AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)

autoreview

Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo - interieur

Signalement

UitvoeringLupo 1.6 16V GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Iemand die een unieke kleine snelle auto zoekt is met de Lupo GTI aan het goede adres. Door de goed schakelende en korte zes versnellingsbak is de auto in alle versnellingen erg goed van de partij. Bij een stoplichtsprint zullen andere weggebruikers verrast zijn. Grandioos zijn de Xenon koplampen welke voor een uitstekende lichtopbrengst zorgen en hoofden doen omdraaien.

Daar ik optisch de wielkasten, standaard 205/R15 lichtmetaal, beter gevuld wilde hebben heb ik de auto nog 2cm verder verlaagd. Door de nieuwe veren stuurt de auto nog beter de bocht in en helt minder over. Praktischer wordt het er echter niet op, vooral oppassen geblazen met de front spoiler in woonwijken.

De fun die deze auto biedt is elke cent waard, zeker nadat ik de auto in Duitsland heb laten upgraden met scherpere nokkenassen, chiptuning en aanpassing van de luchtwegen, tot ongeveer 150PK. De motor klinkt daardoor fantastisch en wil nog liever de hoge toeren in.

Update:
De auto is nu dik 3.5 jaar in mijn bezit en heeft 40.000 KM erop zitten, welke op enkele kleine problemen na perfect zijn verlopen. Tussentijds is een ovalen midden uitgevoerde groep A einddemper gemonteerd, welke voor een werkelijk fantastische soundtrack zorgt i.c.m. eerder uitgevoerde motorische tuning!

PROBLEMEN

Echte problemen heb ik met deze auto niet gehad, maar wel het volgende:

-Centrale vergrendelingsmechanisme defect aan één portier.
-Bout losgetrild van versnellingsbak, wat voor een resonantie bij een bepaald toerental zorgde.
-FM-ontvangst van één op andere moment erg slecht waardoor versterker nodig is.

Update t/m 40.000KM
-Defect derde remlicht, waardoor afkeur bij eerste APK.
-Vocht in richtingsaanwijzer aan zijkant.
-Defecte tweede lambdasonde

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vakbladen geven aan dat het sinds lange tijd weer eens een echte GTI is, hetgeen naar mijn mening klopt. Het gewicht is volgens kenteken 950Kg o.a. door het gebruik van aluminium voor deurpanelen en motorkap. Mijn versie is zonder ESP en biedt dus het pure rijplezier zoals een GTI behoort te geven. Tenopzichte van de meeste auto's met het plaatje GTI erop is deze in Nederland veel exlusiever.