Volkswagen Touran 1.2 TSI Highline Business R (2018)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.2 TSI Highline Business R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4 jaar VW Touran

  • 148.000 km

in juni 2018 is het dan zo ver, de geheel nieuwe VW Touran kan worden opgehaald bij de dealer. De auto is in de lease via mijn werkgever en is na een fikse levertijd dan eindelijk bij ons. we hebben gekozen voor de highline Business R met de standaard 1.2 TSI motor. deze uitvoering bied het meeste comfort tegen een overzichtelijke prijs van ca. €37.000. Want als je in de opties gaat bij VW is het einde snel zoek... €10.000,- aan opties zijn zomaar aangevinkt.
De edition R is een actie model met een bescheiden meerprijs die onder andere de LED verlichting en de elektrische kofferklep omvat + andere bumpers en de bekende R badges die de auto niet echt sneller maken :D

De voorganger was een Renault Scenic die ik privé heb gereden. Bij deze auto begonnen mensen altijd al bij voorbaat te sidderen en te trillen over problemen en reparaties, iets wat ons met dit voertuig in 7 jaar totaal niet is overkomen behalve het vervangen van banden en een keer een accu, maar dat is regulier onderhoud uiteraard. Bij de VW waren de reactie alom andersom dus u snapt het al, de verwachtingen waren hoog gespannen!

De Touran is een zeer ruime auto met een degelijk gebouwde koets waar in de basis weinig op is af te dingen. Alles doet het zoals je het er van verwacht. de adaptieve cruise control leert je om met meer afstand te rijden dan dat je dat zelf zou doen. Dat is in de praktijk eigenlijk wel zo prettig. Ook remt de auto vaak eerder dan je zelf het zou kunnen en is het fijn dat wanneer de rem ingrijpt en jij zelf ook remt dat zeer overtuigend gaat. Hierdoor sta je altijd op tijd stil en voelt het allemaal veilig aan. Tot die ene keer dat de auto zomaar ineens midden op de snelweg zonder enige aanleiding in de noodrem gaat.... iets wat ik kon oplossen door snel het gas in te drukken. gelukkig reed er niemand heel dicht achterop.... een probleem dat zich maar 1 keer heeft voorgedaan.
Helaas waren er ook problemen de zich vaker voor deden! dat waren met name elektronische problemen. De auto is best behoorlijk vaak naar de werkplaats geweest voor allerlei sensor problemen, problemen met de park assist, afstandsradar enzovoort. Het meest vervelende was het afslaat, of beter gezegd wegvallen van het motorvermogen na een meter of 5 a 10 rijden na een herstart. Dat was een achtervolgend probleem met deze auto wat meerdere dealers niet opgelost hebben kunnen krijgen. Het vervelende is dat als je net achteruit uitsteekt, de motor afslaat en gaat proberen te herstarten wat zonder het handmatig helemaal uitschakelen en op nieuw inschakelen net lukt. als de auto dan net 10 meter gereden heeft komt het er vaak op neer dat je net midden op de straat staat en je reacties krijgt van he sukkel ga nou eens.... terwijl je daar in je mooie nieuwe auto zit die geen kant uit wil. Dit probleem heeft zich 4 jaar lang voor gedaan en is tot op heden nog niet opgelost geworden. Als laatste zeer bijzondere mankement wil ik nog het probleem met de richting aanwijzers aanhalen, die kregen op een gegeven moment de kuur dat ze 10 of 30 minuten werkten en dan vervolgens niet meer meededen.... ook dat was nog best een dingetje, want de de VW dealer wilde niet gaan rijden met de auto, en ja de monteur zet de richting aanwijzer aan, die doet het dus u kunt hem weer ophalen...... Na veel gedoe heeft de dealer uiteindelijk alle lichtunits uitgewisseld om het probleem op te lossen. daar zal je als particuliere klant niet heel blij van worden.
De 1.2 motor met 110 PK is in Nederland zeker voldoende, niet snel maar bij normaal gebruik oke. Een caravan zou ik er niet aanhangen. Met 3 kids op de achterbank in de alpen had hij het zwaar, zeker op hoogte, dan merk je dat het maar een klein motortje is in een grote auto. Het verbuik is daar in tegen wel heel netjes, ik reed er ongeveer 6,3l/100 KM mee, dat is bijna 1 op 16. als langtijd gemiddelde. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik wekelijks meerdere ritten maak van 300+ KM op de snelweg voornamelijk op de CC als je deze auto alleen in de stad rijdt dan zal het verbruik eerder op 8 liter per 100KM liggen.
Dan na 4 jaar is het tijd om afscheid te nemen van de Touran die is vervangen voor een geheel nieuwe Nissan Qashqai.
Tot slot; De VW Touran is een prettig rijdende auto waarmee je zeker niet misdeeld bent. (als hij eenmaal rijdt) Het soms wel dagelijks optredende probleem bij het wegrijden maakt dat deze auto niet aan mijn verwachtingen heeft voldaan en ik hem niet zal aanbevelen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.