Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110pk Life (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Taigo 1.0 TSI 110pk Life |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 30.250 km |
Goede keuze
Na een lange zoektocht terecht gekomen bij de volkswagen tagio. Hiervoor reden wij een fiat punto diesel. Top auto, maar gezien het feit dat diesels meer geweerd worden en wij toch een grotere auto willen zijn we gaan kijken naar een andere auto. Wij hebben al een aantal keren in een volkswagen polo en tiguan automaat gereden met adaptieve cruise control. Als je daar eenmaal aan begint wil je niks anders meer. Hierdoor zijn wij in onze zoektocht begonnen met 3 eisen. Automaat, adaptieve cruise control en geblindeerde ramen achter. Wij hebben 3 auto's naast elkaar gelegd. De volkswagen taigo, skoda kamiq en hyundai bayon. Misschien voor de lezer handig te weten, wij hebben de keuze gemaakt voor private lease. De volkswagen was het duurste en de hyundai het goedkoopste. De hyundai was een mooie auto, maar wat betreft materiaal en ruimte echt minder dan de taigo. De viel snel af. In de Skoda kamiq hebben wij een proefrit gemaakt. Prima auto, maar toch iets meer lawaai dan de taigo. Zeker bij het intrappen van het gas was het loeien van de turbo nadrukkelijk aanwezig. Ook voelde de kamiq minder scherp op het gas. Na een 2e proefrit in de taigo waren we om. Een sportieve auto, komt goed mee in het verkeer en heeft standaard adaptieve cruise control. Toen we overeenkwam met de dealer vertelde hij ons dat er op de taigo een jaar levertijd zat. Gelukkig voor ons hadden ze een voorraad model, waardoor we binnen 4 weken na overeenkomst onze taigo voor de deur hebben staan. Tot nu toe vol lof over de auto. Het is geen race monster, maar komt lekker weg. Bij echt optrekken hoor je de 3 cilinder even brommen, maar niet hinderlijk. Verder is de auto heel stil. Fijne fysieke knoppen op het stuur en standaard digitale cockpit. Voor nu echt een aanrader.
1e tankbeurt
- 400 km
Vandaag voor het eerst getankt met de auto. Ongeveer 400km verder. Met een verbruik van 1 op 16 zeer tevreden. Feit dat we veel binnen de bebouwde kom rijden en natuurlijk een paar keer het gas heb ingetrapt ben ik positief verrast.
Met dat we de Taigo langer hebben worden we meer tevreden over de auto. Hij rijdt fantastisch comfortabel. De auto is inmiddels wat meer naar de hand gezet via de instellingen. Bij de adaptieve cruise control paste de auto de snelheid aan die op de borden werd aangegeven. De auto leest alle snelheidsborden. Dit zie je terug in je boordcomputer, hierop past je adaptieve cruise control zich aan. Vreselijk irritant, want soms blijft hij 80 rijden waar je 100 mag of hij leest het bord van 130 i.p.v. 100 en hij trekt hem direct door naar de 130. Gelukkig via de instellingen uitgezet en nu rijdt het heerlijk . Verder praktisch geen min punten. Ik moet nog een beetje wennen aan het uitstappen. Je zit hoog, maar als je wil uitstappen blijf ik soms met mijn voet aan de rand bij de deur haken. Kwestie van je been wat verder optillen en wennen. Verder raad ik de auto nog steeds van harte aan. 110 pk is meer dan genoeg, lekker stil als hij op snelheid is en het roffeltje van de 3 cilinder als je optrekt heeft ook wel wat. Tot nu toe geweldig! Wordt vervolgt
Eerste verre rit
- 2.139 km
Afgelopen weekend hebben we onze hobby weer aangedaan. Voor onze hobby zijn we richting Parijs gereden. Om precies te zijn Marne-la-vallee. Vanuit onze woonplaats (omgeving Zwolle), zijn we vertrokken. Op de heenweg was het enorm druk in Nederland, wederom hebben we weer de bevestiging gekregen hoe fantastisch een automaat is. File rijden is nooit een hobby, maar met een automaat een minder groot probleem. Wel merk je dat de adaptieve cruise control bij deze drukte niet ideaal is. De ruimte die de adaptieve cruise control tussen je voorgang houdt is zo groot, dat het voor veel mensen ruimte biedt om hem er tussen te gooien. Wanneer dit gebeurt, remt de auto direct af om weer die ruimte te creëren. Dat is niet prettig rijden. Vanaf Antwerpen hebben we constant op de adaptieve cruise control gereden. Het verbruik op de heenreis was 1 op 17. Dit vind ik persoonlijk netjes gezien de drukte en aanhebben van de airco en stoelverwarming. Het was een enorm comfortabele rit. Als ik de auto vergelijk met onze voorgang (fiat punto diesel 2012), hebben we een fantastische ruimte auto. Waar voorheen alles op de achterbank moest konden we nu alles kwijt in de kofferbak (één grote koffer van 60L, boodschappenkrat, schoenen, jassen en wat extra tassen. Er was nog ruimte over voor nog een 60L koffer. Op de terugreis was het nog rustiger. Hier hebben we een verbruik gehad van 1 op 19. Hoger dan de dealer op papier weet te geven. Ik kan niet anders concluderen dat deze auto aanraden. De Taigo heeft voldoende vermogen om goed mee te komen met het overige verkeer. Overige mobilisten halen je niet zo maar in als je het gas flink intrapt. Twijfel je over de aankoop van deze auto? Dan heb ik mijn antwoord voor je klaar: DOEN!
Erg tevreden
- 7.032 km
Ik dacht: het is weer eens tijd voor een update. Het enthousiasme over de wagen is nog steeds groot, maar iets minder. Nu ik een paar maand met de auto rij gaan je een aantal kleine dingen opvallen. Laat ik beginnen dat ik de auto nog steeds zal aanrijden. Hij rijdt heerlijk comfortabel en is zuiniger dan de dealer op papier geeft. Tot nu toe zijn mij een aantal punten opgevallen. Doordat de auto van achteren iets hoger op zijn poten lijkt te staan en je een aflopende daklijn hebt, kan je minder goed inschatten hoe dicht je op je achterligger zit bij inpakeren. Schrik daar nu niet van, het zicht is nog steeds prima, maar omdat je auto hoger is dan andere zie je eerder de vooruit op je afkomen dan de motorkap van de betreffende persoon. De auto is echter zo goed beveiligd dat je niet de kans krijgt een muur of auto te raken als je achteruit rijdt, omdat die dan ingrijpt. Je schrikt je beroerd, maar hij schiet dan ineens op de rem en piept aan alle kanten. Verder maken de ruitenwissers bij een klein beetje neerslag een hoop herrie. Lijkt alsof ze over het raam springen bij net te weinig regen. Dit is vooral vervelend in situaties waarbij je de ruitenwissers zo nu en dan nodig hebt. Ik ga er binnenkort even voor bij de dealer langs. Verder loopt de auto als een trein. De grote kofferbak is zeer prettig. Je kan zoveel meenemen en de klep gewoon dicht doen en nog zicht hebben in je achteruit kijk spiegel. Het vermogen blijft voldoende, maar als je echt soms lekker wil optrekken is de auto geen spetter. Hij komt heel goed mee met het verkeer, maar verwacht geen stoplicht sprintjes. Op lange ritten halen we vaak een verbruik van 1 op 19. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik dan constant op de cruiscontrol rij en mij hou aan de snelheid zowel in binnen als buitenland. Het verbruik heeft geen invloed of je nou constant 100 rijdt of 130. In Frankrijk haalde wij ook 1 op 19. Ik ben nog steeds erg tevreden en blij met de auto.
Hoe gaat het nu?
- 20.590 km
Een tijd niks laten weten. Natuurlijk was ik in het begin super enthousiast en mede hierdoor heb ik veel geschreven. Wegens drukte heb ik de frequentie van toen niet kunnen aanhouden, maar ik ga graag verder.
Ben ik nog steeds zo enthousiast als aan het begin? Ja! Het blijft een geweldige auto met alle luxe. Ik rij veel op de cruise controle, hierdoor is hij enorm zuinig. Laatste rit 1 op 20 gereden. Even het gas in trappen gaat ook prima, al is het geen auto voor verkeerslichtsprintjes.
Pas heb ik wat olie moeten bijvullen. Vanuit de dealer heb ik een flesje gekregen. Halve liter bij in gedaan en het is weer goed. Ik blijf de auto aanraden en vooral met automaat. De dsg in combinatie met de cruisecontrole is echt fantastisch! Ik heb slechts 1 keer de garage bezocht, dat was voor nieuwe ruitenwissers. Verder geen problemen.
Stand van zaken
- 22.565 km
Daar was ik weer. Ik dacht het word tijd voor een aanvullende review. Dit omdat wij gezinsuitbreiding verwachten. Met dit in het vooruitzicht ga je meer praktisch kijken naar de auto. Rij eigenschappen blijven voor mij fantastisch! Verbruik is nog steeds goed, 1 op 20 is te halen dus top.
Echter kom ik nu vooral op het puntje ruimte. Achterin zit je als volwassenen prima. Niks geen knieeen in de stoel voor je en prima comfortabel. Vanuit dit perspectief is de ruimte ruim voldoende. Nu hebben wij reeds een base van Maxicosi achter de bijrijder geplaatst. Wanneer de maxicosie hierin zit is de beenruimte aan de passagierszijde beperkt. Vooral mensen met lange benen zullen hierdoor met hun knieën tegen het dashboardkastje aankomen. Zelf ben ik 1.80 en gaat het net aan. Ik ben benieuwd hoe de auto ons verder gaat bevallen als het zo ver is.
Voor nu blijf ik het een mooie auto vinden. Wij hebben de auto in de kleur reef blue en dit staat hem echt goed. Normaal gesproken neig ik naar zwarte auto's. Toch heb ik de taigo in het zwart gezien en dan vind ik hem minder spreken. Wij blijven de auto geweldig vinden en raden hem zeker aan. Nu afwachten hoe de auto als gezinswagen zijn taken vervult.
Misschien nog handig te vermelden. Tot op heden 0 problemen net de auto gehad. Zeer betrouwbaar en comfortabel.
1e beurt
- 26.251 km
Tijd voor een update. Vandaag heeft de auto zijn eerste olie en service beurt gehad. Ik blijf het bijzonder vinden dat in de computer van de auto wordt aangegeven dat bij 23.000km er een olieservice beurt plaats moet vinden en bij 26.000km een servicebeurt. Gelukkig kon dit tegelijk, dus ben ik de auto maar 1 keer kwijt.
Ik heb de auto nu ruim ander halfjaar in bezit. Enige slijtage onderdeel waren de ruitenwissers. De dealer gaf aan bij het wisselen dat deze ook niet meer de kwaliteit van vroeger zijn. Laatst een paar dagen in omgeving Haarlem geweest. Bij deze rit een verbruik van 1 op 21.5. Verbruik blijft mij hierin verbazen.
In mijn laatste review had ik het over de ruimte voor de maxicosi. Bijzondere is dat het zitje prima achter de bestuurdersstoel zit, maar niet achter de bijrijdersstoel. Als de maxicosi met base achter de bijrijdersstoel zit, zit je met je knieeen tegen het dashboardkastje. De beenruimte aan de bestuurderszijde is ruimer, dus probleem opgelost. Echter is de kofferbak snel gevuld met een kinderwagen. Ik denk dat dit wel op te lossen is met een goede dakkoffer. Tot nu toe nog steeds tevreden.
Gezinsuitbreiding
- 27.701 km
Weer een aanvulling, omdat we gezinsuitbreiding hebben. Waar ik eerst erg sceptisch werd over de ruimte van de auto ben ik er voor nu tevreden mee. De maxicosi met base zit achter de bestuurdersstoel. Dit past allemaal net. Ik (1,80m) kan normaal zitten zonder dat de maxicosi tegen de stoel aankomt.
Dan de kofferbak. Als de kinderwagen in de kofferbak zit, kan er nog een luiertas bij en dan zit deze vol. Wij hebben nog en vrij compacte kinderwagen. Dus stel dat je echt een grote kinderwagen hebt, wordt dit wel een dingetje. We hopen t.z.t. nog even weg te gaan. Ik ben dan direct verbonden aan een dakkoffer. Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Wat betreft de ruimte redden wij ons prima met de kleine erbij. Verder ben ik nog steeds enorm tevreden over de auto. Zowel over de comfort, verbruik en de looks van de auto. De dsg automaat blijft heerlijk schakelen, zeker in combinatie met de adaptieve cruise control en line assist is het rijden een genot. Na een midweekje weg zal ik weer een review geven.
Vakantie
- 30.250 km
Zoals beloofd zou ik nog een review geven over onze eerste vakantie met ons gezin. Wat betreft rijgedrag blijf ik erg positief. Ik vind niks fijner dan rijden in een automaat met adaptieve cruise control. De adaptieve cruise control heeft 5 standen. Grootste irritatie bij adaptieve cruise control is dat er in druk verkeer auto's hem ervoor gooien en jou auto dus weer gaat afremmen. Wanneer je de auto op de korste stand zet gebeurd dit vrijwel niet. Je houdt toch diehards die het toch doen, daar ontkom je niet aan.
Verbruik was weer top, 1 op 20 gereden dus dat is lekker. Hoe heeft de auto zich gehouden als gezinswagen? Wat betreft ruimte zou ik hem een voldoende geven. Nu hebben wij een kleintje van een paar maanden, dus het ligt gedeelte van de kinderwagen neemt enorm veel ruimte in. Stel dat je een buggy zou hebben die mooi klein inklapt dan is de ruimte ruim voldoende. Wij waren nu genoodzaakt de achterbank te gebruiken als extra bagage ruimte. Het ging prima, maar extra ruimte zou fijn zijn.
Dan nog stukje vermogen. 110pk is prima in Nederland, maar ietsje meer mag altijd. Over 2 jaar mogen we een nieuwe auto uitzoeken en ik neig nu naar een ford. Gezien dat de 1.0 van ford meer vermogen weet te leveren, maar dat is voor dan. Nu rijden we met erg veel plezier rondt en dat zal nog wel even blijven.
Is alles dan top aan de auto? Nee. Wij mogen graag andrioid auto gebruiken, maar deze knalt er met regelmaat uit. Al bij de garage geweest, die hadden een bleutooth update doorgevoerd, maar het probleem blijft. En dan de ruitenwissers. Na 1 jaar hebben we nieuwe ruitenwissers gekregen en hij is nu alweer toe aan nieuwe. Vind het echt bizar hoe snel die op zijn. Dat was hem voor nu weer, tzt zal ik weer een aanvulling geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Taigo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Taigo 1.5 TSI 150pk DSG R-Line Business · Dodehoeksensor · Camera · Apple Car Play · 18'' Velgen · Navigatie · Stoelverwarming ·
- 2022
- 21.743 km

Volkswagen Taigo 1.0 TSI R-Line Business | Airco (automatisch) | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Autonomous Emergency Braking
- 2022
- 55.609 km

Volkswagen Taigo 1.0 TSI Life Business 95 PK | Apple Carplay | Keyless | Parkeersensoren | Digital Cockpit | LED Verlichting | Navigatie | Rijstrookhulp | Adaptive Cruise Control | Verkeersbordherkenning | DAB Radio |
- 2024
- 20.251 km