Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 240pk BMT Terrain Tech (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touareg 3.0 V6 TDI 240pk BMT Terrain Tech |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
First impression
- 9.000 km
Als a) kilometervreter b) autofreak wissel ik ongeveer alle twee jaar mijn auto. Na de verhuis van Belgie naar Duitsland was de X5 aan vervanging toe.
Budget: maximaal 75K, en meteen beschikbaar met maximaal 10K op de teller.
Criteria: Ruim, luchtvering, ACC, Xenon, Leder, Panorama dak, vierwielaandrijving.
Dan komen nog al wat modellen in aanmerking, hier de shortlist:
- Volvo XC70/90: XC90 te verouderd, ik ben het iDrive gewend, het systeem in de XC90 is gewoonweg te oud en niet acceptabel voor de prijs, voor de rest een prachtige wagen met een design dat mij nog steeds kan bekoren.
- BMW 5GT: was erg tevreden met de X5, en hoewel veel mensen dit een gedrocht vinden, heeft ie voor mij wel iets, echter was er geen model met xDrive bischikbaar wat naar mijn smaak was
- Range Rover Sport: Altijd al een van mijn favoriten, maar hij is gewoon te log en zwaar voor zijn omvang, er komt nu in maart een nieuw model uit wat stukken lichter zal zijn, deze zal met erg hoge waarscheinlijkheid mijn volgende worden.
- Audi Q7: Ik weet het niet, aan de ene kant vind ik het wel een enorm vette bak, aan de andere kant is hij ook al een tikje verouderd, de achterlichtunits zijn prachtig maar ik vind het LED geweld aan de voorkant een beetje over de top, en het is een beetje een cock car.
- Mercedes ML: Het model was toen der tijd te nieuw om een 350CDI voor onder de 70K te verkijgen, er stond wel een 250CDI met AMG Pack, maar dat is echt een ruitenwissermotorje, qua power wel voldoende, maar het geluid, no thanks, gezeur op hoog niveau maar het past niet bij deze auto, daar moet een lekker V6 roffel te horen zijn.
Per toeval kwam ik op de Touareg, was voor de service van de Multivan T5 van mijn vrouw bij de VW Dealer en daar stond een Touareg. Mmmja, best aardig, wel een beetje een grote Tiguan, binnenkant ook ok, hoewel de voorganger wel chiquer was van binnen, meer richting Phaeton. Proefrit: De nieuwe V6 TDI van Audi is een stuk 'smoother' geworden, nog geen benzine sound maar ik begrijp wel dat Audi hier met wat trucjes een V8 sound uit kan toveren. De wegligging is subliem, de luchtvering niet te soft en je merkt dat hij het onderstel deeld met de Cayenne. Ik stel zelfs dat hij sportiver door de bochten gaat als de X5 en de motor qua gevoel nog krachtiger als de 6 in lijn van BMW.
Kost dat? 95K Meneer, zoals hij hier staat. Maar ik kan voor u in de VW Pool kijken, hier landen auto's van VW Management en familie leden na 6 maanden. En jawel: Toureg V6 TDI, full option, 8000 op te teller en 64K, meteen beschikbaar. Deal.
Specs:
-V6 TDI 245PK
-4Motion
-Graciosa-Braun Metallic
-Sportzetels Alcantara/Nappa
-Memory Pack Premium
-Xenons met LED
-Dynamic Light Assist
-Panorama Dak
-ACC "stop & go"
-Front Assist
-Multifunktionsanzeige "Premium"
-Parking Sensors
-Side Assist
-Lane Assist
-Multimedia Systeem RNS850 met DAB+
-Verwarme stoelen voor en achter
-4 Zones Climatronic
-Verwarmd Stuurwiel
-Area View 360° cameras
-Design Pack Terrain-Style
-Dachreling Silver
-Luchtvering
-Uitklapbare trekhaak
-Velgen Salamanca
-Achterlichten in LED
-Getinte achterramen
-Keyless Acces
-Standverwarming
Dat was het volgens mij. Wat mist is de automatische achterklep, geen idee waarom men die niet heeft genomen.
De eerste 1000km
Zoals eerder beschreven is het rijden echt een genot, over de autobahn gaat ie makkelijk tot over de 200 alsof het niets is, maar ik beweeg mij normaal tussen de 140-160 of sta in de file....
Qua verbruik valt het redelijk mee, tussen de 8-9 Liter per 100km vind ik best netjes.
De Gadgets: De luchtvering is een droom, op comfort stand zweef je over de Autobahn, op de Sportstand kan je op de B weggetjes lekker door de bochten, en als je even offroad gaat pomp je de wagen 30cm op. Het Panorama dak is ook prachtig, veel groter als het BMW dak en lekker in de zomer open rijden.
Het ACC (Adaptive Cruise Control) is weer een generatie verder en dat merk je. In de file zet ik hem aan en de wagen doet alles zelf (behalve sturen) bij hogere snelheden werkt het perfect en denkt ook mee, erg fijn en ook qua veiligheid een goede optie omdat je netjes afstand houd en de wagen ook zelf merkt als iemand voor je hard remt.
Mijn favoriet is het Dynamic Light Assist. Waar de BMW met de High Beam Assist gewoon het groot licht aan en uit doet, is dit Systeem a whole other level. Je rijdt vanaf 60 bijna permanent met groot licht, tegenliggers worden door middel van speciale rollen en spiegels in de koplampen uit het lichtveld gesneden. Ik was eerst skeptisch maar het werkt daadwerkelijk perfect, nog niet één tegenligger gehad die liet merken dat het irritant was.
Conclusie: erg fijne auto met een geringe *bling factor, een echte allrounder die geen wensen open laat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Touareg 3.0 TSI 380PK Hybrid High Edition 4wd|Ecc|Navi|Panodak|Lmv|Cruise|Camera|Dealer onderhouden|1e eigenaar
- 2012
- 214.474 km

Volkswagen Touareg 3.0 TSI *EXPORT ONLY* Battery Problem / Panodak / Leder / 360º Camera / Adaptive cruise / Stoelverwarming/koeling / Memory / Xenon / Navigatie / Trekhaak 3500 KG!
- 2010
- 174.253 km

Volkswagen Touareg 3.6 FSI | 149.876KM | NAP | 2012 | 4X4 |
- 2012
- 149.876 km