. Die 150 pk motor heb ik onderschat, even inhalen is echt prettig! Zijn blij dat we niet voor de 110 pk variant zijn gegaan.
Het gaspedaal lijkt soms wel een beetje traag te reageren, als je hem goed in trapt dan is hij weer net te vlot. Wellicht is dit een kwestie van wennen.
Een tweedehands auto is altijd een verassing wat er allemaal precies op zit. Laatst getest of een alarm erop zit: check!
Laatste punt van deze review is de trekhaak. Dit is een wegklapbare trekhaak. In de kofferbak zit een schakelaar: bzzz klik en de trekhaak komt er half onderuit. Dan een klein zetje "pang" en hij zit vast. Vast een waanzinnig systeem voor diegene die geen trekhaak zou willen zien, maar voor ons eigenlijk overbodig: vaste trekhaak was ook prima. Wel een voordeel: dit is een hele grote kans dat deze af fabriek gemonteerd is.

Voor nu is het eindoordeel eigenlijk heel goed, de auto voelt goed en solide aan. Zijn er heel blij mee!
Laatste nadeel dan toch: app connect is niet geactiveerd. Kosten bij de dealer bijna 400 euro.....jeempie....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.