Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lupo 1.4 16V 75pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat mijn vorige auto aan vervanging toe was werd het tijd om eens naar een andere uit te kijken. Via een familielid kon ik goedkoop aan een Lupo komen. Weliswaar was het niet echt een droomauto voor mij, maar al met al stelt de Lupo niet teleur.
Om te beginnen, de Lupo is absoluut geen kleine auto van binnen. Het enige dat ontbreekt is bagage ruimte. De kofferbak is zo klein dat er bijna niets in past. Klap je de achterbank echter weg, dan biedt deze kleine wolf voldoende ruimte voor de nodige spullen.
Wanneer je in de auto zit en rijdt, heb je het gevoel in een veel grotere wagen te rijden. Dit komt onder andere door het comfortabele weggedrag. Iets te comfortabel als je het mij vraagt, maar misschien komt dat doordat ik het Rallye onderstel van Peugeot gewend was. De auto helt erg over in bochten en doet dat al bij lage snelheden. Zolang je rechtuit rijdt is er niets aan de hand en is de Lupo zelfs uitermate geschikt om lange afstanden mee af te leggen. Een ander minpuntje is voor mij de werking van de remmen. Deze is wat mij betreft ver onder de maat. Het pedaal moet met kracht ingetrapt worden en dan is de vertraging nog minimaal. Controle bij de VW-dealer leverde niets op.
Het comfort komt mede door de prettige 16-klepper die Volkswagen in het vooronder heeft geplaatst. Op de snelweg schommelt het toerental zo rond de 3000 en 3500 toeren afhankelijk van de snelheid. Dit zorgt ervoor dat er niet teveel herrie te horen is.
Als je bedenkt dat dezelfde motor ook in bv de Golf zit, dan kan je wel nagaan dat de prestaties voor de Lupo ruim voldoende zijn. In de 1e, 2e en 3e versnelling is de Lupo behoorlijk rap, in de 4e en 5e houdt het niet echt over, maar is het toch voldoende. Bij het inhalen op de snelweg is het regelmatig nodig om toch even terug te schakelen van de 5e naar de 4e versnelling.
Het verbruik is erg goed te noemen. Bij een vlotte rijstijl rond de 1 op 16/17.
De auto voelt zeer stevig en solide aan. Kraakjes en rammeltjes ben ik niet tegengekomen. De afwerking van binnen is niet echt bijzonder, maar van het basismodel kan je ook niet anders verwachten natuurlijk. De extra opties zoals electrische ramen, ABS, airco en centrale vergrendeling ontbreken hier, maar ook zonder deze toeters en bellen is het een hele fijne no-nonsense auto.
Omdat ik toch van wat sportiever hou is de Lupo door mij verlaagd en voorzien van een setje lichtmetalen velgen. Door het verlagen is het overhellen verleden tijd. Wel is het verbruik omhoog gegaan door het bredere rubber, 1 op 15 ongeveer. Maar wie mooi wil zijn moet pijn leiden.
Helaas heb ik na een jaar al weer afscheid moeten nemen. Omdat veel meer km’s ging rijden was een diesel aantrekkelijker. Bij inruil bleek de Lupo overigens zeer waardevast. In de 3 jaar dat de auto in de familie geweest is, is de auto ongeveer 2000 euro in waarde gedaald.
PROBLEMEN
Een overleden accu. Perfect geholpen door de VW-Mobiliteitsservice.
Verder helemaal niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.