Volkswagen New Beetle 2.0 Highline (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | New Beetle 2.0 Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 159.700 km |
KM-stand laatst | 160.315 km |
Iets HEEL anders!
- 160.315 km
Vier en een half jaar in de S60 zijn goed bevallen. Maar die jeuk, ik wil wat anders, gaat weer lopen. Ik kom een hele mooie 2012 2.0 turbo met 180.000km en een cognac kleurig interieur tegen. Op vrijdag naar Gorredijk om te kijken en te rijden. Alle seinen op groen. De inruiler was in de ogen van de handelaar € 500 waard. Ik wist dat deze auto minstens het dubbele zou opbrengen bij zelf verkopen. Dus de handelaar gevraagd om de auto vast te houden tot na het weekend en dat ik hem dinsdag zou bellen, want maandag gesloten. Dinsdag was de S60 verkocht. Direct de handelaar gebeld. Ondanks zijn toezegging bleek de S60 verkocht.
Opnieuw alle Volvo S60s in onze prijs range gecheckt en… de Hyundai Tuscon. Met een Tuscon reden we in Nieuw Zeeland en dat ding heeft een hele goede indruk achtergelaten. Niets wat in de buurt kon komen van waar ik voor viel. Dus… moest er maar even een “in between” komen. Een auto om de tijd tussen nu en de volgende hartenbreker te vullen. Wat dan? Vroeg mijn vrouw. De standaard zaken, CV, Airco, niet te lomp. Een derde Lancia Ypsilon… NEE, die kennen we nu wel. Iets Japans… Echt warm van een Qashqai, Aurus of Avensis word ik niet. Een Hyundai Veloster kwam in beeld, maar het woord teleurstelling geeft niet eens het gevoel weer dat die auto opriep. Ook nog even gekeken naar een A6 V6… Zuipen meer olie dan Saudi Arabië per dag kan produceren… 1 ltr olie op 500km is geen uitzondering… Nee dus, geen optie. Ohja, een Jaguar X-type 3.0 in Limburg. De auto is prachtig, het verhaal klopt. Een duik nabij de achterwielen om het zwakke punt, de dorpels, te checken. Binnen een paar seconde ben ik klaar en kom omhoog met een handvol roestvlokken.
On-line om ik een New Beetle tegen. Een 2001 en even later een 2002. Beide staan in Sneek op nog geen 200 mtr van elkaar. De ene 159.000km de andere 186.000km de rode heeft wimpers, zelf gespoten wieldoppen en een naam, Henry. Met de Jag naar Sneek. De handelaar met de rode heeft de hekken nog dicht op goede vrijdag. Okay, hij gaat open om 10 uur. Dus eerst bij de zilvere kijken. De handelaar probeert te starten, dood. Boosterpack, dood. Een collega brengt een hagelnieuwe accu en even later rijden we de rondweg Sneek. De 2 ltr loopt netjes. De auto is vlot door het motorkoppel. Vaasje, bloemetje, radio, airco, elektrische ramen, alles werkt. Uiteraard is er ruimte voor verbetering. Er zijn stukken plastic die kleverig zijn, de knop van de spiegelbediening is afgebroken, het airbag lampje brand. We brengen de zilverkleurige terug en praten geld. € 1750 met verse APK. Er zit dan nog 6 maanden APK op en wat zegt een verse APK dan nog?
We gaan naar de rode uit 2001 kijken. Deze handelaar heeft de hekken nog steeds dicht en geniet van zijn goede vrijdag.
Terug naar de handelaar met de zilveren 2002 2.0 high-line. Zo mee nemen € 1.250 bied ik aan. We komen op € 1500 uit. Pinnen, overschrijven en op naar huis. Ik pak de Jag en mijn vrouw de Beetle. Aan haar manier van rijden kan ik zien dat ze schik heeft. Tanken in Lemmer en dan door naar Zeewolde. Daar heeft ze een lijstje met verbeterpunten al opgesteld.
Op facebook vinden we een Nederlands New Beetle pagina. De door ons gevonden verbeter puntjes zijn “normaal.” Vrijwel elke New Beetle ouder dan 15 jaar heeft een brandend airbag lampje zo lezen we. Als het niet brand is het lampje vast kapot grapt een reageerder. In de map met service boekje en dergelijke zit ook een vracht rekeningen. Ophangingsdelen, katalysator zijn al vervangen. De auto geeft de indruk in een goede staat te zijn. Leuke verrassing is het feit dat de CD wisselaar nog CD’s bevat, Borsato, Guus Meeuwis en dergelijk.
De komende periode gaan we ons richten op de Beetle en met een half oog kijken naar de opvolger van de S60.
Net als de Beetle kan dat een opmerkelijke keuze worden. We hebben een vracht zonnepanelen liggen, misschien zelfs een e-bak als terugleveren geld gaat kosten. Terugleveren? Wat een raar begrip voor iets wat je zelf maakt en ter beschikking stelt aan anderen is geen terugleveren. De Kapper levert toch ook geen haren terug?
De eerste paar honderd kilometer zijn gemaakt, de diverse deeltjes voor het leuker en technisch beter maken zijn bestelt. Er is een eerste verbruiksindicatie van 1 op 12 voor de eerste tank brandstof.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.