Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Lupo

Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2004)

autoreview

4
Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2004)
Anoniem
  • Gebruikersreview
10 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLupo 1.6 16V GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf7.700 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 9 april 2008

Na 6 jaar in een Opel Agila 1.2 gereden te hebben wilde mijn moeder in juni 2006 een andere auto. De Agila was heel bruikbaar (lees: veel ruimte), maar was vrij onderhoudsgevoelig en zeker niet de meest prettige auto om in te rijden. De volgende auto moest klein zijn en zuinig. Nu weet mijn moeder wel het een en ander van auto’s, dus ging ze samen met mijn broertje op zoek naar een VW Lupo 3L. Omdat mijn moeder drie maal per week van Beverwijk naar Zandvoort op en neer reed leek dit de ideale auto.

Op een middag tijdens het zoeken naar 3L’s op het internet kwam mijn broertje langs een GTI. Deze kostte ongeveer het dubbele (20.000 euro) van een goede 3L en viel daarom buiten het budget. Daarom ging ik naar de Duitse site mobile.de, waar de GTI’s veel meer en goedkoper voorkwamen. Ons oog viel op een rode uit 2004 met 7700 km op de teller en schade linksvoor. De auto stond voor 8800 euro in Drensteinfurt tussen Dortmund en Munster, dus dichtbij genoeg om vanuit mijn stage in Wijchen (bij Nijmegen) eens een kijkje te gaan nemen. Hier vertelde de verkoopster dat de auto van een werknemer van Volkswagen was geweest die hem gebruikte als weekendauto.

Twee weken later ging ik samen met mijn vader en mijn broertje opnieuw naar Drensteinfurt, dit maal met een trailer achter de auto waar later de Lupo op naar Nederland vervoerd moest worden. Al voor de testrit was mijn vader verkocht en erna zeker, ondanks dat de met ijzerdraad vastgezette motorkap tijdens de rit omhoog kwam. Een maand later was de Lupo gerepareerd en op kenteken gezet en kon er eindelijk mee gereden worden.

Nu 2 jaar en nog geen 15.000 km verder is elke keer dat ik in deze auto stap weer een genot. Vergeet de (New) Mini Cooper, dit is echt helemaal het einde. Met de korte wielbasis, de 125 pk 1.6 motor en de zesversnellingsbak is dit echt een klein racewagentje. De motor is een genot op zich. Ondanks 152 Nm koppel komt vanaf 3000 toeren per minuut vrij en dit zorgt met de korte verhoudingen van de versnellingsbak ervoor dat de auto in zijn zesde (!) versnelling in de stad 50 km/u kan rijden. De motor draait dan probleemloos 1400 tpm. Als je dan op een 80 km/u-weg komt, hoef je niet eens terug te schakelen, mede dankzij het lage gewicht (950 kg) van de auto, dat te danken is aan dezelfde aluminium onderdelen (motorkap, deuren en dak) die in de 3L gebruikt worden. Het maximum vermogen komt vrij bij 6500 tpm, maar de motor gaat door tot een respectabele 7000.

De wegligging is ook fenomenaal. Dankzij de de Dunlop SP Sport 2000’s met de maat 205/45 R15 kan deze voorwielaandrijver belachelijk hard een bocht door. Waar een BMW 318d uit 2003 niet harder dan 70 km/u door een door mij veel gebruikte bocht na een snelwegafrit kan, en een Aprilia RSV Mille van een vriend van me nog net niet knee-down 80 km/u haalt, gaat de GTI zonder ESP met bijna 85 per uur deze bocht door. De ESP heeft mij overigens wel eens gered op een weg waarop olie gelekt was door een tankwagen. Dit is tijdens normaal gebruik een zeer nuttige hulp in een auto met zo’n korte wielbasis.

Normaal rijden kan er gelukkig ook mee. In de zesde versnelling rijdt de Lupo bij 120 km/u met ongeveer 3100 tpm verrassend rustig. Het motorgeluid is goed geisoleerd wanneer er een constante snelheid wordt gereden. Als dan het rechter pedaal ingetrapt wordt, begint de kleine gelijk weer te schreeuwen.

Onze Lupo is voorzien van twee opties. Een alarm, dat werkt over de claxon en bij het openen van de auto tuut-tuut zegt en bij het sluiten je met een enkele tuut gedag zegt. Dit begint wel te vervelen als je boodschappen aan het doen bent. Verder is de auto voorzien van een Climate Control systeem dat in Nederland niet leverbaar was op de GTI. Het systeem werkt heel snel, doordat de airco maar een klein volume hoeft te beklimatiseren. De Lupo is ook naar oud-Duits gebruik voorzien van een radio met casettespeler (je weet wel, die rechthoekige plastic dingen met zo’n lint erin).

In de twee jaar en 15.000 km dat de Lupo bij ons voor de deur staat, is er eigenlijk niets noemenswaardigs misgegaan met de auto. De schade bij aankoop is goed gerepareerd. Er is bij ons voor de deur een keer een spiegel vanaf getrapt door een stel onverlaten op een scooter, maar dat is dan ook het enige onderhoud dat aan de auto gebeurt is. Verder staat de GTI’s winters met de velgen van de oude Polo GTI op Continental WinterContact TS 790’s met de maat 195/50 R15. Bij het zoeken naar velgen voor de Lupo GTI is vooral het van belang dat er gelet wordt op de ET-waarde, aangezien deze met 43 mm voor een 15’ velg vrij hoog is. De BBS-velgen van de oude Polo GTI hebben een ET-waarde van 42 mm en zijn daarmee ook geschikt voor de Lupo GTI.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik niet begrijp waarom de Lupo uit productie is gehaald. Ik begrijp dat de Fox goedkoper te produceren is, maar die komt qua fun bij lange na niet in de buurt van de Lupo. Wat mij betreft zou de Lupo net als de Renault Twingo en de Ford Ka een langer leven verdienen dan de zes jaar dat hij in productie is geweest. Met speciale modellen als de FSI, de 3L en deze GTI denk ik dat de Lupo een toekomstige klassieker kan worden.

PROBLEMEN

  • 9 april 2008

- Spiegel vernieuwd

Bij volgende beurt:
- Remblokken

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Lupo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Lupo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Lupo 1.0 Trendline 1e eigenaar * Zeer netjes * Stuurbekrachtiging

    Volkswagen Lupo 1.0 Trendline 1e eigenaar * Zeer netjes * Stuurbekrachtiging

    • 1998
    • 93.500 km

    € 1.240

    Volkswagen Lupo 1.4 Trendline

    Volkswagen Lupo 1.4 Trendline

    • 2002
    • 164.592 km

    € 950

    Volkswagen Lupo dealer onderhouden! 1.4-16V Trendline

    Volkswagen Lupo dealer onderhouden! 1.4-16V Trendline

    • 2001
    • 199.499 km

    € 1.250

Meer Volkswagen Lupo occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Lupo specificaties
  • Volkswagen Lupo occasions
  • Volkswagen Lupo video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Lupo tests
  • Volkswagen Lupo gebruikersreviews
  • Volkswagen Lupo index
PREMIUM
Volkswagen Lupo GTI & Volkswagen Up GTI - Oud & Nieuw

Volkswagen Lupo GTI & Volkswagen Up GTI - Oud & Nieuw

Twee jaar geleden presenteerde Volkswagen de Up GTI: klein, licht en 115 pk onder de kap. De...

Lees meer
 

Volkswagen Lupo reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)

    Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)

    1
    • 28 november 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline (2005)

    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline...

    1
    • 17 september 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Trendline (2000)

    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Trendline...

    • 13 november 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2002)

    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2002)

    • 3 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2000)

    1
    • 26 december 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (1999)

    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (1999)

    5
    • 30 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.4 TDI (2000)

    Volkswagen Lupo 1.4 TDI (2000)

    • 25 januari 2014
meer reviews
Volkswagen Lupo 3L - 2000 - 548.000 km - Klokje Rond

Volkswagen Lupo 3L - 2000 - 548.000 km - Klokje Rond

63

Volkswagen mag dan onlangs een scheve schaats hebben gereden met z’n diesels, je moet...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)

    Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)

    1
    • 28 november 2021
  • PREMIUM
    Volkswagen Lupo GTI & Volkswagen Up GTI - Oud & Nieuw

    Volkswagen Lupo GTI & Volkswagen Up GTI...

    • 3 juni 2020
  • PREMIUM
    Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo - Volkswagen Up

    Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo -...

    • 2 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline (2005)

    Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline...

    1
    • 17 september 2018
  • Volkswagen Lupo 3L - 2000 - 548.000 km - Klokje Rond

    Volkswagen Lupo 3L - 2000 - 548.000 km...

    63
    • 5 juni 2017
  • PREMIUM
    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L

    Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L

    • 23 mei 2017
  • Nieuws
    In het Wild: Volkswagen Lupo GTI

    In het Wild: Volkswagen Lupo GTI

    63
    • 25 februari 2017
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    52
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden