Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.2 TDI 3L |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 125.700 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
aankoop
- 136.000 km
Door verandering van mijn werk kon ik niet meer op de fiets naar het werk... Dus zsm een goedkope auto vinden, door mijn technische interesse had ik wel eens van de lupo 3l en de experimentele lupo 1l gelezen. Daarom zoeken en gevonden!!!
Deze auto heb ik particulier aangekocht.
Voor de koop proefgereden, bonnen bekeken en apk laten uitvoeren.
Aankoopkeuring bij vw dealer laten uitvoeren. Hieruit kwamen niet alle gebreken: brandstoftemperatuur en dieseltemperatuursensor waren defect cq bekabeling was doorgesleten!!
remschakelaar was ook defect.
Hierna geen foutmeldingen meer. Op internet de lupo3l specialist in Dieverbrug gevonden en zsm een afspraak gemaakt om probleemloos de winter door te komen.
start niet? contactslot defect.
- 151.100 km
Opeens ging het starten slechter, lampjes gingen branden bij het op contact zetten, maar de startmotor deed niets en de versnelling deed niet wat de hendel opdroeg.
ANWB erbij: het contactslot was defect, de auto werd privisorisch gestart en alles deed het weer!, met de auto naar auto flevo en daar de volgende ochtend een nieuw electronisch deel van het contactslot gemonteerd. Alles deed het weer, alleen na het tanken kon ik de boordcomputer niet op nul zetten??
Twee weken later het drukbolletje laten vervangen en het kruippunt afgesteld bij JB. Verder niets aan het handje, Jos was blij verrast, ik ook, ha ha.
Nu op winterbanden (goodyear) doorrijden nadat ik ze weer gewisseld heb. Wat zijn die lekker stil en comforabel bij 2.8 bar!
Tot zover weer.
oliepompketting en spanner vernieuwd
- 163.000 km
Bij het vernieuwen van het oliefilter zaten er snippers aluminium in het filter, niet veel, maar het was wel alarmerend. Alzoekende op internet bleek dat de ketting die de oliepomp aandrijft rekt, dusdanig dat hij gaat klapperen in het motorblok.
Dit geeft het samba ballen geluid bij stationair draaien. Iemand heeft het geluid zelfs geupload op het drieliter-forum.
Dus naar JB en de ketting en de spanner vernieuwd.
Hij loopt weer prima, maar ik had het gevoel dat het blok wat meer trilde, daarom alles gecontroleerd e de compressie gemeten: alle 3 cilinders exact gelijk en ook de waarden in het motormanagement waren een schoolvoorbeeld. Kortom ik moet er maar aan wennen, alles is weer piekfijn in orde en het verbruik bij 90 km/u ligt nog steeds op 2,2 l/100km, dus helemaal goed.
Banden blijven op 2.7 bar en 1:500 2takt olie door de diesel. APK keuring bij Kwikfit in Harderwijk gaf goedkeuring in 1 keer. Ik ga met vertrouwen weer de winter in, nog een maandje en dan kunnen de winterbanden er weer onder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.