Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Comfortline (2012)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline (2012)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI BMT Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken tov de Laguna

  • 1.000 km

Passat variant 1.4 DSG comfortline

Executive pakket met een RNS315 (geen RNS510 ivm diefstal)
Soundpakket
Sportpakket 17” Fontana
Zonwering zijruiten achter
Dakreling Chroom
Leder/alcantara interieur achteraf
Premium carkit
ABT chiptuning

Mijn eerste indrukken van de Passat t.o.v. de Laguna Dynamique 150 pk Dci automaat

Motor:

Dit valt helemaal niet tegen en ik denk zelfs dat de auto sneller op de 150 km/h zit als de Laguna. Nergens heb ik het idee dat de motor “te klein” zou zijn… van 120 naar de 150 km/h gaat heel vlot en je voelt dan ook duidelijke de versnelling. Dat de DSG hierin mee helpt dan geloof ik direct… ik denk ook dat de combinatie DSG en 1.4 prima is en zou zelf niet zo snel een handbak nemen met deze motor want dan schakel je je suf. Nu doet de DSG dit allemaal razendsnel !.

Onderstel:

Heel veel stugger als de Laguna dit verschil is toch wel enorm. De Laguna was een echte comfortabele fransoos waar de Passat een heel stug hok is eigenlijk en ben dan ook blij dat ik niet voor de mooiere 18” ben gegaan. De Passat is dan wel weer een veel betere bochtenridder dat dan weer wel.

Stoelen:

Ik heb in de voortreffelijk zittende sportstoelen wel wat sneller een houten kont als in de Laguna maar misschien is dit nog wat wennen.

Stilte:

De Passat is veel stiller als de Laguna hoewel de demo passat met zn 16” banden veel stiller was als de mijne (Ik heb veel meer banden geluid).
Verbruik:
Met de Laguna reed ik vanaf het begin rond de 1 op 11. De Passat doet het nu al beter met 1 op 13. (ik rijd alleen maar binnendoor met duizenden rotondes e.d.)

Multimedia:

De Laguna had een betere navigatie (carminat DVD Europa systeem met flitspalen) de RNS315 navigeert minder goed en is minder gebruiksvriendelijk. Het RNS systeem toont alleen wel veel chiquer in het totaal zo met radio en carkit ineen. De carkit van de laguna was beroerd en deze is in de Passat echt perfect! Ik kan niet anders zeggen. Ik ben nu zeer goed verstaanbaar. Wat trouwens perfect werkt is met multimedia deel van de RNS. Ik heb er een 32 GB USB stickie inzitten met muziek en dat werkt uit de kunst.

Ruimte:

De Passat is zeker ruimer als de laguna zowel qua laadruimte als beenruimte achterin
Overall gevoel:
Ik ben nooit een Passat man geweest maar ik moet zeggen nu ik er 1 heb dat ik wel begrijp dat er mensen zweren bij de Passat. Het voelt gewoon echt heel erg goed.. alles klopt eraan wat mij betreft. Ik mis alleen de hands free card van Renault enorm! Wat was dat een heerlijk systeem!

Op naar de 30.000 km!

Turbo kapot

  • 1.475 km

uhh ja... ben eigenlijk super tevreden over de auto maar gisteren ging dan toch gewoon de turbo kapot??

een regelklep/unit werkte niet meer en dus ging alle gang uit de auto en was het alsof ik een 1.2 non turbo had...

Hoop niet dat dit een structureel iets wordt....

update

  • 5.800 km

2 maanden (150 rij-uren)en 5800 km verder heb ik wel een redelijk beeld over de auto.

Verbruik. Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. wat al veel beter is als mijn vorige Renault automaat diesel waar ik 1 op 10 mee reed. op de snelweg zit ik al snel op 1 op 15/16 en dat vind ik dan weer heel goed voor een auto als deze.

De auto rijd echt heel prettig en ben heel erg blij met de sportstoelen en de alcantara bekleding. Het is een beetje een hobbelbak op een slechte weg omdat hij zo hard geveerd is maar verder ben ik wel een beetje "om" Het is echt een heel prettige reisauto!.

Ik heb eigenlijk maar 1 negatief puntje en dat is de airco. Die staat standaard op standje 3 te blazen en dan voelt 21 graden niet als 21 graden maar veel kouder..... Dat was bij de Laguna veel beter die heeft 4 jaar lang op dezelfde stand gestaan... Maar bij de Passat zit ik steeds bij te regelen...beetje jammer

verder geen bijzonderheden.

Turbo wederom kapot........

  • 15.000 km

Wederom turbo kapot.

Ja hoor!!!! op de terugweg van vakantie begon er al een storingslampje te verschijnen.... ik merkte niet echt veel aan de auto dus ben maar doorgereden. In NL aangekomen ben ik maar weer eens langs een VW dealer gereden en rara wat was er kapot... de TURBO!! wederom een regelklep dus gelukkig geen grote schade maar toch... je zal hem prive hebben en niet leasen...

De auto had al een tijdje bij bepaalde gasstanden bij constante snelheid een soort van stoterig gedrag (net alsof iemand steeds heel kort gas gaf). dus dit zal ongetwijfeld een resultaat zijn van een defecte regelunit.

verder doet de auto het eigenlijk heel goed.. verbruik wordt steeds beter ga nu op lange snelweg ritten naar de 1 op 15.

Ben wel teleurgesteld over de stoelen.. de lendesteun zit voor mij te hoog waardoor ik op vakantie toch last kreeg van mn rug. Dus dat ga ik laten aanpassen.

Turbo update

  • 15.800 km

inmiddels zit de nieuwe turbo er weer op. Ik heb me laten informeren wat er nou precies kapot gaat en waarom.

De klep die de turbo druk regelt zit in een kanaal en die "schuift" op een gegeven moment niet meer soepel heen en weer waardoor je tijdens het rijden bij een vaste gas stand een stoterig gevoel krijgt en de storing naar boven komt (en als je pech hebt dan blijft ie vast staan en doet de turbo helemaal niets meer zoals ik had na 2 weken).

PON en VW erkennen het probleem inmiddels dus dat is al stap 1. Hoop dat de turbo welke ik nu heb al geupdate is?

Turbo nummer 3 kapot

  • 32.500 km

Helaas alweer een probleem met de turbo. Gisteren geen vermogen meer en zoals ik het kan zien wederom hetzelfde probleem als de vorige keren. De regelklep zit vast en de turbo komt niet meer op druk...

Ik zat het me laatst toevallig nog af te vragen hoe lang het nog zou duren... de auto begon de laatste tijd al een beetje in te houden bij optrekken (soort van schokjes)

gelukkig gebeurt het nu wéér in NL en niet bovenop een berg in het buitenland want dat wil je natuurlijk echt niet...

Verder bevalt de auto prima :)

Auto nog steeds kapot

  • 32.500 km

inmiddels 2 weken verder staat de auto nog steeds bij de dealer..... nieuwe turbo is reeds gemonteerd / tuning is eraf ... resultaat 0,0 verbetering..

Ik zie het ook niet meer goedkomen met deze auto als ik eerlijk ben.. dit zal altijd een terugkomende klacht blijven.

Passat ingeruild

  • 110.000 km

voor de volledigheid nog een laatste ervaring.

de auto staat nu op 110.000 km en heeft sinds dat de tuning er af is gehaald (na de laatste turbo) het redelijk gedaan. Er is in de tussentijd nog een keer een koppeling van de DSG vervangen en de accu is overleden. maar nooit meer stilstand gehad

Al met al heb ik geen gelukkig huwelijk gehad met deze auto.

Ik zou dan ook aan NIEMAND een dergelijke auto aanraden als prive auto. daar loop je op leeg.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.