Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk (2009)

autoreview

Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk (2009)

Signalement

UitvoeringPassat CC 2.0 TDI 140pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst175.030 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Coupé, maar dan met 4 deuren....

  • 71.200 km

Want daar kun je over twisten: is het nou een echte coupé, of niet?

Feit is dat de ontwerpers erin geslaagd zijn twee werelden bij elkaar te brengen. De schoonheid van een coupé, met aflopende daklijn, maar wel praktisch met 4 deuren. En ja, met twee kinderen achterin helaas geen plaats voor..euh.. je schoonmoeder?


KEUZE
Toen begin 2009 het leasecontract van mijn Saab 9-3 Estate afliep, was ik eigenlijk al van mening dat ik wederom voor een Zweedse zou gaan. Want een prima auto, die me veel plezierige reiskilometers had gegeven en er na de facelift weer erg aantrekkelijk uitzag. Helaas was de leasemaatschappij minder enthousiast en rekende men nogal op een erg hoge afschrijving....

Ik had in Autoweek al over de CC gelezen en moet zeggen dat ik nog niet gelijk enthousiast werd bij de gedachte aan een dertien-in-een-dozijn Passat in een aangepast koetswerk. Totdat ik de auto in het echt zag... En er tussen ons gezegd spontaan voor viel!

Mijn keus werd de 2.0 diesel 140 pk, in de kleur Light Brown met Cornsilk(beige)-Titaanzwart interieur en de standaard 17 inch velgen. Deze bestelling koste de dealer overigens nogal moeite, letterlijk een 2e auto en heel wat geduld van mijn kant; bij aflevering bleek de auto namelijk een volledig zwart interieur te hebben! De verkoper haaste zich naar de opdrachtbevestiging om vervolgens te constateren dat er echt bij henzelf iets mis was gegaan...

Maar goed, deze auto vond een andere eigenaar en ondertussen was de mijne opnieuw besteld. Mei 2009 kon ik van m'n Passat CC genieten. Overigens staat dat nergens op de auto hoor, de dealer heeft de modelnaam netjes van de kofferklep afgehaald. Want het staat toch raar; "Passat" op zo'n mooie auto!


BASISDIESEL
De 2.0 commonrail is even stil als soepel. Alleen bij stationair hoor je een licht geratel, tijdens het rijden vertrouwen passagiers me niet als ik zeg dat ze met een diesel onderweg zijn. Er heerst rust van binnen. Je hoort alleen de banden en wat windgeruis, de motor is ver weg.

Ondanks dat ik met de 140 pk basisdiesel rijd, kom je goed met het verkeer mee. De 6-bak schakelt nauwkeurig en in iedere versnelling is voldoende koppel. Hoewel ik af en toe stiekem bij 120 terugschakel naar 5, voor die vlotte inhaalmanouvre. Het roetfilter verbergt de schakelactie perfect, want deze diesel laat geen enkele pluim achter.


COMFORT
Anders dan mijn vorige auto, de Saab, is de CC erg comfortabel geveerd. Sturen gaat direct, maar vraagt een iets grotere uitslag als de 9-3. Zal ook met de langere wielbasis te maken hebben denk ik. Ik hou zelf wat meer van een strakke wegligging en mis in dat opzicht dus wel de sportief, stug geveerde 9-3. Maar anderzijds zorgt het comfort van de CC voor een meer ontspannen rijgedrag. Wel heb ik de banden altijd een beetje harder opgepompt dan nodig is, om toch nog wat stugheid te houden. Misschien had 18 inch iets voor mij geweest?

Oh ja, ook belangrijk: de CC beschikt over en stel prima stoppers! Goed doseerbaar, en wanneer het moet grijpen ze in alsof je een groot anker uitwerpt. Geeft een veilig gevoel.

De bediening binnenin is perfect. De cruisecontrol werkt logisch, het klimaat is makkelijk in te stellen. Het touchscreen is prachtig, op de vette vingers na. Het traditionele dashboard is overzichtelijk. De combinatie van beige en zwart in het interieur geeft een luxe, maar toch ook sportieve uitstraling. En levert een hoop positieve reacties op! Alleen jammer dat de achterportieren geen bergvakken hebben. Daar staat welliswaar een groot middenvak tegevenover, maar kinderen hebben nooit ruimte genoeg. Over ruimte gesproken: Mijn vorige estate kon heel wat kwijt, maar de CC doet er nauwelijks voor onder. Het ontbreken van een reservewiel geeft onverwacht veel extra ruimte. Alleen het neerklappen van de achterbank is stom geregeld, met onhandige touwtjes. Ja ja, ik weet het. Officieel moet je dan ook extra betalen voor een neerklapsysteem. Kom op zeg!

De frameloze portierramen geven de auto echt een coupélook. Maar ze zorgen in de winter wel voor een probleem! Tijdens ijzel zijn de ruiten meermaals vastgevroren. En dan gaat het mis: bij het openen van de portieren moeten de ruiten automatisch iets zakken uit de rubber daksponning. Als dat dus niet gebeurt krijg je het portier vaak nog wel open, maar dus niet meer dicht. Immers, de ruit die niet gezakt is, komt bij sluiten tegen in plaats van in de rubber sponning. Neem dus altijd een spuitbus ruitontdooier mee!


ONDERHOUD
Ondertussen zijn we 16 maanden en ruim 71.000 km verder. Deze fijne reisauto heeft me nog geen enkele keer laten staan. Tijdens regulier onderhoud is een achterlichtunit vervangen vanwege vocht. Het olieverbruik is minimaal. Tussen de beurtjes door, heb ik zelf in totaal slechts 1,5 liter olie bijgevuld. (wel dure olie hoor die VW voorschrijft!!) Terwijl in de zomer onze caravan erachter hangt. Doet de CC trouwens prima, een caravan trekken die leeg 1175 kg weegt. De heuvel op is geen probleem voor deze diesel met 320 nm koppel.

Over beurtjes gesproken: op dit onderdeel ben ik blij dat het een leaseauto is en het onderhoud gecalculeerd is. Want al bij 14.500 km gaf de boordcomputer de eerste beurt aan. Bij kilometerstand 31.000 beurt twee, en bij krap 50.000km de derde beurt. Daar loop je op leeg! De chef werkplaats probeerde me voorzichtig te zeggen dat dit misschien aan mijn rijstijl kon liggen. Ammehoela! Met vooral snelwegkilometers, het rustig warmrijden en de turbo bij thuiskomst even laten uitdraaien durf ik te zeggen dat het daar niet aan ligt. De eerste set nieuwe voorbanden (Contiseals) gingen er trouwens pas op bij kilometerstand 64.000! Overigens, die Contiseals hebben zich al eens bewezen toen de auto me attendeerde op een zachte voorband. De ingereden schroef eruit, lucht erbij, en nog bijna 30.000 km doorgereden! Wel valt bij de 235 brede banden de flinke neiging tot aquaplaning op. Voorzichtig dus, bij een heftige zomerbui!


TOT SLOT
Voor nu: al met al een fijne auto. Eentje die uitnodigt tot een lange rit, waarna je fit weer uitstapt. Waar bekenden en onbekenden louter enthousiast op reageren. En waarnaar ik stiekem achterom kijk als ik bij thuiskomst van de oprit wegloop....

ervaring na ruim 2 jaar

  • 113.650 km

De belangrijkste reden om deze review aan te vullen is omdat de CC bij kmstand 114000 nog steeds prima rijdt. In de afgelopen 2 jaar zijn er geen gebreken geconstateerd. Het rijgedrag bevalt nog steeds prima, alhoewel ik het idee heb dat ik lange ritten beter kon volhouden in mijn vorige auto, de Saab 9-3 Estate. Maar geen klagen hoor, de CC blijft een fijne reisauto.

Het verbruik van deze 2 liter 140pk diesel ligt bij mij op ca 1:17,6. Hierbij moet ik opmerken dat ik een sportieve rijstijl heb, en vaak bij het snellere verkeer op de linker rijstrook te vinden ben. Maar op de momenten dat ik me op de rechterbaan onthaast, zakt het verbruik tot ruim boven 1:18. Niet verkeerd.

Spijtig is dat de lak het geweld van steenslag niet aan kan. De strenge winters hebben de ZOAB behoorlijk vernield en dat merk je. Het mooie van de motorkap en voorbumber is er een beetje af.. En een lakstiftje hoort schijnbaar al jaren niet meer tot de standaarduitrusting.

Opvallend is dat ik binnen enkele weken tot 2 maal toe een naafdop verloren ben (zo'n VW-logo in het hart van de velg) Of is het dievengilde soms geinteresseerd?

Mijn eerdere opmerking over de wel heel korte service-interval is door de dealer gehoord. Pas nu weer (bij kmstand 113.000) kondigde de CC zijn behoefte aan onderhoud weer aan. Dat was al weer even geleden. Zelf heb ik tussendoor slechts 1 litertje longlife olie bijgevuld, dus da's niet veel. Maar kostte trouwens wel veel: bijna 30 euri's voor een liter. Daarvan worden de CEO's van de oliemaatschappijen vorstelijk betaald.

Wat blijft: mooie kar, die CC. Je ziet ze wel steeds meer, maar het blijft een mooie uitzondering op alle andere eenheidsworsten op wielen. Nu hopen dat de komende facelift daar niets aan af doet..!

nog een paar weken: CC exit...

  • 173.900 km

Het laatste deel van dit verslag. Want als ik dit schrijf heeft de CC me ondertussen bijna 174.000 km op de weg gehouden. En ik moet zeggen: zonder problemen. Het is dan ook dat het leasecontract tot 180k gaat, want wat mij betreft had ik met plezier nog even doorgereden.

Ik hoor ondertussen best wel eens een kraakje in het interieur. En de bestuurdersstoel lijkt ook niet meer geheel de steun te geven zoals in het begin. Maar technisch heeft de CC me geen enkele keer in de steek gelaten. Alleen regulier onderhoud, paar keer nieuwe banden (ruim 65k op de Contiseals is mogelijk!) en een gemiddeld verbruik van 1:17,8. En ja, ik durf best gas te geven!

Over dat gas geven gesproken: er blijft een puntje van irritatie, namelijk de schrale afstelling van de 2 liter 103kw diesel. Een beetje lui of per ongeluk in een andere versnelling dan in 1 optrekken? De motor van de CC straft me dit nog regelmatig af door ordinair af te slaan. Leuk met auto-hold: dan sta je dus echt met een klap stil. Potentieel kop-staart gevaar dus. Maar gelukkig, het is nog altijd goed gegaan.

Maar al met al hadden we een goed huwelijk. Nog steeds kijk ik bij thuiskomst nog even tevreden om... De mooie lijnen vervelen nog steeds niet.

En nu? Een nieuwe CC? Tja, klinkt aanlokkelijk. Maar toch, die nieuwe neus... niet echt mijn smaak. Het stoere is er een beetje af. En weer 4 jaar tegen nagenoeg hetzelfde dashboard aankijken..ik weet het niet.

En dan is daar de S60 met 120kw diesel en 400nm. En 20% bijtelling! Uit ervaring weet ik dat de Volvo stoelen wel erg goed zitten. Dus ben ik gegaan voor de Zweed in Summum trim met wat extraatjes, kleur Vibrant Copper en alu styling kit. Misschien niet die blitse look van de CC, maar eerlijk is eerlijk: ik kan eigenlijk niet wachten tot ze er is.

Maar mooie CC: bedankt voor de fijne kilometers! Gelukkig hebben we straks de foto's nog....

Nabrander..

  • 175.030 km

Zo zeg je dat deze fijne CC je nooit in de steek heeft gelaten..

En zo gaat afgelopen vrijdagavond het motorstoring lampje knipperen. Engine default: Workshop! Het trekvermogen van de auto is nagenoeg weg, er is duidelijk iets niet in orde. Zaterdagochtend bij de dealer een nieuwe Jetta meegekregen als vervangend vervoer. Dinsdag gaat de telefoon: de VW-monteur, met het bericht dat de drukdoos van de turbo volledig lek bleek. Maar het onderdeel is vervangen en vanmorgen ruil ik de Jetta weer om voor de CC. Op naar de laatste kilometers....

The End (?)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.