Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Veilige, zuinige en ruime auto
- 3.079 km
Heb deze auto gekozen als opvolger van mijn T-ROC Sport die voorzien was van alle opties. Fijne auto maar de opvolger is toch van een hoger segment.
Het is een eHybrid geworden omdat deze als heel zuinig wordt omschreven.
Had kunnen wachten op het nieuwe model maar de vorm van deze Tiguan spreekt mij meer aan dan model 2024. Daarnaast zo blijkt nu is het nieuwe model met dezelfde configuratie ruim 5 k duurder. De elektrische actieradius is dan wel groter maar dat is mij die meerprijs niet waard.
Mijn Tiguan is een R-line, pure white, voorzien van 20 inch Suzuka velgen met onderstelregeling, panorama kantelschuifdak, alle assistentiesystemen, winterpakket, achteruitrijcamera met dynamische lijnen, elektrisch wegklapbare trekhaak, SCM alarminstallatie en ik heb achteraf een set 19 inch LM velgen met all season banden laten monteren. Het is een stille auto, je hoort bij hogere snelheid wel een beetje de banden maar dat is logisch met dit type banden.
Eerste rijervaringen. Even wennen aan remmen met deze auto, hij is bijna 500 kg zwaarder dan de T-ROC en dat voel je wel. Spraakbediening is veel beter geworden. Navigatie werkt anders maar dat went snel. De auto herkent verkeerssituaties en past zelf de snelheid aan (bv een scherpe bocht of nadering van een rotonde). Je merkt dat de auto lerende is. Bij via navigatie en gecombineerd vermogen rijden zorgt de boordcomputer voor een goede verdeling van de energie om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren.
De Tiguan PHEV heeft geen grote accu daarom ga ik ook zo vaak mogelijk laden. Heb geen eigen laadpaal dus afhankelijk van publiek laden. Met behulp van de app van Vattenfall zie je direct waar laadpunten in de buurt zijn en wat het tarief is. Dat laatste is handig want de tarieven verschillen van 40 tot 70 cent per kW. Elektrisch rijden is met de huidige prijzen voordeliger dan benzine. Nu nog tijdelijk 50% voordeel op de wegenbelasting telt ook mee. Het is soms wel plannen of je op je bestemming kan inpluggen, vaak wel een stukje lopen maar dat heb ik er wel voor over.
Het verbruik is niet zoals in de folder staat maar voor een auto van dit formaat is 1 : 26 gemiddeld toch best zuinig. Ga de komende maanden in de bebouwde kom alleen nog maar elektrisch rijden dan gaat het benzineverbruik zeker nog verder omlaag. Ben benieuwd wat het elektrisch verbruik in de zomermaanden is want momenteel (december) heb je extra verbruikers zoals verwarming van interieur, spiegels en achterruit.
Updates gaan automatisch via de ingebouwde eSIM en zijn op kosten van VW. Dan wil ik nog vermelden dat de emanager (voorverwarmen interieur) tof is, je rijdt met schone ruiten en een warme auto weg. Hij moet daarvoor formeel wel aan de laadpaal zijn verbonden.
Een minpuntje, geen ruimte voor een reservewiel. Die heb ik in alle voorgaande auto's wel gehad, dus niet lek rijden!
Dat was het voor nu.
Het verbruik
- 4.289 km
Zoals de vorige keer aangekondigd ben ik meer op het verbruik gaat letten en actief elektrisch gaan rijden. Heb na de vorige review nog geen benzine getankt. De tripteller staat nu op 1209 km en volgens de gegevens van de boordcomputer die, zo is mijn ervaring zeer accuraat is, kan ik nog 160 km op benzine en 52 km elektrisch rijden.
Mijn ritten zijn gecombineerd binnen en buiten de bebouwde kom. Het gemiddelde benzineverbruik sinds de laatste tankbeurt is nu 3 l / 100 km, omgerekend 1 : 33 en het stroomverbruik staat op 16,8 kWh / 100 km dus ook dat is dik in orde. Ik merkte wel dat in de afgelopen koude periode waarin je meer elektrische verbruikers hebt zoals verwarmingen dat de batterij eerder leeg is. Ik ben ook meer het klimatiseren gaan gebruiken want daardoor laadt de batterij sneller op en is het rijbereik groter bij een volle batterij.
Heb zoals eerder vermeld gebruik ik de app van Vattenfall. Daarmee kun je snel zien waar laadpalen in de buurt zijn, wat het tarief is en of er nog plaats is. Heb daarnaast een E-flux (by Road) abonnement genomen omdat ik bijna dagelijks laad (hoef dan niet steeds een starttarief af te rekenen). Die pas werkt tot nu toe bij alle aanbieders.
Dat was het voor deze keer.
Bijna 10.000 km gereden
- 9.891 km
Inmiddels weer een half jaar verder. Wat een zuinige auto als je bij elke gelegenheid de auto aan de laadpaal hangt. Het gemiddeld verbruik is nu 1:35. In de zomerperiode is ook het accuvermogen hoger. Al diverse keren een range van 57 km met een volle accu gehad.
Het is ook een fijne ruime wagen. Het ontbreken van een reservewiel is wel een dingetje. Had onlangs een lekke band, schroef in het loopvlak. Gelukkig in het bezit van een elektrische bandenpomp bijvullen en daarna snel naar de bandenboer voor een reparatie.
In deze periode wordt de klimatisering niet gebruikt maar meld de boordcomputer soms dat het systeem niet kon worden opgestart, vreemd. Ook bijna wekelijks een melding over de bandenspanning terwijl die bij controle daarna toch in orde is. Zal dat bij de eerste beurt bij de dealer melden. Een minpuntje is de automatische update. Die komt soms op een ongelegen moment en kan niet handmatig worden opgestart. De laatste keer een melding bij thuiskomst dus toen voor uitvoering gekozen. Dat was geen goede beslissing want het contact moet aan blijven en de update nam 25 minuten in beslag daar mag Wolfsburg nog wel wat aan veranderen.
Nog ruim 5000 km dan moet de olie worden vervangen, maar waarom? Er zit longlife olie in de motor en de benzinemotor werkt nauwelijks dus waarom niet een keer per jaar een check op alles en olie vervangen bij 30.000 km zoals bij mijn vorige VW? Wordt vervolgd.
Teller staat op 17.000
- 17.000 km
Ben nog steeds erg tevreden over deze Tiguan. Zeer zuinig pas 11 tankbeurten gemiddeld 40 ltr dus een verbruik van ongeveer 1 : 45.
Maak voor ritten van 40 km of meer altijd gebruik van de navigatie. Die zorgt dan voor een gepaste verdeling van de energiebronnen voor een zuinig verbruik. Klimatiseren in de zomermaanden aan de laadpaal is ideaal zo heb je een koele auto bij instappen voor vertrek.
Een minpunt is de forse afschrijving. Dat wordt volgens mij vooral veroorzaakt door een verzadigde markt van gebruikte auto's. Maakt mij niet zoveel uit blijf nog wel enkele jaren met deze Tiguan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid Elegance 245PK DSG Pano-Schuifdak, Adaptieve Cruise Controle, 360gr. Camera, Stoel-Stuur en Achterbankverwarming, Navi, Matrix LED-Verlichting, Side Assist, Trekhaak, 19" LM Velgen
- 2023
- 38.624 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid R-Line Business+
- 2022
- 30.789 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid R-Line Business+ | 245 PK | Plug-In | Automaat | Panoramaschuif-Kanteldak | Ergo Stoelen | Achteruitrijcamera | Digital Cockpit | Navigatie PRO (Groot Scherm) | Stoelverwarming | Parkeersensoren | Trekhaak incl. Trailerassist
- 2021
- 98.737 km