Volkswagen Passat CC 3.6 V6 FSI 4Motion (2008)

autoreview

Volkswagen Passat CC 3.6 V6 FSI 4Motion (2008)

Signalement

UitvoeringPassat CC 3.6 V6 FSI 4Motion
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst116.500 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review Volkswagen CC 3.6 V6 FSI 4 motion - 2008

  • 116.500 km

Volkswagen Passat CC 3.6 V6 FSI 4 motion
Mooi stukje techniek

Over deze uitvoering bestaan nog niet veel reviews, dus misschien doe ik er een aantal lezers en geïnteresseerden een plezier mee. Na 15 jaar Volvo een Volkswagen. Bevalt dat?

Ik heb altijd met enorm veel plezier Volvo gereden, al was het maar om de prima service van de dealer. Een dealer die ik na ruim 500.000 kilometer Volvo vrijwel alleen voor regulier onderhoud zag. Terug naar de CC.

Een jaar gelden zocht ik een vlotte auto, 4 deuren, automaat en als het even kon fully loaded. Na het invullen van mijn wensen op een bekende autozoeksite kwam er maar een paar auto’s boven drijven, onder andere de 3.6 Passat CC en een Volvo S80 V8. Mijn vrouw wilde perse geen S80, de S80 T6 Executive die ik 4 jaar heb gehad vond ze toch teveel een oude lullen auto, dus die liever niet. We vonden allebei de VW wel een prachtige verschijning dus de zoektocht naar de dikste uitvoering kon beginnen. We vonden er één op anderhalf uur rijden, maar dat had ik er graag voor over. Alles zat erop, alleen de achteruitrijdcamera ontbrak.

Vier deuren / coupé
Ik had een C70 T5 op dat moment en mijn vrouw een Megane coupé, dus ik miste toch wel het gemak van twee extra deuren. Mijn buurman had een Passat station bluemotion en daar was ik nu niet bepaald verliefd op. Toch is Volkswagen erin geslaagd om de CC een heel chique en onderscheidende uitstraling mee te geven. Als je instapt heb je ook het idee niet zomaar in een Passat te zitten. De klink reageert op de nabijheid van je hand en als je aanstalten maakt om de deur te openen dan zoeven de ramen een stukje naar beneden om de toegang mogelijk te maken. Prima oplossing, want na het sluiten schuiven ze weer een centimeter terug in hun rubbers waardoor de boel hermetisch dicht zit. De frameloze portieren van de C70 wilden daar nog wel eens windruis veroorzaken, zeker bij snelheden boven de 120 km/h.

Eenmaal op de stoelen merk je wel dat je jaren verwend bent door het meubilair van Volvo. De Passat stoelen zien er gelikt uit en zitten goed, maar niet meer dan zat. Ze zijn wel goed elektrisch verstelbaar, ook de lendesteun kun je elektrisch op de juiste positie en hardheid instellen, maar het totaalplaatje is minder dan de Volvo zetels. De rugleuningen gelukkig wel lekker lang. Overigens zijn ze ook op de lange duur comfortabel genoeg om geen rug- of beenklachten te krijgen.

In de auto heb je meer dan genoeg ruimte. Met mijn 1.87 meter zit ik voorin natuurlijk prima, maar ik kan ook heel goed achter mijzelf zitten. Je haar raakt dan net het hemeltje, maar de ruimte achterin is heel acceptabel. Het grote glazen dak kost geen hoofdruimte want het kan alleen kantelen en niet naar achteren schuiven. Ik heb hem vrijwel altijd gesloten.

De afwerking van het interieur is erg netjes. De mijne heeft een ton op de teller en een goed eerste baasje gehad, want er zijn nauwelijks gebruikssporen in het interieur. Dat zegt ook wel wat over de bouwkwaliteit, al hoor ik zo af en toe op ruwe asfaltwegen wel een kleine resonantie, maar dat is heel beperkt.

Comfort of sportiviteit

De CC 3.6 moet vooral de sportieve variant zijn binnen het gamma. Vermogen heeft de auto genoeg, maar het blijft natuurlijk best een zware auto. Ook vind ik het er een beetje knullig uitzien om met zo’n auto te gaan gooien en smijten. Ik ben zelf een rustige rijder die zich heel soms laat gaan. Juist het rustige rijden - met een boel reserves - gaat de 3.6 goed af. De toerenteller komt dan nauwelijks boven de 2000 rpm en het is aangenaam stil in de auto. De dempers zijn te verstellen in normaal / sport / comfort en dat verschil merk je ook direct. De sportstand geeft ook een ander stuurgevoel. Liefst rijd ik op normaal, maar de comfortstand is erg prettig op mindere goed geplaveide wegen.

De wegligging is goed. Gewoon een heel goede en stabiele auto. Ik zoek geen grenzen op en laat het circuit voor wat het is, dus wat de CC in grenssituaties doet kan ik u niet vertellen. Hij geeft ook bij slecht weer een heel veilig gevoel, misschien mede dankzij het 4wd systeem. Daardoor ben je natuurlijk ook in de regen rap weg, ook al staan er 300 paarden te stampen.

Prestaties en dynamiek

Met 300 pk en 350 NM gaat de auto als de spreekwoordelijke speer. Dankzij de super alerte DSG bak en 4wd is vooral de sprint een belevenis, zeker voor ‘normale’ mensen die geen exclusieve sportwagens in de garage hebben staan. Mijn S80 T6 ging in 7,2 naar de 100, maar de 5,6 van de CC is van een andere orde. Vooral de eerste meters gaan adrenalineverhogend snel. Direct pakt het turboloze blok op en zonder gripverlies knalt de CC van zijn plek. Daarbij is de launch control niet nodig, neem maar van mij aan dat met de bak in ‘S’ alles snel genoeg gaat. Uit het vooronder komt een mooie brul, maar die verdwijnt als de voet weer van het gas gaat.

Als je gewoon met het verkeer meerijdt, dan heersen rust en lage toerentallen. Het blok geeft geen krimp als je 60 in z’n 6 rijdt met krap 1200 rpm. Als je de auto kent kun je prima op koppel versnellen, in de D duurt het best lang voor de bak terug schakelt en dat vind ik best prettig. Daardoor voelt ie op de snelweg soms best gezapig en zeker niet zenuwachtig aan. Geef je wat meer gas, dan is de bak heel alert en gaat snel één of meer stappen terug. Je kunt ook handmatig flipperen aan je stuur en dat kan wel eens handig zijn als je op een 80 km/h weg een landbouwvoertuig in no-time voorbij wilt flitsen. Zo’n DSG-6 bak schakelt uit de kunst, alleen bij filerijden is ie soms wat stoterig en bij wegrijden niet zo soepel als een traditionele automaat, waarbij de koppelomvormer veel bewegingen (lastwissel momenten) verdoezelt. Bij het stoppen gaat de auto automatisch op de ‘auto-hold’ - wat ook uit kan - en mede daardoor rolt ie net iets minder soepel weg bij het optrekken.

De remmen werken zeer vertrouwenswekkend. Goed te doseren en bijterig bij goed doortrappen. De schijven zijn dan ook van behoorlijk formaat. De voorschijven passen maar net in de 17”wintervelgen.

Fabuleuze prestaties en een rijgedrag dat op afroep dynamisch of comfortabel is, een geslaagde mix.
Als je jezelf kunt beheersen en niet continue inhaalt of de linkerbaan onveilig maakt, dan valt het verbruik echt mee. Ik heb een lange tijd dagelijks dezelfde route over 80 kilometerwegen en door diverse dorpskernen gereden, maar ik haalde daarbij een verbruik van 1 op 11. 120 op de snelweg geef 1 op 12 of soms nog zuiniger. Veel korte stukjes levert een wat onvriendelijke 1 op 7 of 8, maar vergis niet dat er in het 3.6 blok ook flink wat vloeistoffen opgewarmd moeten worden. Uiteindelijk is dit een resultaat dat overeen komt met de fabrieksopgave, dat is tegenwoordig bij 95% van de auto’s een utopie.

Fully loaded

Volkswagen was zijn tijd best ver vooruit in 2008, als ik kijk naar de opties welke mijn auto sieren. Eerst even een minnetje. De prima RNS 510 heeft heel stoer "DynAudio" in de luidsprekersbehuizing gegraveerd, maar het geluid haalt het bij lange niet bij Volvo’s Surround sound. De navigatie werkt goed, niet bijzonder, het Carminat (nog geen TomTom) systeem in de Megane van mijn vrouw werkt beter. Leuk is het dat je ook DVD’s kunt kijken en op het scherm goed zichtbaar is wat de parkeerpiepjes zien. Zoals gezegd alleen als grafische weergave, een camera ontbreekt. Het vermelden waard is de telefoon aan boord. De carkit is heel goed verstaanbaar en de spraakbesturing werkt prima. Mijn auto moet nog wel in het Duits de les gelezen worden, maar aangezien ik in de grensstreek woon red ik me prima in het Duits. Het voorlezen van je sms’jes is daarom extra leuk. Het lijkt wel of Prins Bernhard - god hebben zijn ziel - ze persoonlijk voorleest.

Grappig is de "Park Assist". Hiermee volstaat het om langzaam langs parkeervakken te rijden, terwijl de auto zelf zoekt naar een plaats die groot genoeg is. Zodra een geschikt parkeervak is gevonden verschijnt een symbool in het display en volstaat het om de achteruit te kiezen. Vervolgens neemt de computer het stuur over en parkeert de CC zichzelf. Ik heb het slechts een enkele keer geprobeerd, maar het werkt best goed.

Nog meer onder de indruk ben ik van het "Lane Assist". Een camera in de voorruit herkent de belijning op het wegdek. Zolang geen richting aan wordt gegeven, blijft de auto zelf tussen de lijnen rijden. Wanneer de bestuurder even niet oplet, krijgt het stuurwiel een voorzichtig zetje in de juiste richting. Voor zover mij bekend geven ander merken alleen een signaal of laten je zitvlak trillen. Met deze CC kun je stiekem met je armen over elkaar rijden, hij blijft tussen de lijnen, mits je harder gaat dan 60 km/h en hij de lijnen herkent. Dus maak er geen spelletje van…

De cruise control is radar gestuurd. Dat is echt even wennen in het begin. Je gelooft gewoon niet dat hij de remmende auto voor je opmerkt en daarom houd je aanvankelijk je voet toch een millimeter boven het rempedaal. Onnodig, want de CC remt netjes en zolang de auto voor je niet stilstaat, pakt de CC ook gewoon de snelheid weer op en gaat in de achtervolging tot zijn maximum cruise snelheid is bereikt. Al met al leveren deze hulpmiddelen je een heel veilig gevoel. Je kunt alles uitzetten, maar ik vind het best prettig als het elektronische engeltje meekijkt.

Uniek - voor mij - is de belevenis van geventileerde stoelen. Verwarmd (ook de achterste twee stoelen) is niet zo bijzonder, maar dat de stoelen een lekker fris briesje door het geventileerde leer blazen is een heerlijk gevoel. Verwacht niet dat je broekspijpen wapperen - ook niet op stand 3 - maar het scheelt echt wat zweetdruppels op plekken waar je ze liever niet hebt.

De Xenon verlichting met meesturende koplampen en extra bochtverlichting werkt prima. Het werkt allemaal iets meer gedoseerd dan het nog al plots werkende systeem op de Megane van mijn vrouw.

Conclusie

De CC is veel mooier dan een normale Passat. Dat is natuurlijk een open deur, maar ik zou nooit een normale 4 deurs Passat hebben gekocht en ben nu wel VW klant dankzij de CC. Meevallers zijn de ruimte, de afwerking, de rijassistenten, het verbruik en de prestaties. Minder bijzonder vind ik het zitcomfort en de bediening van de cruisecontrole had van mij op het stuur gemogen. Na slechts 12.000 kilometer kan ik nog niet veel zeggen over de duurzaamheid, al heb ik al wel een afgebroken achterveer gehad, het laatste stukje van de veer was afgebroken. De reparatiekosten vielen overigens erg mee. Tegenvallers zijn er niet echt, al vind ik het wel jammer dat het bij filerijden en lastwissel in lage versnellingen de DSG bak niet de verfijning heeft van een traditionele automaat. Kortom, een supercomplete auto die je het gevoel geeft iets bijzonders te rijden. Daarnaast best een wolf in schaapskleren, hij ziet er dynamisch uit dat wel, maar dat ie zo snel is verwacht vrijwel niemand. Daarbij een verbruik op euro 95 dat meevalt, dus hier schrijft een heel tevreden 3.6 rijder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.