Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI 150pk Business (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.5 eTSI 150pk Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
Een comfortabele kilometervreter met karakter
- 17.000 km
Gebruikersreview: Volkswagen Passat 2024
Aankoopproces: Ruimte, comfort en betrouwbaarheid
Bij de zoektocht naar een nieuwe auto had ik een aantal duidelijke criteria. Ik wilde een ruime auto in het D-segment – comfortabel genoeg voor lange ritten en vakanties. Een stationwagen had mijn voorkeur, vanwege de bagageruimte en het praktische karakter. Qua motorisering was ik een benzinemotor gewend, maar stond ik ook open voor een plug-in hybride of EV. Een uitklapbare trekhaak stond op het wensenlijstje, met het oog op mountainbikes of een kleine aanhanger.
⸻
Eerdere auto’s: Van Leon tot Passat
Ik koop mijn auto’s altijd privé. In het verleden reed ik onder andere in een Seat Leon, Volvo V50, Golf Variant en een eerdere generatie Passat. Vrijwel allemaal nieuwe auto’s of modellen waar de grootste afschrijving al geweest was. Die Passat was een trouwe metgezel, zonder problemen of onverwachte kosten – een fijne basis om op voort te bouwen.
⸻
De zoektocht: Veel moois, maar ook veel twijfels
Op mijn shortlist stonden vier modellen:
• BMW 5 Serie Touring (2023)
• Skoda Kodiaq (2024)
• Volkswagen ID.7
• Volkswagen Passat (2024)
De BMW 5 Touring viel af door het onpraktische en oncomfortabele karakter. Bovendien gaat de grote motorkap wat ten koste van de binnenruimte. Achterin krap. Hoewel het ontwerp prachtig is, is het verbruik aan de hoge kant. Na een aantal bezoekjes bij diverse dealers had ik bij gebruikte modellen toch sterk het gevoel dat er niet netjes mee is omgesprongen. Misschien beeldvorming, maar het speelde mee.
De Skoda Kodiaq maakte geen sterke eerste indruk. Sommige interieuronderdelen zaten los, en dat is voor mij een afknapper. Voor de Superb gold hetzelfde. Daarnaast heb ik bij Skoda het idee dat er op geluidsisolatie wordt beknibbeld waardoor rij-motor-en windgeruis op den duur ergernis oproepen.
De ID.7 is zonder twijfel de benchmark op EV-gebied, zeker in D-segment stationvorm. Maar de prijs is nog stevig, mede doordat de station net op de markt is. Als ik volledig elektrisch zou gaan, dan zou dit ‘m worden. Maar nu was dat nog geen must.
En dan de Passat. Een model dat in Nederland weinig aandacht krijgt – en juist dát vond ik aantrekkelijk. In Duitsland zie je ze veel meer. Mijn vorige Passat was solide, comfortabel en betrouwbaar. Reden genoeg om de nieuwe generatie ook een serieuze kans te geven.
⸻
Proefrit Passat: Stilte en comfort
Tijdens de proefrit viel vooral de stilte in het interieur op – veel stiller dan mijn vorige Passat. Ook viel het op dat Volkswagen weer gekozen heeft voor fysieke knoppen op het stuur in plaats van de veel bekritiseerde sliders. Pluspunt!
De stoelen zijn verwarmd en voorzien van een massagefunctie: een genot tijdens lange ritten. Alleen de kleurkeuze was lastig. Zwart liet het lijnenspel van het ontwerp verdwijnen, grijs had ik al vaak gehad, en donkerrood vond ik op den duur te opvallend. Mijn keuze viel uiteindelijk op Mariposa Green Metallic – een frisse en jonge uitstraling zeker met wat vette velgen eronder.
⸻
Gekozen uitvoering: Praktisch én zuinig
Uiteindelijk kocht ik een Passat uit 2024 met 10.000 kilometer op de teller bij de officiële VW-dealer. Dankzij een goede inruilwaarde op mijn vorige Passat uit 2017 hoefde ik relatief weinig bij te betalen. Bovendien kreeg ik garantie tot 2028 – een fijne zekerheid.
Het betreft de 1.5 eTSI met 150 pk. Geen strepentrekker, maar wel bijzonder zuinig. Gemiddeld rijd ik regelmatig beter dan 1 op 20. Dat is knap voor een auto van dit formaat. Voor korte ritjes gebruiken we thuis een Mini, waardoor de Passat altijd goed op temperatuur komt door de langere ritten.
Qua uitrusting zit vrijwel alles erop. Enige zaken die ontbreken zijn het extra grote mega scherm (hoef je niet meer naar Pathé), panoramadak (gaat altijd wringen, kraken en lekken), schaalstoelen en adaptieve dempers – zaken die ik niet echt mis.
⸻
In de praktijk: Groot, maar comfortabel
Met een lengte van bijna vijf meter is de Passat niet de makkelijkste auto om te parkeren. Toch went het snel (Het gaat immers allemaal automatisch) Zeker in vergelijking met de ID.7 en de 5 Touring – die zijn nóg langer.
Op de snelweg is het echter een droom. Comfortabel, stil en stabiel. Lange ritten, bijvoorbeeld naar Italië, gaan moeiteloos. Geen rugpijn of vermoeidheid: precies zoals ik het wilde.
⸻
Kinderziektes: Kleine irritaties
Rond de 12.000 km waren er enkele kinderziektes. Door een fabricagefout moesten twee schokdempers worden vervangen – de auto voelde wat zweverig in de bochten. Ook de achterlichtunit was verkeerd afgesteld, waardoor klepjes loslieten. Kleine dingen, maar wel irritant. Natuurlijk alles netjes onder garantie opgelost.
⸻
Infotainment en software: Verbeterend systeem
De software werkt naar behoren. Geen revolutionair systeem, maar wel degelijk. Bovendien ontvangt de auto vrijwel wekelijks over-the-air updates, wat zorgt voor merkbare verbeteringen. Een prettige gedachte in een tijd waarin auto’s steeds digitaler worden.
⸻
Design: Niet uit elke hoek even mooi
Het uiterlijk is even wennen. Frontaal doet de auto denken aan een opgeblazen Golf – niet per se spannend. Maar vanuit een schuine hoek komt hij veel beter tot zijn recht. Stoer, langgerekt en modern. En in een wereld vol SUV’s is een stationwagen opeens weer bijzonder. Zeker eentje die je zelden op de weg ziet – dat maakt ‘m best uniek.
⸻
Conclusie: Een uitstekende keuze voor veelrijders
De Volkswagen Passat 2024 is geen schreeuwerige auto, maar wel een doordachte keuze voor wie comfort, ruimte, betrouwbaarheid en zuinigheid weet te waarderen.
Ondanks enkele kleine minpunten (grootte, beperkte populariteit) is het een auto waar ik met veel plezier in rijd. Zeker op lange afstanden laat hij zien waarvoor hij gebouwd is.
Een stille, comfortabele en degelijke kilometervreter – tja, precies wat ik zocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.5 eTSI DSG Business 150pk / Panodak / Head-up/ Camera /DCC/ ACC
- 2024
- 14.441 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk DSG R-Line Edition · Keyless · Massage · Camera · Elek. trekhaak · Elek. Achterklep · 18'' Inch ·
- 2024
- 16.711 km

Volkswagen Passat Variant Business 1.5 eTSI 150pk DSG Automaat Trekhaak, 360 camera, Elektrische achterklep, Adaptive cruise control, Achteruitrijcamera, Navigatie, Harman Kardon audio
- 2024
- 33.960 km
Lezersreacties (0)
Reageren