Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Eerste verslag
- 17.000 km
Waarom een Passat ?
Van mijn werkgever mogen wij uitsluitend kiezen uit de winkel van het VAG concern, op zich geen straf, maar het heeft ook z'n beperkingen.
Even de auto's doornemen.
Golf > te klein
Jetta > kan altijd nog als ik oud ben ( saai)
Octavia> heb ik niets mee
SuperB > te groot ( wel mooi)
Audi A4 > te duur
Na 3 jaren absoluut probleemloos Mondeo te hebben viel de brief van de leasemaatschappij op de mat en werd het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken.
Ik was er snel uit, het zou een Passat worden met 20% bijtelling.
Het was inmiddels half juli, dus moest het i.v.m. De nieuwe regelgeving een auto uit voorraad worden.
Het is geworden een Passat highline ex.line variant, in de kleur Dark oak Brown , met als opties alcantara en een trekhaak, en donkere ramen achter.
Met pijn in mijn hart heb ik de Mondeo ingeleverd ( zie mijn review over deze auto), en de Passat opgehaald.
Motorisch was het wel even schrikken / wennen, want waar de Mondeo altijd voldoende koppel had ( 140 pk) moet je bij de bluemotion 1.6 TDI regelmatig terugschakelen om de gang erin te houden.
Geef je bij 140 km in de 6e versnelling gas , dan lijkt het wel alsof de auto in z'n vrij staat.
Echter na een aantal weken gaat het allemaal wennen, en moet ik bekennen dat de Passat een heerlijke geluidsarme, rustgevende en onthaastende auto is.
Het verbruik is +- 6 Ltr/100 km, en dat is rijden met een fluwelen voet.
Topsnelheid : ik kom niet hoger uit dan 190 in de 6e versnelling, na heeeeeeel lang aandringen. ( er zijn ergere dingen), maar het blijft dan wel opmerkelijk rustig in de auto.
Kortom: ik ben zeer tevreden met de Passat.
Geen probleem
- 30.000 km
De Passat is nu een half jaar in dienst en bevalt tot nu toe prima.
Een aantal zaken al ik verder belichten
Interieur :
Ik ben 1.87 mrt , en kan de zit wel goed vinden, wat mij wel tegen staat is dat de rechterknie tegen de harde midden console komt, en dit op den duur en beetje pijnlijk wordt.
Wat ik gewoon was in de Mondeo was de kantelbare bestuurdersstoel, soms heb ik het idee dat de stoelen van de Passat een beetje vlak zijn, ze zijn wel verwarmbaar, wat heerlijk is.
Een kleinigheid: je kunt op het display niet zien welke lampen branden.
Motorisch:
In het begin een beetje sceptisch over de 1.6 "slowmotion" , maar na een half jaar ben ik deze motor toch gaan waarderen. In het dagelijkse verkeer komt de auto niets te kort.
De rust overheerst in de auto, tot de 160 km hoor je weinig van de motor, en deze snelheid is vlot bereikt, daarna is het met de trekkracht afgelopen.
Afgelopen week op de Autobahn de auto flink aan de tand gevoeld, de af fabriek opgegeven topsnelheid van 195 echte kilometers, wat op de teller 200+ zal zijn is met mijn Passat niet te halen, 192 maximaal, ( met de airco uit)
Het gemiddelde gebruik in Nederland is gem. 1 op 17.2
Vlak voor de eerste beurt moest er 1 ltr. olie bij.
Radio - navigatie:
De navigatie voldoet prima, de geluidskwaliteit van de radio is ok, maar ook niet meer dan .
Tussentijds beoordeling:
De auto bevalt prima, geen reden tot klagen, en in de gekozen uitvoering en kleur vind ik het nog steeds een mooie verschijning.
Als ik het nog een keer zou moeten doen, dan zou ik wel voor de xenon verlichting kiezen want dit staan wel erg mooi.
Op naar de volgende 30.000 km'ers.
- 45.000 km
45.000 km en geen enkel probleem / defect gehad.
De auto bevalt nog steeds prima, en de 105 pk (pktjes) zijn over het algemeen voldoende, wel is het vervelend da als je 100 km rijdt, en je wilt versnellen, je altijd moet terugschakelen, echt schakellui rijden is het niet.
Waar ik mij aan kan storen is de harde middenconsole. Tijdens langere ritten gaat de knie die er tegen aan staat pijnlijk worden. Zelf ben ik 1.85 en heb de stoel niet al te ver naar achteren staan.
Ook is het materiaal van de console van hard plastic, eigenlijk is dat niet highline waardig.
Het verbruik is de laatste 10.000 km 1:18, niet onaardig.
Al met al tot u toe een tevreden Passat rijder.
Probleemloos
- 87.000 km
87.000 km.
Problemen: geen, ook niet het minste, wat dat betreft chapeau voor VW
Verbruik: 1:16,5
Dit laatste valt mij enigszins tegen, en dan rijd ik redelijk wat snelweg km'ers op de CC
Onlangs 120 km waarvan de helft op de snelweg met de CC op 110, en de andere helft op een B-weg. met de CC op 83, daarbij kwam ik met hangen en wurgen op 1:20.
Topsnelheid: 182 op de teller, airco en stoelverwarming uit, deze snelheid gehaald in de 5e versnelling.
Indien je een beetje vlot wilt rijden dan is het aan te bevelen de auto in de 5e versnelling te laten staan, dan kun je nog enigszins meekomen, maar ook dan is het geen sprinter.
Verder bevalt de auto uitstekend, heel ruim achterin, grote kofferruimte, heerlijke stoelen, en ontzettend stil, wat een heerlijkheid is.
Kortom, een uitstekende , onthaastende auto.
Probleemloos
- 125.000 km
Tsja, eigenlijk zat ik te twijfelen of ik wel wat zou melden, want er valt niets te melden, behalve dan dat de Passat zonder ook maar ėėn probleem aan z'n huidige km. stand is gekomen.
Nog 55.000 te gaan, en dan een kijken of hij net zo goed is als de door mij zéér gewaardeerde Ford Mondeo.
Inmiddels ben ik ook gaan wennen aan de 1.6 slowmotion motor, mag ook wel na 2 jaar.
Als je geen haast hebt doet deze motor in alle rust z'n werk, maar ook bij hogere snelheden rijdt de auto ontzettend rustgevend, en geeft je het gevoel altijd in controle te zijn.
Onlangs wel gereden in de golf 1.6 tdi bluemotion, met 110 pk, dus 5 pk meer dan in mijn huidige auto, maar wat een verschil. Deze motor is veel meer bij de les, erg prettig. Wellicht iets voor de volgende keer ?, want de 14% is wel aantrekkelijk.
Einde
- 185.000 km
Het einde in zicht, a.s donderdag wordt de Passat ingeruild voor een nieuwe Passat, nu geen slowmotion meer, maar een 150 pk high line sedan.
De term slowmotion is met een knipoog bedoeld., het is welliswaar geen strepentrekker maar in Nederland voldoet de auto prima.
Betrouwbaarheid:
In de bijna 3 jaar dat ik in de auto heb gereden hebben zich eigenlijk maar 2 problemen voorgedaan , n.l het blijven hangen van de ventilatie kleppen, en een defecte waterpomp.
Verbruik:
Gemiddeld reed de auto 1:16,7, en dat terwijl ik veel op de CC heb gereden.
Comfort:
Het was/is een heerlijke reisauto, lekker comfortabel en ruim.
Tegenvaller:
Het verouderde navigatiesysteem, deze was bij het ingebruik nemen van de auto al achterhaald.
Het cuppen van de achterbanden, dit was de grootste ergernis, na +/- 25 a 300000 km begonnen de banden weer te cuppen (Michelin), volgens de bandespecialist had dit o.a. te maken met de brede banden, 235, i.c.m. het altijd rijden met een "lege" auto.
Al met al wat het een prettige auto, mede om die reden weer gekozen voor het nieuwe model Passat, hoewel ik liever een V60 gehad zou hebben, maar deze was voor mij te duur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.