Volkswagen Passat CC 3.6 V6 FSI 4Motion (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat CC 3.6 V6 FSI 4Motion |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 188.832 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
De eerste meters
- 190.607 km
Zoals wel vaker kijk ik regelmatig op marktplaats om advertenties te bekijken.
Toen viel mijn oog op deze Passat met 3.6 V6 motor. De prijs was zeer aantrekkelijk. Echter had de auto wel al ruim 1,5 jaar stilgestaan en was de APK verlopen.
Toch besloten deze te bezichtigen. Hoewel de auto wat schimmel had en er van buitenaf niet heel fris bijstond, was het starten en lopen.
Wat mankeerde eraan;
- Vliegwiel rammelt enorm. Voel je goed in het pedaal als deze stilstaat.
-Haldex-pomp heeft storing
Verder stond de auto rondom op nieuwe, maar ongebruikte continental banden, inclusief vrijwel nieuwe remmen.
De auto is goed uitgerust met o.a. adaptieve demping, dynaudio en panoramadak.
Besloten om de auto toch mee te nemen, nadat deze een nieuwe APK had, zonder problemen overigens.
Hoe rijd dat nou?
Fantastisch: de motor doet stil zijn werk, maar heeft volop koppel en trekt hem stevig door waar moet. Dit met een prachtig gegrom op de achtergrond. De DSG-bak is ondanks zijn stilstand zeer goed bij de les en schakelt geruisloos over. Ondanks dat de haldex koppeling het niet doet, krijgt hij zijn vermogen nog vrij goed weg, mits je goed met het gaspedaal om weet te gaan.
Over het brandstofverbruik kan ik kort zijn:
Hij drinkt veel, heel veel. Gemiddeld 1 op 9,5 met e5 98. Maar dat wist ik van tevoren en is dus ook niet erg.
Wat heb ik zelf gedaan?
Nieuwe olie + filter. €95,00
Volledige interieurreiniging
Voor eind september zal de auto een nieuw vliegwiel krijgen. Stationair is de onbalans goed merkbaar. Verder zal de distributieketting meegenomen worden, aangezien de bak eraf ligt.
En wordt de DSG koppeling gecontroleerd. Hiermee zijn direct de kwaaltjes opgelost en kan het echte genieten beginnen.
Een tegenvallertje
- 193.333 km
Inmiddels zijn we alweer bijna 5000km verder. De auto heeft mij al die tijd niet laten staan.
Helaas geeft de auto op dit moment regelmatig een storing op de DSG bak. Na een langere periode rijden 10+km heeft de bak moeite om de P in te schakelen en klapt deze bij terugschakelen. Dit probleem kom ik vrij weinig tegen op internet. Vermoeden is de mechatronic, maar het kan ook een combi zijn van meerdere elementen. De auto zal hiervoor naar een DSG specialist gaan.
Verder heeft de auto 2000km geleden een nieuwe distributieketting gekregen inclusief origineel vliegwiel van Volkswagen. Het plan was om er een LUK vliegwiel in te zetten, deze viel helaas in backorder. Koste wel ruim 500 euro ex btw meer helaas. Maar goed. Verder is hierbij vervangen:
- Kleppendekselpakking ivm lekkage
- krukaskeering
- pijpje koelvloeistof ivm bloemkolen vorming, wat een teken is van beginnende lekkage
Kosten: 3150 euro
Motor is nu geruisloos en het onbalans bij stationair draaien is nu ook weg!
Verder heeft hij het volgende onderhoud gehad bij kilometerstand 192000:
- haldex olie + filter. Hierbij geconstateerd dat de ECU van de haldex intern gecorrodeerd is. Dit veroorzaakt de storing. Kosten VW 1548 ex btw. Besteld in Tsjechie bij een haldex onderdelen specialist. Aanrader! 348 euro. Gereviseerd gebruikt.
- Bougies 6x NGK 75 euro
- olie en filter 95 euro
We rijden vrolijk door. Overigens is er met de DSG prima te rijden. Gezien de lage aanschafprijs van de auto, vind ik de investeringen niet erg. Straks heb ik voor nog steeds een mooie prijs een technisch zeer goede auto!
Total loss
- 197.000 km
Tsja, de auto stond mooi geparkeerd in een vak langs de straat. Echter werd deze aangereden door iemand die niet aan het opletten was: de auto van de buurman werd gelanceerd tegen die van mij.
Achterkant is het frame verbogen, dit resulteerde, in combinatie met de overige schade in een Total loss. Gelukkig was ik verzekerd voor de aanschafwaarde en krijg ik een groot deel van de reparatiekosten, die ik een paar maanden geleden had gemaakt, terug.
De auto heeft zich in de tussentijd voorbeeldig gedragen, zonder tussenkomst van bovenstaande problemen!
Inmiddels heb ik een andere auto kunnen kopen: een Volkswagen Golf 6 GTI edition 35. Hierover meer
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren