Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion Techn. Comf. (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 0 km |
Opgehaald!
Vandaag de nieuwe leaseauto opgehaald!
Na jaren Mazda te hebben gereden en een aantal voorloopauto's (VW Golf etc) vandaag de Passat opgehaald.
Begin Juli besteld.
VW Passat Variant 1.4 tsi 7-dsg Comfortline
Opties: (gekopieerd uit offerte)
-35% extra getint glas achter
-Advance pakket
-Chromen dakrail
-Lichtmetalen velgen 18 inch Rial Como 5 directset
-Metallic lak
-Parc distance control
-Sound pakket
-Passat accessoire aktie pakket
-Set dwarsdragers
-Slotbouten tbv velgen
-Trekhaak met afneembare kogel
-VW ABT chiptuning 160pk
-Fietsdrager voor 3 fietsen
-VW RNS315 radio navigatie bluetooth, achteraf montage
-Zonder type-aanduiding
De navigatie is een Pioneer geworden omdat er leverproblemen waren met de RNS315.
Een uitgebreid review zal ik later plaatsen als er meer km's zijn gereden.
De eerste indruk is echter zeer goed. Ik vond het wel afwachten hoe de velgen (achteraf) uitpakten op de auto, maar vindt het zeer geslaagd.
Meer ervaringen zal ik snel plaatsen.
Eerste ervaringen
- 950 km
De eerste ervaringen zijn over het algemeen positief! Vooral over het uiterlijk van de auto krijgen we complimenten.
Rijden:
De auto rijdt zeer strak en ligt als een blok op de weg. De 18 inch velgen doen een klein beetje debet aan het comfort, maar dat is te verwachten. De proefgereden Passat met 16 inch is comfortabeler, met name op korte hobbels en dwarsriggels.
De stuurbekrachtiging is licht, maar op hogere snelheid wordt deze zwaarder. Op de snelweg hoef je nauwelijks te corrigeren. De 1.4 TSI met DSG is een goede combinatie. In de D stand schakelt hij erg snel op, eigenlijk te snel. Het gaspedaal moet meer dan half ingetrapt worden om dan echt te kunnen versnellen. Als het gaspedaal verder ingetrapt wordt gaat deze er ineens als een haas vandoor (door chiptuning 160pk) en maakt hij meer toeren. In de sportstand en met de flippers en tiptronic aan de pook is dit te voorkomen.
Interier:
De comfortline uitvoering biedt eigelijk alles wat men nodig hebt. Puntje van kritiek is de voetmat van de bestuurdersstoel, er komt steeds een bobbel in de mat, als van het gaspedaal af wordt gegaan en je de mat ongemerkt met je voet iets naar onder schuift. (De bovenkant van de mat verschuift dan dus en zit aan de onderkant met 2 bevestigingen vast.)
De stoelen zijn goed, maar zouden iets meer zijdelingse steun kunnen bieden. Ze kunnen duidelijk niet tippen aan de highline sportstoelen, maar dan hadden we daarvoor moeten kiezen.
De stoelen kunnen wel uitgebreid (elektrisch) versteld worden en een goede zitpositie wordt gevonden.
De Pioneer navigatie werkt perfect nadat een en ander is uitgezocht.
Pluspunten:
-Uiterlijk
-Afwerking/kwaliteit
Minpunten:
-DSG met 7 versnellingen is wel veel en schakelt erg vroeg op
Antwoord op vragen:
-De kleur is Deepblack pareleffect.
-De auto is 20% bijtelling ondanks chiptuning, is op leaseofferte gemeld
-De velgen zijn 18 inch; 235/40/18
Ik zal binnekort een uitgebreider review toevoegen als er meer km's zijn gereden.
Winterbanden en noodloop?
- 5.000 km
Even een kort tussenverslag.
Ik had nog niet gemeld, maar de auto is van m'n pa (lease) en hij maakt ook de meeste km's.
Vorige week zijn er winterbanden opgekomen, 16 inch met zwarte stalen velgen. Dit was niet volgens de afspraak, want de winterbanden zouden ook op de 18 inch komen, dit is inmiddels geregeld, dus volgende week gaat de auto terug voor de 18 inch.
Het weggedrag is toch wel anders met de 16 inch. Wat meer comfort, maar ook aanmerkelijk minder strak sturen. De brede zomerbanden zetten zich veel beter in het asfalt dan de 16 inch, en ook het sturen gaat minder licht met de bredere banden, wat fijner is.
Vandaag een probleem gehad met de motor. Nadat ik de motor warm heb gereden (De olietemperatuur volgens de boordcomputer >85 graden) ben ik eens gaan spelen met de DSG. Bij volgas in D trekt hij bijna tot rood, in S soms in het rood. Vervolgens de tiptronic geprobeerd, waarbij ik aan de vroege kant terugschakelde, maar niet in het rode bereik. Vervolgens merkte ik dat de motor nauwelijks trok. Gauw naar D terug hielp niet en ik dacht meteen aan de noodloop. Dus de auto stil gezet, motor nog even laten draaien en vervolgens contact uitgeschakeld en even later weer ingeschakeld (gestart), waarna de auto weer normaal trok. Ik denk dat het noodloop is, als dit vaker voorkomt maar eens vragen aan de dealer. Iemand dit ook meegemaakt?
Auto bevalt verder goed, maar heb zelf eerlijk gezegt nog niet heel veel km's gemaakt.
Ik ga binnekort, bij meer km's, een groter review plaatsen. En ook een paar recente foto's.
Zijn er vragen stel ze, dan antwoord ik hieronder.
Update
Korte update
De auto is al een aantal maanden niet meer voorzien van chiptuning.
De auto trekt een stuk minder en maakt al gauw veel toeren wanneer je de gang er een beetje in wil houden.
De chiptuning is eraf gehaald omdat er problemen waren met de turbodruk. Het motormanagementlampje ging branden en volgens de dealer had het met de tuning te maken.
De tuningmodule is nu al een hele tijd in Duitsland bij Abt. Het probleem is dat de auto schijnt te gaan schokken als de module er weer opgezet wordt... (hebben ze getest)
Verder schijnt VW / PON problemen te hebben met ABT als chiptuningleverancier.
En ze schijnen van ABT af te willen en op zoek te gaan naar een andere partner.
Dus dat kan nog wel even duren.
Verder bevalt de auto prima.
Achteraf zou je kunnen zeggen dat een Highline uitvoering (met leer) ook wel heel mooi zou zijn geweest en dan bijvoorbeeld in combinatie met 17 inch ipv 18 inch. (vanwege kosten)
3x turbo vervangen, koppelingsplaten DSG vervangen
De Passat bevalt goed, alleen heeft erg veel (motor)storingen.
De kleine motor i.c.m. DSG en de chip zorgt voor de problemen. De motor houdt dan in en het motorstoringslampje brandt dan. Als de auto uitgezet wordt dan is het probleem gereset en kan het opgelost zijn, echter soms blijft het motorstoringslampje branden, waarna we naar de garage gaan.
Verder rijdt de Passat heerlijk, er zitten nu 18 inch Wintersport 3D winterbanden onder, dit rijdt prima, maar maken meer geluid. Het standaardonderstel bevalt uitstekend, het sportonderstel zou alles denk ik een beetje oncomfortabel maken. Alleen jammer van de vele (motor)problemen.
Dit even als korte update
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.