Volkswagen Lupo 1.7 SDI (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.7 SDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf237.230 km
KM-stand laatst243.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Lupo SDI

  • 237.300 km

Na eerder een Lupo 1.0 benzine gehad te hebben toch weer een Lupo gekocht, nu een SDI diesel. Tot op heden geen noemenswaardige problemen, maar met 3000 kilometer achter de rug zou dat natuurlijk ook niet moeten zijn.

Comfort
De auto rijdt erg comfortabel voor z'n formaat. Een prettige vering, weinig last van de wind en het gevoel dat je in een veel grotere auto rijdt, dat is mijn indruk als ik in de Lupo rijdt.
De resonantie van de motor bij stationair toerental vind ik echter wel iets te veel. Het hele interieur trilt dan mee en maakt een onaangenaam geluid. Tijdens het rijden is het motorgeluid overigens goed en acceptabel.

Prestaties
De SDI is geen sprinter, maar je komt bij normaal gebruik niets te kort. Je kan vlot meekomen in het verkeer, en ook op de snelweg vind ik de trekkracht prima.

Kosten
Tot op heden nog geen noemenswaardige kosten gehad, dan de kosten van het vervangen van motorolie. De eerste kostenpost komt er echter aan, de wiellagers achter maken erg veel herrie en moeten dus vervangen worden.

De auto is erg zuinig in verbruik. De fabrieksopgave van 1 op 22,7 kan met gemak worden gehaald bij normaal rijgedrag. In de korte tijd dat ik de auto heb, heb ik zelfs al bij een tankbeurt 1 op 25 gehaald.

Problemen
Tot op heden geen. Wel een typisch VW-kwaaltje: uitvallende dashboardverlichting, in dit geval achter de verwarmingsknoppen. De oplossing is echter een stevige aai over het dashboard, en de verlichting floept weer aan.

  • 243.000 km

Inmiddels weer 3000 kilometers gereden. De wiellagers achter zijn vervangen (€100,-) Helaas besloot mijn uitlaat af te breken achter de katalysator. Kosten nieuwe katalysator totaal € 400,-.

Verder rijdt de auto als een zonnetje. Gemiddeld rijdt ik nu zo'n 1 op 25 met een uitschieter naar 1 op 27. Niet te geloven dat zo'n relatief 'oude' motor nog zuiniger rijdt dan de gemiddelde 1.2tdi van de Polo Bluemotion..

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.