Volkswagen Passat CC 2.0 TDI 140pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat CC 2.0 TDI 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 61.500 km |
De eerste kilometers
- 6.220 km
Buitengewoon mooie en fijne auto. Trekt natuurlijk door zijn fraaie lijnenspel de nodige aandacht. Standaard 140pk diesel is ruim voldoende om lekker mee te komen, ook in Duitsland! Ook met een flinke caravan aan de haak doet hij het prima.
Uiterst comfortabel en een riante uitrusting, standaard en geholpen door een paar paketten.
Binnenruimte is, vergeleken met mijn vorige auto, zeer riant zowel voor de passagiers als voor de bagage. Leuke gimmic is natuurlijk ook de achterbank waarop slechts 2 personen kunnen plaatsnemen. In het midden zit een bergvak waardoor een derde persoon op geen enkele mogelijke manier mee kan! Als je voor de keuze staat wel iets om rekening mee te houden.
Kortom op het moment van schrijven zeer tevreden. Beste auto tot nu toe.
De uitvoering
- 6.220 km
Techniek
Zoals in de titel aangeven betreft het een 2.0TDI met 140 pk en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Geen onderstelopties, gewoon de standaard die overigens prima voldoet. De gemonteerde velgen zijn de 17" Spa, onderdeel van het Dynamic pakket evenals de adaptieve bochtverlichting in kombinatie met bi-xenon. Een geweldige verlichting. Bij het starten rolt de auto met de ogen (bij wijze van spreken) om de bundels te richten en vervolgens sturen de lampen mee in de bocht. Bij lagere snelheid gaat oon de sdtatische bochtverlichting aan in de vorm van bermverlichting. Je kunt discussiëren over het nut van dit alles maar het staat wel cool! De autohold funktie is ook erg praktisch, behalve als de motor afslaat bij het optrekken: dan gaat dus direkt de parkeerrem erop en staat de auto nogal abrupt stil.
Uiterlijk
De auto heeft de kleur Reflex zilver, een kleur die je niet vaak ziet. In kombinatie met het panoranadak en de getinte ruiten (onderdeel van het Advance pakket) en de zwarte sharkfin antenne een buitengewoon mooie kleur. De afneembare trekhaak is keurig weggewerkt onder een afdekplaat onder de achterbumper. De auto is voorzien van parkeersensoren voor en achter (Executive pakket) hetgeen bij het onoverzichtelijke uiterlijk wel handig is. De lijn tenslotte is, hoewel persoonsgebonden en afhankelijk van ieders smaak, vind ik persoonlijk buitengewoon fraai.
Interieur
Zoals eerder genoemd heeft de auto de pakketten Dynamic, Advance en Executive. Het was een voorraad auto waar een korting van ruim €5500 op zat! Voor de prijs van een instapper in een leuk aangeklede. Onderdeel van het Executive pakket is het radionavigatiesysteem RNS300. Een eenvoudig systeem met een monochroom scherm en navigatie middels pijltjes en gesproken aanwijzingen. Kaarten van de Benelux op CD met hoofdwegen Europa. Vergeleken met het uitgebreide systeem RNS510 dat onderdeel is van het Executive plus systeem een heel eenvoudig systeem maar het werkt perfect! Groot voordeel: een RNS300 is iets minder geliefd bij "duistere lieden" dan een RNS510....Mooi is ook dat de aanwijzingen zichtbaar zijn op het MFA tussen de klokken.
De auto is voorzien van keyless entry: stop de dummy KESSY in het contact en je kunt de sleutel in je broekzak houden! Erg geinig allemaal. Auto is verder voorzien van een puik standaard audiosysteem met 6-CD wisselaar. Extra getinte achterruit en achterste zijruiten houden de kids uit het zicht en uit de zon.
Een verademing is de automatisch dimmende binnenspiegel. Ook de regen- en lichtsensor werken prima.
De eerste 10k km
- 10.050 km
De eerste 10.000 km zitten erop: GEEN problemen. Helemaal niets.
Alles bevalt nog steeds even goed en heb nog geen negatieve zaken kunnen ontdekken. We gaan dapper door.
Ook wat minder elegante oplossingen
- 15.500 km
Na een aantal zeer ophemelende berichten zijn er toch wel een aantal kleine zaken waarvan ik vind dat mijn vorige auto, een Peugeot 407SW, daar een betere oplossing voor had of het beter deed.
Radio:
Hoewel het geluid op zich in de Passat vele malen beter is vind ik de radio ontvangst niet geweldig. In de streek waar ik woon waren Radio 538 en Veronica beter te ontvangen in de Peugeot. Eenzelfde verschijnsel had ik ook elder sin NL.
Bediening mistlicht:
In de 407 was het mistlicht ook te bedienen als de verlichting in de stand automatisch stond: met ingeschakeld licht kon dan mistverlichting voor en vervolgens achter ingeschakeld worden middels het draaien aan een hendel aan het stuur. Als vervolgens de motor werd afgezet was automatisch de mistverlichting weer helemaal uit. Bij de VW moet ik eerst de lichtknop van automatisch naar ingeschakeld draaien voordat ik hem kan uittrekken om de mistverlichting in te schakelen
Spiegelverwarming:
Bij de 407 zat de spiegelverwarming meegeschakeld met de achterruit verwarming en ging ook automatisch uit. 1x drukken en klaar. Bij de VW moet de knop voor de spiegelverstelling verdraaid worden naar de verwarmstand. Een vergelijkbaar iets voor het inklappen van de spiegels.
Uiteraard allemaal maar kleine puntjes die je ook vrijwel nooit gebruikt, maar toch.... Niet helemaal smetteloos dus hoewel het totaalbeeld nog altijd duidelijk en riant in het voordeel van de CC is. Op naar de volgende review.
Een jaar verder
- 61.500 km
Zo, inmiddels rij ik op een paar dagen na een jaar met deze auto. en nog steeds naar volle tevredenheid! Tot nu toe geen enkel probleem gehad met de auto. Gewoon zijn reguliere onderhoudsbeurten en verder niets.
In de winter en met winterbanden eronder ook een probleemloze auto. Met alle systemen ingeschakeld vrijwel niet in een slip te krijgen. Hoewel de elektronische handrem met Autohold perfect werken heeft het één nadeel: je kunt de handrem niet gebruiken om lekker in de sneeuw te slippen. Gelukkig hebben we daar het autootje van mijn vrouw voor :) Zij vindt trouwens de bijrijdersstoel minder fijn zitten dan die van de Peugeot die we hiervoor reden.
Ook qua verbruik valt de auto niet tegen. Met veel snelweg kilometers ga ik al snel richting de 1 op 18 gemiddeld. De Peugeot kwam daar niet verder dan 1 op 15.
Bij de reacties las ik iets over het aantal sterren dat ik de auto in al mijn enthousiasme heb toegekend: ik zie op dit moment geen reden dat te veranderen. Ik ben nog steeds buitengewoon tevreden met de auto dus laat ik het nog even zo. Op naar de 100.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Passat
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.4 TSI *Comfortline* | Door ons OH | Trekhaak | Navigatie | Cruise & Climate Control |
- 2011
- 247.827 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Highline BlueMotion
- 2012
- 180.109 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Highline BlueMotion Sportvelgen | Leer | Stoelverwarming | Cruise | Clima | Automaat !!
- 2011
- 239.648 km