Volkswagen Touran 1.2 TSI Connected Series (2017)

autoreview

Volkswagen Touran 1.2 TSI Connected Series (2017)

Signalement

UitvoeringTouran 1.2 TSI Connected Series
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf85.416 km
KM-stand laatst85.741 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Golf naar Touran

  • 85.741 km

Keuze

Vanwege gezinsuitbreiding werd mijn vorige auto, een Golf 7 hatchback, toch echt te krap. Met drie kinderen, waarvan de oudste 4 jaar oud, was het belangrijkste zoekcriterium een ruime auto met een brede achterbank waarop 3 autostoeltjes in de isofix naast elkaar zouden passen. De overstap naar elektrisch vind ik privé nog te prijzig. Het zou dus een tweedehands exemplaar worden met, gezien de jaarlijkse kilometers, een bezinemotor.

Op een zonnige zaterdag ben ik met een paar autostoeltjes naar autobedrijf Smeeing in Soest afgereisd om te oriënteren en vooral de stoeltjes te passen. Waar ik nog hoopte op bijvoorbeeld een Volvo V60 of een Skoda Superb Combi, werd me al snel duidelijk dat deze helaas te krap (lees: te smal op de achterbank) waren. SUV’s zoals de Ford Kuga en de Toyota RAV4 waren natuurlijk nog krapper. Een MPV was eigenlijk de enige optie. Niet mijn droomsegment, zogezegd, maar wel passend bij de levensfase…

De shortlist bestond toen uit een Citroen C4 Spacetourer en een VW Touran. De Spacetourer vind ik een veel leukere auto om te zien, maar het gedoe met een snel slijtende natte distributieriem zag ik niet zitten. Het zou een Touran worden. Na een aantal keer een exemplaar te hebben misgelopen (ze gingen/gaan als warme broodjes over de toonbank!), kon ik eindelijk een afspraak maken voor een proefrit met een net exemplaar met ruim 80.000km op de teller. Bovendien was het een 7-zitter, handig voor de sportclubjes en vriendjes de komende jaren. Dan maar all the way! De proefrit beviel bijzonder goed en de uiterlijke staat was uitstekend. Na 2 weken liet ik mijn trouwe Golfje achter en kon ik mijn ‘nieuwe’ bolide meenemen.

Eerste indruk

De Touran is een grote auto waarvan de rijdynamiek is wat je ervan kan verwachten. Het is met bijna 1500 kg een redelijk zware auto die bovendien ook vrij hoog is. En hoewel hij voor mijn gevoel niet al teveel overhelt als je een wat snellere bocht neemt, nodigt het absoluut niet uit tot ook maar enigszins sportief rijden. De zitpositie is ook een stuk rechterop dan in de Golf. De ErgoActive stoelen maken wel veel goed in het comfort, maar het busjes-gevoel blijft.

Maar goed, dat is niet waarom ik voor een mpv heb gekozen. Het belangrijkste verkoopargument is natuurlijk de zee van ruimte. De tweede zitrij heeft volwaardige plekken waar je prima drie volwassenen op kwijt kunt. De drie isofix-stoeltjes passen daar ook probleemloos naast elkaar. Op de derde zitrij passen misschien 2 kleine volwassenen voor een kort stukje, maar eigenlijk kun je er met goed fatsoen alleen kinderen kwijt. Ook deze 2 stoelen hebben isofix. En dan de laadruimte: met de derde zitrij dichtgeklapt kun je bijna 700 liter bagage kwijt, en als je de tweede zitrij ook nog neerlaat, dan zit je op ongeveer 1900 liter! Veel groter wordt het niet. Daarnaast is het op- en neerklappen van de stoelen, het naar voren en achteren schuiven van de stoelen op de tweede zitrij en het onder de laadbodem kunnen opbergen van het kofferbak-afdekzeil bijzonder eenvoudig. Een kinderpartijtje chaufferen, een ritje IKEA of anderszins een grote lading meenemen is daarmee laagdrempelig.

De aankleding is voor mij ruim voldoende. Naast de fijne stoelen en onder meer volledige airco, navigatie, carplay, telefoon, licht/zicht pakket, metallic lak heeft deze Touran ook een trekhaak, achteruitrijcamera, stoelverwarming en massagefunctie.

Wat niet bijdraagt aan de rijdynamiek, is de bescheiden motor: een 1.2 TSI benzinemotor met 110pk. Er is ook een 1.5 met 150pk beschikbaar die dit formaat auto zeker kan gebruiken, maar die was ten tijde van de aanschaf beduidend prijziger. En ja, dan is het keuzes maken.

Al met al is het een andere manier van autorijden. Het is niet mijn droomauto, maar als je dan toch een keuze maakt die past bij de situatie, dan ben ik blij met deze Touran!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.