Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat 1.4 TSI

  • 120 km

Gisteren heb ik mijn Passat Variant opgehaald. Gekocht uit de folder en nooit mee proefgereden.

Ik mocht een nieuwe leasewagen uitzoeken. Mijn vorige auto was een sedan en daarom een ramp met mijn twee kleine kids. Het moest dus een stationwagen worden. Ook mag in deze dure tijden met kleine kids de auto niet te prijzig worden. Maximaal € 750,- bijtelling per maand. De keuze viel in eerste instantie op de volgende auto's:
- BMW 3 Touring met 20% bijtelling (model is verouderd dus valt daarom af)
- Audi A4 Avant (geen 20% bijtelling dus dure keuze. Valt daarom af)
- Peugeot 508 (interieur niet mijn smaak dus viel ook af)

Kortom; het werd de Moccabruine Passat Variant Highline 1.4 TSI DSG met 20% bijtelling. Een tijdloos model (moet er 5 jaar mee rijden) met een prachtig interieur. Het exterieur vind ik niet erg spannend maar daar zit ik niet zo mee.

De auto heeft de volgende opties:
- executive pakket met parkassist en premium telefoon.
- dynamic pakket (xenon en keyless drive)
- panoramadak
- sportpakket II (nappalederen sportstoelen, donkere ramen en verlaagd)
- 18" Kansas velgen
- zonwering in achterdeuren
En de volgende accessoire:
- ABT chiptuning naar 160 pk.

Helaas gaf de tuning een foutmelding. Volgens de dealer komt de juiste mapping volgende week terug uit Duitsland. Dus nog even wachten.

Eerste ervaringen:
- het interieur vind ik absurd mooi. Prachtig afgewerkt en mooie materialen.
- het panoramadak is een must have. Je krijgt er bijna een cabrio gevoel van en ook in gesloten toestand komt er een enorme bak licht in de auto. Het verduisteringsscherm is ook mooi electrisch met een tiptoets te bedienen.
- park assist is leuk om te showen aan vrienden. Maar echt enthousiast ben ik er niet over. Ik parkeer de auto zelf beter in. Daarbij zet dit systeem de auto precies in het midden van de parkeerplaats terwijl ik meestal juist de rechterkant strak langs de muur zet ivm beperkte ruimte voor in- en uitladen van een kind links.
- de xenons geven veel licht. Ook een must have. Alleen de statische bochtenverlichting vind ik niet mooi. Op de boordcomputer lijkt het erop dat het uitgeschakeld kan worden. Maar als ik het vinkje uitzet blijft de verlichting gewoon nog functioneren. Vraag ik na bij de dealer.
- de RNS 315 navigatie/telefoon/radio werkt super. Ik weet niet of de kaart in deze auto wel up-to-date is. In andere reviews las ik daar klachten over. Volgens de verkoper was dit wel het geval. Het zou niet voor het eerst zijn dat een verkoper klantwenselijke informatie zomaar roept. Kom ik op terug. Ook de geluidskwaliteit vind ik erg goed. Wat mij betreft is een upgrade niet nodig.
- in tegenstelling tot anderen vind ik de auto niet heel erg stil. Met name windgeruis en bandengeluid zijn erg duidelijk waar te nemen.
- de motor heeft mij positief verrast. In combinatie met de DSG kun je redelijk pittig rijden. Zeker in de "S" stand. Maar dan hoor je de motor wel veel toeren maken.
- over de wegligging ben ik ook erg te spreken. Ligt als een huis op de weg.
- je kan een studie maken van alle knopjes en functies. De bediening is wel even wennen. Ook komt informatie dubbel terug zoals tijd en telefoon.

Kortom; tot nu toe een heerlijke en complete auto voor een relatief zeer goede prijs.

Op verbruik en chiptuning kom ik binnenkort terug.

Nog steeds zeer tevreden

  • 20.000 km

De auto bevalt nog steeds uitstekend. De vormgeving, kwaliteit en rijeigenschappen ben ik steeds meer gaan waarderen.

Met de juiste velgen, xenon en highline uitvoering is hij prachtig en ga ik hem steeds mooier vinden. Een tijdloos ontwerp. Ik krijg er veel positieve feedback over. Ik vind hem mooier dan een Audi A4, BMW 3 (zeker de nieuwe) of Volvo V60.

De kwaliteit van de materialen is nog steeds subliem en vergelijkbaar met auto's uit de hiervoor genoemde klasse. Op de meeste knoppen zit een rvs sierrandje, het hout en leer is nog mooi en alle rvs- en aluminiumdelen voelen erg solide aan.

De wegligging en DSG versnellingsbak zijn subliem. Ook de 1.4 is lekker vlot. Maar verwacht geen wonderen. Al noemt mijn vrouw de auto nog steeds een grasmaaier vanwege de hoge toeren.
De tuning van ABT maakt de auto duidelijk sneller. Maar verwacht ook hier geen wonderen. Achteraf het geld niet waard. De 1.4 is af fabriek al prima naar mijn maatstaven. Ik heb ook een Porsche 996 carrera 4s. Dus ik ben redelijk wat gewend.
De auto is volgens mij wat minder stil dan anderen in hun review schrijven omdat ik 18 inch velgen, panoramadak en geen geluidswerende voorruit heb.

Nadelen zijn er ook:
- Het verbruik valt tegen. Met een volle tank (70 liter!) rij ik doorgaans maar 850 kilometer. Maar ik rij wel pittig.
- Ik ben 5x terug naar de dealer geweest vanwege een lampje "brake servo failure". Dat is uiteindelijk opgelost door een volledig nieuwe motormanagement software installatie. Daardoor is de tuning er weer af. Deze wordt morgen weer geïnstalleerd.
- Er is al een zijruit ingeslagen en een poging tot diefstal van mijn RNS 315 geweest. Gelukkig heeft het alarm de dief doen besluiten de boel de boel te laten.
- de beige kofferbak bekleding (zie eerste review) is inmiddels zwart geworden.
- de parkassist is weggegooid geld (zie eerste review). Ik ken weinig mensen die slechter parkeren.
- de zomerbanden hebben een kleverige massa aan de binnenkant waardoor deze volgens VW niet lek gaan. Daardoor krijg je geen reservewiel of thuiskomer. Met winterbanden moet je dus een andere oplossing vinden. In mijn geval een compressor.

Kortom; een waanzinnig luxe auto voor een betere prijs (met 20% bijtelling) dan kwalitatief vergelijkbare auto's zoals Audi, BMW en Volvo. Uiteraard met wat kleine minpuntjes die de auto net niet perfect maken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.