Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2004)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2004)

Signalement

UitvoeringLupo 1.6 16V GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf7.700 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 6 jaar in een Opel Agila 1.2 gereden te hebben wilde mijn moeder in juni 2006 een andere auto. De Agila was heel bruikbaar (lees: veel ruimte), maar was vrij onderhoudsgevoelig en zeker niet de meest prettige auto om in te rijden. De volgende auto moest klein zijn en zuinig. Nu weet mijn moeder wel het een en ander van auto’s, dus ging ze samen met mijn broertje op zoek naar een VW Lupo 3L. Omdat mijn moeder drie maal per week van Beverwijk naar Zandvoort op en neer reed leek dit de ideale auto.

Op een middag tijdens het zoeken naar 3L’s op het internet kwam mijn broertje langs een GTI. Deze kostte ongeveer het dubbele (20.000 euro) van een goede 3L en viel daarom buiten het budget. Daarom ging ik naar de Duitse site mobile.de, waar de GTI’s veel meer en goedkoper voorkwamen. Ons oog viel op een rode uit 2004 met 7700 km op de teller en schade linksvoor. De auto stond voor 8800 euro in Drensteinfurt tussen Dortmund en Munster, dus dichtbij genoeg om vanuit mijn stage in Wijchen (bij Nijmegen) eens een kijkje te gaan nemen. Hier vertelde de verkoopster dat de auto van een werknemer van Volkswagen was geweest die hem gebruikte als weekendauto.

Twee weken later ging ik samen met mijn vader en mijn broertje opnieuw naar Drensteinfurt, dit maal met een trailer achter de auto waar later de Lupo op naar Nederland vervoerd moest worden. Al voor de testrit was mijn vader verkocht en erna zeker, ondanks dat de met ijzerdraad vastgezette motorkap tijdens de rit omhoog kwam. Een maand later was de Lupo gerepareerd en op kenteken gezet en kon er eindelijk mee gereden worden.

Nu 2 jaar en nog geen 15.000 km verder is elke keer dat ik in deze auto stap weer een genot. Vergeet de (New) Mini Cooper, dit is echt helemaal het einde. Met de korte wielbasis, de 125 pk 1.6 motor en de zesversnellingsbak is dit echt een klein racewagentje. De motor is een genot op zich. Ondanks 152 Nm koppel komt vanaf 3000 toeren per minuut vrij en dit zorgt met de korte verhoudingen van de versnellingsbak ervoor dat de auto in zijn zesde (!) versnelling in de stad 50 km/u kan rijden. De motor draait dan probleemloos 1400 tpm. Als je dan op een 80 km/u-weg komt, hoef je niet eens terug te schakelen, mede dankzij het lage gewicht (950 kg) van de auto, dat te danken is aan dezelfde aluminium onderdelen (motorkap, deuren en dak) die in de 3L gebruikt worden. Het maximum vermogen komt vrij bij 6500 tpm, maar de motor gaat door tot een respectabele 7000.

De wegligging is ook fenomenaal. Dankzij de de Dunlop SP Sport 2000’s met de maat 205/45 R15 kan deze voorwielaandrijver belachelijk hard een bocht door. Waar een BMW 318d uit 2003 niet harder dan 70 km/u door een door mij veel gebruikte bocht na een snelwegafrit kan, en een Aprilia RSV Mille van een vriend van me nog net niet knee-down 80 km/u haalt, gaat de GTI zonder ESP met bijna 85 per uur deze bocht door. De ESP heeft mij overigens wel eens gered op een weg waarop olie gelekt was door een tankwagen. Dit is tijdens normaal gebruik een zeer nuttige hulp in een auto met zo’n korte wielbasis.

Normaal rijden kan er gelukkig ook mee. In de zesde versnelling rijdt de Lupo bij 120 km/u met ongeveer 3100 tpm verrassend rustig. Het motorgeluid is goed geisoleerd wanneer er een constante snelheid wordt gereden. Als dan het rechter pedaal ingetrapt wordt, begint de kleine gelijk weer te schreeuwen.

Onze Lupo is voorzien van twee opties. Een alarm, dat werkt over de claxon en bij het openen van de auto tuut-tuut zegt en bij het sluiten je met een enkele tuut gedag zegt. Dit begint wel te vervelen als je boodschappen aan het doen bent. Verder is de auto voorzien van een Climate Control systeem dat in Nederland niet leverbaar was op de GTI. Het systeem werkt heel snel, doordat de airco maar een klein volume hoeft te beklimatiseren. De Lupo is ook naar oud-Duits gebruik voorzien van een radio met casettespeler (je weet wel, die rechthoekige plastic dingen met zo’n lint erin).

In de twee jaar en 15.000 km dat de Lupo bij ons voor de deur staat, is er eigenlijk niets noemenswaardigs misgegaan met de auto. De schade bij aankoop is goed gerepareerd. Er is bij ons voor de deur een keer een spiegel vanaf getrapt door een stel onverlaten op een scooter, maar dat is dan ook het enige onderhoud dat aan de auto gebeurt is. Verder staat de GTI’s winters met de velgen van de oude Polo GTI op Continental WinterContact TS 790’s met de maat 195/50 R15. Bij het zoeken naar velgen voor de Lupo GTI is vooral het van belang dat er gelet wordt op de ET-waarde, aangezien deze met 43 mm voor een 15’ velg vrij hoog is. De BBS-velgen van de oude Polo GTI hebben een ET-waarde van 42 mm en zijn daarmee ook geschikt voor de Lupo GTI.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik niet begrijp waarom de Lupo uit productie is gehaald. Ik begrijp dat de Fox goedkoper te produceren is, maar die komt qua fun bij lange na niet in de buurt van de Lupo. Wat mij betreft zou de Lupo net als de Renault Twingo en de Ford Ka een langer leven verdienen dan de zes jaar dat hij in productie is geweest. Met speciale modellen als de FSI, de 3L en deze GTI denk ik dat de Lupo een toekomstige klassieker kan worden.

PROBLEMEN

- Spiegel vernieuwd

Bij volgende beurt:
- Remblokken

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.