AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Passat CC 1.8 TSI (2010)

autoreview

Volkswagen Passat CC 1.8 TSI (2010)

Signalement

UitvoeringPassat CC 1.8 TSI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de Passat CC overtreft mijn stoutste verwachtingen

  • 2.500 km

Mijn vorige wagens waren een Audi 100 2.2 met manuele korte versnellingsbak, een Passat 2.8 quattro tip en de Volvo S60 2.5 turbo AWD aut. Na 2 jaar van wennen aan de Volvo begon ik dat merk meer en meer te apprecieren omwille van een interessante prijs tov AUDI BMW en Mercedes, de duurzaamheid en de super veiligheid. Ik was overtuigd geraakt van Volvo.

Maar, ontevreden van de garage en hun geknoei, en geen antwoord op vragen naar een andere Volvo ... brachten mij plots bij de originele lijn van de VW Passat CC 3.6 AWD. Weliswaar als directiewagen want nieuw voor mij veel te duur. Als ik hem wou testrijden was hij net de dag voordien verkocht.

Maar de verkoper liet mij niet los en stuurde mij naar het testcentrum in Boortmeerbeek voor de 1.8 Ik vond dat toen maar niets ...

De testrit deed mijn visie wijzigen. Ik kocht hem. De Passat cc 1.8 FSI, DSG. Iron grey vanbuiten, truffel leder met alu stripping van binnen. Zonder sunroof en adaptieve ophanging. Verbluffend mooi is hij. Dat was al zeker. Maar rijplezier en 100% tevredenheid geven? Dat bleef de vraag.

Ondanks mijn 3 vorige, zware wagens, is het verdikt eenvoudig: deze wagen scheurt als een GTI! De motor is ronduit F A N T A S T I S C H! Gekoppeld aan de DSG schakelt en rijdt hij steeds als de beste ooit!

Je hebt de keuze uit D voor het gewone werk, de tiptronic en de lepeltjes voor het sportievere, de S stand voor sportief rijden. Ik knal graag vooruit en heb zeker een zware voet, wel, ik rijd 90% van de tijd ... in D. Mits gebruik van de "kick down" en soms eens een extra lepeltje bij het oprijden van de autosnelweg knalt deze wagen STEEDS absoluut bevredigend vooruit, eens deze limouzine in het juiste schakelprogramma zit. In de stad, rustig kuierend op landelijke wegen, of gehaast op de snelweg. Steeds geeft hij zijn baasje de power welke hij nodig heeft. En hij laat steeds fier voelen nog power genoeg over te hebben.

En de 7 versnellingen? Ik dacht dat de 5, 6 en 7 "bompa" versnellingen zouden zijn; niets van. Die komen keigoed van pas, vormen NOOIT een beletsel voor een vlot rijgedrag. Maar maken de wagen de zuinigste welke ik ooit had.

Ik ben ABSOLUUT tevreden geen Volvo meer te rijden. Goede wagens, maar deze CC is ronduit zalig! Behoorlijk wat ruimte, bloedmooie elegante lijn, zeer degelijk afgewerkt, schitterende wegligging, ... en nog een pak andere superlatieven. Aan 137 km/u is het alsof hij stilstaat. Het zegt wel wat over zijn baanvastheid en comfort. Ik stel standaard de cruise control in want anders rij ik zo minstens ergens 150 ... en de wagen, die vraagt naar meer.

Op het forum heb ik hier dikwijls gelezen dat de CC duur is tov een BMW 3 of een Mercedes C; wel, voor mij zijn deze mini' s geen concurrentie voor de CC. Ruimte zat. Mijn broer rijdt met een BMW 535 D; er is achteraan meer beenruimte in de CC. En ik rij liever, jawel met de CC.

Sublieme wagen. Prijs kwaliteit heb je ZEER VEEL voor je geld EN een super afwerking. Dat de wagen voor de Amerikaanse markt ontworpen is, voel je eraan. En dit maakt hem waarschijnlijk ook zo superieur tov van zijn "gewone" broer, of pakweg een 3 of een C. Na 6 weken (en dus niet na 2 jaar zoals met de Volvo) ben ik er nog steeds dol van en rij voor de lol wat kilometers. Zoveel autoplezier heb ik sinds mijn Audi 100 niet meer gekend.

En de passieve veiligheid? Bekijk eens de steunbalk tussen beide portieren? Enkel in een S of Maybach vindt je een bredere steun. Nog een pak breder dan in de S 60. En idem voor de balken onder de deuren, ook deze zijn een stuk breder. En de deuren zitten ook verstevigd in een metalen cocoon rondom. Zijdelings is de CC nog steviger en veiliger dan de Volvo S 60; het zegt veel, zeer veel!

En een nadeel? Ja, de traktie. Op deze wagen steek je best tijdig 4 goede winterbanden. De kritiek op de wat steriele sturing klopt ook maar vind ik te relativeren. Kinderziektes als een aanspringende "auto hill hold" of een haperende handrem zijn er uit. Alhoewel, bij het parkeren springt die soms nog onverwachts aan.

En geloof me vrij; ik werk niet voor VW of een dealer ervan, en heb er ook geen aandelen of andere belangen van. Ik geniet, GENIET. De CC bevestigde over de gehele lijn en overtreft mijn stoutste verwachtingen. Ik ben een fiere bezitter ... en schreeuw het uit.

En voor de rest ... deze wagen is gewoonweg T O P. Ontdek hem, en laat je verleiden. Je zit er beregoed mee!

de CC, een exclusieve ondergewaarde underdog

  • 6.500 km

De CC is ondertussen lekker ingereden maar DE ultieme test kwam er samen met de vakantie; samen uit naar de vakantiebestemming Slovenië via "die Deutsche Autobahn", het mekka van de sportieve autofanaat. Kan dit kleine 1.8 motortje mee, zal ie voldoen?

Comfort: de Volvo S60 wordt aanzien als een comfortabele wagen. Velen claimen dat Volvo ronduit de beste "fauteuils" heeft. En wat met dit CC-tje? In het heenrijden reed ik als enige bestuurder 1.350 km en eerlijk ... mits een uurtje rusten bij aankomst zou ik er nadien nog es 3 of 400 km hebben kunnen bij cruisen.

Het is de derde maal dat ik het traject doe en ik heb het gevoel BETER uit de CC te komen dan de vorige keren uit de S60.

De CC voelt aan als een echte reisberline. Stevig, baanvast en toch comfortabel afgeveerd. Het is zeker een kilometervreter.

Ruimte: de kofferbak is ongeveer 550 l groot, hij is niet hoog, maar des te dieper en er kan, veel, veel in. Ik ben er zeker van dat de ruimte ervan niet moet onderdoen voor deze van pakweg een BMW X5 in standaard toestand. Binnen viel opnieuw de enorme ruimte op. Mensen rond 1,75 m of kleiner hebben er zeker overschot van ruimte (been en hoofdruimte).

Boven de 1,85 m moet je inderdaad wat gaan doorzakken. Maar ja, het is nu eenmaal een coupé en geen X5. Feit is dat de CC qua (binnen)ruimte met kop en schouders uitsteekt boven een Mercedes C, BMW 3, Lexus IS of Audi A4.

Tijdens sommige ritten zaten we gezellig met zijn vijven in de wagen; ik heb niemand horen klagen. Natuurlijk zit je laag maar dat weet je uberhaupt als je een coupé koopt.

Tevens viel op dat met 2 of 5, volgeladen of niet, de motor steeds vlot overweg kan met zijn lading.

Verbruik: als tussenstop naar de motor, het verbruik. Op die Autobahn aan een gemiddelde cruissnelheid van 150 à 160 km/u bij blitse acceleraties verbruikte de wagen gemiddeld 8,4l op 100 km. Ik vind dit een ZEER aanvaardbaar verbruik gezien mijn sportieve rijstijl. Rij je rustig aan 120 km/u dan is een verbuik van 7,5 L en minder zeker haalbaar.

Het gemiddeld verbruik bij vlot gereden, kleine afstanden schommelt tussen de 9 à 10 l wat mijnsinziens ook voor deze wagen zeer aanvaardbaar is.

De motor en de DSG: de 1.8 FSI in combinatie met de DSG 7 bak is ronduit S C H I T T E R E N D! Aan 120 km/u toert ie vlot aan 2600 toeren, aan 160 zijn er dat een aanvaardbare 3600. De lage toeren hebben hun positieve impact op het verbruik zonder dat de CC herleidt werd tot een tamme beest.

Wel in tegendeel. Immer zacht, efficiënt en toch blits schakelend is de CC een droom van een wagen. De 7 versnellingen van de DSG bak vormen nooit een beletsel om vlot vooruit te komen, zelfs niet wanneer je het liever wat rustiger aan doet.

En rij je sportief, dan antwoordt hij de volle 100% aan jouw vraag ... en zelfs beter dan dat. De wagen is voldoende uitgerust met alle mogelijke toeters en bellen om sportief te rijden: de S stand op de DSG bak, de triptonic als je het liever manueel doet, de lepeltjes aan het stuur.

En ondanks al dit fraai speelgoed ... rij ik steeds in D. En kom ik vooruit als de beste. Drie zaken moet je wel leren en aanvoelen: de voet moet volledig plat op het gaspedaal staan, je moet durven de overdrive of kick down knop onder het gaspedaal in te drukken, en wanneer de wagen terugschakelt van 7 naar 5, moet je met de lepeltjes een paar keer doorschakelen naar 4.

Vanaf dan heeft deze wonderbaarlijke versnellingsbak perfect begrepen wat je van hem verwacht en zal hij met een groot gemak en evenveel plezier voldoen aan jouw vraag voor kracht. Tevens valt op hoe de motor steeds blijft doortrekken en jou vlot naar de hogere snelheden brengt. Het heerlijke, warme, volle gebrom dat je dan te horen krijgt van de turbo maakt het genieten gewoon compleet.

Enkel in de bergen miste ik wat power omdat de DSG in D stand te snel opschakelt en zo de wagen te laag in de toeren houdt. Maar als je dan naar de triptonic overschakelt, is ook dit probleem opgelost.

Nadien heb ik hem tijdens een bochtige bergrit nog eens flink de sporen gegeven en voor mij bevestigden sturing, power, vering, ... enfin het hele concept eens te meer.

Baanvastheid: niks op aan te merken, zelfs beter dan de S 60. Zelfs met dwarsnaden op de Autobahn heeft hij geen enkel probleem net als kort, snedig bochtwerk. Enig probleem is de traktie op de voorste wielen bij vertrek uit stilstand; als je doorduwt slippen de wielen even door. Een stel goede winterbanden is op deze wagen een noodzaak!

Tunen? To chip or not to chip? Als tuning inderdaad een lager verbruik tot resultaat heeft dan kan je dat eventueel overwegen. En anders is het op de CC weggesmeten geld.

Leer de wagen aanvoelen en durf het gaspedaal in te drukken. Als jij en de wagen dit hebben begrepen dan rijdt hij als de beste. Bij aanschaf dacht ik hem te laten tunen; vandaag zie ik er het nut niet van in!

ontwerp, lijn: als bezitter van een CC klinkt het natuurlijk weinig bescheiden, maar ja, het weze zo: in zijn categorie (als die uberhaupt bestaat!) is de CC één van de mooiste, beste en exclusiefste wagens vandaag op de markt. Ontwerp, lijn, kwaliteit, ..., soit globaal evenwicht van het concept is alleen maar plus.

De wagen geniet bovendien van een top passieve veiligheid waarbij ik nogmaals graag verwijs naar de super brede stijl tussen beide portieren, de kooi waar de deuren in passen en de brede steunen onderaan de deuren. De S60 was voor mij de norm, de CC doet het nog 1/3de tot de helft breder en beter.

De belangrijkste opties op mijn wagen zijn lederen zetels, GPS, DSG en Xenon lampen (schijnwerpers). Een pak andere zaken zoals de aluminium 19 inch wielen zitten gewoon standaard op de wagen. De fraaie uitrusting, de ruime wagen, de exclusieve lijn en het evenwichtig geheel maken dat deze auto verhoudingsgewijs relatief goedkoop geprijst is. Geen enkele andere concurrent gaande van BMW 3, Mercedes C, Lexus IS en zelfs de nieuwe Volvo S 60 scoren op zovele vlakken de 100% zoals deze CC het doet.

Conclusie: tuurlijk had ik de wagen eerst gaan testrijden, en toch maakte ik nog voorbehoud toen ik hem geleverd kreeg. Welnu, vanaf de eerste km was er niets dan plezier, en bevestiging op bevestiging op bevestiging van de vele kwaliteiten van de CC.

Deze wagen is T O P! Een absolute aanrader voor wie beseft dat het een coupé is en geen Hummer. De CC is een absolute onbekende, miskende limousine. Op die Autobahn was elke tiende wagen een A4; gedurende de 14 dagen en 3500 km zag ik slechts 20 CC s. Een echte exclusieve, ondergewaardeerde underdog dus.

Maar waarom? Het VW managment boorde hem bij de lancering 10 diep de grond in (doemdem hem tot mislukken eigenlijk) door hem lomp weg en oerdom "Passat" te noemen! Je noemt de Eos toch ook geen Golf cc of de Tiguan een Golf offroad? Waarom noemden ze hem niet kortweg CC, "grande Eos" of "grande coupé" of wat dan ook?

Hier zit het probleem van hoog gediplomeerden gestikt in hun eigen ego en blind voor wat er écht leeft in de autowereld en bij de consument. Feit is dat hun verantwoordelijkheid ronduit verpletterend is door het verdoemen van de CC tot Passat. Ze creërden het mooiste zeiljacht maar gunde het ... geen zeilen. Een kanjer van een msikleun welke VW pakken geld kost! De zware tol van een (marketing) CEO met kilometers diploma s maar zonder gevoel voor zijn job. Maar dit is voer voor die andere website over humanresources kwatch.

En ik, ik rij met een CC. En ik ben er verdomd blij mee en fier op!

problemen met kardan

  • 18.650 km

De wagen is dag op dag 1 jaar ingebruik.

Heb er ondertussen 2 lange afstandsvakanties mee gedaan en eigenlijk heb ik nog steeds niks dan lof: ondergewaardeerd, super ruim, schitterend in gebruik, snel als n GTI, fantastische lijn, ...

Ik heb er verschillende city trips mee gereden (max. 400 km) en tweemaal Bxl-Slovenie gereden goed voor heen en terug 3.000 km elk. In beide gevallen bevestigde de ruimte, het comfort en de gezwindheid, het enorme rijplezier (zeker op Duiste wegen).

Met mijn Volvo kwam ik na 1200 km kapot uit de wagen, met mijn CC tje lekker fris, zelf al had ik die nacht slechts 1 uur geslapen. De wagen zit hard maar veert zooooooooooooooooo lekker!

Problemen had ik enkel met een confict tss de Mobridge (bluetooth voor de telefoon) en de GPS maar dit werd snel en keurig opgelost door een herinstallatie of update.

Maar nu komt de sh(XXX)t! Mijn wagen werd afgeleverd op 3 juni 2010. Net wel op 2 juni 2011 rij de wagen achteruit buiten. Ik zet in D (het is een automaat DSG) en zet aan; het volgende moment hoor ik een geluid alsof ik over een metalen plaat rij. Ik rij verder en na 20 meter hoor ik opnieuw het geluid, nu alsof er iets onder de wagen sleept en slingert, zoiets als lege conserven.

Ik zet de wagen in een zijstraat en check hem. Niks te zien. Ik rij achterwaarts de straat uit en als ik opnieuw aanzet hetzelfde geluid van vallend metaal.

Ik heb de wagen onmiddellijk aan de kant gezet en een vriend gebeld. Na controle blijkt links vooraan de kardan het te hebben begeven. Na 12 maanden en 18650 km.

Heb je meer dan EUR 40 K uitgegeven aan een Duitse (met D voor Degelijk dacht ik)en heb je dit voor. Is wel even een hele koude douche!

Ik hoop dat garage en importeur dit netjes oplossen. Als je hier een volgende review van mij leest over een Dacia of Den Skoda, dan weet je hoe mijn verhaal afliep.

Een ferme test voor mijn dealer welke ik heden nog steeds vertrouw.

Heeft iemand hiermee ervaringen? Waarom gaat zo snel een kardan stuk?

herstelling

Dit verliep ontzettend vlot!! De vervangwagen was direct voorzien, de wagen ging maandagmiddag de garage in en stond mij reeds donderdagnamiddag op te wachten. Er werd keurig niets aangerekend voor de herstelling. Qua service, gewoon top ***** - het bevestigt mij voor de juiste garage te hebben gekozen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren