Volkswagen Lupo 1.4 16V 75pk (1999)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.4 16V 75pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf53.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Lupo is mijn eerste auto. Voor de aankoop heb ik ook gekeken naar een Polo 1.6(van het type 6N) maar de verschillen waren groter dan ik had verwacht, vooral op het gevied van ruimte, motorprestaties en kwaliteitsgevoel.

Interieur

In de Lupo kan ik (1.93m) goed zitten, ik heb in alle dimensies meer dan voldoende ruimte. Dit is te danken aan een relatief grote wielbasis en het optimaal gebruik van de ruimte door zijn hoekige vorm. Wel zijn de stoelen in deze basis-uitvoering hard, voor sportief gebruik te breed en te vlak. Voor normaal gebruik voldoen ze wel. De achterbank is door de hoekige vorm van de auto en 4-zitter opstelling uitstekend bruikbaar voor 2 volwassenen. Verder is het interieur eenvoudigweg fraai vormgegeven.

Motor

De 1.4 16V is een lekker vlot motortje. Hij heeft weinig moeite met de 880kg van de Lupo en verbruikt (in standaardconfiguratie) ongeveer 1:15,5. Sinds er wat aan de auto veranderd is (brede wielen en banden, verlaging), is dit verbruik gestegen tot 1:13, maar dat is de Lupo niet aan te rekenen. Deze aanpassingen leveren uiteraard ook geen bijdrage aan de prestaties. Met 3 volwassenen aan boord is hij echter nog steeds vlot genoeg.

Onderstelkwaliteiten

Standaard is de Lupo nogal soepel geveerd en stevig gedempt. Korte richels voel je flink doorkomen, terwijl de auto in bochten naar mijn smaak wat veel overhelt. Daarnaast voel je de voorwielen snel schuiven. Na montage van sportiever en platter rubber dan de standaard EcoContacts was dit probleem al een heel eind verholpen. Door de verlaging dmv een schroefonderstel is het weggedrag echt verbeterd. Overhellen is er niet meer bij, de Lupo stuurt lekker zwaar en een stuk directer. Nu kun je m echt tot op de millimeter de bocht in mikken. Het comfort komt het allemaal uiteraard niet ten goede.

Financiele aspecten

De Lupo is door zijn lage gewicht, goedkoop in de wegenbelasting. Ook verzekeringspremies zijn niet hoog en het verbruik van 1:15,5 is evenmin een struikelblok voor de beginnende automobilist. Beurten bij de dealer heeft de Lupo nog niet gehad, daar kan ik dus geen uitspraken over doen.

PROBLEMEN

-Krakende bestuurderstoel, onder Voorkeurselectie-garantie vervangen

Verder geen problemen met deze ruim 5,5 jaar oude Lupo!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.