Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk (2000)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.4 16V 75pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat de Opel Corsa moest worden ingeleverd moest ik op zoek naar wat anders. Mijn zusje had haar Lupootje nog staan en na enige bemiddeling van mijn vader kon ik dit autootje van haar overnemen. De auto is feitelijk al bijna vier jaar in de familie. Ik heb hem bij mijn vorige werkgever een paar maanden gereden toen de berijder uit dienst ging. Toen heeft mijn vader hem van de leasemaatschappij gekocht en vervolgens heeft mijn zusje er mee gereden.

Het is vooral een superleuk karretje om te zien. Zwart met lichtmetalen velgen en binnen met blauwe bekleding en de bekende VW-blauwe dashboardverlichting. Typisch VW is enerzijds het oog voor detail (klein zonneklepje boven binnenspiegel en handgrepen die mooi gedempt weer tegen het plafond aan vouwen) en anderzijds de sobere afwerking. Zo heeft zelfs het dashboardkastje geen klepje. De centrale vergrendeling is achteraf ingebouwd.

Deze motor, de 55kW of 75 pk-versie is meer dan voldoende om dit een rap bakkie te laten zijn, bij regen is het aan te raden behoedzaam weg te rijden anders slippen de aangedreven voorwielen. De motor is wel een stuk rumoeriger dan de 3-cilinder van de Corsa. In het algemeen vind ik geluiden in deze auto veel minder gedempt dan in die Opel. Ook het comfort ligt op een lager niveau. Verder zit je als bestuurder als een vorst, maar zijn de achterbank en de kofferbak er alleen voor de vorm.
Maar omdat ik er bijna altijd alleen in zit is dat geen probleem. De benzinetank is erg klein, 34 liter volgens het boekje, maar meer dan dertig liter krijg ik er nooit in. En vervelend is dat het waarschuwingslampje voor brandstof al gaat branden als er zeker nog tien liter in zit. De actieradius is met dik 400 a 450 km best behoorlijk, maar ik rijd dan al 100 kilometer met dat lampje aan en dat is gewoon niet geruststellend. De lampjes in de koplampen kun je niet zelf vervangen, maar de VW-dealer brengt hiervoor geen arbeidsloon in rekening.

De auto is tamelijk bedrijfszeker, de keerzijde is wel dat nu de auto wat ouder wordt, de kosten van onderhoud flink stijgen. En dat is toch een tegenvaller omdat hij altijd dealeronderhouden is en relatief weinig kilometers heeft gereden.

PROBLEMEN

Roestvorming op de remschijven
Katalysator vervangen
Lekke koppakking
Aandrijfriem en tandwielen vervangen
Thermostaat vervangen
Versnellingsbak is nog heel, maar ben bang dat die binnenkort er ook aan moet geloven (bekend zwak punt van dit type auto)

Dit is mijn vierde Volkswagen in mijn automobiele carriere. En hoewel ik het nog steeds erg mooie wagens vind, moet ik toegeven dat de Volkswagens de minst betrouwbare wagens zijn gebleken. Er zijn vijf wagens geweest waarvoor ik mijn ANWB-lidmaatschap nodig had: een Volvo 360 met 400.000 km op de teller, drie Golfs (tweedehands Golf II, gloednieuwe VW Golf serie III, was trouwens niet ANWB maar VW mobiliteitsservice, Golf IV) en deze Lupo. Alle andere wagens, waaronder een barrel van een Kadett C, Ascona, Renaults 11 en Clio en Alfa Romeo 156 hebben me nooit in de steek gelaten. Misschien dat het gewoon pech is, maar ik denk dat de volgende auto geen Volkswagen is.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.