Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk Life Business (2022)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Tiguan 1.5 TSI 150pk Life Business |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
| KM-stand laatst | 131.500 km |
Voorloopauto
- 131.500 km
Zoals in de afsluitende review van de Octavia geschreven ben ik 1 oktober van werkgever veranderd en heb sinds deze datum een VW Tiguan 2.0 TDI Life 4 Motion uit 2022. De diesel staat niet in de database van Autoweek vandaar dat ik de benzine versie heb geselecteerd, maar ik rijd dus een diesel. De auto staat hier nog op de 18 inch zomer wielset en die staan de auto goed vind ik zelf. Aankomende week komt de 17 inch Winter wielset er weer onder en die ziet er echt truttig uit. Ook de grijze kleur past goed zeker met zwarte elementen. Alleen jammer dat er op de portieren en raamstijlen chroom is gebruikt dit zou in zwart veel mooier zijn.
Wat heeft de Tiguan zoal aan optie´s:
De Life uitvoering is redelijk goed uitgerust, maar het is zeker geen auto met alle denkbare optie´s, zeker niet in vergelijking met de Octavia.
- ACC
- DCC
- 3- Zone Climate control
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming
- Led verlichting voor
- Keyless entry
- Automatisch te openen kofferklep
- Achterbank verschuifbaar en rugleuning verstelbaar
Als extra:
- Panorama schuif/kanteldak
Wat mis ik echt t.o.v. de Octavia:
- Memory functie op de voorstoelen en electrisch verstelbaar
- Led Matrix verlichting, alleen Led is goed, maar haalt het niet bij Led Matrix
- Infotainment systeem, de VW heeft nog een klein display en met name Apple Carplay heeft veel kuren.
- Inductief laden van de telefoon, gaat gewoon nog via USB-C
- Geen trekhaak
Waar ben ik blij mee;
- De hoge zitpositie, het rijdt veel meer ontspannen
- De auto is breder en ruimer
- Het is een meer volwassen auto
- Wegligging is veel beter dan van de Octavia, ondanks de hoogte
- Het is gewoon een prettige auto om in te rijden
- Veel opberg en afleg ruimte
- Fijne stoelen ook al zijn het de standaard stoelen
Waar ben ik minder blij mee:
- De motor moet na loslaten van het gas even nadenken voordat hij reageert.
ik schreef aan het einde van de Review van de Octavia dat ik de laatste dagen van
september de Octavia 4x4 van mijn ex-collega heb gereden en die had dezelfde motor,
maar ook hetzelfde probleem. Het zou denk ik met het 4x4 systeem te maken kunnen
hebben, het is echter wel vervelend.
- Op de Duitse snelweg is een snelheid van 180km/h goed te doen en voelt de VW prima
aan, maar ook hier duurt het even voordat hij van bijv. 140km/h weer accelereert naar
180km/h, zeker als het omhoog gaat.
- Het vele plastic in het interieur, we hebben prive een Tiguan uit 2007 gehad en die had
dit ook, maar was wel 15 jaar ouder, hier is bij VW niet veel veranderd. Hier scoort de
Octavia veel beter.
- De afwerking van de kofferbak is ook minimalistisch, geen dubbele bodem en geen
vakken terwijl daar ruimte genoeg voor is, ook hier is Skoda veel verder en beter.
Maar ik dacht dat ik minimaal 6 maanden met de Tiguan zou rijden alleen lopen de Lease contracten bij deze werkgever 3 jaar. Dit betekent dat de Tiguan binnen nu en ik denk maximaal 2 maanden retour Lease mij. gaat.
Voor de periode daarna zijn er 2 optie´s, beide auto´s van bestaande collega´s.
- Een BMW X1 X-drive 2.0D uit september 2023 met alle denkbare optie´s, M-Pakket, 3
extra pakketten oa Panorama Schuif/kanteldak en trekhaak. Hier is weinig meer te wensen
over. De collega gaat met pensioen en het contract van de auto loopt nog 1 jaar.
- VW Passat Elegance 1.5E-TFSI uit oktober 2024, met als extra´s leren bekleding incl.
stoelmassage en ventilatie en een trekhaak.
De collega die nu de Passat rijdt heeft de auto niet zelf besteld en is niet blij met de 1.5
TFSI motor, voor een auto van dit formaat echt te klein.
Deze collega krijgt een nieuwe Auto namelijk een Audi Q6
Ik heb mede voor de BMW gekozen omdat ik een Duitse collega heb ontmoet die in een vergelijkbare X1 rijdt en tot mijn verbazing is de X1 nagenoeg net zo groot als de Tiguan. Ik dacht altijd dat de X1 een kleine auto was, maar hij is de laatste jaren sterk gegroeid.
De andere redenen zijn.
- Het is een SUV
- AWD
- De complete uitvoering, met name het M-Pakket (binnen en buiten) maken de auto
helemaal af
- Trekhaak
En tot slot en minstens zo belangrijk, de werkgever heeft besloten electrisch rijden te stimuleren en dat resulteert in een hoger beschikbaar maandbedrag. Inmiddels 3
collega´s hebben hierdoor de mogelijkheid gehad een Audi Q6 te bestellen, levering midden november met Full options.
Ik zal eerlijk zijn ik wil al langer graag electrisch rijden en een Audi Q6 is een droomauto. Het contract van de BMW loopt tot September 2026 en dat betekent ergens in April 2026 een nieuwe auto bestellen. Het is namelijk niet bekend hoelang deze `subsidie´ van de werkgever blijft en ik wil er graag van profiteren. Verder hebben we in Oostenrijk nog geen bijtelling voor electrisch rijden, maar het staat ook hier ter discussie en ik wil die beslissing graag voor zijn.
Wat zouden jullie voor hebben gekozen, de BMW of de Passat.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 110kw | Life Business | Navi | Virtual | Carplay
- 2021
- 218.154 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI Comfortline Business 7-Persoons, Trekhaak, LED, Keyless, Navigatie,
- 2021
- 143.352 km

Volkswagen Tiguan 1.5 R-Line TSI ACT 150pk | Carplay | Adaptive | Climate | DAB | IQ-LED | Sensoren | Virtual
- 2021
- 78.569 km
Lees ook

SUV of stationwagon: occasionprijzen Volkswagen Tiguan versus Passat Variant

Praktijkverbruik Volkswagen Tiguan: spaarzame slokop?

Praktijkervaring Volkswagen Tiguan: dit vinden eigenaren van hun SUV

Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Vergelijkende Test



Lezersreacties (0)
Reageren