Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.4 16V 75pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 53.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Lupo is mijn eerste auto. Voor de aankoop heb ik ook gekeken naar een Polo 1.6(van het type 6N) maar de verschillen waren groter dan ik had verwacht, vooral op het gevied van ruimte, motorprestaties en kwaliteitsgevoel.
Interieur
In de Lupo kan ik (1.93m) goed zitten, ik heb in alle dimensies meer dan voldoende ruimte. Dit is te danken aan een relatief grote wielbasis en het optimaal gebruik van de ruimte door zijn hoekige vorm. Wel zijn de stoelen in deze basis-uitvoering hard, voor sportief gebruik te breed en te vlak. Voor normaal gebruik voldoen ze wel. De achterbank is door de hoekige vorm van de auto en 4-zitter opstelling uitstekend bruikbaar voor 2 volwassenen. Verder is het interieur eenvoudigweg fraai vormgegeven.
Motor
De 1.4 16V is een lekker vlot motortje. Hij heeft weinig moeite met de 880kg van de Lupo en verbruikt (in standaardconfiguratie) ongeveer 1:15,5. Sinds er wat aan de auto veranderd is (brede wielen en banden, verlaging), is dit verbruik gestegen tot 1:13, maar dat is de Lupo niet aan te rekenen. Deze aanpassingen leveren uiteraard ook geen bijdrage aan de prestaties. Met 3 volwassenen aan boord is hij echter nog steeds vlot genoeg.
Onderstelkwaliteiten
Standaard is de Lupo nogal soepel geveerd en stevig gedempt. Korte richels voel je flink doorkomen, terwijl de auto in bochten naar mijn smaak wat veel overhelt. Daarnaast voel je de voorwielen snel schuiven. Na montage van sportiever en platter rubber dan de standaard EcoContacts was dit probleem al een heel eind verholpen. Door de verlaging dmv een schroefonderstel is het weggedrag echt verbeterd. Overhellen is er niet meer bij, de Lupo stuurt lekker zwaar en een stuk directer. Nu kun je m echt tot op de millimeter de bocht in mikken. Het comfort komt het allemaal uiteraard niet ten goede.
Financiele aspecten
De Lupo is door zijn lage gewicht, goedkoop in de wegenbelasting. Ook verzekeringspremies zijn niet hoog en het verbruik van 1:15,5 is evenmin een struikelblok voor de beginnende automobilist. Beurten bij de dealer heeft de Lupo nog niet gehad, daar kan ik dus geen uitspraken over doen.
PROBLEMEN
-Krakende bestuurderstoel, onder Voorkeurselectie-garantie vervangen
Verder geen problemen met deze ruim 5,5 jaar oude Lupo!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging
- 2002
- 164.081 km

Volkswagen Lupo 1.4-16V Comfortline Automaat, Airconditioning, zeer lage km stand, elektrische ramen, achterbank in delen neerklapbaar
- 2003
- 38.314 km

Volkswagen Lupo 1.0 Trendline Stuurbekrachtiging ***Zuinige Auto***
- 2000
- 267.364 km
Lezersreacties (0)
Reageren