Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk (2009)

autoreview

Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk (2009)

Signalement

UitvoeringPassat CC 2.0 TDI 140pk
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 2.500 km

Sinds 8 oktober rijd ik in een VW Passat CC 2.0 TDI 140 DSG. De kleur is mocca antraciet, met het beige stoffen interieur. De auto staat op de standaard Phoenix 17" velgen. Het betreft een leaseauto die alleen zakelijk wordt bereden.

Vooralsnog een heerlijke snelwegcruiser. Comfortabel maar niet te soft, fijne stoelen, goede stereo (nochtans gewoon de basisversie), heerlijke versnellingsbak.

De auto is recent gechipt en heeft nu 175 PK en 400 Nm. Gaat er echt heel behoorlijk vandoor nu. Ben geen dieselliefhebber (een verplichting in verband met mijn kilometrage), maar deze motor met deze DSG-bak zijn een heerlijke combi.

Het verbruik ligt rond de 1 op 16 en qua betrouwbaarheid is het nog iets te vroeg om wat te zeggen. De kleurstelling blijft een lust voor het oog, vind ik.

Later meer!

Update na 10K

  • 10.000 km

Vrijwel probleemloze auto. Een keer ging het koelvloeistoflampje aan, en moest er bijgevuld worden. Geen lekkage geconstateerd: waarschijnlijk een "luchtbel" in het systeem die naar boven was geborreld waardoor het niveau daalde.

Verder moest er na 9K al nieuwe ruitenwisservloeistof in. Belachelijk. :)

Comfort staat nog immer op een hoog niveau, het is een heerlijke kilometervreter. De DSG-bak is een absolute aanrader, zeker in combinatie met de 175 PK (na chip) en 400 NM heb je zo een erg snelle auto voorhanden. Diesel zou niet mijn persoonlijke keuze zijn, maar de auto is stil (je hoort de tractorgeluiden alleen de eerste paar km...) en kwiek.

Het jammere met die weer is dat de auto, wanneer hij ook maar een beetje vies is, gelijk grijs is en niet meer bruin. Voor die mooie choco-glans moet-ie met regelmaat door de wasstraat. Aangezien ik ruim 150 km. per dag rijd is dat nu vrijwel zinloos, dus is-ie lekker vies nu.

Update na 20K

  • 20.500 km

Tja, dit wordt kort en saai. De auto doet gewoon alles goed, en er gaat maar niks stuk. "De Bounty", zoals ik hem noem (immers bruin van buiten en licht van binnen), is een perfecte reisgenoot.

Afgezien van de bandenspanning en het oliepeil controleren (verbruik: nihil of althans niet meetbaar) is de auto volkomen zorgeloos. Ik ben nog steeds geen dieselfan, maar met de goed geisoleerde Passat CC kun je best een zelfontbrander (liefst met DSG) kiezen. Het rijcomfort gecombineerd met de uitstraling van de auto - zie dat maar ergens te krijgen voor ca. 45K. De Passat CC heeft de alure van 25K meer, en de opmerkingen die je over de auto krijgt weerspiegelen dat. Veel mensen schatten de auto veel duurder in, en zijn verbaasd wanneer ze horen dat-ie maar een tikje duurder is dan een gewone Passat. Die, let's face it, toch een tandje saaier is. Kan ook in je nadeel werken, die chique uitstraling - althans in Nederland Maaiveldland. Gelukkig zien de meeste klanten je auto eigenlijk nooit.

Op naar de 30K en de eerste beurt.

Update na bijna 30K

  • 29.400 km

Dodelijk saai, maar wellicht relevant voor mensen die een Passat CC overwegen en vraagtekens hebben omtrent de betrouwbaarheid: laat daar de wagen niet op staan. Hij is werkelijk briljant betrouwbaar, d'r is nog geen lampje aan stukgegaan.

Wel ging bij ca. 26.000 km. plots het waarschuwingsbericht aan dat het oliepeil wat laag stond. Dat was enigszins opvallend, aangezien ik de auto maandelijks peil en niet eerder een verlaagd niveau had bemerkt. Anyway, een litertje longlife verder, en hij houdt zijn niveau weer prima aan, dus 't zal allemaal wel.

Eind deze maand krijgt-ie zijn eerste beurt (30K). Geen op- of aanmerkingen, of het moest zijn dat de DSG-bak bij kick-down IETS minder smooth terugschakelt dan toen-ie hagelnieuw was. Maar da's wellicht een kwestie van een reset - of weet ik het. 't Is in elk geval spijkers op laag water zoeken, en wellicht zit het waargenomen euvel zelfs in mijn hoofd. :)

Nieuw setje voorbanden na 41.000 km.

  • 41.000 km

Verder niet veel te melden eigenlijk, de auto blijft goeddeels foutloos.

Ik dacht laatst een kapotte PDC-sensor te hebben, want die piepte constant bij achteruitrijden. Bleek er gewoon wat vuil in te zitten.

Het is echt zoeken naar minpunten. Maar vooruit: de "inleestijd" van de stereo als je de SD-kaart activeert is plusminus 2 minuten. Zo lang wacht je dus na het starten tot er muziek klinkt, vanaf het SD-slot. De eerste de beste off-the-rack inbouwstereo met SD-kaart slot (van pak hem beet EUR 100,--) doet dat in 3, 4 seconden. Vreemd.

Oh, en dan nog iets: in de sneeuw, en op zomerbandjes, is een auto met 235-banden, een DSG-bak, en een zeer risico-avers tractiecontrolesysteem een absolute ramp. Ik rijd de auto alleen zakelijk en heb daarom geen winterbanden. Dat betekent 2 of 3 dagen per jaar dat ik ECHT de weg niet op kan. Wanneer de (meeste) sneeuw weg is zijn die zomerbanden ook prima. Echter, als je zoals ik op een woonerg woont waar niet gestrooid of geschoven wordt, ligt er met de koude nog dagen, soms wekenlang, een enorme sneeuwpap. De ervaring met de Passat CC op zomerbandjes is dan dat-ie er doorkomt, als je maar blijft rollen. Sta je stil (bv. om voorrang te verlenen), dan ben je het bokje. TC uit, spinnende wieltjes, en een hoop geklooi met de DSG-bak in D en R om jezelf weer los te wiebelen.

Maar goed, da's niet ECHT iets wat je aan de auto kunt wijten.

Kortom, de auto blijft prima zijn werk doen als comfortabele en stille reisgenoot.

Maar weer eens een update

  • 62.000 km

Inmiddels ruim 60K op de klok met deze CC, en hij rijdt nog steeds prima. Pas heeft-ie zijn tweede beurt gehad, waarbij weinig bijzonders was te constateren.

"Issues" zijn een kapotte gevarendriehoekhouder (klep te hard dichtgegooid?) en water dat blijft staan in de deuropening onder het linkerportier na een fikse regenbui. Volgens de dealer was er echter niets met de afwatering aldaar aan de hand. Zou kunnen, maar ik zie de waterophoping maar bij één deur, terwijl toch de hele auto in de regen heeft gestaan.

Ach ja, ik heb het als goed huisvader gemeld, meer kan ik niet doen, en ik heb er verder geen last van.

Eén keer heeft zich een mysterieus en eenmalig defect voorgedaan: na het starten van de auto wilde de DSG-bak geen enkele versnelling pakken. De pook bewoog naar de juiste slots, maar de auto bleef in "vrij" staan. CTRL-ALT-DEL, stoppen en starten dus, loste het probleem op, en het is nooit meer voorgekomen.

De garage heeft de auto uitgelezen, en geen foutcode gevonden. Ze hadden er ook nog nooit van gehoord.

Sinds een week liggen er voor het eerst winterbanden onder (Kleber), waarbij me opvalt dat de grip op nat veel beter is dan bij de Continental zomerbanden. Maar ja, het is dan ook 12 graden, geen wonder dat die winterbanden goed grippen...

Affijn, om een lang verhaal kort te gaan: de auto bevalt nog steeds uitstekend, en heeft slechts een paar hele kleine issues gehad tot op heden.

Sneller dan verwacht onderhoud nodig

  • 77.000 km

Met een paar weken moet de CC volgens de onderhoudsindicator weer naar de dealer voor een beurt. Dat is slechts 17.000 km. sinds de vorige keer: aanzienlijk minder dan de 30.000 die er volgens Volkswagen voor staat.

De dealer zegt dat dat meestal ligt aan een veranderde rijstijl of rijgewoonten, maar de auto rijdt al sinds het begin elke dag 150 km. snelweg, minimaal. Wordt ook keurig warmgereden.

De monteur probeerde nog iets in de trant van "Ja maar 150 km., da's een korte afstand voor zo'n auto". Daar ben ik verder maar niet op ingegaan...

Verder is de stereo tot twee keer toe spontaan aangesprongen terwijl de auto geparkeerd stond. De eerste keer kwam me dat ter ore via de portier op mijn werk. Dream Theater op vol volume past niet zo bij de bedrijfsuitstraling, geloof ik... Vreemd manco, trouwens.

Vorige week is het derde setje Conti's aan de voorzijde gemonteerd. Gemiddeld gaan de voorbanden dus zo'n 32K mee of zo (winterbandenkilometers even er af). De achterbanden zijn nog origineel.

Uitlaatgassensor stuk en dealerperikelen

  • 83.000 km

Tja, sinds de vorige review heeft de auto veel te veel dealerbezoeken gekend.

Na de beurt van 77.000 km bleek dat de dealer de onderhoudsinterval verkeerd had gereset, waardoor er meteen 15.000 opstond tot de volgende beurt. Dit moet, na een inleerperiode van een paar honderd kilometer, tot maximaal 30.000 zijn.

Nou kwam het wel uit dat de auto terug moest, want de dealer (in Zoetermeer) had een onderdeel binnen wat nog op de auto moest. Ruim voor de 77K-beurt had ik aangegeven, dat er water op de dorpel linksachter bleef staan na een regenbui. Bij een eerdere controle (de auto heeft dit probleem vanaf het begin) kon de dealer niets vinden.

Dit keer wel, en er moest een nieuwe deurvoering in worden gezet. Die was 2 weken later binnen, dus de auto kon terug voor reparatie en de correcte reset van de onderhoudsinterval.

Geen idee wat zo'n deurvoering kost, maar het was weggegooid geld: na de eerste de beste regenbui stond er weer water op de dorpel linksachter.

Tegelijkertijd speelde mijn carkit op. Die had het 2,5 jaar perfect gedaan. Maar ik ben recent van Blackberry naar iPhone gegaan, en de VW Touch Adapter (een accessoire van bijna EUR 1000 inclusief inbouw!) kon totaal niet met de iPhone omgaan: crashen, uit zichzelf nummers bellen, resetten, call drops... het was een ellende. Aan de dealer gevraagd of er een oplossing was. Jazeker, die was er. Er kon een andere UVH-module (als ik het goed zeg) in worden gezet voor ZEVENHONDERD EURO. Maar dan hadden ze wel mijn auto weer een dag nodig. Ze zouden me nog terugbellen voor een afspraak.

Het zat me totaal niet lekker, zo'n absurde prijs. 't Is dan misschien een lease-auto, maar als we ons allemaal links en rechts laten naaien, gaan de leasepremies ook omhoog...

Toen ik een week later nog niets van de dealer in Zoetermeer had gehoord, maakte ik in arren moede maar zelf een afspraak - met een andere dealer, natuurlijk. In Den Haag.

Deze dealer, die voor mij ook nog wat beter langs mijn dagelijkse route ligt, heeft op afspraak een iPhone-houder gemonteerd voor EUR 181. Bij ophalen was de auto gewassen, en de geüpgrade carkit werkte perfect met de iPhone. En oh ja: de plassen water op de achterdorpel? Er zat een rubberafdichting verkeerd gemonteerd op het portier. Mogelijk al vanaf het begin. In elk geval heeft de dealer in Zoetermeer ten onrechte een deurvoering in rekening gebracht.

De moraal is dus dat er goede Volkswagensdealers bestaan. Tenminste één.

Want twee weken later werd ik wederom geconfronteerd met de klantvriendelijkheid van het Volkswagen dealernetwerk.

Op een zonnige avond reed ik naar huis, toen er op mijn dashboard een lampje ging knipperen: de gloeispiraal. Huh. De gebruiksaanleiding gaf een wat vage omschrijving die eindigde in "raadpleeg uw dealer".

Nou ja, het was al 20:00 uur, dus ik belde de 24-uurs lijn van Volkswagen Assistance. En die vertelden me dat ik ABSOLUUT niet verder mocht rijden en de auto METEEN aan de kant moest zetten.

Na 20 minuten was er al een monteur met een oplaadwagen. Da's snel! De monteur zei, "Start hem eens". En wat denk je: geen enkel lampje meer aan, natuurlijk. Bij de tandarts is je kiespijn ineens weg. "Rijen maar", zegt-ie! Niks uitlezen, zelfs de kap is niet eens open geweest. Hij nam nog wel even mijn serviceboekje in, want dat moest, schijnbaar.

Op de A4 ging de gloeispiraallamp weer knipperen, en ook met motormanagementlampje ging nu aan. Bij Aurora maar weer gebeld met VW. Dit maal mocht de ANWB het regelen, want het was buiten de bebouwde kom.

Na 40 minuten was de ANWB er, en die deed wat de VW-monteur in Rotterdam al had moeten doen: de auto uitlezen. Een uitlaatgassensor was stuk en/of gaf een te hoge temperatuur aan. Advies: rij voorzichtig naar huis en breng de auto morgen naar de dichstbijzijnde dealer.

Dat was een dealer in Uithoorn. Ik belde ze op donderdagochtend met de vraag of ik mijn auto kon brengen, met een korte omschrijving van het euvel. Dat kon: ze moesten wel even aanzien of het allemaal in één dag lukte, want het moest tussen de geplande zaken door. Alle begrip voor, natuurlijk. Met een vervangende CC reed ik weer naar huis.
Om 17:00 uur op donderdagmiddag belde ik om te vragen of mijn auto al klaar was. Nee, dat werd vrijdag. Geen probleem, dat zat erin. Ik vroeg of het OK was om de auto op zaterdagochtend op te halen, omdat dat met mijn planning beter uitkwam. Dat was geen punt: de showroom was immers open.

Op zaterdagochtend stond ik in Uithoorn. Mijn auto? Die stond er ook - op de brug en niet klaar. Het meisje aan de balie sprak duizendmaal excuses uit, en wist niet wanneer de auto wel klaar zou zijn. Uiteindelijk was er toch één monteur, die wist te achterhalen dat er nog op een onderdeel werd gewacht.

Ook moest ik de vervangende auto omwisselen, want de CC die ik bij me had, moest de maandag erop naar een schadebedrijf. Met een hagelnieuwe Passat Variant TDI BlueMotion reed ik weer naar huis.

"NoMotion" dekt de lading beter, maar genoeg over die verder keurige auto.

Op maandagmiddag kreeg ik een SMS dat mijn auto klaar was, en aan het eind van de dag haalde ik mijn bruine CC weer op. De baliemedewerkers waren hoogst verbaasd dat ik op zaterdag mijn auto had willen halen. Ze hadden immers niet gebeld, en "wij bellen alleen als de auto klaar is, niet als-ie niet klaar is".

Het is dus OK om op donderdag de indruk te wekken dat de auto op vrijdag klaar is, en dan niks van je te laten horen wanneer het gewenste onderdeel niet binnenkomt, zodat de klant op zaterdagochtend voor Jan Den Behanger naar je garage komt. Hij had immers gewoon moeten wachten op zijn SMS'je. Domme klant.

Affijn. Een uitlaatgassensor is vervangen. Niks ernstigs. Wel erg vervelend dat je voor zo'n kleine reparatie weer blootgesteld wordt aan de matige klantvriendelijkheid van de VW-organisatie. Twee dagen wachten op een onderdeel zo simpel als een sensor vind ik trouwens ook lang. Maar goed.

Voorlopig houdt Wittebrug in Den Haag (die netjes de carkit repareerden en het deureuvel voor niets oplosten) het voordeel van de twijfel. Maar ondanks dat de Passat CC me nog steeds prima bevalt als reisauto, wordt de volgende auto zeer waarschijnlijk geen VAG meer. Ze verdienen nog steeds te makkelijk hun boterham, kennelijk. Jammer.

Auto ingeleverd

  • 93.000 km

In verband met een nieuwe werkgever afscheid genomen van de CC.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.