Volkswagen Passat CC 1.8 TSI (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat CC 1.8 TSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 77.100 km |
- 1.000 km
De aankoop van de CC is voor 20% een rationeel besluit en voor 80% een emotioneel besluit geweest en kan toch nu na twee weken zeggen dat dit geen verkeerd besluit is geweest. Komend vanuit een Touran, natuurlijk een hele praktische en down-to-earth 13 in een dozijn vervoersmiddel, is de CC toch echt wel een auto; laag, breed, lang, functie volgt vorm voor deze keer en niet andersom. En verder is het gewoon (uiteraard 200% subjectief) een hele mooie auto. Ik blijf er naar kijken en ik niet alleen overigens. Uiteraard valt dat nog te bezien wanneer er duizenden rondrijden.
Voorafgaand de keuze voor de CC heb ik rondgesnuffeld bij Audi naar de A4 Avant of A6 Sedan en bij BMW naar de 5-serie. Mooie, luxe en tip-top afgewerkte auto's maar die prijzen voor die opties !!! Het is gewoon excessief te noemen. Het bedrag wat je moet neertellen voor bepaalde zaken staat totaal niet in verhouding tot de intrinsieke waarde van het produkt zoals bijvoorbeeld de DVD-navigatie bij Audi voor 4500 euro!!! Bij Volkswagen zijn de opties ook niet voor een appel en ei te verkrijgen maar in ieder geval krijg je niet het idee te worden beroofd. Dus toen op naar Volkswagen!
De gewone Passat is mooi maar verder mwoah.... De Passat Variant ook mooi, behoorlijk veel ruimte en verder mwoah... En toen de CC; 4 zitplaatsen (schoonmoeder hoeft niet meer mee;)), laag (je moet echt bukken om in te stappen), breed (parkeren is echt even wennen) en veel bagageruimte; vergelijkbaar met de Audi A6. Dit moest hem worden! Na het overeenkomen van hoe de auto eruit moest komen te zien, met welke opties en het afromen van de prijs was de deal gesloten. De uitlevering van de auto en afhandeling van de administratieve rompslomp ging ook heel gesmeerd.
DE UITVOERING
Gekozen is voor de uitvoering 1.8TSI in handgeschakelde uitvoering met opties zoals Xenonverlichting, panoramadak, werkelijk fantastische 18" Interlagos wielen, DVD-navigatie, inklapbare spiegels en weet ik veel allemaal. Staat goed, voelt goed, rijd goed, gewoon helemaal goed. Een geweldig feature (om eens goed nederlands te gebruiken) zijn de meedraaiende koplampen. Ook bij het starten draaien de koplampen alle kanten even op en waan je jezelf Michael Knight met KIT van Knightrider...
RIJDEN MAAR!
Tja, het rijden is echt fantastisch. Soepel en ontspannen kun je hiermee cruisen, zowel op de rijksweg als op de dijk in de polder of in de stad. Maar opschieten kan zeker ook en in no-time ga je naar hoogst illegale snelheden. In het niet zo verre verleden hebben wij ook een Audi S4 gereden en die auto MOEST gewoon het liefst zo hard mogelijk vooruit. Nu is dat helemaal niet zo, ligt vast aan de auto. Of is de bestuurder wat wijzer geworden? Het onderstel is voor ons niet-Formule 1 coureurs meer dan voldoende op z'n taak berekend, het sturen op hogere snelheden had wat scherper gemogen maar voldoet absoluut, nogmaals we zijn niet allemaal Lewis Hamilton! De remmen zijn werkelijk heel scherp op het bijterige af, zicht (schuin) naar achteren is belabberd maar hee, je rijdt wel in een CC. De elektronische parkeerrem, autohold en dergelijke vergt enige aanpassing van je routine maar went heel snel. Verder is het opvallend dat de auto ontzettend stil is van binnen. Zelfs het afrolgeluid van de banden is niet noemenswaardig.
PROBLEMEN
Na twee weken iedere dag te hebben gereden hebben zich geen problemen voorgedaan. Het enige wat mij is opgevallen is dat de radio ontvangst niet constant is. Dit was in de Touran perfect. Kan ook een instelling zijn o.i.d. Echter het hele boekwerk wat is meegeleverd bij de auto heb ik (nog) niet gelezen. Herkenbaar voor iemand? Kleine ongemakken ben ik tot op heden niet tegengekomen.
TOT SLOT
Over een paar weekjes gaan we met het gezin op weg naar Italie en zal bij terugkomst trachten wat rijervaringen hier weer te geven.
Vakantieplezier!
- 6.300 km
Even snel een update vanuit de Toscane! Ondertussen gedurende de heenreis en tijdens het verblijf hier in Italie kan ik niets anders zeggen dat de CC zich heeft bewezen als een hele fijne reisauto. Erg stil bij snelheden van gemiddeld 120-130km/u, hele comfortabele wegligging en een gemiddeld verbruik tot nu toe van 13,7 kilometer op een liter brandstof. Het verbuik inclusief volbepakte auto, airco continue aan, file's en bergtrajecten incluis. Wat mij betreft een superscore voor een dergelijke grote auto.
We zijn op pad met twee (kleine) kinderen met alle extra bagage van dien zoals: buggy, pakken met luiers, speelgoed, extra levensmiddelen noem maar op. Het past echt allemaal! Ik moet uiteraard toegeven dat je vooraf selectiever bent met de keuze wat mee te nemen, maar echt erg ons best hebben we niet gedaan. De Touran was natuurlijk onovertroffen praktisch maar lang niet zo leuk als de CC. Wat trouwens de bagageruimte van 530 liter met minstens 100 liter vergroot is de plek van de niet aanwezige reservewiel! Handige opbergmogelijkheden in het interieur zijn minimaal aanwezig.
Ook heb ik 0,2 liter motorolie toegevoegd maar kan onvoldoende beoordelen of dit zowiezo ontbrak of dat er olie is verbruikt door de nieuwe motor. De 118 kW motorvermogen is feitelijk echt meer dan voldoende, zelfs ook op hoogte en in de bergen. Echter het splijtend snelle inhalen is niet echt aanwezig of je moet een of twee versnellingen terugschakelen. Bloed kruipt waar het niet gaan kan en zal ik bij terugkomst kijken of motortuning het verschil kan maken.
Eén onhebbelijkheidje van de auto is wel opgevallen; tijdens het wassen van de auto zakken de ramen automatisch iets (wat natuurlijk altijd gebeurt bij het openen en sluiten van portieren) wanneer je langs de deurgrepen veegt of met water de auto staat af te spoelen. Wat tot gevolg heeft dat de portieren iedere keer ont- en dan weer vergrendelen. Ik moet de boekjes nog eens doorlezen om te kijken of dit valt uit te schakelen.
Until next time!
Terugkomst
- 7.800 km
Weer terug op het honk en ruim 1400 kilometer verder. Op de terugreis heb ik een gemiddeld hoger tempo aangehouden varierend tussen de 100 en 180 km/u met als (rij)gemiddelde 140 km/u. Het brandstofverbruik steeg t.o.v. de heenreis met 2 kilometer minder per liter (1: 11,7). Lijkt mij een bovengemiddeld nette waarde.
Een ander ding dat is opgevallen gedurende de vakantie is het ontbreken van handgrepen boven de portieren t.p.v. de hemelbekleding. Het blijkt dus dat ik deze in de vorige auto's onbewust regelmatig vastpakte. In de CC tevergeefs zoekend. Geen ramp maar op sommige momenten een ongemak van minimaal belang.
Storender is alsof het lijkt dat de radio de zender niet kan "vasthouden" of volgen bij frequentiewisselingen. Ook de sterkte van het signaal fluctueert behoorlijk.
Inbraak......
- 12.200 km
Dat het navigatiesysteem RNS510 een gewild object is heb ik nu zelf aan den lijve ondervonden. Vorige week is er dus ingebroken (zie foto's) en het hele systeem eruit gesloopt. De die(f)(ven) is/zijn niet zachtzinnig bezig geweest want de raamlijst, deurrubber en middenconsole zijn vernietigd. Niet te verkroppen eigenlijk.
Dit brengt me direct op het grootste manco van deze auto en eigenlijk binnen VW; het navigatiesysteem is voor legio modellen onderling uitwisselbaar, is relatief makkelijk in te bouwen (en eruit te slopen) en daarmee dus gewoon courante handel. Weliswaar illegaal maar wel courant. Hier zou VW mijn inziens nog wel een slag kunnen slaan door een dergelijk systeem te ontwerpen dat diefstal onmogelijk dan wel zo zinloos mogelijk maakt.
Om herhaling te voorkomen laat ik nu een systeem van JVC (KW -N7000) met afneembaar front inbouwen. Helaas heb je daardoor niet alle functionaliteit van de auto ook op scherm maar je kunt tenminste het gehele front eraf halen en meenemen.
Ruim een jaar CC
- 38.000 km
Na ruim 1 jaar CC te hebben gereden en inmiddels 38000 (bijna 1x de wereld rond) is het weer tijd om een tussenbalans op te maken. Het gemiddelde verbruik bij (voor mij) normale rijstijl is 1:14. Bij extreem zuinig rijden is het mogelijk om 1:16,8 te krijgen in een uur tijd. Niet de allerzuinigste auto maar voor een auto van dit formaat en gewicht gewoon een nette score.
De motor is echt stukje toptechniek van Audi en tot nu toe heb ik nooit het gevoel gehad iets aan kracht of souplesse tekort te zijn gekomen. Natuurlijk zijn er veel krachtige auto's op de weg maar de "driveability" van de motor om een goed Nederlands woord te gebruiken, is echt fantastisch.
De eerste onderhoudsbeurt (bij 35000km) is ook gepasseerd en heeft behoudens het vervangen van de veerpootlagers in de schotels van de veerpoten links en rechts geen bijzonderheden met zich meegebracht. Reden tot vervanging van deze lagers (garantie) was het feit dat er een krakend geluid te horen was wanneer je in een bocht bijvoorbeeld de verhoging ter plaatse van een woonerf opreed. E.e.a. is nu verholpen. De bij de onderhoudsbeurt gebruikte motorolie heeft bij Volkswagen een pittige prijsstelling is mij opgevallen.
Het is echter niet alleen Hosanna... De voorbanden hebben nu een profieldiepte van 2,4mm en dienen voor de winter te worden vervangen. Volkswagen wilde hiervoor € 750,00 excl. BTW in rekening brengen!!! Nu zijn de banden (235/40 R18 merk Continental) wel groot en voorzien van noodloopeigenschap maar dit is een absurd bedrag. Voor € 200,00/st heb je elders dezelfde banden echter zonder noodloopeigenschap.
Het rechter portier voor (en geloof ook achter) resoneert behoorlijk wanneer er muziek aan staat met een beetje zware bas. Echt een hinderlijk geluid waar de dealer vooralsnog niks mee schijnt te kunnen. Ik weet niet of andere CC-rijders hier ook last van hebben?
Tot slot is gebleken dat de CC een geliefd object is om te beschadigen door middel van bekrassen. Kan niet begrijpen wat voor genoegdoening een dergelijke actie oplevert.
Anderhalf jaar CC
- 43.500 km
Na anderhalf jaar vrijwel probleemloos te hebben gereden vallen er nu toch wel enige zaken op. Allereerst liet de blanke laklaag op de rechter buitenspiegel spontaan los waardoor de spiegel er gehavend uit zag. Door de dealer is e.e.a. kosteloos verholpen. Bij het repareren is per ongeluk het spiegelglas gebroken waarvoor een nieuwe is geleverd. Na montage werkte de klimaatinstallatie alsmede de hill-hold-systeem niet meer. Een hardnekkige storing die de monteurs van de garage twee dagen hebben gekost om eruit te krijgen.
Nu functioneert de CC weer prima.
Ook merk ik dat de knisper- en kraakgeluiden in het interieur behoorlijk zijn toegenomen. Niet storend maar wel op sommige momenten aanwezig. Ter vergelijk: bij Audi had ik dergelijke geluiden zelfs na vier jaar nog niet.
Na bijna 45000 kilometer worden deze week de voorbanden vervangen; al met al hebben deze banden het behoorlijk lang uitgehouden.
Zuinigheidswonder.........?
- 51.300 km
Zoals op de foto te zien staat er inmiddels ruim een halve ton op de teller in twee jaar tijd. Geïnspireerd door de aanhoudende hoge brandstofprijzen heb ik een poging ondernomen om een andere rijstijl te hanteren om te ervaren welke invloed dit zou hebben op het brandstofverbruik. Het resultaat spreekt boekdelen want een gemiddeld verbruik van 19,9 kilometer per liter is belachelijk hoog voor een dergelijke auto. Dit gemiddelde verbruik is gerealiseerd tijdens een rit tussen Ursem (Noord-Holland) en Moordrecht (Zuid-Holland)over een afstand van 92,7km met gebruikmaking van de Rijkswegen: A9, A5 en A4 en de N-wegen: 508, 243, 242, 207 en 456. En daarnaast over een afstand van een kilometer over overige wegen.
Om dit verbruik te kunnen halen heb ik het volgende moeten doen, te weten:
- in de 1e tot en met 4e versnelling opschakelen tussen de 2000 en 2500 toeren per minuut en in de 5e en 6e versnelling tussen de 1500 en 2000 toeren per minuut
- gehouden aan de maximale snelheden van 50 km/u, 80km/u en 100 km/u.
- Waar 120 km/u is toegestaan gemiddeld 110 km/u gereden
- terugschakelen naar lagere versnelling wanneer ca 1300 toeren per minuut werd bereikt
- airconditioning 50% van de rit gebruikt, overige 50% met geopend dak gereden en deels geopende zijruit(en).
- anticiperend rijden: dus niet onnodig even snel inhalen
Het kost enige zelfbeheersing op sommige momenten en het is natuurlijk slaapverwekkend of stomvervelend maar het resultaat maakt veel zo niet alles goed. Met een iets minder gezapige rijstijl is zonder moeite 1:15 tot 1:16 te realiseren. Bij meer stadsritten stijgt het verbruik behoorlijk en zal een gemiddelde van 1:12 tot 1:13 de waarheid zijn en bij enkel en alleen stadsritten lust de 1.8TSI iedere 10 kilometer een liter benzine.
Al met al kan ik voor mezelf concluderen dat in de basis de Passat CC 1.8TSI een zuinige auto is. Om toch nog even een flinke open deur in te trappen: de zuinigheid zit hem in de beheersing van je rechtervoet...
aanvulling d.d. 4 mei 2011: afgelopen vrijdag 29 april getankt bij een kilometerstand van 1012km! Meest bijzondere was dat er bij het tanken 71 liter brandstof (Euro95) in de tank ging terwijl de tankinhoud volgens fabrieksopgave 70 liter dient te bedragen. Op zich opmerkelijk.
Wanneer de totale gereden afstand wordt gedeeld op het getankte aantal liters dan bedraagt het gemiddelde verbruik 14,25km/ltr. Volgende doelstelling is om 1100 kilometer afstand op een tankinhoud te krijgen.
Einde "samenwerking"
- 77.100 km
Na 3 jaar, 3 maanden, 21 dagen en ruim 77.000km verder eindigt vandaag onze "samenwerking". Reden hiervoor is de aanzienlijke toename van het aantal te rijden kilometers vanaf nu waardoor de keuze voor een diesel onoverkomelijk is.
Als meerjarig ervaringsexpert kan ik iedereen die de keuze van een (Passat) CC overweegt dit van harte aanbevelen. Het gemiddelde verbruik heeft 12,2km/liter bedragen over deze periode en de onderhoudskosten inclusief eenmaal vervangen van voorbanden en voorruit met ruitenwissers onder de 1000,00EUR. Hierbij is de aanstaande onderhoudsbeurt welke binnen de komende 1000 kilometer aanstaande is dus niet meegerekend.
Al met al hebben de kosten voor onderhoud dus 0,013EUR per kilometer bedragen en de brandstof bij een gemiddelde prijs van 1,56/liter totaal 9.858,68EUR. Omgerekend is dat 0,13EUR/km voor brandstof. Met afstand de grootste kostenpost bedraagt de afschrijving; het verschil tussen aankoop en verkoop bedraagt 23.478,00EUR, oftewel 0,30EUR/km. De wegenbelasting en verzekering bedroegen ca. 66,00EUR/maand wat over deze periode een totaalbedrag vertegenwoordigde van 5.148,00EUR, oftewel 0,07EUR/km.
Cumulatief heeft deze Passat CC mij 0,51EUR/km gekost of als totaalbedrag 39.372,00EUR.
Op basis van deze informatie kan iedereen voor zich afwegen of het rijden van dit model en de bijbehorende kosten acceptabel zijn.
Over de betrouwbaarheid en techniek kan ik kort zijn; die is wat mij betreft helemaal top! Geen storingen of niet werkende mechaniek whatsoever. Alles werkt nog net zo goed als vanaf het begin op het resoneren van een luidspreker in het portier na maar dit als gevolg van de inbraak en alleen bij audioinstallatie op max!
De mindere zaken of tegenvallers zijn eigenlijk alleen maar zaken die inherent zijn aan het model en type. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het missen van een derde zitplaats achter in. Dit is inmiddels wel anders te bestellen op nieuwe modellen nu. Ook het feit dat het panoramadak alleen maar kantelbaar is, is toch jammer want op sommige momenten wil je gewoon je dak toch liever echt open hebben. Een laatste minpunt is toch wel de keuze van Volkswagen om het navigatiesysteem universeel uit te voeren om een grote toepasbaarheid in het modellenprogramma te krijgen. Een RNS 510 navigatiesysteem blijft een zeer gewild object.
Concluderend kan ik subjectief zeggen dat ik altijd met veel plezier de kilometers heb verslonden en daarbij veel goedkeurende blikken en gebaren heb mogen ontvangen van collega automobilisten. Wanneer je vooraf consensus hebt met betrekking tot de beperkingen van de auto op het gebied van zitplaatsen en multifunctionele inzet en je bent van plan lange(re) afstanden te rijden maar niet meer dan 25000km per jaar dan heb je met de Passat CC toch echt wel een topper in handen tegen concurrerende (kilometer)kosten. Hoewel dit laatste natuurlijk wel sterk afhankelijk is van de gebruiker.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.