Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.4 16V 75pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 119.500 km |
KM-stand laatst | 119.500 km |
familie erfstuk
- 119.500 km
mijn neef belde mij op een dag of ik zijn lupo wilde kopen, omdat hij een golf kon kopen. deze auto was door mijn tante (zijn moeder) nieuw aangeschaft en later aan hem doorverkocht. een doorschuivertje dus. ik heb de auto opgehaald om er een dagje mee te rijden en heb hem daarna van hem gekocht. mijn EERSTE EIGEN AUTO!!! joepie! hiervoor reed ik altijd in de oude v70 van mijn moeder, dus was wel even aanpassen natuurlijk.
het is een prettig rijdende auto, voelt vanbinnen ruim aan. voorin is dit ook waar, achterin is de ruimte beperkt. ook de kofferruimte is krap, adequaat voor boodschapjes.
met de banken plat is het nog best een praktische auto, heb er meerdere malen grote hoeveelheden mee verplaatst (hele verhuizing ermee gedaan van een vriend). dit komt omdat de laadruimte best vierkant is en je bijna de hele breedte van de auto kunt benutten.
wat betreft het rijden:
sturen en remmen zijn toereikend maar niet voor de enthousiaste bestuurder. verder helt het autootje redelijk over, resultaat van soepele vering, slappe stabilisatorstang en vrij smalle hoge bandjes. het veercomfort is echter zeer goed voor zo'n kort autootje, heb er meerdere ritten naar zwitserland mee gemaakt.
de versnellingsbak is een bekend aandachtspunt bij deze vw's, in deze auto was het bakje ook al vervangen voor een gereviseerd exemplaar. geen problemen mee gehad, schakelde prima voor zover dat met kabelbediening mogelijk is (blijft behelpen)
de stoelen zijn niet erg royaal, en matig instelbaar. ik heb lange benen en kantel mijn stoel graag naar achteren, dat kan onvoldoende, waardoor je na een uur of 2 zo'n trekkend been krijgt.
het verbruik is met mijn redelijk sportieve rijstijl ongeveer 1 op 13 à 1 op 14. als mijn vriendin reed kwam ze op 1 op 15.5 zonder moeite. alleszins acceptabel
dus. de motor is voor een klein torretje redelijk soepel, de overbrengingen zijn goed gekozen. tikt de 160 makkelijk aan, wil wel naar 190 op het tellertje met enig beleid/wind mee.
onderhoudskosten zijn lachwekkend laag als je 'm netjes laat servicen (bij de dealer heb ik betere ervaringen dan bij de dorpsgarage, mijn bescheiden mening), verwacht ongeveer 200/300 euro per jaar voor het reguliere onderhoud bij 15-20.000 km.jaar. grote reparaties/tegenvallers kunnen natuurlijk altijd duurder zijn.
uitrusting: in mijn geval top, had alles electrisch, alleen geen airco/schuifdak. geen problemen met electra.
afwerking: subliem! wat een kwaliteitsbeleving (blijft plastic, maar het is wel even andere koek dan je van die franse merken krijgt. 10 jaar oud maar nog steeds niet om je voor te schamen.
dus mijn ervaringen:
+ comfortabel
+ soepele motor
+ zuinig
+ onderhoud redelijk goedkoop
+ afwerking bovengemiddeld
- stoelen niet geweldig
- remmen onderbemeten voor 'ambitieus' rijgedrag
- helt flink over
- airmiles sparen bij de shell duurt lang ;-)
uiteindelijk kwam ik op internet een polo 6n2 met 100pk 16v motor tegen MET climatronic en sportstoelen die wel kantelen, en minder dan een ton op de klok. met pijn in het hart heb ik mijn trouwe lupo toen verkocht voor maar 800 euro onder de aaschafprijs, had er in 10 maanden zo'n 24000 km gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.