Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk BlueMotion Technology (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat CC 2.0 TDI 140pk BlueMotion Technology |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 738.008 km |
De eerste maand
- 7.599 km
Nadat ik van werkgever veranderd was moest ik mijn leaseauto inleveren. Omdat er ook een eind aan mijn relatie kwam heb ik het spaarvarken met het budget voor de kinderkamer stukgeslagen en bij Wittebrug in Den Haag een nieuwe Passat CC besteld. Ik rijd zo'n 70.000 km per jaar en wilde een relatief zuinige auto. BMW 320d bleek in de praktijk veel meer te verbruiken zo las in reviews, A4 vind ik ook niet zo mooi, Audi A6, BMW 520 of MB E-klasse ligt op mijn werk gevoelig, V70 had ik niet meer nodig want de hond is weg, nieuwe S60 vind ik niet mooi en toen ik hoorde dat de CC NIET gefacelift zou worden leek me dat een prima keuze, zeker gezien mijn ervaringen met de lease-Passat.
De auto
Ik heb de auto gekocht in november, nog net met de pakket-aanbiedingen die VW toen had. Op een auto die al voor productie ingepland was kon ik kleur, opties e.d. nog zelf bepalen. Opvallend was dat er opties bestelbaar waren die volgens de prijslijst niet op een Bluemotion besteld konden worden, zoals het Advance-pakket.
Zonder de kleur in het echt gezien te hebben heb ik Iron Grey gekozen, eigenlijk omdat ik de andere kleuren niet bijzonder vond. Met name Island Grey vond ik in de folder mooi maar in werkelijkheid saai grijs, en zwarte CC's zijn er al genoeg.
Verder is de auto voorzien van de pakketten Dynamic, Advance, Executive Plus en Ambiente, leren bekleding met actieve ventilatie, stoelverwarming, neerklapbare bank, warmtewerende voorruit, telefoon Premium, en bandencontrolesysteem. Bij aflevering een Waxoyl-beurt en Navilock laten plaatsen. Ik heb Interlagos-velgen gekozen en op Marktplaats een setje Daytona's gevonden voor de winterbanden. Automaat heb ik niet gekozen vanwege het hogere verbruik en 170 pk niet uit zelfbescherming. Ter nagedachtenis aan alle MB W124's die ik gereden heb koos ik voor sierlijsten in wortelnotenhout en in combinatie met zwart leer en wat aluminium ziet het er naar mijn mening chique uit.
Toen de auto in februari werd afgeleverd waren de wijzigingen die op de nieuwe Passat gepresenteerd zijn ook op mijn CC doorgevoerd. Nog mooiere materialen, leuk klokje, mooiere middenconsole - leuk.
De eerste 7500 km
Dik in orde! Ligt stukken beter dan de oude Passat, de bochten in de ring A2 rond Eindhoven kan ik met zeker 150 km/h rijden zonder noemenswaardig overhellen. De stoelen zijn stevig, met een gevoelige rug is dat echt iets om goed op te letten. De motor komt niets tekort zolang je in 6 niet al te veel actie vraagt. Verbruik begon erg matig met 1 op 18 maar is nu al een stuk beter, met zelfbeheersing gewoon bijna 1 op 20. Zal wel een kwestie van nieuwigheid zijn. Het glazen dak (dat niet kan schuiven) zorgt voor een lekker licht interieur, ben blij dat ik dat genomen heb. Hetzelfde geldt voor de actieve ventilatie van de stoelen, voor € 300,- heb je daar nu al veel plezier van. Het valt me op dat de auto nog best veel bekijks trekt, zal misschien met de kleur te maken hebben. Die varieert van donkergrijs tot hemelsblauw, afhankelijk van het licht. Verder waardeert niet iedereen deze auto: ik ben voor mijn gevoel niet anders gaan rijden maar ook als ik me aan de maximum snelheid houd zwaaien mensen nog wel eens dat ik te hard rijd. Nou ja!
Minpunten?
Kessy, de keyless entry, reageert wel eens niet. De automatische remdruk werkt prima maar de parkeerrem is nog niet echt soepel en lost niet altijd in één keer. De carkit is voor degene aan de andere kant van de lijn niet ideaal: 'alsof er een trommelend kleutertje op de achterbank zit'. Schijnt met een update van de telefoon te maken te hebben, we zullen zien. Verder snap ik niet dat de spiegels niet vanzelf inklappen maar dat je daar een knop voor moet omdraaien die dat volgens mij geen twee ton gaat volhouden.
Al met al een goed gevoel, en een auto waar ik met plezier naar kijk en in rijd. Ik hoop dat het verbruik nog wat verder bijtrekt en zie uit naar een paar buitenlandritten de komende tijd.
Blij dat ik geen Polo BM heb genomen...
- 16.800 km
Weing nieuws over de CC (nog steeds erg fijn, wordt iets zuiniger, kessy en de autohold snappen mij nog niet altijd) maar door omstandigheden reed ik een paar dagen in een Polo Bluemotion, die ik even overwoog vanwege het verantwoorde karakter. Tijdens wat reguliere ritten van bij elkaar zo'n 600 km bleef het verbruik volgens de boordcomputer 4,7 l/100km: mijn CC meldt dan 4,8. Met tanken zal ik het nog eens narekenen maar het geeft me het geruststellende gevoel dat ik ook wat betreft verbruik de juiste keuze heb gemaakt.
't Schiet lekker op
- 51.578 km
Inmiddels is de auto wel echt ingereden. De auto zelf wordt er niet anders van: van slijtage is (gelukkig!) niets te merken, alleen heb ik toch de indruk dat er af en toe wel iets mee vibreert. Hinderlijk vind ik het nog niet maar als je er gevoelig voor bent is het niet fijn. Voor de rest: geen veranderingen in mijn bevindingen.
Verder zijn de ervaringen niet veranderd. De achtebumper beschikt over een prima zelfherstellend vermogen (medeweggebruiker en ik reden allebei hard achteruit, parkeersensor ging opeens flink tekeer, boem = ho) waardoor er echt niets te zien was. Toen ik uitstapte vreesde ik het ergste...Mijn HTC telefoon heb ik een keer gewisseld maar dat hielp niet, met Nokia en Samsung gaat het wel prima. Raar. Het verbruik blijft keurig binnen de perken met zo rond de 1 op 20 maar dat zal ook aan mijn bejaarde rijstijl te danken zijn. Dat krijg je er van als je zelf je diesel moet betalen. De eerste grote beurt leverde niets noemenswaardigs op en een factuur van nog geen 300 euro. Half november gaat hij weer en krijgt hij een setje winterbanden waar de VW-dealer graag 345 euro per band voor wilde vangen en dat was dan inclusief 25% korting. Ach ja.
Je moet wel overtuigd zijn van de lol van deze auto. Hij rijdt top, ziet er prima uit maar is ècht minder praktisch dan de normale Passat. Geen handgrepen, erg dikke stijlen, geen kledinghaak, laag, diepe stoelen, achterbank voor de sier - dat moet je allemaal wel willen. Als ik zo af en toe met een gevoelige rug instap mis ik de stoel van mijn oude Passat sedan.
Al met al ga ik de 80000 dit jaar wel halen, kijken wat de gevolgen daarvan in de werkplaats zijn.
Na iets meer dan een jaar dik tevreden
- 93.074 km
Inmiddels is het eerste jaar met de CC voorbij, en daarin slaagde ik er in zo'n 84000 kilometer te rijden. Dat verliep in grote lijnen allemaal naar wens. Alles wat ik eerder over de auto schreef gaat nog steeds op. Het blijft een auto voor de liefhebber: Op gebruiksgemak, overzichtelijkheid en tot op zekere hoogte exploitatielasten scoort hij niet zo heel hoog... Samengevat ben ik nog altijd tevreden en als ik de gefacelifte versie zo zie rijd ik nog wel even door want dat vind ik geen vooruitgang. Als vervangende auto had ik laatst de vernieuwde Passat sedan en afgezien van mooiere materialen binnenin en wat leuke gimmicks zoals de achteruitrijcamera en de inpaarkeerhulp was ik niet onder de indruk.
Wat viel op?
Een setje winterbanden kostte zo'n 1500 euro bij de dealer, en daar kwam dan nog een reserveband bij. 18" was niet in run-flat te krijgen en om nou de helft van het jaar op kleine wieltjes te gaan rijden ging me wat ver. Ik reed er één na nog geen 10 dkm lek en was dus weer aan de beurt. In maart bleek bij het wisselen naar zomerbanden dat de zomervoorbanden ook op waren, daar deed ik met mijn lichtbejaarde rijstijl 60 dkm mee en schreef 800 euro af. Achterbanden zijn nog prima maar banden zijn wel iets om in de gaten te houden. Verder vallen de reguliere onderhoudskosten niet tegen, zo'n 400 euro per beurt. Ik laat de auto wel steeds poetsen, hij krijgt Waxoyl en als er iets kapot is laat ik het vervangen dus daardoor valt de rekening uiteindelijk wat hoger uit. Mankementen zijn er niet, op een minimale rammel in het schuifdak na, en op slecht wegdek wat gekraak uit het dashboard.
Verbruik is nog steeds heel aardig, zo rond de 1 op 19 met winterbanden en 1 op 20 met zomerbanden. Ik rijd zoals bekend erg rustig, moet mijn brandstof zelf betalen en dan leer je het wel af om op het gas te gaan. Bovendien vraagt de auto er niet om, 140 pk is genoeg om lekker mee te komen maar het is beslist geen scheurijzer. Inmiddels zit er een afneembare trekhaak op, en met een paardentrailer ging het ook allemaal naar wens.
Wat is verder het vermelden waard? Het uitzicht rondom is punt van aandacht voor de chauffeur, een Altootje verdwijnt al snel achter de A-stijl. De knop van de inklapbare buitenspiegels hapert nu af en toe zoals ik al vreesde. Die gaat de vier ton niet halen. Slijtage is niet of nauwelijks zichtbaar. Instap van de bestuurdersstoel, armsteun en stuur zijn zo goed als nieuw. Ook de carrosserie is prima, op minimale gebruikssporen na.
Als je op het uiterlijk van deze auto valt en je accepteert een paar kleine nadelen in het dagelijks gebruik heb je er een heel fijne auto aan. Ik herken dan ook wat andere berijders zeggen: na iets meer dan een jaar kijk ik er nog steeds met veel plezier naar, en dat heb ik met de meeste andere auto's niet. Gelukkig is inruil nog niet nodig want ik zie geen leuk alternatief. Als de CC richting twee ton gaat ga ik eens voorzichtig peilen wat hij opbrengt en heb ik een gevoel van de afschrijving. Valt dat tegen dan rijd ik er lekker mee door, volgens mij moet dat lukken!
Probleemloos verder
- 143.859 km
Inmiddels weer flink wat kilometers verder en de auto doet nog steeds wat hij moet doen. Aan praktische ongemakken ben ik inmiddels gewend en als dagelijks vervoermiddel is het nog steeds een waar genoegen, nog afgezien van het feit dat ik er steeds weer met plezier naar kijk. Als trekauto was het niet zo'n succes vanwege trekkracht (of meer het gebrek daaraan) en vind ik het eigenlijk ook zonde, dus daarvoor is er inmiddels een Nissan X-trail gekomen.
Het verbruik is vrij constant, 1 op 18,5 bij gewone diesel en richting 1 op 20 met een premium diesel. Ik houd tegenwoordig bij of het uitmaakt wat ik tank en de kosten per kilometer ontlopen elkaar weinig, dus experimenteer ik nu met de v-power, ultimate en de excellium om te zien wat onderaan de streep het goedkoopst is.
Vanwege een haperende nozzle van de koplampsproeier is de bumper er af geweest (kon ik gelijk wat parkeerschade laten wegspuiten) en wat een ochtend zou duren werd drie dagen vanwege wachten op onderdelen en een foutje bij de montage. Geen probleem, ik kreeg keurig en kostenloos een Golf Cabrio mee van de dealer. Helaas was het al knap herfstig...
Van slijtage is nog niet veel te merken. Hoogstens is de bekleding van de bestuurdersstoel wat gladder maar nergens storend en ik denk dat als ik hem weer eens goed laat poetsen de auto er echt als nieuw uitziet. Prima kwaliteit, ook stuur, armsteun, matten en zo zijn top.
De auto rijdt tot op heden storingsvrij en ik ga er dus nog maar even mee door. De dealer vond dat dit eigenlijk wel de maximale kilometerstand was om fatsoenlijk in te ruilen maar bood vervolgens zo'n 50% van wat de auto nog geen twee jaar terug kostte. Aangezien ik de gefacelifte niet mooier vind en er verder ook weinig leuks is verschenen rijd ik lekker verder.
Helemaal nieuw is hij nu niet meer
- 175.056 km
Alhoewel de auto zelf probleemloos kilometers maakt gebeuren er nu wat dingen waardoor hij toch niet helemaal meer in nieuwstaat is. Nadat er iemand achterop reed die dacht dat ik hem voorbij wilde laten (?) terwijl ik remde en richting aangaf naar links moest er toch wel wat gespoten en uitgedeukt worden... Mooie gelegenheid om onderhoud te laten doen, ster in de ruit te repareren en van winterbanden naar zomerbanden te laten wisselen. Die banden slijten niet veel harder dan normale maar het is wel van groot belang ze regelmatig op spanning te controleren, zeker omdat de bandenspanningscontrole dan niet blijkt te werken. Ik heb nu twee keer een zachte winterband kapot gereden en dat is met zo'n 350 euro bij de dealer niet fijn. Wel iets om bij stil te staan: onderhoud van een CC kost niet meer dan mijn vorige sedan maar die banden kosten dus wel de hoofdprijs, zeker bij de dealer. Maar ja, die staat ook altijd voor me klaar en om er dan niet mijn banden te laten doen vind ik ook niet helemaal aardig.
De slijtage in het interieur is nog altijd minimaal. De stoel linksvoor oogt wel iets gebruikt maar stuur en pook zien er prima uit. Opvallend is dat de hendels achter het stuur wel slijten: met mijn bedaagde rijstijl gebruik ik de cruise control veel en de letters daarvan zijn er nu wel afgesleten. Met kraken en dergelijke valt het allemaal mee, alleen komt er nu iets uit de voorwielophanging. Kunnen ze met de beurt gelijk verhelpen.
Verbruik is nog steeds zo rond de 1 op 19, zal straks met zomerbanden en zonder reservewiel hopelijk weer 1 op 20 worden.
Gelijk met de beurt krijgt hij weer een cosmetische behandeling, inclusief waxen. Ik vind de auto nog steeds een lust voor het oog, dus gaan we lekker verder naar de twee ton!
Nog steeds een probleemloze auto
- 210.254 km
Inmiddels ligt de twee ton alweer een paar weken achter ons maar de auto geeft nog steeds geen krimp. Tot op heden geen storingen van welke aard dan ook dus wat dat betreft wordt het gevoel bij deze auto steeds beter.
Slijtage blijft ook zeer aanvaardbaar, je ziet het nu wel een klein beetje aan de instap en het stuur maar dan moet je wel weten hoe veel de auto gelopen heeft. Ook in het gebruik is de auto heel constant: verbruik zo tegen de 1 op 20, nooit problemen met olie o.i.d.: ik realiseerde me laatst dat ik de motorkap zelfs nog nooit zelf open heb gemaakt... Er is wel wat vaker een kraakje of rammeltje te horen en dat is absoluut meer dan bij de oude trouwe W124's maar goed, je vergeeft het de auto omdat er zo veel tegenover staat.
Ik kijk er nog steeds met plezier naar, relaties zeggen er nog wel eens iets aardigs over en ik zie nog steeds weinig leuks waar ik serieus over na zou denken: CLA was echt een tegenvaller en de facelift heeft de CC in mijn ogen ook geen goed gedaan.
Over twee weken maar weer een grote beurt en als deze CC zich verder zo houdt ben ik benieuwd hoe ver we komen, zeker als ik de ervaringen van anderen met de turbolader lees vraag ik me toch af wanneer dat noodlot mij treft. Voor wie een CC overweegt: zelfs met een hogere kilometerstand ben ik overtuigd van de kwaliteit van de producten van VW.
Het rijdt en het rijdt en het rijdt en...
- 245.547 km
Het vorige werkplaatsonderzoek was een kleine tegenvaller(koelmiddelpomp en compressor airco, naast de distributieriem en de grote beurt die ingecalculeerd waren) ter waarde van 1600 euro en dus wachtte ik met een nieuwe review maar even tot we de grote beurt en APK achter de rug hadden. Dat is nu gebeurd en deze keer viel de schade mee: dik 250 euro voor alles bij elkaar, inclusief een vervangende Golf.
Terzijde: De Golf was nagelnieuw, voelde super aan en met name navigatie was top. Het was een diesel die helaas qua trekkracht wel heel erg beperkt aanvoelde. De balans tussen gebruiksgemak en spaarzaamheid was wat mij betreft doorgeslagen. Gelukkig hoef ik geen rekening te houden met de bijtelling ;-)
En de CC houdt zich dus verder prima. Tot nu toe geheel storingsvrij: motorkap is buiten de werkplaats nog nooit open geweest: geen idee of het kleppendeksel rood of geel is. Ik ken de slechte ervaringen met deze motoren, met name de turbo die er binnen 200 dkm mee stopt. ik moet het afkloppen maar bij deze gaat het goed. Ik rijd veel snelweg en laat de motor altijd op temperatuur komen. Bovendien tank ik premium diesels, dat zou misschien ook nog uit kunnen maken.
Ook alle andere zaken functioneren probleemloos: geen elektrische storingen of wat dan ook. Die knop om de spiegels in te klappen voelt wel steeds zwakker aan en het verbaasde me dan ook niet dat de spiegels van de nieuwe Golf vanzelf in- en uitklapten bij vergrendelen. Verder is de slijtage aan de linkervoorstoel nu wel goed zichtbaar. Helemaal strak is de bekleding niet meer en hij gaat nu ook glimmen. De auto heeft ook niet veel te lijden en dankzij veel snelwegkilometers en weinig gebruik in de stad is de carrosserie ook vrijwel vrij van krassen, deuken en andere oppervlakkige schade. Ik heb het idee dat de Waxoyl-behandeling effect heeft, zeker met deze kleur. De auto glimt als nieuw. Na de winter krijgt hij weer zijn jaarlijkse grote poetsbeurt.
Samengevat is de balans nog steeds zeer positief, na 3 jaar met dik 80 dkm per jaar: auto functioneert probleemloos, kosten zijn niet hoger dan verwacht op de banden na en ik heb nog steeds niets mooiers gezien.
Weer een probleemloze grote beurt achter de rug
- 275.135 km
Kwestie van bijgeloof: geen review vlak voor een grote beurt... Maar het is weer goed afgelopen. In de aanloop naar deze beurt ontdekte ik waar de irritante rammel bij 80 km/u vandaan kwam: het klepje van een of ander vakje links onder de stuurkolom. Is nu opgelost en draagt zeer bij aan het rijplezier. Verder valt het mee met de rammels, behalve het kanteldak.
Verder geen opmerkingen mijnerzijds, dus heeft de dealer een normale beurt uitgevoerd zonder verdere bijzonderheden. Wel weer twee nieuwe voorbanden maar daar ben ik nu aan gewend. De auto is ook weer gepoetst en heeft een lakbehandeling gehad, het is zowat alsof je een nieuwe ophaalt dan.
Ik heb nog geen factuur gehad maar ik verwacht geen verrassingen. En die waren er ook niet de afgelopen 30 dkm want de auto blijft keurig doen wat er van hem gevraagd wordt. Behalve wat lichte slijtagesporen op de stoel en enkele bedieningsinstrumenten houdt hij zich prima. Er zit flink wat steenslag op de voorbumper en motorkap, als ik de komende tijd nergens tegen aan rijd is dat iets om nog eens bij te laten werken.
Verder alleen maar goed nieuws: ik krijg nog steeds complimenten voor de auto, verbruik en gebruik zijn top en tot nu toe functioneert hij probleemloos. Met de huidige kilometerstand krijg je toch vaak de eerste serieuze mankementen zoals ik ook op AW las maar die blijven me tot nu toe bespaard. Op naar de 3 ton, dus.
Geen nieuws = goed nieuws
- 301.500 km
Inmiddels weer een mijlpaal verder: de 300.000 gingen ongemerkt voorbij. Gelukkig krijgen 'we' nog steeds met enige regelmaat een compliment. De Passat ziet er dan ook nog prima uit en alhoewel ik natuurlijk niet geheel objectief ben vind ik ook dat je hem de kilometerstand niet aanziet. Ik heb wat foto's vervangen door zeer recente en daar zie je dat de slijtage in het interieur echt minimaal is. Ooit zal er wel eens een nieuwe instap en wat nieuwe opvulling in de linkervoorstoel moeten en het stuur voelt niet meer als nieuw aan maar dat zijn echt details. Buitenzijde is ook prima, dankzij weinig stadsverkeer en goed onderhoud. Op de kap en voorbumper zit wel wat steenslag, misschien nog een keer laten bijspuiten.
Kleine teleurstelling, niet onverwacht, waren de koppelingsplaten, drukgroep etc. die tussentijds vervangen zijn. Kost 1800 euro bij de VW-dealer en hoort er nou eenmaal bij. Het is gebeurd bij 295000 km en dat leek mij niet slecht voor de eerste set. Natuurlijk had dat goedkoper gekund maar ik ben content met de service van de dealer en wil de auto graag in optimale staat houden.
Over een paar weken weer een beurt en winterbanden. Nadeel van deze auto met de Continentalbanden vormt niet alleen de prijs maar ook de sterke mate van 'cupping' die achter al snel optreedt. Blijft irritant, nog ruim voldoende profiel maar wel een bijgeluid. Mocht iemand dit herkennen en weten of het is opgelost met andere banden dan hoor ik dat graag.
Met andere woorden, lekker doorrijden in de hoop dat hij het nog een ton of 2 redt, en in de tussentijd maar eens in de BMW 4 Gran Coupe rijden want dat zou zo maar eens de opvolger kunnen worden. En voor een Passat met een hoge kilometerstand hoef je volgens mij niet bang te zijn, mits historie en conditie goed zijn.
Met de complimenten van de dealer
- 339.500 km
Aangezien er weinig opzienbarends met de auto gebeurt duurt het even voor ik weer wat te melden heb over de auto.
Gezien de kilometerstand was ik blij dat hij probleemloos door de APK in januari kwam en nu de grote beurt bij 339 dkm achter de rug is kan ik melden dat er geen bijzonderheden waren. Beurt, airco schoonmaken, draagrubbers smeren en nog wat kleinigheden zorgden voor een factuur van 600 euro, plus grote poetsbeurt van 200 euro. Ook de dealer vond dat de auto er in alle opzichten prima uitzag.
In het dagelijks gebruik zijn er geen merkbare veranderingen. Er is weinig zichtbare slijtage in het interieur, hij kraakt wel eens maar dat wordt niet erger en hij gedraagt zich ook niet anders dan twee ton terug.
Met tot nu toe alleen flinke kosten voor airco en koppeling, en probleemloze bedrijfszekerheid rij ik dus lekker verder. Begin 2016 wordt de auto vijf en zouden we de 400 dkm gehaald moeten hebben. Kijken hoe dat gaat!
Toch wat kleine probleempjes
- 350.894 km
Tijdens de zomervakantie in Frankrijk deden zich toch een paar kleine ongemakken voor. De sensor rechts voor van de bandenspanning gaf af en toe alarm. Dat was de eerste keer schrikken omdat je in een fractie van een seconde moet bedenken of dat vals alarm of een klapband is. Nou kom je daar snel achter en in dit geval viel het mee, alleen een irritant knipperend lampje in beeld.
Daar kwam een niet-functionerende handgreep van de kofferbakdeksel bij. Met afstandsbediening en hendel in de auto ging de klep gelukkig gewoon open. Bleek een defecte kabelboom te zijn.
Meest hinderlijk was nog de motor die in de file op de ring bij Lyon in noodloop ging en ook na uit en aanzetten daarin volhardde. Nou had ik de dag daarvoor geheel tegen mijn overtuiging in diesel bij een supermarkt getankt dus voelde ik me zeer schuldig. Ik heb opnieuw getankt (Esso) en gek genoeg heeft het probleem zich daarna niet meer voorgedaan. Terug in Nederland constateerde de dealer een probleem met de koeler van de uitlaatgasterugvoer.
Toen er op de terugweg in Maastricht ook nog iemand achter op reed had ik wel genoeg werk voor de dealer. De rekening viel me alleszins mee: dankzij coulance op de uitlaatgasterugkoeler alles bij elkaar nog geen 1000 euro en de schade achter is verzekeringswerk.
Al met al een paar kleinigheden, gezien de kilometerstand van de auto. Netjes opgelost en we gaan weer lekker verder!
Gaat weer goed!
- 368.265 km
De grote beurt is net achter de rug, inclusief wat herstelwerk aan de achterbumper. Dankzij een nieuwe band en een nieuwe accu al met al toch 1000 euro verder maar geen gekke dingen. Tussendoor wel weer een lekke band, ondanks bandenspanningscontrolesysteem en regelmatig controleren blijft het een minpuntje wat mij betreft. Zal wel aan de lage banden liggen maar het was wel de derde en dat heb ik eerder nooit meegemaakt. Met 240 euro ook geen kleinigheidje trouwens. De auto zelf doet nog steeds fluitend wat hij moet doen. Slijtage blijft binnen de perken, verbruik is nog steeds rond 5 liter per 100 kilometer, ik kijk er nog steeds met veel plezier naar en aan mijn algehele tevredenheid deed zelfs De Brief van Pon niets af. OK, ik heb een sjoemeldiesel maar ik ben er wel dik tevreden over! Ik zie wel wat ze te zijnertijd te melden hebben. Ik rijd lekker verder, met de 4 ton half februari als eerstvolgende mijlpaal!
Still going strong
- 397.548 km
De APK probleemloos door, grote beurt met alleen twee nieuwe achterbanden voor de zomerset, geen storingen tussentijds... en de 400 dkm in zicht! Die Duitsers maken toch wel heel goede auto's, misschien toont de sjoemelsoftware ook eigenlijk wel aan hoe goed ze zijn.
De Passat heeft zijn jaarlijkse waxbeurt weer achter de rug en ik heb dus maar wat nieuwe foto's ge-upload om te laten zien dat de auto er nog steeds patent uit ziet. In de omgang is er ook nauwelijks slijtage merkbaar dus wie had gehoopt op spannende ontwikkelingen hoeft ook deze keer niet verder te lezen. Van de importeur heb ik een brief gehad dat ze op enig moment de auto willen modificeren vanwege dat sjoemelprobleem: ben er nog niet uit of ik dat wel wil. We zijn zo lekker op weg dat ik een beetje bang ben om dat te verstoren. Nog maar eens met de dealer bespreken t.z.t. Ik heb voor de zekerheid nog even teruggebladerd in de stapel facturen maar behalve vloeistoffen, banden, filters en andere verbruiksartikelen si het lang geleden dat de auto voor onverwachte problemen zorgde. Na de 400 dkm zal ik de foto van de tellerstand nog even vervangen en zonder tegenbericht gaan we op naar de 5!
Kleine ongemakken
- 411.958 km
Eigenlijk was er niets nieuws te melden: de auto doet het probleemloos als altijd, en toen ik vorige week even op en neer ging naar Stuttgart realiseerde ik me weer wat een heerlijke reisauto het is. Maar soms zit het tegen: hou je je auto in topconditie en ben je er echt héél zuinig op, zit er toch opeens een lelijke kras op uit de categorie niet om heen te kijken. Helaas geen briefje of zo en na twee dagen negeren werd duidelijk dat ik hier niet mee kon leven. De dealer taxeerde het op 600 euro spuitwerk of polijsten en dat kon bij het volgende garagebezoek. Dat kwam sneller dan verwacht want de telefoonmodule gaf de geest en aangezien ik nogal veel bel was de kans op een bon voor handheld bellen aanzienlijk. De dealer kon een tweedehands module plaatsen voor 1/3 van de kosten van een nieuwe, polijsten was gratis en toen kwam de hamvraag: wel of niet de motorupdate vanwege sjoemelsoftware? Het was haast aandoenlijk hoe de medewerkers van Pon me verzekerden dat er echt NIETS aan de auto zou veranderen, duidelijk goed gebrieft! Ik heb het maar gewoon laten doen en hoop dat ik daar geen spijt van krijg. Vooralsnog rijdt de auto als voorheen. Ik kreeg er een gratis APK, powerbank, servicecheck, poetsbeurt en een leen-Golf GTE bij dus de pijn werd aanzienlijk verzacht. Al met al kleine ongemakken maar het leed is weer geleden en binnenkort mag de CC weer gewoon mee naar Corsica.
Weer geen nieuws
- 431.528 km
Om het noodlot niet te tarten heb ik met deze update gewacht tot na wat vakanties, een paar buitenlandse trips en de beurt maar dat leverde allemaal niets schokkends op, of het moest zijn dat de auto weer probleemloos functioneert. Op en neer naar Corsica met drie personen en volle bagage ging goed. Op bergwegen moet je niet proberen de lokale GTI-jeugd te verslaan maar lekker toeristisch voortrollen past toch beter bij het vakantiegevoel, en dan zie je nog eens wat. Zelfs een enkele CC: ter plaatse als taxi gebruikt...
De motorupdate zorgt niet voor ander gedrag: verbruik, geluid, prestaties - alles als vanouds. Inmiddels zijn we ook een beurt verder, met volgens schema de distributieriem dus 1000 euro lichter maar daarmee komt onderhoud voor dit jaar op 100 euro per maand uit, niet slecht volgens mij. Daarna nog een keer naar Frankrijk, plus de reguliere 7000 kilometer per maand aan zakelijk gebruik: zoals gezegd zonder problemen. Slijtage ook minimaal, de auto staat er nog keurig bij. Dat is mede te danken aan de uitstekende wasstraat van Kok in Harderwijk en de periodieke waxbeurt.
Mijn buurman stelde tijdens de jaarlijkse buurtbarbecue dat 'het met 5,5 ton afgelopen zou zijn' dus heb ik er weer een nieuw doel bij, wat ik helaas pas in de zomer van 2018 kan bereiken. Wordt vervolgd dus!
Zes jaar verder!
- 457.845 km
Toch altijd weer spannend, de APK! Voelt een beetje als de tandarts, tentamen, functioneringsgesprek... Maar het ging weer goed! In combinatie met kleine onderhoudsbeurt en grote poetsbeurt kostte dat 800 euro en 2 dagen auto kwijt maar geen nare verassingen gelukkig. Buiten de reguliere werkzaamheden alleen wisserbladen en een xenon-lamp die twee dagen voor de AP de geest gaf dan, en een waarschuwing dat over 15 dkm de remblokken vervangen moeten worden. Verder was mijn onderhoudsboekje vol. Bij PON waren ze trots, en terecht!
Tussentijds had ik alleen een probleem met een wiellager linksvoor (Chef werkplaats mompelde "dus die dingen kunnen echt 450 dkm mee") maar een kleinigheidje houd je toch. Al met al nog steeds dik tevreden dus, en nu komt de 500 dkm ècht dichtbij. Vraag me af of Volkswagen dan nog iets ludieks heeft zoals Mercedes vroeger speldjes uitreikte bij dergelijke mijlpalen!
Mijlpaal: 500.000 kilometer!
- 500.368 km
Langzamerhand worden mijn reviews saai, zo valt mij ook op. Er gebeurt weinig met de auto, behalve wat onvermijdelijke slijtage en af en toe een beurt. Nu we afgelopen week de 500.000 kilometer passeerden vond ik dat toch wel een goede aanleiding om de wereld te laten weten dat de CC nog steeds zo goed als probleemloos zijn rondjes draait. Net als sommige mensen op een aandoenlijke wijze ouder worden geldt dat ook voor de CC. Zo is het manchet van de versnellingspook nu vrij kaal (geen idee hoe dat komt, ik zit er echt nooit aan) en zitten er gekke barsten in de zwarte nepglasstrip onderaan de achteruit. Het aantal rammeltjes neemt iets toe maar is beslist nog niet hinderlijk. Ik heb van de week wat nieuwe foto's gemaakt waar naar mijn mening uit blijkt dat de auto er nog steeds heel representatief uitziet. Moet ook wel, want ik gebruik hem nog steeds bijna alleen zakelijk.
Bij 490.000 heeft de auto een grote beurt gehad, inclusief Waxoyl, vier nieuwe banden, airco schoonmaken en tot mijn verdriet een nieuw roetfilter. De auto gaf al een paar dagen een storing op het dashboard en PON constateerde dat het roetfilter vol zat. Gelukkig kon er een gebruikt filter worden geplaatst, voor 400 euro in plaats van 2000. Toch mooi meegenomen. Opmerkelijk was wel dat de storing daarna tot twee keer terugkwam, dat zou aan een defecte sensor liggen. Ik heb dus nog wel gevraagd of het de sensor of het roetfilter was dat de oorspronkelijke storingsmelding veroorzaakte. Uiteindelijk stond de sensor niet en de filter wel op de factuur, die in totaal wel 2500 euro was. Met eerder dit jaar een factuur van 800 euro en straks nog een paar winterbanden al met al tegen 4000 euro onderhoudskosten per jaar, vind ik niet slecht gezien de kilometerstand en zo langzamerhand toch ook de leeftijd.
PON was zo attent om een Arteon als vervangend vervoer in te zetten, dus dat was drie dagen dikke pret. Alles zat er op en aan, zoals het hoort bij een demo. Onvoorstelbaar zo veel reacties als de auto opleverde. Het is ook echt een geweldige auto om mee onderweg te zijn. Ik weet het, het is muggenziften maar toch heeft de CC een paar pluspunten: hij is vlotter en soepeler weg dan de Arteon met 150 pk en DSG7, hij ligt voor mij lekkerder op de weg vanwege wat straffer afgestemd onderstel en de Arteon voelt ook wel héél groot vergeleken met de CC. Toch, als ik naar iets nieuws zou gaan kijken zou de Arteon naast de BMW 5 en nieuwe Audi A5 wel een heel serieuze kanshebber zijn. Vooralsnog ben ik nog niet zo ver: ik ben nog steeds heel blij met de CC en financieel is doorrijden nu ook wel erg aantrekkelijk. Geachte lezer van mijn review, u bent nog niet van mij en mijn CC af!
Geen nieuws
- 587.696 km
Er is gewoon niet zo veel bijzonders te melden over de blauwe CC, die trouw zijn dagelijkse kilometers maakt. Het leek me voor niemand echt interessant om te lezen dat er eigenlijk niets bijzonders gebeurt en ik nog steeds blij ben met de auto. Toen ik onder mijn review de vraag las hoe het met de auto ging leek het me wel zo aardig dan maar weer even een teken van leven te geven. Bij deze dus.
Ik rijd nog steeds bijna dagelijks een paar honderd zakelijke (snelweg-)kilometers met de CC, inmiddels wel naar een andere werkgever waar ik nog even moet wachten op een auto uit de pool. Dat wordt voor een half jaar een Volvo V60 met stekker dus ik heb geen haast om te ruilen.
De CC heeft net de APK in combinatie met een beurt achter de rug: met vlag en wimpel geslaagd! De factuur is nog niet binnen maar er werden geen bijzonderheden gemeld bij het ophalen en hij was ook na een halve dag klaar. Zelf had ik twee opmerkingen: het linkervoorportier knarste wat armoedig bij openen en sluiten, dat is keurig verholpen. Daarnaast reed ik nota bene op weg naar de dealer weer eens een wintervoorband lek: dat was voor de VIJFDE keer! Kleinigheidje hou je altijd maar van de Continental ts830 XL heb ik weinig plezier beleefd. Pon gaf me een keurige Passat stationwagen met alles erop en eraan mee en ik weet dat hele volksstammen er tevreden in rondrijden maar ik was blij weer in de CC te kunnen stappen.
Ik verwacht nog net de 600 dkm te halen voor ik over moet naar de Volvo. Vanwege de bijtelling die ik daarvoor moet betalen bij privégebruik ben ik van plan de CC maar gewoon aan te houden. Ik ben zeer op het ding gesteld en vind het nog steeds een plezier om naar te kijken. Ik zal periodiek een teken van leven geven, als de CC en mij dat gegund is!
Update: 600000 kilometer
- 600.000 km
Nu de Passat alleen nog in en om het huis wordt ingezet gaat het wat minder hard met de kilometers maar tijdens een privérit afgelopen weekend passeerden we de 600.000 kilometergrens! Verder nog steeds geen bijzonderheden. Ik vraag me wel af of ik de auto gewoon in stijl ouder laat worden of toch maar eens wat restauratiewerkzaamheden zal laten uitvoeren, naast het reguliere onderhoud. Ik ben nog steeds te blij met het ding om er afscheid van te kunnen nemen!
De Jaarlijkse Mijlpaal
- 616.521 km
Vanwege drukte bij Pon in Amersfoort moesten we uitwijken naar de Centrum Garage in Amersfoort voor de APK en de kleine beurt. Het maken van een afspraak verliep ook hier prima, met de attente vraag of ik de distributieriem nu of over 10 dkm wilde laten vervangen. Die heb ik uitgesteld, qua tijd kwam het niet helemaal lekker uit. Ik heb de auto 's morgens gebracht en zonder enige op- of aanmerking 's middags weer meegekregen, inclusief een vol jaar APK en een bescheiden factuur van iets meer dan 500 euro voor allerlei gebruikelijke werkzaamheden. Ook hier keurig vervangend vervoer (in de vorm van een Seat Mii) waarmee je ook prima uit de voeten kunt.
En dan is het toch even schrikken als je letterlijk een week later het acculampje ziet branden op de A2... en strandt op de vluchtstrook. Van alle W124's die ik gereden heb weet ik dan hoe laat het is: tijd voor een nieuwe dynamo! Kan een keer gebeuren. De Mobiliteitsservice van VW was voor mij een van de redenen om de auto bij de merkdealer in onderhoud te houden, en nu kon ik er eens gebruik van maken. Lang verhaal kort: Uiteindelijk kwamen we 's avonds bij Pon terecht, na wat omzwervingen waarover later mogelijk meer. Bij Pon stond een leenauto klaar en de dag er op had de Passat alweer een nieuwe dynamo. Kostte wel 700 euro maar ik had ook bedragen van 2000 euro gehoord dus vond ik dat we er nog goed vanaf kwamen.
We rijden dus maar weer even lekker verder! Ik heb nog steeds erg veel aardigheid in de auto, en vind het ook nog altijd een fraaie verschijning. Met andere woorden, wordt vervolgd!
En weer door!
- 627.224 km
Nadat ik voor de zomer ontslag nam bij mijn werkgever en voor mijzelf begon moest ik de Volvo van de zaak inleveren en aangezien je als startende ondernemer op de kleintjes moet letten besloot ik de Passat weer voor dagelijks gebruik in te zetten. Bijkomend voordeel was dat ik meende daarmee ook een goede eerste indruk op potentiële klanten voor mijn zakelijke dienstverlening te maken. Het vergde wat overredingskracht en een BMW Z4 om de sleutels van de Passat weer terug te krijgen van mijn vriendin maar dat had ik er natuurlijk graag voor over.
De Passat moest nog wel naar de dealer voor de vervanging van de distributieriem en de waterpomp. Ik besloot nu toch maar gelijk wat andere dingetjes aan te laten pakken die me al een tijdje dwars zaten: bijspuiten van steenslag op de motorkap en voorbumper, schaafplek op de buitenspiegel, vervangen van de grille vanwege barsten, storing in de bandenspanningsensor oplossen, nieuwe velours mattenset, nieuwe kentekenplaten vanwege wat parkeerschade en zo nog wat kleinigheden. Bovendien was die gekke strip onderaan de achterruit (lijkt glas, is plastic) op een aantal plaatsen gebarsten en dat zag er ook wat armoedig uit. De ruitenwisserarmen waren nogal kaal geworden dus die zijn ook vervangen. En we hadden zowaar een klein roestplekje op de binnenzijde van de stijl van het linkervoorportier. In combinatie met de grote poetsbeurt, lakverzegeling en leeronderhoud kostte dat ècht veel geld (leuk tweedehandsje als je de lat niet al te hoog legt) maar de auto ziet er weer superstrak uit. Dealer PON heeft weer prima werk geleverd. De foto's bij deze review zijn van na die werkzaamheden, dus zo staat de auto er nu bij.
Ondertussen rijd ik er weer zo'n 500 kilometer per week mee en dat bevalt als vanouds. De auto rijdt, stuurt en remt voor mijn gevoel nog net zo strak als altijd en ik kan nu even niet bedenken wat er nog aan gedaan moet worden (behalve het poedercoaten van de velgen van de winterbanden). Met andere woorden, als het de Passat en mij gegeven is gaan we nu op naar de 700 dkm!
Tien jaar samen!
- 643.025 km
Met een gemiddelde snelheid van zeg 80 km/u en 643 dkm zou ik dus bijna een JAAR in de auto gezeten hebben… Grappige gedachte. Liefde maakt blind zeggen ze, en de CC ziet er in mijn ogen dus nog steeds super uit maar is inmiddels wel tien jaar oud, met een serieuze hoeveelheid kilometers achter de kiezen. Als ik een keer in een andere auto rijd, vind ik het verschil helemaal niet zo groot. Qua piepen en kraken is de auto stil (op het linkervoorportier na, dat PON dan weer afstelt, en het panoramadak dat toch wat meer onder de torsie lijdt), de zichtbare slijtage is zeer beperkt en de techniek is volgens mij ook nog goed bij de les. Er is eigenlijk verrassend weinig aan de auto vervangen: compressor van de airco, dynamo, telefoonunit, filter van de kat, koppelingsplaten – dat was het tot nu toe wel. Afkloppen, ik weet het... Onderdelen als de turbo, uitlaat, radiator en schokbrekers zijn origineel. Nu de snelheid op de A-wegen beperkt is tot 100 km/u haal ik een verbruik van tussen de 4,5 en 5 liter per 100 kilometer, waarbij de boordcomputer tussen de 4 en 4,5 liter aangeeft.
Ik rijd nu weer zo’n 25dkm per jaar met deze auto dus de kilometerstand vordert nog steeds gestaag. Zeker na de investering van afgelopen zomer ben ik van plan nog maar even door te rijden – misschien kan ik dan de elektrische auto overslaan en tegen die tijd gelijk over op waterstof. Uit nostalgie en omdat het kon heb ik onlangs wel een M535i uit 1986 voor erbij gekocht: zondig genieten met zes cilinders, E5, 218 pk zonder kat, nog geen 1 op 10 en in 7,3 seconden naar 100, ter afwisseling naast de Calvinistische CC met z’n ruime 1 op 20… Voor wie daar meer van wil weten, zie mijn review elders op deze site.
Over de CC zelf valt verder weinig nieuws te melden. Tussentijds had ik de velgen van de winterbanden al laten poedercoaten, omdat die begonnen te bladderen. Dat zag er wat armoedig uit, zeker omdat ik het exterieur van de auto verder helemaal in orde had laten brengen. Er waren verder geen storingen of bijzonderheden en dus was de APK met beurt weer het eerste contact met PON. Behalve wat rubbers, een stootstangetje links en rechts en een brandstoffilter kwam de auto probleemloos door de APK voor 500 euro. Omdat bij het vervangen van de strip onderaan de achterruit wat schade aan de lak van de achterklep was ontstaan wilde ik die laten bijwerken, maar toen ontdekte men in de werkplaats ook wat roest in de watergoten langs de achterruit. Natuurlijk kun je dat laten zitten en het zal de levensduur niet bekorten maar ik hou de CC nou eenmaal graag in goede staat, dus dat wordt nog even langs de spuiter binnenkort.
We rijden dus maar lekker het elfde jaar in samen. Van het voorjaar weer een uitgebreide poetsbeurt met waxen, interieurbehandeling en leerverzorging, en dan kunnen we er weer tegen hoop ik!
En dan komt de dag die je wist dat zou komen…
- 649.256 km
Want het was zo ver: Met dank aan een anonieme tipgever werden de Passat en ik uitgenodigd voor een optreden in Klokje Rond! Dank aan deze tipgever want aangezien een auto volgens mij niet veel meer kan bereiken in het leven, heb ik gelijk ‘jaaaaa, ik wil!’ geantwoord. Op 22 april is de Passat dus kritisch geïnspecteerd, aandachtig gefotografeerd en vanuit alle mogelijke perspectieven bekeken. Het verslag staat nog niet online dus laat ik me over de bevindingen nog maar niet uit, behalve dat het een erg leuke ervaring was en Joep best wel meevalt. Echt een hoogtepunt na dik tien jaar samen. Eén kleinigheid zit niet in de video maar houdt me inmiddels wel bezig: toen de auto op de brug stond wees de aanwezige fotograaf me heel attent op een raar blaasje op het linkervoorportier, op een plek waar je normaal niet naar kijkt. Oeps.
Gelukkig valt er nog wel wat anders over de auto te melden. Sinds een paar maanden is hij weer daily driver en dat beviel als vanouds. Met verbruik, vermogen en weggedrag is niets mis, dacht ik. In combinatie met de laatste APK waren ook een paar cosmetische puntjes aangepakt dus reed ik er weer piekfijn bij. Tussentijds hadden we nog wel een unieke ervaring: bij het wegrijden op een boerenerf werd de Passat rechtsvoor gebeten of gekrabd door de dienstdoende Mechelse herder. De schade van 900 euro aan bumper en voorscherm (half jaar terug ook al gespoten) werd gelukkig probleemloos vergoed.
Voor de keuring in Klokje Rond wilde ik natuurlijk wel helemaal goed voor de dag komen. Net zoals je je poedel voor een hondententoonstelling nog even wast en bijknipt, is ook de Passat nog even langs Pon geweest voor een kleine check, die uitwees dat de remschijven vóór op hun einde liepen en de achterbanden nogal gecupt waren. Dat zijn ze altijd, is mijn ervaring inmiddels. Verder was er af en toe een vage brandlucht merkbaar, en soms een zwart pluimpje bij vol gas met een warme motor. Dat laatste is vermoedelijk wat speling op het schoepenwiel – niets ernstigs, en de auto kan er oud mee worden. Dat viel me mee want ik vreesde groter onheil. Verder de draagarmrubbers maar weer eens laten vervangen, en een stukje brandstofleiding dat hinderlijk tegen de motorafdekplaat resoneerde, en de bandenwissel. De Passat is natuurlijk ook nog netjes gepoetst inclusief Waxoyl en leerbehandeling, en zo haalde ik een prachtige ‘ZGAN’ auto op om naar Soesterberg te rijden. Dacht ik. Tot ik nog een laatste keer een rondje om de auto liep, poetsdoek in de aanslag: en op twee plekken schilfers op het deel van de bumper zag waar de hond NIET in gebeten had, maar wat dus óók een half jaar eerder nog gespoten was. Zucht. Ik stond nog voor de deur bij de dealer dus gelijk maar weer naar binnen bij ASCA, en een afspraak gemaakt om dit (onder garantie) te laten verhelpen. Vervolgens naar Soesterberg, en vooral maar niet te veel aan denken…
Toen de auto twee weken later weer naar ASCA ging om die bumper te spuiten, heb ik gelijk gevraagd naar dat rare blaasje te kijken. Ik had er inmiddels zelf nog één gevonden: zelfde plek op het rechtervoorportier. Het onderzoek loopt nog… maar wordt vervolgd vrees ik. En verder wacht ik vol belangstelling op de video.
Zomerstop
- 649.785 km
Deelname aan Klokje Rond kan ik iedereen aanraden! Niet alleen is de keuring zelf een erg leuke ervaring, daarna heb je ook wéken aanspraak van allerlei mensen, waarvan je soms niet verwachtte dat ze AutoWeek lazen. Zo meldde mijn autofoldervriendje van de lagere school zich, verder een oud-leerling van mijn vader en diverse relaties waar ik al lang niets meer van gehoord had. Bij AW vonden ze het na bijna 100 comments op de video wel genoeg, op Youtube gaat het nog steeds door... niet altijd even genuanceerd. Het zij zo.
Het lijdend voorwerp van dit alles is dus vanwege die slecht gespoten plekjes op zijn bumper ondertussen weer naar de schadehersteller gegaan. Toen ze daar nog eens naar de blaasjes op de voorportieren keken dachten ze wat ik ook dacht: roest van binnenuit, dus garantie-expert erbij en vanwege 12 jaar garantie op doorroesten van binnenuit netjes bijwerken. Niet dus: dit zijn zinkblaasjes en die vallen onder de lakgarantie. En die is 3 jaar. Inmiddels zal duidelijk zijn dat ik mijn auto graag in goede staat houd, en de gedachte van woekerende blaasjes op de verder zo strakke auto bezorgde me een paar héél slechte momenten. Er zullen misschien wel weer wat mensen over me heen vallen, maar ik het dat dus laten herstellen. Aan beide kanten. Laten uitspuiten. Strips en dergelijke allemaal nieuw. U kunt zich voorstellen dat de vakantie dit jaar in eigen land zal zijn. Ik heb nu dus een CC waarvan alleen het dak het afgelopen jaar NIET gespoten is. En dat dak is voor de helft glas. De auto ziet er nu echt bizar nieuw uit: alles fris gespoten, al het chroom nieuw, nieuwe voorruit en grill had ik al... U kunt zich vast ook enigszins voorstellen tot welke discussies dit met deze en gene leidde: niet alleen vroeg de Liefde van mijn Leven zich af waar dit ophield, ook de dealer verzette zich hevig toen ik me meldde voor compensatie, coulance, een geste of wat dan ook. Dat heeft me in ieder geval een gedeeltelijke vergoeding opgeleverd, en de dealer en ik kunnen weer samen verder alhoewel het geen fijne gesprekken waren. Aangezien ik vind dat dit probleem gewoon een verwijtbaar gebrek van de (verder geweldige) auto is, heb ik me voor de rest van het bedrag op 'non-conformiteit' beroepen bij de importeur. Dat loopt nog... misschien toch nog een vakantie verder weg.
Ondertussen werd het mooi weer in eigen land en dan is de Z4 toch wel een feest om mee onderweg te zijn. Bovendien had ik na 3 maanden mijn M535i terug van de E28-specialist en die vroeg ook om wat meer kilometers. Om ook de CC wat te sparen heb ik die rechtstreeks van de schadehersteller naar de stalling gebracht, en hem ook maar even geschorst. De planning is dat de CC van het najaar weer op de weg komt, als de M535i in de stalling gaat. Tegen die tijd ga ik dan de aandachtspunten thermostaat, schokbrekers en dergelijke aan laten pakken. En dan meld ik me weer voor een update.
Weer lekker op weg!
- 655.205 km
Gisteren was het weer zo ver: De APK! Gelukkig had ik de afspraak tijdig gemaakt, want desondanks lukte het nog maar net de auto op tijd te laten keuren vanwege drukte bij dealer PON. De keuring zelf verliep verder zeer soepel: behalve een achterlicht was er niets aan de hand en kon ik de auto een paar uur later weer ophalen, met een vers keuringsrapport, netjes gewassen en van binnen gereinigd als service van de zaak.
Dat kwam me goed uit, want nadat ik de auto een paar maanden niet gebruikt had waren er achter elkaar wel wat kleinigheden. Zo had de accu de stilstand niet overleefd en moest die gelijk vervangen worden tijdens een toch al geplande afspraak voor de defecte thermostaat, die tijdens Klokje Rond was geconstateerd, en de winterbandenwissel. Voor die thermostaat moesten onderdelen besteld worden en in de paar dagen dat dat duurde begon een toerentalsensor kuren te vertonen. Niet gevaarlijk maar wel irritant omdat allerlei lampjes dan gaan branden. Nadat dat verholpen was, had ik een paar dagen later een waarschuwing voor het koelvloeistofpeil. Dat bleek een lekkende pakking te zijn. Alles bij elkaar toch weer serieuze facturen en een paar keer de auto kwijt. Alhoewel je weet dat het er bij hoort bij deze kilometerstand en het een keuze is om het allemaal nog te laten doen én om er dan voor naar de dealer te gaan is het toch niet grappig.
Daarna is de CC weer mee geweest voor een weekje Frankrijk, en is hij ook weer de daily driver. Dat gaat vooralsnog als vanouds, alhoewel ik wel veel minder rijd dan voorheen. Het is het vermelden waard dat het verbruik eigenlijk onveranderd laag blijft. Nog steeds ligt dat rond 1 op 20, als ik de kilometers deel op de liters. Best fijn, nu de premium diesel boven de € 1,80 staat.
Met de auto ben ik dus nog steeds blij, en zoals hij erbij staat en zoals hij rijdt vind ik het zonde om hem weg te doen. Bij Stipt heb ik de materialen besteld om stuur en stoelen mee te behandelen, kijken of ik het (door professionele poetsers) glad gepoetste leer nog een beetje kan fatsoeneren. Het gedoe met de zinkblaasjes heeft me wel serieus geld gekost, dus met de importeur was ik wel even klaar. Toen we er een elektrische auto bij zochten werd het dus géén ID.3. Lekker puh. Niet dat ze er van wakker zullen liggen in Leusden: Dat zal eerder door de compensatieregeling voor sjoemeldiesels komen. Ben benieuwd hoe dat afloopt...
Teken van leven
- 697.059 km
209 km/uur... Dat haalt een Passat CC TDI van 12 jaar oud met bijna 7 ton op de eigen teller nog op een lege A3 van Oberhausen naar Arnhem. Even leek het erop dat we de volgende mijlpaal van 700 dkm nog vóór de zomer zouden halen maar dat lukte dus net niet. De CC krijgt tegenwoordig 's zomers rust en is van oktober tot mei dagelijks vervoermiddel en vakantieauto. Omdat ik tegenwoordig weer meer zakelijk rijd, schoot het toch aardig op dit jaar. Tijdens de brandstoftekorten in Frankrijk was ik weer blij met 1500 kilometer actieradius als ik even op en neer naar Parijs ging, in Duitsland had ik geen last van laadstress door al die verschillende laadpassen en in Nederland ligt het verbruik nog steeds net boven de 1 op 20 met ruim 1 op 21 als persoonlijk record.
De auto geeft ondertussen geen krimp. We gingen weer glansrijk door de APK, de onderhoudsbeurten leveren verrassingen noch hoge kosten op en de auto staat er nog steeds netjes bij. Enige opvallende gebeurtenis was een los geschoten slang van de koplampsproeier... 250 kilometer woon-werkverkeer is nog steeds een genoegen en ook lange ritten zoals naar Zuid-Frankrijk verlopen prima. Het lijkt er wel op dat de linker voorstoel nu wat doorgezakt begint te raken maar aangezien ik er toch steeds zelf inzit, merk ik dat niet echt. Het is in ieder geval nog niet nodig de stoel door de dealer te laten opknappen (voor 2600 euro). Ik vrees dat de economische waarde van de hele auto dat al niet eens meer haalt. Maakt mij niet uit, ik rij nog even lekker door! Nu is de CC weer geschorst maar in oktober staan er al wat trips naar Frankrijk en Scandinavië gepland... ik kan niet wachten!
De jaarlijkse update!
- 729.333 km
En weer een jaar verder met de Passat, en toch ook weer een flink aantal kilometers! De kilometerstand mag dan respectabel zijn, in het tijdschrift van BMW zag ik een 520i van eerste eigenaar met ruim 900k: écht bijzonder is het dus ook weer niet. Inmiddels geniet de auto weer van zijn zomerrust en verplaats ik mij elektrisch danwel incidenteel met de cabrio waarmee de Liefde van mijn Leven normaal gesproken de buurt onveilig maakt. 's Winters en voor lange ritten is de actieradius van de EV onpraktisch laag, vandaar.
Maar goed, de Passat dus. In oktober '23 heb ik die weer uit de schorsing gehaald en vanaf dat moment was de auto weer zoals altijd de probleemloze daily driver. We zijn er een paar keer mee op vakantie geweest naar Frankrijk, ik ben er zakelijk mee naar Duitsland en Denemarken geweest en ik heb er ook zakelijk weer aardig wat kilometers mee gemaakt. Zeker de rit naar Denemarken was een waar genoegen, voor wie dat snapt: lekker een uur of tien sturen en genieten van het comfort dat de auto nog steeds biedt. Pluspunt daarbij is dat ik tijdens een lange file ontdekte hoe ik Spotify op de RNS510 kon krijgen, dat geeft lange ritten nog een beetje extra rijplezier.
Dat zijn voor 98% lange snelwegritten en de auto heeft daar dan ook niet onder geleden. Het verbruik blijft heel consequent rond 1 op 21, van olieverbruik is geen sprake en de APK leidde ook niet tot problemen. Van het voorjaar, vlak vóór de auto weer geschorst werd, heb ik hem nog een keer laten poetsen en waxen bij Pon, en de foto's zijn van direct daarna om een indruk te geven van hoe een Passat van dik 13 jaar oud met ruim 700k op de teller erbij kan staan. Niet slecht toch? Voor de 'underhood appeareance' is natuurlijk ook de motorruimte even meegenomen. Klein probleempje is nu dat de batterijen van de sleutel erg snel leeglopen (oplossing: nieuwe sleutel à 300 euro) en dat de buitenspiegels niet meer lekker in- en uitklappen. Ik dacht ooit dat de knop waarmee je die bedient de 200.000 niet zou halen maar uiteindelijk gaf de spiegel zelf de geest... 800 euro om het op te lossen. Daar denk ik ook nog even over na, ik wil de auto graag goed houden maar er zijn grenzen... Verder kreeg ik natuurlijk de goedbedoelde opmerking dat de zomerbanden zwaar gecupt zijn. Nou rijd ik daar nauwelijks op maar misschien toch ook maar eens wat aan doen.
Al met al, weer weinig nieuws dit jaar. In het vierde kwartaal komt de auto weer op de weg, en eerlijk gezegd kan ik niet wachten! Wordt vervolgd dus, als het aan mij ligt.
Geen nieuws
- 738.008 km
Echt iets te melden is er eigenlijk niet, maar ik vind het toch leuk om periodiek een teken van leven van de CC te geven. Normaal levert de APK alleen wat kleinigheden op, maar deze keer diende een reflector van de achterlichtunit vervangen te worden en dan ben je tegenwoordig (bij de VW-dealer) een paar honderd euro lichter. Er zat ook condens in een andere achterlichtunit, het was weer tijd voor de grote beurt en ik heb toch die buitenspiegel die niet meer inklapte maar laten vervangen – dat was dan bijna 2000 euro. Ik denk dat de auto zelf minder waard is, maar goed. De opmerking over gecupte banden heb ik maar weer even laten zitten, er zit nog meer dan 5 mm profiel op en het gaat me echt te ver om ze dan maar te laten vervangen. Ik begreep dat meer CC-rijders die problemen hadden en dat uitlijnen bij hen geholpen had: dat ga ik dan ook maar eens overwegen, als de (wel vrij slechte) zomerbanden er weer onder zitten. Ik ben ook wel benieuwd naar een second opinion voor wat betreft de banden.
Verder heb ik toch maar een setje leerverzorgingsproducten bij Stipt besteld en ik kan niet anders zeggen dan dat het resultaat verbazingwekkend is. Na dik zeven ton was het stuurwiel toch wel wat glad geworden, mede door de leerbehandeling bij de dealer denk ik. Dat gold ook voor de bestuurdersstoel, zoals Joep al bij Klokje Rond opmerkte. Dus ok, voor 60 euro twee flesjes, een sponsje en een doekje… en het ziet er stukken beter uit. Het stuur is écht minder glad en het leer is de versleten glans ook aardig kwijt. Het effect duurt al zeker een paar maanden en je zit toch net weer even lekkerder in je auto.
Buiten dat is er weer niet zo veel te melden. De CC is alweer een tijdje daily driver, gaat af en toe mee op een buitenlandse trip of een vakantie en dat gaat allemaal prima. Het verbruik is nog steeds keurig, eigenlijk altijd beter dan 1 op 20 en olie is nooit een probleem. Het enige echt gekke was het verloren klepje van de bevestiging van de trekhaak, maar een kleinigheidje houd je toch.
Ik was onder de indruk van de Passat in Klokje Rond die richting het miljoen gaat, maar het is wel jammer dat de auto er zo te zien niet heel strak bij stond. Ik weet niet of het ons gegeven is, maar ik hoop dat we de slijtage een beetje kunnen beperken. Ik heb weer een paar nieuwe foto’s bij deze review gezet en vind hem er nog steeds netjes uitzien. Samen met de bandenwissel krijgt hij weer de grote poets- en waxbeurt, en dan kunnen we er weer even tegen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.