Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2023) #2

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2023)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst85.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste helft van de lease

  • 85.000 km

Mijn werkgever heeft al meer als 20 jaar een deal met PON waardoor er uitsluitend VAG producten aangeschaft kunnen worden, die geleverd worden via een van de PON dealers (in ons geval Hoogenboom). Tot aan de selectie van de Tiguan was ook PON lease de leasemaatschappij maar sindsdien is ook Athlon een mogelijke partij.

Mijn zoektocht begon in Maart ’20 (aan de vooravond van de covid lockdowns) met het signaal dat mijn auto per September ’20 vervangen moest worden. Ik reed diesel en dit was, als veel rijder (+/-60k jaar) de eerste keer dat benzine, hybride of elektrisch in beeld kwamen. De combinatie van petrol-head en milieu supporter maakten dat ik bij hybrides uitkwam.

Een aantal proefritten (en veel gedoe) later, de lockdowns waren inmiddels een feit, hadden de longlist teruggebracht tot een simpele keuze: Volkswagen Tiguan R-line blackline e-hybride. Een full option auto, waar alleen de velgen en nog een dakraam als optie toe te voegen waren. Alles er op en eraan. En goed nieuws, Hoogenboom had een auto in de pijplijn zitten die aan mijn wensen voldeed. Dus in Mei ‘20 die bestelling doorgezet. Dan de korte samenvatting: de bestelling werd na allerlei omzwervingen in September door Athlon bevestigt, maar toen was de auto allang vergeven. Toen volgde een verkeerde bestelling bij Pon (door Athlon), afwijzing, meer heen en weer gemail, uiteindelijk in Maart ’21 (jaar na start) volgde de definitieve bevestiging door Athlon en Pon. Ergo adviseer ik Athlon? Nee.

En toen volgde het lange wachten en dreigbrieven van zowel PON lease als Athlon. Ten eerste moest het contract van mijn huidige auto verlengt, maar de nieuwe deadline verliep snel. En Athlon kon wel een voorloper leveren, maar kwam ook met allerlei wensen en eisen richting de werkgever. En doordat de leverdatum maar bleef schuiven moest shortlease 1 (voorloper) ook vervangen door shortlease 2, etc. Uiteindelijk in September 2023 ontving ik de Tiguan!

De eerste maanden
De conclusie van de eerste maanden was al vrij snel; heerlijke reisauto. Luxe, stil, cruiser. Maar ook; een rechtuit auto (bochten nemend voel je echt wel het gewicht) en op benzine een compromis.

Zeker in het begin was de actieradius elektrisch beperkt. Of het de interne weerstand van een nieuwe auto, de koude of gewenning was, ik weet het niet, maar met enige regelmaat kwam de actieradius niet boven de 35km. Niet echt groot en doordat het overschakelen op benzine nou ook weer niet lekker soepel en voordelig ging (dan slobberde hij best ondanks de 100km/h) niet echt hoopgevend.

De eerste wintersport vakantie (febr. ’24) toonde de auto echt zijn meerwaarde. Een prima reismobiel voor 4 volwassenen. Prima cruisauto, die heerlijk 140 rijdt ondanks een skibox op zijn dak. Dat ging wel gepaard met een fors verbruik en dito veelvoud aan tankstops, de tank is immers nog geen 40 ltr groot.

In de bergen werkt dat alleen in de GTE stand. Doe je dat niet, dan wordt het allemaal erg oncomfortable en vooral veel herrie. De 1.4 motor heeft duidelijk moeite met het gewicht en het samenspel met de DSG zorgt ook niet dat de 1.4 in zijn/haar ideale toerengebied verblijft. De bak schakelt gewoon te snel op. En meer gas geven leidt alleen tot meer herrie, maar niet tot meer voorwaartse energie.

Verbetering was er wel in de zomermaanden. De zomer van ’24 werd de auto duidelijk zuiniger en haalde ik al ritten van ruim 50km. Doordat ik ook meer in en om de woonplaats werkte, reed ik veel elektrisch en haalde ik soms meer als 2000km voordat er getankt moest worden.

Zijn er dan geen problemen? Jazeker, elektronica. Niets wat hieronder staat is vreemd, alles wordt afgedaan (door VW) als product eigenschap. De fora staan er ook vol mee:-
a) Door software updates ben ik 3x afgesleept. De hoofdbatterij wordt dan gedrained. Je kunt daar als bereider niet omheen. Het verlangt een harde reset. Met mij hadden 5 collega’s in dezelfde week het probleem. Komt het laatste jaar niet meer voor maar is wel vreemd voor een motor combinatie die toch al meer als 10 jaar zijn/haar werk doet.
b) Noodstops door de ACC cruisecontrol. Eens in de 3 maanden. Je leert er mee leven, zeer doet het wel (snijden van de gordel). Tot op heden het geluk dat er geen achterligger op mij botst. Levengevaarlijk, maar een producteigenschap zegt VW, tja.
c) Lane assist wat je naar de midden van de weg stuurt bij het wegvallen van de belijning aan de zijkant. Situationeel. Soms dus maanden niet, en soms dagelijks omdat zo’n situatie nu eenmaal in je route zit. Levengevaarlijk, maar een producteigenschap zegt VW, tja.
d) Gezeik/gepiep van de lane assist “stuur vasthouden”. Dat is ritafhankelijk. Lijkt meer een hand/stuur probleem bij momenten dan iets anders. Je hebt het soms hele ritten lang en soms maanden niet.
e) Wegvallen apple carplay. Dat is bijna dagelijks. Dat heeft iedereen met een VAG product, mijn vriendin haar Jeep en mijn zoon zijn toyota hebben het nooit.

Voorjaar ’25 heb ik toch besloten de auto een JD kuur te geven. Het compromis op benzine was mij te groot. Een stap die ik al veel eerder had moeten nemen, want door met name de aanpassingen in de bak (later schakelen) en het verhogen van het koppel is daar ineens een heel andere auto. Eentje die je nooit meer in GTE stand hoeft te rijden (domweg te bruut en alleen voor rechtuit), maar eentje die op benzine de elektra motor benaderd. Veel soepeler, veel stiller, meer elegantie. En doorsnee is de auto nu elektrisch stukken zuiniger (tot 62km gehaald in ’25). Regelmatig 2500km op een tank. Een keerzijde is er ook. Want lekker doorrijden met dakkoffer en 4 volwassenen levert nu wel een verbruik op van 1:10..

Op het midden van zijn leastermijn een tussenconclusie. Zou ik weer een hybride nemen? Nee, ook het ruilen met een 272pk sterke vernieuwde Tiguan geeft hetzelfde beeld. Die rijdt in basis net zo lekker als mijn gechipte variant en komt qua batterij een stuk verder. Maar ook in die versie heb je steeds het gevoel van een compromis. De huidige elektrische auto’s zijn veel verfijnder en zuiniger. Allen moet je als mens omdenken. Dus rationeel wordt mijn nieuwe vol elektrisch, emotioneel een RS-3.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.