Volkswagen Lupo 1.7 SDI (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.7 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 193.000 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
De Rode tractor
- 270.000 km
November 2011 had ik een auto nodig om heen en weer te rijden tussen mijn woonplaats en opleiding in Lelystad. Omdat ik van te voren al wist dat twee jaar lang elke dag het traject Noordwijk-Lelystad aardig in de papieren zou gaan lopen, moest het een zuinig autootje worden. Uiterlijk, comfort of luxe speelden geen rol, het ging hier puur om het economische(lees: de centen). Na wat speuren op marktplaats en wat rekensommentjes maken met o.a. auto's met een LPG g3 installatie, belastingvrije oldtimers op LPG en andere diesels leek mij uiteindelijk een Lupo SDI de beste keuze. Ik vond er één op marktplaats, een rood exemplaar met 193.000km op de teller.
En van die keuze heb ik tot nu toe nog geen spijt gehad! Een verbruik van gemiddeld 1 op 23 is best leuk in tijden van recordprijzen aan de pomp. De komende anderhalf jaar is het plan om er zo'n 80.000 km bij te gaan rijden, de kmstand zal dan ongeveer op 300.000 uitkomen, en ik zal jullie via deze weg proberen op de hoogte te houden hoe de Lupo zich houdt.
Ik ben zelf automonteur geweest, maar het plan is om GEEN preventief onderhoud uit te gaan voeren de komende anderhalf jaar. Zelfs geen olie verversen. Het is dus gewoon rijden, af en toe misschien de banden even oppompen en een scheutje olie bijvullen, vloeistoffen controleren en pas iets repareren als het echt kapot is. Ben benieuwd hoe de Lupo zich zal houden de komende tijd, en of het echt waar is wat er altijd beweerd wordt over die deutsche Gründlichkeit...
Positief, tot nu toe:
Verbruik: Bij snelwegritten onder de 120 is een verbruik van 1 op 26 haalbaar!
Je hebt het idee dat je met een auto van een klasse hoger op pad bent, veel hoofdruimte, de A- stijl is lekker ver naar voren geplaatst waardoor je niet steeds het idee hebt dat je met je neus tegen de ruit gedrukt zit.
Goed verwarmings- ventilatiesysteem, nooit last van beslagen ramen, verwarming heeft wel even tijd nodig om op temperatuur te komen, maar dit is vrij normaal voor een dieselmotor.
Lichte besturing, maar zeker niet gevoelloos bij hogere snelheden.
Weinig windgeruis op de snelweg
Relatief veel koppel in de lage toeren. Bij stadsverkeer valt op dat er erg schakellui gereden kan worden. Een rotonde in de derde versnelling is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Verder uit zich dit ook vooral tussen de 90 en 120 km/h in de vijfde versnelling. Even snel een vrachtwagen inhalen gaat vrij gemakkelijk voor zo'n klein autootje.
Ook langdurig wat hogere snelheden rijden (130-140) gaat prima. Boven de 140 wordt het wat rumoeriger en bij 165 wil de naald echt niet meer verder. Maar verwacht absoluut geen stoplichtsprinter of strepentrekker oid, als je hard wilt rijden kun je beter géén Lupo kopen...
-Grote actieradius, ik rij 900km op één tank. Tijdens het tanken ben ik erachter gekomen dat als je in de vulopening met het vulpistool een soort "palletje" indrukt na het tanken je nog zo'n 6 a 7 liter extra kan tanken. Dit levert toch weer een winst van zo'n 150 km op. Let wel op als je dit doet dat je gelijk met de auto gaat rijden, je tankt namelijk de tankontluchting vol en mocht de brandstof gaan uitzetten bestaat er kans op overstromen.
Minpunten en andere dingen die mij zijn opgevallen:
Bij stadsritten is het motorgeluid erg aanwezig. De auto met koude motor starten in bijv. een parkeergarage is echt geen gehoor. Vrienden van mij noemen hem daarom ook wel "de rode traktor". Echter op de snelweg is het motorgeluid amper hoorbaar, zelfs bij wat hogere snelheden 130-140 is 'ie eigenlijk ongelooflijk stil voor een auto in deze klasse (begint niet te "brullen" zoals de meeste stadsauto's).
Stoelen zijn vrij hard (=duits), en bieden helaas maar weinig zijdelingse steun in bochten.
De Lupo houdt niet van rotonde's en bochten op afritten van snelwegen. De carosserie heeft erg de neiging om op één oor te gaan hangen, tel hierbij de matige zijdelingse steun van de stoelen bij op en dat maakt het ook niet prettiger helaas. Wat mij betreft had de voortrein best wat strakker geveerd mogen zijn, ook omdat ik voornamelijk snelweg ritten maak. Maar begrijp ook dat er bij de VW ingenieurs een afweging gemaakt moest worden en dat stuggere vering de stadsritjes over wat slechtere wegen over het algemeen weer niet ten goede komen.
Doordat de auto 955kg weegt kom je net op 5 kilo één klasse hoger uit in de wegenbelastingtarieven. Ik betaal nu 75.- eu per maand, en dat is natuurlijk gigantisch voor een auto van dit formaat. In mijn geval, met 200km per dag maakt het verbruik dit dan wel weer ruimschoots goed.
Vorige week tijdens het rijden kwam er ineens rook onder de stuurkolom vandaan. Sindsdien doen de ruitenwissers het niet meer. Waarschijnlijk een kortsluiting in de schakelaar aan het stuur. Dit ga ik vandaag even nakijken. Overigens reed mijn zusje in de auto op het moment dat dit gebeurde, en dat was voor haar best even schrikken. In eerste instantie zul je toch gauw denken dat je hele auto in rook op zal gaan! Gelukkig is het zover niet gekomen.
Mochten er zich in de toekomst meer problemen gaan voordoen met mijn "rode tractor" zal ik dat uiteraard op deze pagina melden.
Keep you informed!
Update 03-02-2013:
Inmiddels aangekomen bij 245000km, in totaal nu dus 52000km gereden in 14 maanden tijd, zonder al te grote problemen. Nog steeds geen olie ververst of ander preventief onderhoud uitgevoerd, wel 1,5ltr olie bijgevuld. Geen noemenswaardig olieverbruik dus.
De rook onder de stuurkolom, waar ik de vorige keer mee afsloot, bleek inderdaad afkomstig te zijn van de ruitenwisser schakelaar. De schakelaar was van binnen flink gesmolten. Bij de VW dealer een nieuwe gehaald voor 40eu, zelf gemonteerd en daarna geen problemen meer gehad.
Verder merkte ik op een gegeven moment dat de motor tijdens accelereren beter liep met het gaspedaal maar half ingetrapt. Bij vol gas leek hij een beetje in te houden. Bij het verwijderen van het luchtfilter kwam de oorzaak vrij snel aan het licht. De vier openingen van het inlaatspruitstuk bleken voor de helft te zijn dichtgeslipt met roetdeeltjes(zie foto's), waarschijnlijk een gevolg van het EGR systeem. Dit systeem stuurt uitlaatgassen weer terug de inlaat in om zo de verbrandingstemperatuur in de cilinders te verlagen, waardoor de uitstoot van schadelijke NOx(stikstof) afneemt. Erg leuk bedacht in theorie, maar in praktijk geeft het veel ellende doordat de hoeveelheid roetaanslag toeneemt. Nadat ik de inlaatopeningen schoongemaakt had, heb ik gelijk het EGR systeem geheel buiten werking gesteld. De motor loopt sinds die tijd ook duidelijk beter.(sorry Groenlinks en andere milieuridders)
Ook heb ik de achterremmen vervangen omdat er een voering los was gaan laten, en hierdoor het rechterachterwiel blokkeerde tijdens het rijden. Een setje remvoeringen kostte me 20eu en het vervangen was vrij snel gebeurd, maar het is toch best vervelend als je je auto met geen mogelijk meer van z'n plek krijgt.
Ik zit elke dag zo'n twee uur in de Lupo, en een terugkerend puntje van irritatie zijn toch wel die harde Duitse zetels. Ben dan ook serieus aan het overwegen om er een paar stoelen van een Volvo 850 in te zetten. Dit was mijn vorige auto, en daar stapte ik altijd redelijk fris uit na lange ritten. Ook omdat het plan is om nog minimaal een jaar te blijven rijden met de Lupo(mijn opleiding duurt nog een jaar), dit komt neer op nog zo'n 50.000km erbij, dus een beetje zitcomfort lijkt me dan geen overbodige luxe..
Houd jullie op de hoogte!
Update 24-09-2013
We zijn weer een half jaartje verder, de teller is inmiddels aangekomen bij 270.000km. Nog steeds geen olie ververst of ander preventief onderhoud uitgevoerd! Wel een litertje motorolie bijgevuld.
De Rode Tractor is nu 80.000km in mijn bezit en still going strong. Nouja, op een kleine hapering na dan...
Bij 255.000km was een vreemd slepend geluid hoorbaar bij stationair draaiende motor. Zo te horen kwam het uit de richting van de dynamo/multiriem. Verder geen aandacht aan geschonken i.v.m. tijdgebrek, en gewoon door gereden. Totdat een paar dagen later de stuurbekrachtiging ineens niet meer bleek te werken op het moment dat ik weg wilde rijden vanuit school in Lelystad. Eén blik onder de auto zei genoeg: een grote plas olie op de straatstenen en bij nadere inspectie was het reservoir van de hydraulische stuurbekrachtiging zo goed als leeg. Even getwijfeld om de ANWB of een lokale garage in te schakelen maar eigenwijs als ik ben toch maar de rit van 100km naar huis gereden, ook vanwege het feit dat het al laat was, en omdat overnachten in Lelystad ook het laatste is wat je wilt... Dan maar onderweg een paar keer het reservoirtje bijvullen was mijn motto. Goed en wel thuisgekomen zij het wel met een aantal korte pittstops bij de gele Schelp. Uiteindelijk bleek dat de keerring van de stuurbekrachtigingspomp was gaan lekken vanwege lagerspeling op de as van de pomp. Het slepende geluid wat al een tijdje hoorbaar was, was afkomstig van de pouli(draaiende gedeelte v/d pomp), deze sleepte vanwege de lagerspeling tegen de plastic kap aan van de distributie.
Na wat sloperijen gebeld te hebben een stuurpomp gevonden voor 40 euro. De pomp zat gelukkig vrij simpel op het motorblok geschroefd. Een kleine twee uurtjes, en een paar zwarte handen later stuurde de Lupo weer als vanoudsch...
Verder geen bijzonderheden tot nu toe! Wordt vervolgd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.